Min rotte nyser meget

Er din tamrotte begyndt at nyse? Kommer der mislyde når den trækker vejret? Har den pludselig fået en knude? Desværre hænder det, at vores små venner bliver syge, og så er der hjælp at hente her...

Redaktør: Lylle My

Besvar
Louisehw97
DTF Forum Medlem
Indlæg: 15
Tilmeldt: fre okt 14, 2016 3:48 pm
Geografisk sted: Helsingør

Min rotte nyser meget

Indlæg af Louisehw97 » tirs jan 10, 2017 2:55 pm

Hej :)
Mine to drenge (dem som er i behandling for lungebetændelse) har fået det bedre, deres vejrtrækningen er bedre. Men draco (den lyse) nyser helt ekstremt meget.. han har porfyrin om næsen og de har begge lidt våde næser. Det virker også lidt som om at draco prøver at "pudse næse" eller noget.. Harry (agouti) nyser også lidt men det er ikke meget. de har kamille the til rådighed hele tiden og der er intet træk mere.. jeg har skiftet bundfyldet fra hemp til noget tæppe igår for at se om det kan være det, men jeg tænker også bare om det kan være allergi for andet? Som for eksempel hunde? Eller skyllemidel i mit tøj, shampoo i mit hår..
kan det være at han bare er kronisk nyser? Jeg mener jeg har læst om en anden der har en rotte der er..
jeg har taget en video, beklager den er lidt lang men så kan i se hvor meget han nyser, plus så får i lige lidt bror kærlighed til sidst :oops:

https://youtu.be/DgXu3DGeV_w

Alariel
3 Stjernet Rottemedlem ***
Indlæg: 175
Tilmeldt: fre dec 16, 2016 3:01 pm
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Re: Min rotte nyser meget

Indlæg af Alariel » tirs jan 10, 2017 4:09 pm

Det kan godt være det bare er lidt rest-forkølelse efter lungebetændelsen. Det kan også være at Draco måske har fået næsesten (krystaliseret snot der sidder og irriterer i næsen). Jeg har på et tidspunkt haft en kronisk nyser pga. arvæv i næsen, men hans næse var stort set aldrig våd, bare irriteret. Men hvis det ikke går over i løbet af et par dage med kamillete så ville jeg nok snakke med dyrlægen om det. God bedring til dem begge. :)

Louisehw97
DTF Forum Medlem
Indlæg: 15
Tilmeldt: fre okt 14, 2016 3:48 pm
Geografisk sted: Helsingør

Re: Min rotte nyser meget

Indlæg af Louisehw97 » tirs jan 10, 2017 4:18 pm

De har bare nyst on and off siden jeg fik dem den 18 december, men draco er først begyndt meget de sidste par dage, jeg tænker at om 4 dage når de er færdige med baytril og de stadig nyser meget så ringer jeg til DR. Dyr :)

Alariel
3 Stjernet Rottemedlem ***
Indlæg: 175
Tilmeldt: fre dec 16, 2016 3:01 pm
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Re: Min rotte nyser meget

Indlæg af Alariel » tirs jan 10, 2017 4:32 pm

Det lyder som en rigtig god idé. :)

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Re: Min rotte nyser meget

Indlæg af Lylle My » tirs jan 10, 2017 7:54 pm

Jeg synes også at det lyder som en helt almindelig forkølelse, Draco har. Man kan jo høre, at han nyser "vådt", og man kan se at det kildrer i hans næse, så han gnider den hele tiden... så jeg ville ikke mene, at det er på grund af næsesten - men bare en forkølelse.

Sådan en forkølelse hos rotter viser sig jo på samme måde som hos os mennesker. Vi nyser og snotter konstant, og selvom kamillete, hvidløg og alle mulige andre gode husråd kan mildne på symptomerne, så findes der ikke rigtigt en anden kur end at vente på, at det går over igen - hvilket normalt tager en uge til 14 dage. Antibiotika hjælper ikke, fordi forkølelse er en virus, og ikke en bakterieinfektion... men kamillete kan give lidt lindring, indtil rottens eget immunforsvar har nedkæmpet den.

