Ondt ved øjet

Er din tamrotte begyndt at nyse? Kommer der mislyde når den trækker vejret? Har den pludselig fået en knude? Desværre hænder det, at vores små venner bliver syge, og så er der hjælp at hente her...

Redaktør: Lylle My

Besvar
rotte drengen
4 Stjernet Rottemedlem ****
Indlæg: 225
Tilmeldt: tirs apr 27, 2010 4:19 pm
Geografisk sted: Midtjylland

Ondt ved øjet

Indlæg af rotte drengen » man mar 14, 2022 12:49 pm

Min mindste lille tot piver lidt når man kommer til hans ene øje. Der er umildbart intet at se når man kigger. Hvad kan det være?

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Re: Ondt ved øjet

Indlæg af Lylle My » tirs mar 15, 2022 11:37 am

Hvis der SLET ikke er noget at se ved øjet, ville jeg ikke tro at der er noget galt med det. :)
Tegn på problemer med det ene øje kan være, at rottens øjne ikke er helt ens i størrelse og udseende. Enten kan det dårlige øje se lidt mindre ud end det andet, fordi den kniber det en smule sammen - eller det kan virke lidt større end det andet, fordi øjenomgivelserne (eller selve øjet) er lidt hævet.
Hvis en rotte har en skade eller en sygdom i kun det ENE øje, vil dét øje normalt løbe i vand - og eftersom rottens tårer indeholder det røde stof porfyrin, vil det kunne ses ret tydeligt, specielt i en lys pels.

Hvis begge øjne er helt fine at se på og ens i størrelse og form, ER der også dén mulighed at det måske slet ikke er øjet, han piver over, men at han snarere har ondt i øret på grund af en begyndende mellemørebetændelse. Hvis du kigger på hans hoved forfra - ser det så ud, som om han hele tiden eller det meste af tiden hælder hovedet en lille smule til dén side, hvor problemet er?
Hvis han gør dét, ville jeg øjeblikkeligt tage ham til en rottekyndig dyrlæge, så han hurtigst muligt kan få en omgang antibiotika, for så har han sandsynligvis en smertefuld mellemørebetændelse, som vil kunne give ham varig headtilt (man kalder det headtilt, fordi hovedet "tilter" til den ene side), hvis den ikke behandles straks... og i værste fald kan betændelsen efterhånden brede sig fra mellemøret og op til hjernen. Derfor er det så vigtigt, at man straks begynder på en antibiotikabehandling, hvis man opdager at éns rotte begynder at hælde hovedet til den ene side.

Det KUNNE også være på grund af smerter fra en tandbyld. Sådan én vil kunne ses som en hævelse af den ene side af hovedet ved enten over- eller underkæben... Men med så ung en rotte ville dét være temmelig usandsynligt. :)

Hvis din lille dreng IKKE viser det mindste tegn på headtilt, og han hverken har rødt snask omkring øjet eller har et sammenknebet eller hævet øje... Så er han sandsynligvis sund og rask og uden skader - men bliver måske bare nervøs eller forskrækket, når du nærmer din finger fra dén side.

Har han røde øjne? Rødøjede rotter har et dårligere syn end de sortøjede, og dét kan somme tider gøre dem nervøse for ting der nærmer sig, fordi de ikke så tydeligt kan se, hvad det er.
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

rotte drengen
4 Stjernet Rottemedlem ****
Indlæg: 225
Tilmeldt: tirs apr 27, 2010 4:19 pm
Geografisk sted: Midtjylland

Re: Ondt ved øjet

Indlæg af rotte drengen » tirs mar 15, 2022 11:45 am

Jeg kan se idag at det ene øje løber i vand, hvordan behandler jeg det?😄

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Re: Ondt ved øjet

Indlæg af Lylle My » tirs mar 15, 2022 2:56 pm

Du kan starte med at gå på apoteket og købe en pakke Visyn øjendråber - det er saltvand til at skylle øjnene med, og de sælges i pakker med små, praktiske éngangspipetter, så man altid har sterilt saltvand ved hånden til at rense rotternes øjne. Så drypper du nogle dråber i hans øje ved at holde ham, mens du forsigtigt bruger fingrene til at holde øjet åbent, så dråberne kan komme ind. Dét gør du mindst tre gange om dagen - og gerne flere gange, hvis du ikke synes at det bliver bedre. Det kan ikke overdoseres eller gives for meget, da det udelukkende er saltvand specielt til øjnene, helt uden tilsætningsstoffer. De er dejligt billige, og derfor er det en god idé altid at have sådan en æske liggende i skabet til, hvis der skulle blive brug for det. :)

https://www.apotekeren.dk/produkter/apo ... bIQAvD_BwE

Hvis det bare er lidt snavs, han har fået i øjet, eller en lille rift, han har fået i øjet - måske efter at have leget lidt vildt med sin kammerat - vil saltvandet skylle det rent, og så vil det hurtigt komme sig. Men hvis det ikke er blevet bedre efter 2 - 3 dage, er det muligt at der gået infektion i øjet - og så bliver du simpelthen nødt til at tage ham til dyrlægen, for så vil det sandsynligvis kræve øjendråber med antibiotika... og de fås kun på recept igennem dyrlægen.
Men LANGT de fleste gange, en rotte har et problem med det ene øje, viser det sig at være en kortvarig irritation på grund af snavs eller en lille rift, og så kan det klares ved at skylle nogle gange dagligt med saltvand i et par dage. Dyrlægen er kun nødvendig, hvis skylningen IKKE har hjulpet efter et par dage. :)

Dine små nye basser er sørme heldige at have fået en ejer, der holder så godt et øje med deres helbred, som du gør. :mrgreen: =D>
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

rotte drengen
4 Stjernet Rottemedlem ****
Indlæg: 225
Tilmeldt: tirs apr 27, 2010 4:19 pm
Geografisk sted: Midtjylland

Re: Ondt ved øjet

Indlæg af rotte drengen » ons mar 16, 2022 6:32 pm

De er som små børn for mig, de gør min hverdag meget bedere nu når jeg ikke må se min datter.. de skal ihverfald ikke mangle noget overhovedet 😄

AmeliaB
DTF Forum Medlem
Indlæg: 1
Tilmeldt: tors maj 12, 2022 8:48 am

Re: Ondt ved øjet

Indlæg af AmeliaB » tors maj 12, 2022 9:55 am

rotte drengen skrev:
man mar 14, 2022 12:49 pm
Min mindste lille tot piver lidt når man kommer til hans ene øje. Der er umildbart intet at se når man kigger. Hvad kan det være?
Jeg havde det samme problem med min lille rotte. Jeg gik til dyrlægen, og han gav de specielle øjendråber. På 2 dage blev alt bedre.

Besvar