Ondt i bagben?

Er din tamrotte begyndt at nyse? Kommer der mislyde når den trækker vejret? Har den pludselig fået en knude? Desværre hænder det, at vores små venner bliver syge, og så er der hjælp at hente her...

Redaktør: Lylle My

Besvar
rotte drengen
4 Stjernet Rottemedlem ****
Indlæg: 225
Tilmeldt: tirs apr 27, 2010 4:19 pm
Geografisk sted: Midtjylland

Ondt i bagben?

Indlæg af rotte drengen » tirs sep 22, 2020 10:01 am

Her til morgen Lod jeg mærke til at Hugo, “haltede” på det ene ben? Han vil ikke rigtig støtte på foden den ser heller ikke rigtig hævet ud. Hvad kan dette dog være/skyldes??

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Re: Ondt i bagben?

Indlæg af Lylle My » tirs sep 22, 2020 10:12 pm

Det mest sandsynlige er, at han enten har hængt fast i noget med poten og har forvredet den - eller at han er faldet ned fra et højt sted i buret og har slået sig i faldet.
Hvor slem skaden er, er svært at vide - det kan være alt, lige fra en let forvridning til en brækket knogle.

Hvor alvorligt det er kan man undersøge ved at holde rotten i den ene hånd, så dens ben hænger frit - og så kan man med spidsen af den anden hånds pegefinger trykke meget, meget forsigtigt op imod trædepuderne imellem dens tæer. Hvis den så presser bare en lille smule tilbage eller trækker poten til sig (fordi det kildrer), og der hverken er hævelse eller misfarvning af benet, så kan man hurtigt tjekke om der skulle være sket en skade på benets led. Dét kan man gøre ved med yderste forsigtighed og meget, meget langsomt og blidt at bøje og strække benet en lille smule et par gange. Hvis rotten IKKE piver højt ved dé to ting, og man kan se at den godt KAN bevæge benet og har følelse i det, selvom den ikke har lyst til at støtte på det... så er det sandsynligvis bare en let forstuvning, der heler i løbet af en dag eller tre uden mindste problem.

Men hvis rotten giver et skrig, når du rører ved - eller bevæger - det skadede ben, eller den vrider sig desperat for at komme væk - så vil jeg klart anbefale en tur til dyrlægen for at få undersøgt skaden grundigt og få noget smertestillende til ham.
Og så vil han have bedst af at blive flyttet over til et lille bur, hvor han ikke rigtigt har mulighed for at klatre, før skaden er helet fuldstændig... for hvis han gør dét, vil han let kunne komme til at forværre skaden.

Den bedste måde at sikre sine rotter imod skader på grund af fald er ved at have mange store, hjemmelavede hængekøjer i rotteburet, som man har hængt op i et "mønster", så man kan se at ligegyldigt, HVOR en lidt klodset rotte kunne tænkes at falde ned fra - så vil den allerhøjst kunne falde 10 - 15 cm, inden den lander blødt i en hængekøje. På dén måde fungerer hængekøjerne som effektive "sikkerhedsnet", så rotten ikke falder hele vejen ned på den hårde bund i buret og risikerer at komme til skade.

Du kan se hér, hvordan jeg selv har placeret mine hængekøjer i buret, så en rotte aldrig vil kunne falde mere end 10 - 15 cm fra hylder eller andre steder, før de lander blødt og trygt i et "hængekøje-sikkerhedsnet". Efter at jeg har hængt dé køjer ind, har jeg ikke én eneste gang oplevet haltende rotter på grund af et fald... så det er en virkelig effektiv faldsikring. :)

Billede
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

rotte drengen
4 Stjernet Rottemedlem ****
Indlæg: 225
Tilmeldt: tirs apr 27, 2010 4:19 pm
Geografisk sted: Midtjylland

Re: Ondt i bagben?

Indlæg af rotte drengen » tirs sep 22, 2020 10:45 pm

Status her til aften er: har prøvet nogle af de nævnte ting hvor han før idag gav et lille piv, tjekkede igen her til aften, og der var intet overhovedet. Så mon ikk det var/er en let forstuvning 😀

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Re: Ondt i bagben?

Indlæg af Lylle My » ons sep 23, 2020 1:41 pm

Jo, det lyder til at det nok bare har været en lille forstuvning.
Inden jeg fik sat alle dé hængekøjer op som sikkerhedsnet, havde jeg også i ny og næ en rotte, der humpede rundt i en dag eller tre, fordi den var faldet ned - og en enkelt gang var jeg ude for, at rotten måtte til dyrlægen med en slem skade. :(
Men siden køjerne kom op for efterhånden mange år siden,har jeg ikke en eneste gang oplevet skader efter fald. Somme tider falder én af dem ned, men så lander den bare blødt i en hængekøje, rejser sig op og ser lidt småforvirret ud et øjeblik. :lol:

Hvis du ikke bryder dig om at sy, kan du bare finde nogle egnede stykker blødt stof, f.eks. viskestykker, håndklæder eller lignende. (billige fleecetæpper er fantastiske til at klippe i passende stykker til hængekøjer) Du kan også kigge i klædeskabet, om du ikke skulle have noget gammelt tøj liggende, du kan klippe i stykker og hænge ind i rotteburet som store, lækre hængekøje-sikkerhedsnet.

Rotter ELSKER hængekøjer, og jo flere der er i buret, desto lykkeligere er de. Og man kan hurtigt lave de lækreste hængekøjer af de stofrester, man finder allerbagerst i klædeskabet. Se f.eks. denne skønne dobbelte hængekøje, jeg engang lavede af en gammel bh:

Billede

..eller denne "hængehule". Det var hætten på min søns aflagte flyverdragt. Dragten smed jeg ud, men hætten pillede jeg af og hængte ind i rotteburet - og de ELSKEDE den, indtil de efter et stykke tid havde gnavet den totalt i stumper og stykker. :lol:

Billede
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

Besvar