Bule på maven på ny rotte

Er din tamrotte begyndt at nyse? Kommer der mislyde når den trækker vejret? Har den pludselig fået en knude? Desværre hænder det, at vores små venner bliver syge, og så er der hjælp at hente her...

Redaktør: Lylle My

Besvar
Menphis
DTF Forum Medlem
Indlæg: 1
Tilmeldt: ons apr 11, 2018 7:43 pm

Bule på maven på ny rotte

Indlæg af Menphis » ons apr 11, 2018 8:05 pm

Hey herinde, min kæreste og jeg har været inde og få os 4 rotter, 2 af hver køn (de holdes naturligvis adskilt), for 2 dage siden.
Men den ene (som er et par uger yngre end de andre) har en bule på maven som kunne ligne et åbent sår, eller måske bare en hævet penis.
De andre 3 er fine flad og bløde på deres abdomen.
Den er i hvert fald blevet solgt til os som var det en han.
Er det noget i kan tyde?
Og undskyld det forvrængede billede, men var ikke nemt at holde den lille tot stille :-D


Billede
Billede
Mark og Marie
4 Rotter: Donna, Felix, Fie, Adolf 2 Skægagamer: Karla, Jytte 7 Leopardgekkoer: Leopold. De andre har ikke navne 1 Marsvin: Kimmie (Jung Un) 1 Tanrec Albert 1 Fritte:Frida

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Re: Bule på maven på ny rotte

Indlæg af Lylle My » ons apr 11, 2018 11:05 pm

Det er en byld, og det ser ud til, at der allerede er begyndt at gå hul på den, så pusset indeni siver ud. At den er sort på overfladen er fordi huden er død og ved at blive afstødt. Det er ikke unormalt at hanrotter kan få en byld på dét sted - nemlig i én af dé to duftkirtler, der sidder lige ved siden af penis.

For at få al betændelsen ud vil det være en god idé, når der ER gået hul på den, hvis du forsigtigt med to fingre presser så meget af indholdet ud, som du kan uden at det gør ondt på den lille dreng, og derefter skyller såret forsigtigt med sterilt saltvand - dét, man bruger til at skylle øjne med. Tøm bylden og skyl såret dagligt, indtil såret er helet op. (ViSyn øjendråber fra apoteket kan varmt anbefales, fordi det kan købes i små, praktiske éngangspipetter, så man altid har sterilt saltvand ved hånden) https://www.webapoteket.dk/personlig-pl ... s-p-207244
Problemet med bylder er at rotter heler så lynhurtigt, og hvis såret når at hele op før alt indholdet er blevet renset ordenligt ud, vil en lille del af det kunne blive "fanget" derinde og starte en NY byld op på samme sted. Hvis dét sker flere gange, kan det blive nødvendigt at få dyrlægen til at kigge på rotten og udskrive en omgang antibiotikla for at få den fjernet helt.
I enkelte tilfælde, hvis en rotte fortsætter med at få nye bylder samme sted gang på gang, kan det endda blive nødvendigt at få hele bylden fjerne operativt... men langt de fleste gange vil det være nok at tømme den og forsigtigt skylle såret ud, så man får renset alt pusset inde i hullet væk.

OBS: Når du forsigtigt presser indholdet ud, så vær forberedt på, at lugten er uforglemmelig - og bestemt ikke på den fede måde.
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Re: Bule på maven på ny rotte

Indlæg af Lylle My » ons apr 11, 2018 11:26 pm

Hér kan du se, hvordan min lille Malurts byld på samme sted så ud, efter at jeg i tre dage havde trykket indholdet ud og renset såret med øjensaltvand. Bulen var væk, og der var ikke længere noget pus at trykke ud, men for en sikkerheds skyld blev såret lige renset med saltvand et par dage mere, indtil det var helet fuldstændigt op. :)

Billede
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

Alenya
Rotteforum afhængig
Indlæg: 3078
Tilmeldt: tors nov 16, 2006 11:33 pm
Geografisk sted: Slagelse
Kontakt:

Re: Bule på maven på ny rotte

Indlæg af Alenya » ons apr 18, 2018 11:30 am

Jeg syntes ikke det ligner en han når man ser bede ved kønsdelen - den mangler lidt de tydelige kugler forneden (de er tydelige når de er fra 3 uger og frem - man kan slet ikke være i tvivl når de bliver 5 uger om det er en dreng eller en pige da drengene har tydelige kugler :) )

Mht det på maven syntes jeg det ligner noget med navlen - noget navlebrok, så i jeres sted ville jeg tage til dyrlægen og få det tjekket da det er noget værre noget at ligge og rode med selv :)
(Kan se opslaget er fra sidste uge - så måske der er gået hul på det ?)
¤Camilla¤
Billede

Besvar