Dén årstid, vi har nu, er jo den værste forkølelsestid, fordi der er mange temperatursvingninger, og også fordi den lave luftfugtighed i hjemmet udtørrer slimhinderne, så de bliver mere sarte. Rotter tåler faktisk kølige omgivelser en hel del bedre, end de tåler træk og pludselige temperaturskift, så i stedet for at skrue op for varmen vil det være bedre at være forsigtig ved udluftning, så temperaturen ikke falder og stiger særlig hurtigt... og samtidig kan det være en fordel at smide et lunt stykke stof ind i bunden af buret, som rotterne kan kravle under, hvis de får lyst til at putte sig et lunt sted. (jeg har selv et stykke af et lunt fleecetæppe liggende i bunden af mit bur - og dét bliver flittigt brugt som hygge/puttested).

Hvis der bliver røget i hjemmet, kan dét også have stor betydning.
Jeg er selv ryger, og jeg havde egentlig vænnet mig lidt til, at hver vinter havde sin omgang af lungebetændelse hos rotterne... men efter at jeg gennemgik en mareridtsvinter for tre år siden, hvor den ene alvorlige lungebetændelse afløste den anden, og en del af mine rotter til sidst måtte aflives på grund af ødelagte lunger, så besluttede jeg mig for at gøre noget drastisk: Jeg stoppede med at lufte ud i stuen, hvor de står, og luftede til gengæld ud dobbelt så længe i alle andre rum i hjemmet. Så skete der nemlig stadig en effektivt udskiftning af luften i stuen, men uden at temperaturen faldt alt for hurtigt omkring rotteburet... og samtidig blev al min rygning forvist til køkkenet.
Siden da har jeg kun haft en enkelt let omgang lungebetændelse, nemlig lige da jeg lige havde købt tre meget små og skravlede rotteunger i en dyrehandel. Men dén forsvandt lynhurtigt ved en kombinationsbehandling med baytril og ronaxan, og har ikke vist sig siden.
To af dem har haft en enkelt lille forkølelse hér i efteråret, men den har ikke udviklet sig til mere - og jeg er sikker på, at min dyrlæge er begyndt at spekulere på, om jeg ikke kan li' ham længere, siden jeg pludselig aldrig kommer på besøg med mine drengebasser. :lol: :lol:
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

Alariel
3 Stjernet Rottemedlem ***
Indlæg: 175
Tilmeldt: fre dec 16, 2016 3:01 pm
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Re: Min rotte nyser meget

Indlæg af Alariel » tirs jan 10, 2017 8:44 pm

Forkølelse var også mit første bud, især lige efter en lungebetændelse kan der jo godt være lidt. Men havde da helt glemt at tage mulig rygning med i mine overvejelse. Jeg ryger selv, men ser det nok lidt som en selvfølge at man selvfølgelig ikke ryger der hvor rotterne er. Så det jeg vel egentlig vil sige er tak Lylle My for at minde mig om at der ikke er ret mange ting her i verden der er en selvfølge for alle, det er en ting jeg virkelig skal blive bedre til at huske. :)

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Re: Min rotte nyser meget

Indlæg af Lylle My » tirs jan 10, 2017 9:30 pm

Ja, vi suplerer egentlig hinanden fint herinde, os der er "gamle i faget", og det er jo netop det gode ved at der er mere end én enkelt, der giver råd. Dét, der lige kan smutte for den ene, det husker én af de andre gerne. :lol:
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

Louisehw97
DTF Forum Medlem
Indlæg: 15
Tilmeldt: fre okt 14, 2016 3:48 pm
Geografisk sted: Helsingør

Re: Min rotte nyser meget

Indlæg af Louisehw97 » ons jan 11, 2017 5:40 pm

I er simpelt hen så gode til at hjælpe os nye her inde! Tusinde tak! Jeg er mere rolig nu :)

Alariel
3 Stjernet Rottemedlem ***
Indlæg: 175
Tilmeldt: fre dec 16, 2016 3:01 pm
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Re: Min rotte nyser meget

Indlæg af Alariel » ons jan 11, 2017 8:13 pm

Vi har jo alle været nye engang og siddet med de samme spørgsmål. Jeg bliver stadig helt pylret hver gang en af mine nyser bare en lille smule. :)

Besvar