"Bule" ved munden

Er din tamrotte begyndt at nyse? Kommer der mislyde når den trækker vejret? Har den pludselig fået en knude? Desværre hænder det, at vores små venner bliver syge, og så er der hjælp at hente her...

Redaktør: Lylle My

Besvar
Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

"Bule" ved munden

Indlæg af Lylle My » ons mar 07, 2018 1:31 pm

For en uges tid siden opdagede jeg, at min lille særling Betelgeuse havde fået en lille hævelse ved den ene side af munden. Jeg tænkte at det måske var en tandbyld, så han måtte lige en tur ud til dyrlægen. Han blev kigget i munden, og dyrlægen kunne se en hævelse derinde, selvom tænderne i sig selv så fine ud... men han kunne ikke se om det var en tandbyld eller noget, der havde stukket ham i slimhinden og givet betændelse - eller om det måske KUNNE være en svulst. Men eftersom Betegeuse havde vist tegn på at have ondt (han var blevet ekstra pivsk og irritabel overfor sine burkammerater) fik han lige en solid omgang baytril og noget smertestillende. Hvis dét så ikke har hjulpet i løbet af en 10 dages kur, må han i narkose, så han kan få en grundigere undersøgelse og evt. få fjernet skidtet (hvis det KAN fjernes).

Jeg er nu halvvejs igennem kuren, og desværre ser det ud til at gå den gale vej... Bulen er ikke svundet ind, men er snarere vokset. Han kan stadig spise, og det smertestillende har haft en rimelig effekt på hans humør - men rask og glad er han nu ikke.

Jeg må nok desværre se i øjnene, at der ikke vil være nogen vej udenom operation. Formen på "klumpen" ligner ikke rigtig betændelse - det er den for fast og rund til. Jeg HÅBER på, at det viser sig at være en byld i kinden, som bare ikke vil gå hul på... men jeg frygter at det kan vise sig at være en svulst, og at den MÅSKE kan at være en udløber af andre svulster, der kan ligge skjult inde i ham. Dét vil en nærmere undersøgelse under narkose forhåbentlig kunne fortælle.
Han er trods alt ikke mere end 10 måneder gammel, men har altid haft et B-helbred, har været meget pivsk af sig og har aldrig brudt sig om at blive håndteret eller klatre rundt. Og hverken jeg selv eller dyrlægen har indtil nu kunnet finde nogen klar fysisk grund til det.


Kryds fingre for min stakkels lille Betegeuse. Han havde en lidt dum opvækst, inden jeg købte ham hos dyrehandleren - men selvom han ER en sær snegl, der har en underlig idé med at hapse i sine burkammeraters ører, holder både de og jeg enormt meget af ham... "Sære snegle" har jo også DERES berettigelse hér i verden. :wink:

Billede
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

Alariel
3 Stjernet Rottemedlem ***
Indlæg: 175
Tilmeldt: fre dec 16, 2016 3:01 pm
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Re: "Bule" ved munden

Indlæg af Alariel » ons mar 07, 2018 2:02 pm

Årh nej, stakkels lille pus dog.
Det er desværre sjældent godt nyt når noget sætter sig i/ved munden eller kæben. Selv en tandbyld kan være rigtig alvorlig og svær at behandle. Men synes godt nok det der mest af alt ligner en knude, desværre.
Jeg krydser alt hvad der krydses kan for at det kan fixes og han kan blive rask igen.

Brugeravatar
DNArocksmith
DTF Forum Medlem
Indlæg: 5
Tilmeldt: man mar 05, 2018 11:03 pm
Geografisk sted: Kolding

Re: "Bule" ved munden

Indlæg af DNArocksmith » ons mar 07, 2018 2:05 pm

Øv det ser ikke rart ud. Stakkels dreng. Jeg krydser også fingre.

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Re: "Bule" ved munden

Indlæg af Lylle My » ons mar 07, 2018 3:03 pm

Tak for jeres gode ønsker. Jeg har allerede forberedt mig på, at hvis det viser sig IKKE at være noget, der rimeligt let kan fjernes - så må dyrlægen hellere give den stakkels dreng fred. Jeg vil ikke lade ham leve videre med smerter, medmindre der er en rimelig mulighed for at de vil forsvinde efter behandling. :(

Men KORS, hvor er det svært. Jeg er utrolig spændt på, hvad dyrlægen siger efter undersøgelsen. Han véd godt, at jeg ikke er én af dem, der vil trække tiden ud med udsigtsløse behandlinger bare for min egen skyld... så han er altid hudløst ærlig om dé prognoser, der kan være.

