Lungebetændelse

Er din tamrotte begyndt at nyse? Kommer der mislyde når den trækker vejret? Har den pludselig fået en knude? Desværre hænder det, at vores små venner bliver syge, og så er der hjælp at hente her...

Redaktør: Lylle My

Louisehw97
DTF Forum Medlem
Indlæg: 15
Tilmeldt: fre okt 14, 2016 3:48 pm
Geografisk sted: Helsingør

Lungebetændelse

Indlæg af Louisehw97 » tors jan 05, 2017 3:23 pm

Hej :)
Mine to drenge er desværre rendt ind i en lungebetændelse, de var til dyrelægen igår og fik noget medicin, men jeg bliver så trist hver gang de lyder som om de ikke kan trække vejret og siger den der lyd. er der noget jeg kan gøre som vil hjælpe på deres vejrækning udover kamillethe?
Udover det har den ene også noget rødt om næsen (kan ikke huske hvad det hedder) er det normalt når de har lungebetændelse?

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Re: Lungebetændelse

Indlæg af Lylle My » tors jan 05, 2017 6:46 pm

Jeg går ud fra, at dyrlægen lyttede til dine drenges lunger igennem sit stetoskop og hørte slim i lungerne, eftersom du fik medicin til dem. Var det KUN baytril (flydende, til at give dem i munden), dine drenge fik, eller en kombinationsbehandling med BÅDE baytril og ronaxan (piller, som kan pulveriseres og blandes i noget lækkert mad)?
En kombinationsbehandling er nemlig klart det bedste til at helbrede en lungebetændelse hos rotter... Baytril alene er kun sjældent virksomt nok alene, fordi det er alt for bredspektret.

Det røde om næsen hedder porfyrin, og ja - dét er helt normalt ved både lungebetændelse, forkølelse og alle mulige andre sygdomme, selv ved noget så ufarligt som en smule stress. Det er ikke andet end et rødt farvestof, som rotten udskiller fra sine slimhinder, og er et tegn på at ét eller andet ikke er helt, som det skal være... men det kan lige så godt være en fuldstændig ufarlig bagatel som noget alvorligt.

En lille smule mørk chokolade - af dén slags, der har et kakaoindhold på mindst 70 % - siges at kunne udvide bronkierne lidt, så rotten får en SMULE lettere ved at få luft, indtil medicinen er begyndt at virke ordenligt, men jeg har endnu ikke selv afprøvet det. Det var da ihvertfald værd at forsøge. Rotter kan i modsætning til hunde nemlig godt tåle chokolade, de skal bare helst ikke have ret meget eller særlig tit. Der ER jo trods alt en god portion sukker og fedt i det, og dét er ikke sundt for dem at få for meget af. :wink:

Jeg kunne godt tænke mig at få lidt mere informationer om dine små basser for at kunne give dig de bedst mulige råd. Jeg går ud fra at det er de samme to drenge, som du for tre måneder siden satte til salg andetsteds herinde, og at de så må være omkring 7 måneder gamle - er dét rigtigt?
Hvor længe har de to drenge døjet med vejrtrækningen, og nøjagtig HVOR slemt er det? Er det bare lyde, de kommer med, uden at de virker egentligt sløje og trætte... eller viser de tegn på at have meget svært ved at få luft nok, når de trækker vejret? Tegnene på dét kan være, at når de ligger og slapper af - så foretrækker de enten at ligge med hovedet ovenpå noget, der løfter det en smule opad og strækker halsen ud - eller de ligger med hovedet hængende ud over en kant, mens de trækker vejret hurtigt med åben mund.
Hvis det er MEGET slemt, så de foruden vejrtrækningsbesvær også har smerter, så kan de begynde at stritte med pelsen og holde begge ører drejet bagud over nakken det meste af tiden, og evt. have øjnene mere eller mindre knebet sammen meget af tiden, så øjnene ikke længere ligner runde og klare sorte perler - men det mere ser ud, som om rotterne har et lidt skeptisk ansigtsudtryk.

Du skulle vel ikke have mulighed for at snuppe en video med dem, hvor man kan høre dé lyde, de giver - og så uploade den til You tube eller facebook, og derefter sætte et link til videoen ind hér i tråden? (hvis du bruger facebook skal du bare huske at sætte videoens privatindstillinger til "offentlig"... Ellers kan man kun se den, hvis man er på din venneliste)
Somme tider er det nemmere at bedømme, hvor alvorligt det er, hvis man ser og hører det på en video, frem for bare at få det beskrevet. Så kan man jo samtidig se rotternes kropssprog. :)
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

Louisehw97
DTF Forum Medlem
Indlæg: 15
Tilmeldt: fre okt 14, 2016 3:48 pm
Geografisk sted: Helsingør

