Faldet og halter nu

Er din tamrotte begyndt at nyse? Kommer der mislyde når den trækker vejret? Har den pludselig fået en knude? Desværre hænder det, at vores små venner bliver syge, og så er der hjælp at hente her...

Redaktør: Lylle My

Besvar
Tutter
DTF Forum Medlem
Geografisk sted: Aalborg

Faldet og halter nu

Indlæg af Tutter » tirs okt 15, 2013 12:20 pm

Oh det gør ondt i hjertet at høre en tot falde ned! BUMP!
Igår aften skvattede min 2år gamle Nova ned fra en reol, godt over 1,5m var faldet. Det er sket før men den her gang humper hun! Hun støtter meget lidt på højre ben og forsøger at klø sig med det, men gir op. Hun vil ikke med ud at lege men spise kan hun godt. Jeg var spændt på om hun havde fået det bedre i dag, måske hun bare havde slået sig. Jeg kan ingenting se. Det er vel sagtens forstuvet eller brækket.
Skal vi til dyrlægen og vil han overhovedet ku gøre noget ved sådan et lille ben? UHA. Jeg rottesikre nu reolen!

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin

Indlæg af Lylle My » tirs okt 15, 2013 2:01 pm

Godt, at du vil rottesikre reolen, for Nova er faktisk sluppet heldigt fra faldet - for en del år siden læste jeg et indlæg i et andet forum om en rotteejer, hvis rotte var faldet 30 - 40 cm. ned på gulvet fra en åben transportskasse, brækkede ryggen og måtte hasteaflives på stedet. :shock:

Dyrlægen kan ikke gøre noget ved et brækket rotteben, med mindre det ligefrem er et åbent brud, hvor knoglen stikker ud igennem huden - og dét er jo gudskelov ikke tilfældet hér.

De par gange, én af mine drenge har haltet, har jeg lige checket benet med "pegefinger-metoden" for at få et lille hint om, hvor alvorligt det er. Jeg sidder med rotten i den ene hånd, og så trykker jeg meget blidt og forsigtigt med den yderste spids af en pegefinger ind mod "hulningen" imellem tæerne og den yderste trædepude. Hvis rotten presser den mindste smule tilbage, kan man slappe lidt af - for så er det sandsynligvis ikke så alvorligt. Der er selvfølgelig ingen garanti for, at der ikke alligevel er et brud. Men hvis der er, sidder det åbenbart så stabilt, at det vil kunne hele uden problemer... Hvis der derimod overhovedet ingen modstand er mod fingertrykket, og benet bare virker fuldstændig slapt - så vil det være en meget god idé at sætte hende i et lille enebur, hvor hun ikke har mulighed for at klatre, mens du holder øje med hvordan helingen skrider frem. Så vil det også være en god idé lige at besøge dyrlægen, så han kan checke benet - og evt. give hende en smule smertestillende lige hér i begyndelsen, hvor det gør allermest ondt.

Hvis hun presser bare en lillebitte smule tilbage, når du trykker hende under tæerne, så bare holde øje med hende... og hvis der sker en forværring, eller der begynder at komme en misfarvning eller kraftig hævelse af benet, så slipper hun ikke for lige at komme ud og blive kigget på - for så KAN det være nødvendigt med antibiotika og evt. binyrebarkhormon for at undgå en infektion. :|
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

Tutter
DTF Forum Medlem

Indlæg af Tutter » tirs okt 15, 2013 2:32 pm

Ih My du er altid så go og hurtig på tasterne!
Jeg tjekker hende lige som du forteller når hun står op. Hun sover tungt nederst i bunken i sputnikken :)

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin

Indlæg af Lylle My » tirs okt 15, 2013 3:09 pm

Tutter skrev:Ih My du er altid så go og hurtig på tasterne!
Jeg tjekker hende lige som du forteller når hun står op. Hun sover tungt nederst i bunken i sputnikken :)
He-he... Hvis hun kan hygge sig ved at ligge nederst i en bunke inde i sputnikken - så tror jeg nu ikke, at det ligefrem gør VANVITTIGT ondt i benet.
Så MON ikke du slipper for dyrlægebesøget i denne omgang? :wink:

Tutter
DTF Forum Medlem

Indlæg af Tutter » tirs okt 15, 2013 4:02 pm

Joh nu kom hun ned til mig og jeg prøvede som du sagde. Hun skubbede ikke meget imod men det er ikke helt slapt. Hun støtter på det når hun går. Det minder mig om da jeg havde forstuvet min ankel. Jeg laver nu lige noget hyggeligt til hende i bunden af buret så hun ikke behøver kravle så langt op hvis det er lidt træls for hende.
Godt med perspektiv så jeg ikke behøver gå med ondt i maven af at spekulere på hende : )

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin

Indlæg af Lylle My » tirs okt 15, 2013 4:21 pm

:) Bare der er en lille smule modstand, og benet ikke er vildt hævet eller misfarvet - så kan du sagtens se tiden an. For en sikkerheds skyld kan du jo prøve at strække hendes ben forsigtigt ud og bøje det igen et par gange - bare for lige at vær HELT sikker på, at det ikke skulle være hoften, hun har slået.
Hvis du holder hende op i hænderne, så benene hænger frit, vil du også kunne se om begge ben hænger på samme måde, eller det ene sidder lidt skævt i hoften i forhold til det andet.

Hvis hofterne er fine, kan du vist godt slappe af foreløbig, medmindre det pludselig bliver værre. Dé par gange, mine drenge har slået benet ved et fald, har de set MEGET ynkelige ud, når de har haltet rundt... men selv den værste skade, hvor jeg næsten ikke kunne mærke nogen modstand, når jeg trykkede under foden... dén helede fuldstændig ukompliceret på en uge, og så drønede rotten akkurat lige så vildt rundt, som den altid havde gjort. :lol:

Tutter
DTF Forum Medlem

Indlæg af Tutter » ons okt 23, 2013 3:46 pm

Jeg vil bare lige rapportere at Nova nu går helt fint igen! Og at reolen nu er rotte sikret! : D

Besvar