Farvel, lille Virak :'(

Har du mistet din kære tamrotte. Få afløb for dine følelser og skriv dét, som du syntes skal stå på gravstenen - som et evigt minde!

Redaktør: Lylle My

Besvar
Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Farvel, lille Virak :'(

Indlæg af Lylle My » lør okt 20, 2018 12:21 pm

Jeg måtte for et par dage siden sige farvel til min skønne dreng Virak, efter at en pludseligt opstået lungebetændelse udviklede sig med katastrofal fart. Betændelsen lod sig straks fjerne med en omgang antibiotika, Men alligevel fik han sværere og sværere ved at trække vejret, og til sidst kunne han ikke vaske sig uden at måtte hive efter luft i flere minutter bagefter - på grund af arvæv på lungerne. I samråd med min dygtige dyrlæge valgte jeg at sige farvel til ham, så han ikke skulle lide den grumme kvælningsdød, hvis lungerne til sidst skulle kollapse. :cry:

Jeg overtog Virak, da hans forrige ejer havde købt ham i en alt for tidlig alder - hans testikler var endnu ikke faldet helt ned. Han voksede hurtigt til med støtte fra mine to halvvoksne drenge og en lidt ældre kammerat, men det blev hurtigt klart for mig, at han var en enormt nervøs natur, og i en alder af 7 måneder begyndte han at blive aggressiv overfor både sine burkammerater og mig. Det lykkedes mig langsomt at rette op på hans aggression overfor de andre rotter, og til sidst acceptere han en plads i bunden af hierakiet... men var stadig madaggressiv og gik fuldstændig amok, hvis én af de andre rotter bare kom i nærheden af ham, mens han havde mad i munden. Selv alfaen kunne intet gøre for at stoppe ham, når han fik sine anfald - så var den eneste mulighed, at jeg lagde et lille tæppe over ham for at undgå at blive bidt under indfangningen, lod ham falde til ro i enebur i et kvarters tid - og derefter hyggede mig sammen med ham i en halv times tid alene ude i badeværelset. Efter dén tur var han faldet helt til ro og var lykkelig for at gense sine venner, som straks tilgav ham og gav ham en beroligende omgang hyggegrooming.

Jeg fik en del grimme bid af Virak i tidens løb, når jeg ikke LIGE var opmærksom på hans sindstilstand, inden jeg stak hånden ind i buret - eller når jeg stak hånden ind i en lukket hængekøje uden at vide at det var ham, der lå derinde... Men til gengæld havde jeg glæden af hans enorme legesyge og sjove måde at tumle sig, når han og de andre løb rundt på sofaen. Efter en masse træning lærte han også at holde af at lege med mig, tigge om godbidder og lave små kunster - så længe jeg bare ikke forsøgte at røre ham med mine hænder.

Kære lille Virak - du var en STOR personlighed, som jeg sent vil glemme. Jeg ville ønske, at vi havde haft endnu længere tid til at "vokse sammen", men dine ødelagte lunger satte en stopper for min drøm, da du måtte aflives i en alder af kun 1 år og 2 måneder. Det var ALT for kort tid, vi havde sammen. :cry: :cry:
Jeg håber at du finder dén ro i sindet på den anden side af regnbuebroen, som du aldrig HELT kunne finde i livet. Sov godt, min lille skat. Jeg savner dig... og dét gør dine burkammerater også. :(


Viraks 1. dag i hjemmet:

Billede


Virak som voksen:

Billede
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

Erling
3 Stjernet Rottemedlem ***
Indlæg: 155
Tilmeldt: tors maj 09, 2013 7:56 pm
Geografisk sted: Esbjerg, VestJylland

Re: Farvel, lille Virak :'(

Indlæg af Erling » lør okt 20, 2018 5:26 pm

Hvor bliver man rørt, når man læser sådan en historie. Han har helt klart ikke haft en let og lykkelig start på livet.... :-( Men endte heldigvis med at komme hjem til en god og kærlig familie - Både dem med 4 ben, såvel som dem med 2 ben. ;-) Men alligevel er det jo ikke let at glemme, det man har oplevet og lært i sin barndom...
En rigtig SMUK fyr! Og jeg er sikker på, han vil blive husket og SAVNET! For "sjovt" nok, så trænger de dybere ind i vore hjerter, når ikke alting går helt let - Og vi lærer også en del fra dem af.

Så R.I.P Lille Virak. Og hvor er jeg ked af, dit liv startede så "træls" - For at sige det på nymodens dansk... Håber du har fundet en masse gode venner og legekamerater på den anden side af broen - Og at der er MASSER af god mad der!!!!! ;-)

Og et lille trøsteknus til dig Lille My, for jeg ved, hvor godt du tager dig af dem, og at de ikke bare er en "ting" for dig. :-)

Erling.

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Re: Farvel, lille Virak :'(

Indlæg af Lylle My » søn okt 21, 2018 12:56 am

Tak for medfølelsen, Erling, og ja - du har helt ret i, at "ballademagerne" meget tit bliver dem, éns hjerte kommer til at banke allermest for. Måske er det, fordi man skal lægge så meget mere arbejde i at gøre dem trygge, og så bliver man helt automatisk knyttet enormt tæt til dem under dét arbejde - og bliver så hulens glad for selv de mindste fremskridt. :) <3 <3
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

Besvar