Re: Lungebetændelse

Indlæg af Louisehw97 » tors jan 05, 2017 9:41 pm

Nej det er ikke dem jeg satte til salg herinde, var desværre nødt til at aflevere dem tilbage til sælger da jeg ikke kunne komme til dem... :( dem jeg har nu er fra 6 november og fra opdrætter
Ja, dyrelægen lyttede på den ene af drengene og sagde at hun ikke behøvede at lytte på den anden da hun kunne høre på vejrtrækningen at det var præcis det samme.
Jeg har fået noget flydende i sprøjte som skal sprøjtes ind i munden på dem.
det begyndte tirsdag sen aften, de har været småforkølet i den tid jeg har haft dem da mine vinduer desværre er utætte så jeg gav dem en masse kamillethe som jeg fik anbefalet, men det gik desværre galt..
jeg synes ikke at det er meget slemt, de både spiser, drikker og leger helt fint, de har stadig ligeså meget energi som de plejer og de sover med bukket nakke og hiver ikke efter vejret.
Den lyses (draco) vejrtrækningen er værre end den mørke (harry), selvom harry var ham der først begyndte med lyden, men jeg synes stadig ikke at det er så slemt med dem, da de stadig er energiske :)
der er en video af det her, men det er ikke hele tiden de siger lyden, som for eksempel nu der leder de efter mad i bunden :)
det lyder meget værre på videoen end det egentlig er, fordi det er værst når han bliver nysgerrig eller dufter til noget :)

https://www.youtube.com/watch?v=jrw7Hdt ... e=youtu.be

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Re: Lungebetændelse

Indlæg af Lylle My » tors jan 05, 2017 10:27 pm

Hvis dét de får er flydende medicin til at indtage igennem munden - så er det temmelig sikkert baytril... og muligvis vil det være nok, hvis der kun er en meget lille infektion, de har. Dyrlægen må jo åbenbart have kunnet høre noget på lungerne, hvis han lyttede til den ene af dem.
Så i dit sted ville jeg fortsætte med at give dem baytrilen og se, om det SKULLE være nok til at kurere dem. Hvis de så stadig grynter, når behandlingen er slut, så vil jeg råde dig til lige at ringe til dyrlægen og spørge, om du kan få en kombinationsbehandling med baytril OG ronaxan samtidig (normal dosis baytril + normal dosis ronaxan). Dét plejer at få has på selv en sejlivet rotte-lungebetændelse ret hurtigt. :)

Jeg nu synes heller ikke, at dine drenge virker til at være særlig hårdt ramt, så det skulle være MEGET uheldigt, hvis det udvikler sig til mere, end der er nu. Man skal bare altid være meget opmærksom på forandringer til det værre, fordi en begyndende lungebetændelse kan udvikle sig dramatisk MEGET hurtigt hos rotter - på grund af deres høje stofskifte. Men når de nu er i behandling, kan du sagtens se tiden an, indtil behandlingen er afsluttet. (medmindre selvfølgelig at du kan høre, at lydene bliver VÆRRE i stedet for bedre) :wink:
Det kan være svært at høre med det blotte øre, om gryntelydene kommer fra næsen (en ufarlig forkølelse) eller fra lungerne (en behandlingskrævende lungebetændelse), men man kan somme tider få et lille fingerpeg om, hvorvidt det er det ene eller det andet, hvis man en gang eller to om dagen selv LIGE lytter til rottens lunger.

Dét kan man gøre ved at tage rotten i hånden og trykke siden af dens brystkasse tæt ind imod sit eget øre (først den ene side af brystkassen, og derefter den anden), og lytte koncentreret et stykke tid, indtil rotten slapper af og trækker vejret naturligt. Hvis man så hører selv de aller-allersvageste klikke- rasle- eller pivelyde indefra brystkassen, så er der slim i lungerne, hvilket kræver øjeblikkelig undersøgelse hos dyrlægen, og evt. en omgang antibiotika... men hvis man INGENTING kan høre, eller man hører en sund og uhæmmet susende lyd derindefra, så er der to muligheder... ENTEN er rotten sund og rask, og har måske bare en forkølelse, der sidder i næsen... ELLER den "snyder" ved at trække vejret så overfladisk, at lydene ikke kan høres med det blotte øre, men kun ved hjælp af dyrlægens stetoskop og ekspertice. Rotter er irriterende dygtige til at skjule symptomer, når det passer dem.

Så metoden kan altså ikke bruges til 100% sikkert at sige: "min rotte er rask, for der er ingen lyde at høre". Den kan bare give et lille fingerpeg om det, og HVIS man hører lyde - så vil man i det mindste vide at den er gal, og at rotten lige må checkes lidt grundigere, end man selv kan gøre derhjemme. :wink:
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

Louisehw97
DTF Forum Medlem
Indlæg: 15
Tilmeldt: fre okt 14, 2016 3:48 pm
Geografisk sted: Helsingør

Re: Lungebetændelse

Indlæg af Louisehw97 » tors jan 05, 2017 10:35 pm

jeg tjekker nemlig deres vejrtrækning præcis sådan et par gange om dagen :)
jeg vil være obs på om det bliver værre og så ringe til dyrelægen :)
tusinde tak for svaret!

