Sonja mis.

Her skrives om alt mellem himmel og jord, alt som falder uden for emnet om 'tamrotter'.

Redaktør: Lylle My

Besvar
Yui
Rotteforum afhængig
Indlæg: 3533
Tilmeldt: ons feb 11, 2009 12:31 am
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Sonja mis.

Indlæg af Yui » tirs mar 11, 2014 7:42 pm

Sikke en lang og hård uge fyldt af bekymringer for min dejlige kat Sonja. Det hele startede med at Sonja holdt op med at spise en 2-3 dage sener havde hun heller ikke afføring og jeg begyndte så småt at blive bekymret for tøsen. Så torsdag eftermiddag kom hun til dyrlægen ved hendes egen dyrlæge her i odense. Han mente at det var en hårbold der drillede hende og Sonja fik afføringsmiddel, til den dejlige billige pris af 700kr. Det fik hende til at skide de 2 gange hun fik det. Men Sonja spiste stadig meget lidt/intet hen over weekenden og mandag morgen ringede jeg igen til min dyrlæge som sage så skal vi nok have taget et rynken af hendes mave og hvad koster det så spøger jeg jo det koster så 2000kr fantastisk billigt. Jeg tænker det kan ikke passe og kontakter Erik ved blågård dyreklinik for at høre hvad de tager for et rynken. Det koster så 900kr plus konsultation, alt i alt cirka 1400 kr en besparelse på 600kr fra odense til københavn. Den pris kan jeg jo tage en tog tur for og stadig have sparet penge.

Det næste er så at Erik ikke mener at et rynken er nødvendigt. Det hele resultere så i at jeg bestiller en tid til Sonja hos ham, til her i dag. Sonja og jeg tog så toget tidligt til morges og hun klarede faktisk den lange tog tur rigtig godt. Da vi kom der over bliver Sonja undersøgt og der bliver taget en blodprøve som der skulle komme svar på i morgen. Hun får nogle piller der skulle give hende appetit igen og noget våd foder med fibre de skulle være godt for hendes tarme.

Den første kvarte pille for hun der over og på vej hjem begynder hun at brokke sig lidt tænker at nu gider hun ikke mere. Havde taget lidt godbider med til hende og finder dem frem i håb om at det for hende til at være lidt mere stille hun spiser lystigt dem alle. Da vi kommer hjem går hun sjovt nok ikke på bakken først men over til sin mad tager et par piller tør foder og da jeg finder lidt våd foder frem til hende bliver det spist med velbehag, hun har også spist lidt mere af sin tørkost. Så forhåbentlig kommer hun igang med at spise igen nu og snart også af med noget afføring.

Nå ja og prisen for den her konsultation med blodprøve var 1300kr

Må indrømme at jeg er lidt stolt af min dejlige mis her til aften. :D
Hilsen Sanne.
Tøserne: Ima, Tatia, Sara, Katrine, Rain, Alma, Jupiter og Mercury.

Yui
Rotteforum afhængig
Indlæg: 3533
Tilmeldt: ons feb 11, 2009 12:31 am
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Indlæg af Yui » tirs mar 11, 2014 9:06 pm

Jubiiiiii Sonja er lige kommet af med afføring det er første gang hun har gjort det selv i 1 hel uge. \:D/
Hilsen Sanne.
Tøserne: Ima, Tatia, Sara, Katrine, Rain, Alma, Jupiter og Mercury.

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Indlæg af Lylle My » tirs mar 11, 2014 9:14 pm

Argh, stakkels lille misser. Jeg håber sandelig at det viser sig, at det bare ER en mave fyldt med hårboller, der plager hende. Selv om de rasende dyre afføringspillerne HAR virket to gange, kan det jo godt være, at der sidder mere derinde... Min første kat havde problemer med hårboller, og en enkelt gang var det faktisk så slemt, at hele fordøjelsen gik i stå, og hun i over en uge ikke havde haft afføring - og til sidst også stoppede med at spise.