..og forresten, DNArocksmith. Hjertelig velkommen til DTF. Altid dejligt at møde nye mennesker. :mrgreen:
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Re: "Bule" ved munden

Indlæg af Lylle My » ons mar 07, 2018 10:55 pm

Okay, da rotterne skulle ud på sofaen for at genere mig hér til aften, opdagede jeg at der var en lille mørk skygge på Betelgeuses bule, så jeg tænkte straks "BYLD?". Men mit syn er nu engang meget dårligt, så for at kunne se ordenligt, brugte jeg den go'e gamle metode - tog en masse billeder og forstørrede dem op, så jeg bedre kunne se.

Det første billede fik mig til at hoppe højt og overveje at ringe til dyrlægevagten med det samme - for i farten troede jeg, at det var roden af en TAND, jeg kunne se stikke frem af hullet. :shock:

Billede

..men da jeg kiggede på det næste billede, blev jeg alligevel lidt roligere - for så kunne jeg se, at det simpelthen var tyktflydende, ulækkert pus, der sev ud. Jeg véd ikke rigtigt, hvor vild jeg er med at forsøge at hjælpe ham med at trykke det ud og rense det. Det er jo et temmelig ømfindtligt sted den sidder, og han HADER virkelig at blive holdt fast. Han skriger af rædsel og får både mig og sig selv klistret ind i bløde, slimede stresspøller, hver gang jeg giver ham hans ugentlige helbredscheck... så det vil helt sikkert være RET svært - og en virkelig skræmmende og ubehagelig oplevelse for ham - hvis jeg både skal holde ham fast, tømme bylden og rense den.
Jeg tror at jeg venter til i morgen, når lyset er bedre, og så må jeg prøve at se om det bliver nødvendigt at hjælpe ham. Han gør ihvertfald selv et ihærdigt job med at prøve at tømme den. Og han virker også en del gladere, end han har gjort i det sidste stykke tid, selvom det må gøre herre-nas.

Billede

Under alle omstændigheder fortsætter jeg med antibiotikaen, og så får jeg lige dyrlægen til at kigge på det til dén tid, vi aftalte - for at se om al betændelsen er helt væk, og også om det SKULLE være en dårlig tandrod, der er skyld i miséren... for så vil skidtet jo nok bare komme tilbage, så snart jeg stopper med baytrilen. :(

..men ihvertfald ser det ud til, at det IKKE er en svust. Dét er da altid NOGET. :)
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

Alariel
3 Stjernet Rottemedlem ***
Indlæg: 175
Tilmeldt: fre dec 16, 2016 3:01 pm
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Re: "Bule" ved munden

Indlæg af Alariel » tors mar 08, 2018 12:11 am

Ej hvor skønt at det alligevel bare var en byld. Så krydser vi bare for at det bliver enden på det.

Du kan jo evt. forsøge at tørre ham blidt med en vatrondel eller et stykke papir med lidt klorhexidin eller sådan noget på (eller bare en våd klud), altså uden at holde ham fast.
Jeg tænker bare lige for at tage det værste uden at stresse ham. Hvis du ikke allerede har tørret det af efter du tog billederne altså. :)

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Re: "Bule" ved munden

Indlæg af Lylle My » tors mar 08, 2018 1:14 am

At komme til Betelgeuse uden at holde ham fast kan desværre ikke lade sig gøre, for han er en VIRKELIG underlig fisk. Lige så snart jeg rører ved ham med en fingerspids, hviner han hjerteskærende og trækker sig væk... Han ER meget speciel, og han har aldrig kunnet tåle at blive rørt ved - hverken af mig eller de andre rotter... og det er først indenfor de seneste to måneder, at det endelig er lykkedes ham at tage mod til sig og kravle op ad stigerne til de to laveste hylder i buret. Ellers har en forhindring på over 10 cm altid været for høj til, at han tør forcere den. #-o
Hængekøjer har han heller aldrig turdet gå op i, så han holder sig for det meste til bunden af buret.

Tjah, han er nu engang lidt af en sær snegl... så jeg tror næsten at den eneste mulighed vil være, at jeg i morgen dækker mig til med det sædvanlige tæppe for at undgå at blive ALT for klistret ind i våde stresspøller - og så få kigget ordentlig på såret og få renset det.

Så må jeg bare trøste ham bagefter med et par cheerios. Dem EEELSKER han. :mrgreen:
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

Alariel
3 Stjernet Rottemedlem ***
Indlæg: 175
Tilmeldt: fre dec 16, 2016 3:01 pm
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Re: "Bule" ved munden

Indlæg af Alariel » tors mar 08, 2018 11:20 am

Hold da op, han lyder godt nok som en sjov snegl. :lol:
Gad hvide hvordan han overhovedet er kommet til skade når han er så forsigtig (går lidt ud fra det ikke er en tandbyld)
God bedring til ham under alle omstændigheder.

Besvar