Alariel
3 Stjernet Rottemedlem ***
Indlæg: 175
Tilmeldt: fre dec 16, 2016 3:01 pm
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Re: Lungebetændelse

Indlæg af Alariel » tors jan 05, 2017 10:37 pm

Lylle My har vist dækket sygdomsdelen godt og grundigt, men jeg ville lige spørge om du har fået gjort noget ved de utætte vinduer? Jeg har selv et kæmpe vindue i stuen som jeg mistænker for ikke at være 100% tæt, så lige nu er det dækket fuldstændig med pap.

Louisehw97
DTF Forum Medlem
Indlæg: 15
Tilmeldt: fre okt 14, 2016 3:48 pm
Geografisk sted: Helsingør

Re: Lungebetændelse

Indlæg af Louisehw97 » tors jan 05, 2017 10:40 pm

Jeg har indtil videre dækket de steder med sammenrullet håndklæder, og så en ekstra radiator ved buret så der ikke er så koldt herinde :)
men der kommer ikke mere luft ind igennem vinduet, og skal have skiftet det snart :)

Alariel
3 Stjernet Rottemedlem ***
Indlæg: 175
Tilmeldt: fre dec 16, 2016 3:01 pm
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Re: Lungebetændelse

Indlæg af Alariel » tors jan 05, 2017 10:46 pm

Ah ok, det trick er mit vindue desværre for stort til (det er sådan en halv væg). Men skal heldigvis snart flytte. :)

Louisehw97
DTF Forum Medlem
Indlæg: 15
Tilmeldt: fre okt 14, 2016 3:48 pm
Geografisk sted: Helsingør

Re: Lungebetændelse

Indlæg af Louisehw97 » tors jan 05, 2017 10:53 pm

ej hvor dejligt! det er ikke sjovt når de små pus er syge.. har kun haft dem her siden 18 december, men fandt virkelig ud af hvor meget jeg allerede har knyttet mig til dem da de blev dårlige :(

Alariel
3 Stjernet Rottemedlem ***
Indlæg: 175
Tilmeldt: fre dec 16, 2016 3:01 pm
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Re: Lungebetændelse

Indlæg af Alariel » tors jan 05, 2017 11:00 pm

Åh ja, de får hurtigt charmeret sig ind på en, og det gør ondt helt ind i hjertet hver gang en af dem bare nyser en smule.

Louisehw97
DTF Forum Medlem
Indlæg: 15
Tilmeldt: fre okt 14, 2016 3:48 pm
Geografisk sted: Helsingør

Re: Lungebetændelse

Indlæg af Louisehw97 » tors jan 05, 2017 11:01 pm

ja de gør :D

Yui
Rotteforum afhængig
Indlæg: 3533
Tilmeldt: ons feb 11, 2009 12:31 am
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Re: Lungebetændelse

Indlæg af Yui » fre jan 06, 2017 9:54 pm

Echinaforce i noget kamille te med honning i hver aften i en drikke flaske de elsker det og det hjælper dem. Echinaforce er til mennesker og kan købes i Matas og på apoteket i håndkøb. Kom en ti dråber i en gryde vand lad det koge en 5 minutter så alkoholden er kogt ud. Lav noget kamillete og bland i samt et par skefulder honning. Lad det køle til det er lunkent og det kan helles i en drikkeflaske uden den smelter og de små brander sig på det når de drikker af flasken. :)
Hilsen Sanne.
Tøserne: Ima, Tatia, Sara, Katrine, Rain, Alma, Jupiter og Mercury.

Alariel
3 Stjernet Rottemedlem ***
Indlæg: 175
Tilmeldt: fre dec 16, 2016 3:01 pm
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Re: Lungebetændelse

Indlæg af Alariel » fre jan 06, 2017 11:32 pm

De har det også i Føtex hvis det er nemmere nu det er weekend. :)

Louisehw97
DTF Forum Medlem
Indlæg: 15
Tilmeldt: fre okt 14, 2016 3:48 pm
Geografisk sted: Helsingør

Re: Lungebetændelse

Indlæg af Louisehw97 » lør jan 07, 2017 12:46 am

10 dråber til hvor meget vand? :)

Alariel
3 Stjernet Rottemedlem ***
Indlæg: 175
Tilmeldt: fre dec 16, 2016 3:01 pm
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Re: Lungebetændelse

Indlæg af Alariel » lør jan 07, 2017 4:38 am

Til en mellemstor drikkeflaske sådan circa. Og det alkohol der er i fordamper i det varme vand, så det behøver du ikke bekymre dig om.

Besvar