Skab.

Alt om vores kære tamrotter.

Redaktør: Lylle My

Besvar
rotte drengen
4 Stjernet Rottemedlem ****
Indlæg: 225
Tilmeldt: tirs apr 27, 2010 4:19 pm
Geografisk sted: Midtjylland

Skab.

Indlæg af rotte drengen » tors nov 05, 2020 12:11 pm

Jeg har en ret stærk ide om at min kære lille Hugo, har fået skab. Alle “symptomerne” er der, min spørgsmål herinde er så, om der er en billigere måde end dyrelæge at klare problemet på? Min økonomi ser dsv lidt sort ud for tiden. #-o

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Re: Skab.

Indlæg af Lylle My » fre nov 06, 2020 11:28 pm

Nej, der findes ingen billigere måde at kurere skab end en tur til dyrlægen.

Skabsmiden lever inde under huden og kan derfor ikke nås med dé midler, man kan få i håndkøb. Der skal enten stronghold eller ivomec til at slå miderne ihjel, og begge dele er receptpligtige og må kun udskrives af en dyrlæge, efter at han har undersøgt rotten.

Stronghold er det nemmeste, både for rotten og for dens ejer, fordi det kun skal gives én gang (i enkelte tilfælde KAN det ske, at der er behov for to behandlinger med en måneds mellemrum - men dét har jeg nu aldrig selv oplevet).

Ivomec kræver 2 eller 3 besøg hos dyrlægen med 7 - 10 dages mellemrum, fordi det kun slår de voksne skabsmider ihjel. Derfor skal rotten have flere behandlinger for også at få dræbt dé mider, der i mellemtiden er blevet klækket ... helst inden de nyklækkede mider selv kan nå at lægge nye æg.

Jeg foretrækker selv stronghold, da dét normalt kun kræver ét besøg hos dyrlægen og et enkelt dryp i nakken af rotten - så er de irriterende småkræ væk.

Der er altså ingen vej udenom et besøg hos dr. Dyr.
Skab er noget rigtigt skidt, som er virkelig ubehageligt for rotten... men det er heldigvis dejlig nemt for dyrlægen at få has på. :)
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

rotte drengen
4 Stjernet Rottemedlem ****
Indlæg: 225
Tilmeldt: tirs apr 27, 2010 4:19 pm
Geografisk sted: Midtjylland

Re: Skab.

Indlæg af rotte drengen » lør nov 07, 2020 12:04 am

Omkring stronghold, hvordan doser man det, og hvilken en skal jeg have? (Altså mg) 😅

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Re: Skab.

Indlæg af Lylle My » lør nov 07, 2020 12:27 am

Stronghold må kun udskrives af dyrlæger, og dé kender den korrekte dosis. De vejer rotten og kan derefter regne ud præcis, hvor meget den skal have for hverken at få for lidt (så nogle af miderne overlever) eller for meget (så rotten risikerer at få en overdosis)
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

rotte drengen
4 Stjernet Rottemedlem ****
Indlæg: 225
Tilmeldt: tirs apr 27, 2010 4:19 pm
Geografisk sted: Midtjylland

Re: Skab.

Indlæg af rotte drengen » lør nov 07, 2020 12:30 am

Har snakket med doktor dyr, hun vidste det ikke, men har læst på en svensk hjemmeside at det hedder 1 dråbe. Pr 100 gram😅

Besvar