Mine hanrotter Speedy og snøfte

Er din tamrotte begyndt at nyse? Kommer der mislyde når den trækker vejret? Har den pludselig fået en knude? Desværre hænder det, at vores små venner bliver syge, og så er der hjælp at hente her...

Redaktør: Lylle My

Besvar
Speedyogsnøfte
DTF Forum Medlem
Indlæg: 1
Tilmeldt: ons jan 05, 2022 4:51 am

Mine hanrotter Speedy og snøfte

Indlæg af Speedyogsnøfte » ons jan 05, 2022 5:58 am

Hej jeg er ny tilmelder og jeg har virkelig brug for jeres hjælp til mine rotter,
Mine dejlige drenge har muligvis fået sig en forkølelse eller hvad end det er.
Men jeg er ret bekymret. Tidligere på dagen så jeg lidt blod på deres næser men ikke blod meget tyndere og lysere. Og da de vaskede sig var det væk.
Men nu er det kommet tilbage og jeg ved ikke hvad jeg skal gøre:(

det er første gang jeg har rotter og jeg har dem sammen med min partner. Han er ved at flytte så passer dem for ham.
De er hos mig og har været siden oktober sidste år.
Hvad skal jeg gøre?

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Re: Mine hanrotter Speedy og snøfte

Indlæg af Lylle My » ons jan 05, 2022 11:01 am

Hej, Speedyogsnøfte, og velkommen til. :D

Det røde omkring rotternes næse er ikke spor farligt - det er nemlig ikke blod, men et rødt farvestof, porfyrin, som rotter naturligt udskiller fra deres slimhinder. Hvis en rotte er enten syg, stresset eller en smule forkølet, vil man typisk opdage det ved, at den bliver lidt rød omkring næsen eller i øjenkrogen.
Porfyrin er altså ikke en sygdom, det er bare dén farve, rotters snot og tårer har, og det fortæller dig at der er ét eller andet, der ikke er helt optimalt - men ikke, om det er alvorligt eller ej. Og eftersom dine basser er lidt forkølede for tiden, er det temmelig sikket bare dét, der er galt.

Forkølelse er ikke alvorlig hos rotter, men det er en god idé at holde et ekstra øje med en forkølet rotte, fordi deres lunger er ret sarte - og HVIS forkølelsen skulle sætte sig til en begyndende lungebetændelse, skal man hurtigst muligt kontakte en dyrlæge (helst én med god erfaring med rotter, fordi deres symptomer og behandlingen af sygdommene somme tider kan være NOGET anderledes end hos andre gnavere) for at få startet en antibiotikabehandling op. Rotter er nemlig helt enormt dygtige til at skjule helbredsproblemer og smerter, så en lungebetændelse kan lynhurtigt udvikle sig katastrofalt, hvis den ikke bliver behandlet hurtigt.

Forkølelsen er let at behandle, og den er ikke i sig selv farlig. Lav hver dag en kop kamillete, evt. med en lille smule honning i, hvis drengene ikke har lyst til at drikke det uden. Du kan også i stedet give dem en portion havregrød, der er lavet på kamillete i stedet for vand. Dét plejer ALLE rotter at labbe i sig med velbehag. :)
Bare husk, at rotterne samtidig med teen skal have adgang til rent drikkevand. Kamillete er nemlig vanddrivende, så hvis de udelukkende drikker dét, vil resultatet blive at de får for lidt væske i kroppen.

For at sikre dig, at forkølelsen ikke SKULLE slå sig på lungerne, kan du i dén tid, den varer, lytte til begge rotternes lunger dagligt. På dén måde vil du kunne fange en begyndende lungebetændelse i opløbet og få startet en behandling op, inden den når at skade lungerne varigt. En hurtig "hjemmeundersøgelse" af rotternes lunger kan f.eks. foregå sådan hér:

Hold rotten med den ene hånd lige bag forbenene og den anden hånd lige foran bagbenene og pres siden af dens brystkasse tæt ind imod dit øre - og lyt MEGET intenst i op til et halvt til et helt minut (alt efter, hvor afslappet rotten er ved at blive lyttet til). Hvis du så kan høre selv de svageste pibende, knitrende eller klikkende lyde, har rotten slim i lungerne og bør straks undersøges grundigt af en rottekyndig dyrlæge... men hvis du udelukkende hører hurtige hjerteslag og en sund, susende lyd indefra brystkassen... Så er har rotten ENTEN sunde og raske lunger - eller også trækker den bare vejret så tilpas overfladisk, at lydene ikke kan høres med det blotte øre.

Når du har lyttet grundigt til den ene side af rottens brystkasse, flytter du den over til dit andet øre, så du også får lyttet til den ANDEN side af brystkassen. Somme tider kan den ene lunge nemlig godt være helt fin, mens der er tydelige mislyde på den anden lunge, så man må lytte opmærksomt til begge sider for at sikre, at man ikke overser noget.

Fordi rotter er så pokkers gode til at skjule sygdomme, er det netop en fordel at lytte til dens lunger en gang dagligt... Dels vil den så vænne sig til proceduren og slappe mere af, så man lettere hører en evt. mislyd - og dels vil man ved en daglig "hjemmeundersøgelse" have langt større chancer for at fange begyndende lungeproblemer i starten inden lungerne bliver så skadede, at rotten ikke længere KAN skjule symptomerne.
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

Besvar