Jeg bestilte tid hos dyrlægen, fordi jeg var overbevist om at det var noget LANGT mere alvorligt, hun nu fejlede - og at det nok var tiden til at sige farvel til hende. Hun havde nemlig helt tydeligt svære smerter, og hendes pels var tør og strittede til alle sider... men indtil jeg kunne komme derud, besluttede jeg mig for at prøve den sidste mulighed, hvis det nu ALLIGEVEL skulle være hårboller. Jeg gav hende en teskefuld paraffinolie (et godt, gammelt mildt afførrende middel, som min morfar svor til) hver anden time indtil jeg gik i seng for natten - ialt fire gange.
Tidligt om morgenen vågnede jeg ved, at katten mjavede højlydt og styrtede gennem huset - og da jeg med bævende hjerte vaklede ud af sengen for at se, hvad der var galt, så jeg den på gulvet - en kulsort, fedtglinsende kattelort, der pegede direkte hen imod tissebakken... Åbenbart var der kommet gang i tarmene så pludseligt, at hun ikke nåede at komme hen til bakken (hvor VAR hun flov).
I løbet af morgenen var hun ialt fem gange oppe i tissebakken, og hver gang kom der en ny glinsende klat - som ved nærmere eftersyn viste sig at være udelukkende olieindsmurt kattepels... og derefter krævede hun højlydt at få mad. Hun spiste fuldstændigt normalt, og jeg ringede til dyrlægen og aflyste undersøgelsen - men sagde, at jeg ville ringe og få en ny tid, hvis det viste sig, at problemet alligevel ikke var overstået.
Det blev aldrig aktuelt med en ny tid - katten var fuldstændig sund og rask, og levede mange år endnu uden de mindste problemer med fordøjelsen.

HVIS det nu er så heldigt, at blodprøven ikke viser noget sygeligt hos Sonja, og Erik vurderer at det kan være hårboller, der har stoppet tarmen - så KUNNE du måske spørge ham, om han mener at der kan være noget galt ved at give hende en smule paraffinolie - og hvis det er ok, så hvor meget hun må få.
Efter hvad jeg har hørt om Erik, kan du vist roligt stole på hans bedømmelse, hvadenten han mener det er i orden, eller han fraråder det... Jeg har forstået på alle de rosende ord om ham, at han er en yderst dygtig dyrlæge - både til rotter og andre dyr. :mrgreen:

Jeg krydser mine fingre for, at blodprøven viser, at Sonja ikke fejler noget - og at hun fortsætter med at få det bedre og bedre, nu hvor hendes appetit er kommet tilbage. :)
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Indlæg af Lylle My » tirs mar 11, 2014 9:16 pm

NEEEEJJJ, så lige nu at du har skrevet, at hun har pøllet helt af sig selv. :D

TILLYKKE!!!! Hvor er det dejligt at høre. DYGTIG misser. :mrgreen: =D>
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

Yui
Rotteforum afhængig
Indlæg: 3533
Tilmeldt: ons feb 11, 2009 12:31 am
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Indlæg af Yui » tirs mar 11, 2014 9:22 pm

Lylle My skrev:NEEEEJJJ, så lige nu at du har skrevet, at hun har pøllet helt af sig selv. :D

TILLYKKE!!!! Hvor er det dejligt at høre. DYGTIG misser. :mrgreen: =D>
Ja det er ufatteligt man kan blive så glad for at ens kat går på bakken. :D
Hilsen Sanne.
Tøserne: Ima, Tatia, Sara, Katrine, Rain, Alma, Jupiter og Mercury.

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Indlæg af Lylle My » tirs mar 11, 2014 9:45 pm

Ha-ha-ha, dét kender jeg godt... Da min kat endelig gik i bakken, stod jeg meget omhyggeligt og pillede pøllen i stykker med et par stykker køkkenrulle om fingrene, hvorefter jeg stak næsen helt ned for at nærstudere den.
Jeg skulle jo LIIIGE se, hvad den bestod af. :lol: :lol:
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

Yui
Rotteforum afhængig
Indlæg: 3533
Tilmeldt: ons feb 11, 2009 12:31 am
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Indlæg af Yui » ons mar 12, 2014 6:45 pm

Så kom der svar på blodprøven og det var så dagens dårlige nyhed. Sonja har nedsat nyrefunktion som nok er kronisk, så nu skal hun på special foder rasten af sit liv. Det er slut med protein frem over, så ikke mere lækkert tun eller godbidder. håber dog jeg kan finde noget andet hun kan få i stedet for som hun kan tåle.

Min stakkels kat. :cry:
Hilsen Sanne.
Tøserne: Ima, Tatia, Sara, Katrine, Rain, Alma, Jupiter og Mercury.

Yui
Rotteforum afhængig
Indlæg: 3533
Tilmeldt: ons feb 11, 2009 12:31 am
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Indlæg af Yui » ons mar 19, 2014 10:57 pm

Hvorfor skal verden dog være så uretfærdig, jeg vil have min kat hjem nu og ikke først på fredag. :(

Ja sonja er til behandling med væske for at få sit nyretal ned igen på de 13 det skal være. Først var det på 30 og i går da hun kom over til dyrlægen i behandlingen var det på 26, men der er stadig et godt stykke vej endnu. Glæder mig bare til min dejlige pige kommer hjem igen på fredag.

Bliv så fredag bliv så fredag kan altså ikke vente. [-o<
Hilsen Sanne.
Tøserne: Ima, Tatia, Sara, Katrine, Rain, Alma, Jupiter og Mercury.

Besvar