Bule over penis.

Er din tamrotte begyndt at nyse? Kommer der mislyde når den trækker vejret? Har den pludselig fået en knude? Desværre hænder det, at vores små venner bliver syge, og så er der hjælp at hente her...

Redaktør: Lylle My

Besvar
rotte drengen
4 Stjernet Rottemedlem ****
Indlæg: 226
Tilmeldt: tirs apr 27, 2010 4:19 pm
Geografisk sted: Midtjylland

Bule over penis.

Indlæg af rotte drengen » fre sep 10, 2021 5:47 pm

Jeg lod mærke til at Hugo har en “bule” over hans penis, er der nogen der ved Hvad det kan være? Han vil self ikke have at man rør ham der, hvad kan jeg gøre?

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Re: Bule over penis.

Indlæg af Lylle My » fre sep 10, 2021 9:20 pm

Det kan være enten en svulst - eller noget så uskyldigt som en dum byld.

Sidder bulen en anelse til højre eller venstre for hans penis? Altså nogenlunde dér, hvor du kan se det lille runde sår efter en tømt byld på min gamle Malurts mave? Det er nemlig meget almindeligt, at hanrotter kan få en byld i én af dé duftkirtler, der sidder lige ved siden af penis, og dét er ikke alvorligt. Normalt tømmer den sig selv, når den er moden - og så renser rotten selv såret ved at vaske det... men det KAN være en fordel, hvis man hjælper til med at tømme den dagligt og rense den med sterilt saltvand (dét samme, som man bruger til at skylle øjne med). En byld skal nemlig helst hele langsomt indefra og ud, for hvis det heler for hurtigt på hudoverfladen, kan noget af betændelsen blive "fanget" inde under huden... og så kan der efter ganske kort tid opstå en ny byld samme sted.

Billede

Ellers vil det nok være en fordel, hvis du kan komme til at tage et billede af bulen og sætte det ind hér i tråden.
Men hvis det SKULLE være en byld, vil huden over den efterhånden blive sort og falde af - og så vil det efterlade et ret dybt åbent sår. Det kan anbefales så at skifte burets strøelse ud med et blødt tæppe, viskestykker eller håndklæder, indtil sådan et sår er helet - så der ikke risikerer at komme snavs ind i det, som vil kunne forårsage en endnu større omgang betændelse.
Selvom såret efter en åbnet byld ser voldsomt ud, gør det ikke specielt ondt på rotten, så snart betændelsen er begyndt at sive ud - men vær forberedt på, at indholdet i sådan en byld stinker VIRKELIG afskyeligt. :-&
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

rotte drengen
4 Stjernet Rottemedlem ****
Indlæg: 226
Tilmeldt: tirs apr 27, 2010 4:19 pm
Geografisk sted: Midtjylland

Re: Bule over penis.

Indlæg af rotte drengen » lør sep 11, 2021 2:20 pm

Den sidder øverst til højre på over hans penis, kan se idag at den er vokset ned omkring penis 😳

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Re: Bule over penis.

Indlæg af Lylle My » lør sep 11, 2021 10:53 pm

I mine ører lyder det som en byld - det er trods alt ret sjældent, at en svulst vokser SÅ hurtigt, mens det er helt normalt for en byld, fordi presset fra betændelsen indeni den kan få bulen til at vokse pænt hurtigt... Men sikker kan jeg naturligvis ikke være, dels fordi jeg ikke har set bulen - og dels fordi jeg jo nu engang ikke er dyrlæge.
Så hvis du ikke er helt sikker på, om det kan være en byld eller en ekstremt hurtigvoksende svulst - så vil jeg anbefale dig at få en dyrlæge til at kigge på den. Han eller hun vil kunne se, om det er det ene eller det andet... og hvis det bare ER en byld, så vil dyrlægen også kunne åbne den, skylle indholdet ud og give din dreng en antibiotikakur for at få fjernet den sidste rest af betændelse, der kunne tænkes at gemme sig nede i dybden af såret.

Hvis det imod forventning SKULLE være en svulst, vil dyrlægen måske kunne give et bud på om den virker til at være godartet, så den vil kunne fjernes helt ved en operation. Hugo er jo en ung og stærk dreng, så han vil hurtigt kunne komme sig efter sådan en operation. :)

Jeg krydser alle mine fingre for din skønne lille bassedreng. <3
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

rotte drengen
4 Stjernet Rottemedlem ****
Indlæg: 226
Tilmeldt: tirs apr 27, 2010 4:19 pm
Geografisk sted: Midtjylland

Re: Bule over penis.

Indlæg af rotte drengen » man sep 13, 2021 11:26 pm

Det er gudskelov en byld! Jeg har hjulpet Hugo lidt ved at fjerne det værste betændelse (som dog virkelig stinker!! Som om det er rådden🤮) han var dog ikke helt begejstret for at hans far hjalp ham lidt 😅

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Re: Bule over penis.

Indlæg af Lylle My » tirs sep 14, 2021 7:49 pm

Åh, hvor var det dejligt at høre, Rottedreng. :D
Ja, lugten af pus fra en byld er VIRKELIG noget for sig. Det er bestemt ikke noget, man ville snuse til for sin fornøjelses skyld. :-&

Husk at kigge til det åbne sår en gang om dagen, tryk eventuelt nydannet pus ud og rens såret med saltvand til øjnene ved at dryppe det ned i såret. Man kan købe en æske med små, praktiske éngangspipetter for en flad halvtredser på apoteket, så man altid har sterilt saltvand i huset. Det er en rigtig god idé altid at have sådan en æske liggende i medicinskabet for dét tilfælde, at rotten skal have skyllet et sår... eller hvis den har fået snavs i øjet, som generer den. Øjendråberne hedder ViSyn øjendråber og ser sådan hér ud: https://www.webapoteket.dk/helbred/oejn ... l4EALw_wcB

For det meste forsvinder sådan en byld helt, så snart såret er helet - men somme tider kan det ske, at en rotte bliver ved med at få en byld på samme sted. Hvis dét skulle ske gang på gang, kan det blive nødvendigt at få en rottekyndig dyrlæge til at operere dét sted væk, hvor bylden har en tendens til at starte. Så vil den ikke komme igen. Men i langt de fleste tilfælde vil bylden være forsvundet helt, når den først ER helet op - bare man sørger for at trykke betændelsen ud og rense såret dagligt, indtil det er helet fuldstændigt op. :)

Hvis du bruger et meget støvende eller stærkt sugende materiale i enten hans toiletbakke eller i bunden af buret (som f.eks. træpiller eller kattegrus), vil det være en god idé at skifte det ud med noget, der ikke suger helt så kraftigt og er mindre støvende, som f.eks. hampestrøelse. Min egen lille Malurt fik en ny byld samme sted kort efter at den første var helet op, og det slog mig at han meget tit lå og sov i toiletbakken med kattegrus, og at det stærkt sugende støv derfra MULIGVIS kunne starte sådan en byld op... så jeg skiftede kattegruset ud med hampestrøelse, og efter nogle få dage var den nye byld forsvundet som dug for solen, uden at den nogensinde havde åbnet sig.
..og den kom aldrig tilbage. :mrgreen:
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

Besvar