Hjælp. Min ene rotte siger som et marsvin

Er din tamrotte begyndt at nyse? Kommer der mislyde når den trækker vejret? Har den pludselig fået en knude? Desværre hænder det, at vores små venner bliver syge, og så er der hjælp at hente her...

Redaktør: Lylle My

Besvar
MaryJane90
DTF Forum Medlem
Indlæg: 14
Tilmeldt: lør jul 30, 2016 10:00 pm

Hjælp. Min ene rotte siger som et marsvin

Indlæg af MaryJane90 » lør jul 30, 2016 10:07 pm

Jeg er helt ny i faget. Og købte for første gang to rotter igår (søstre) de er 3 måneder gamle. Den ene siger som et marsvin, den anden siger ikke en lyd. Hvad er det? Skal jeg være bekymret, jeg prøvede at ringe til vagtdyrlægen som absolut ikke var til nogen hjælp, hun sagde bare hun ikke vidste noget om rotter.
De er to meget forskellige rotter, Mary (som siger lydene) er meget rolig, sover meget, men når hun er vågen løber hun rundt og er meget opsøgende og virker glad og sådan, men siger 80% af tiden de lyde, også når hun sover. Søsteren (Jane) siger ikke en lyd, er meget mere vågen, undersøgende og hurtig.
Håber i kan hjælpe. :-)

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Re: Hjælp. Min ene rotte siger som et marsvin

Indlæg af Lylle My » søn jul 31, 2016 10:30 am

Når en rotte siger som et tilfreds marsvin og sover meget, kan den have pådraget sig en lungebetændelse, som kræver antibiotika øjeblikkeligt. En lungeinfektion kan nemlig udvikle sig fatalt på yderst kort til. Det er meget almindeligt, at især unge rotter opfører sig normalt (når man ser bort fra lydene), indtil de ikke længere KAN skjule, hvor slemt de har det, så behandlingen bliver sat i gang for sent. :(
MEN det kan altså også være noget så simpelt som en almindelig stress-forkølelse efter flytningen, og dén hjælper antibiotika ikke på. Så kan man hjælpe helbredelsen på vej ved at sætte en ekstra vandflaske eller foderskål med kamillete (evt med en sjat honning i, hvis rotterne ikke kan li' det uden) ind i buret - og skifte det et par gange om dagen.
Hvilket bundlag gik dine piger på dér, hvor du købte dem? Hvis det var spåner eller savsmuld, er det nemlig MEGET dårligt for rottelunger, fordi det normalt er lavet af fyrretræ - og når rotten tisser på fyrretræ, udvikles der giftige fenoldampe, der skader deres lunger. Samtidig ryger de fine støvpartikler ind i næse og lunge, og dét kan også starte både en forkølelse og en lungeinfektion op.

Der ER desværre ikke mange dyrlæger, der kender ret meget til rotter - men alligevel undrer det mig godtnok, at vagtdyrlægen i det mindste ikke ville SE din lille pige og lytte til hendes lunger - for dét behøver man trods alt ikke den helt store rotte-erfaring for at gøre, og så kunne hun jo hurtigt have fortalt dig, om der var slim på lungerne, eller lydene kommer fra næsen.

Du kan forsøge selv at lytte til hendes lunger for få et lille fingerpeg til, om lydene godtnok KOMMER fra lungerne: Hold den lille pige i hånden, så siden af hendes brystkasse bliver trykket tæt ind imod dit øre. (først den ene side af hendes brystkasse, og derefter den anden). Så lytter du meget opmærksomt, mens du venter på at hun begynder at trække vejret så normalt som muligt.
Hvis du så hører selv de allersvageste klikke- rasle- eller pibelyde inde fra hendes lunger, så kan du være HELT sikker på, at hun har slim i lungerne - og så drejer det sig om at påbegynde behandlingen så hurtigt som overhovedet muligt.
Hvis du derimod IKKE kan høre noget, så kan det betyde to ting: ENTEN, at din pige er sund og rask, og lydene stammer fra næsen (en almindelig forkølelse) ELLER, at hun har masser af slim i lungerne, men bare trækker vejret så overfladisk, at man ikke kan høre lydene med det blotte øre. Rotter er helt fantastiske til at skjule smerter og symptomer, indtil det bliver fuldstændig umuligt for dem at skjule det længere, så den eneste helt sikre metode er at få en dyrlæge til at lytte med sit stetoskop.

Så det lille fif med selv at lytte til rottens brýst er altså kun VEJLEDENDE, og ikke nogen helt sikker metode - men det er trods alt bedre end ingenting. :wink:
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

MaryJane90
DTF Forum Medlem
Indlæg: 14
Tilmeldt: lør jul 30, 2016 10:00 pm

Re: Hjælp. Min ene rotte siger som et marsvin

Indlæg af MaryJane90 » søn jul 31, 2016 10:47 am

Jeg lyttede til hende igår, ligesom du forklarer, der var ingenting at høre, og idag kan jeg ligesom fornemme at det kommer fra hendes næse. Jeg prøver med kamillethe, også må jeg have hende til dyrelægen i morgen, der er vidst ikke andet for.
Hun gik på biobase derfra hvor jeg købte hende, jeg havde ingen ide om at det kunne være dårligt for dem med savssmuld, så herhjemme er det det de går på. Jeg bestilte igår noget andet, altså biobase til dem, men det kommer først tirsdag, er der noget jeg kan bruge i mellemtiden, avispapir, trøje - et eller andet?

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Re: Hjælp. Min ene rotte siger som et marsvin

Indlæg af Lylle My » søn jul 31, 2016 11:02 am

Iturevet avispapir er alletiders - der er faktisk mange, der bruger det fast. Selv bruger jeg et fleece-tæppe at lægge i bunden, det skal bare skiftes lidt ofte. :)
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

MaryJane90
DTF Forum Medlem
Indlæg: 14
Tilmeldt: lør jul 30, 2016 10:00 pm

Re: Hjælp. Min ene rotte siger som et marsvin

Indlæg af MaryJane90 » søn jul 31, 2016 11:12 am

Jeg er på vej i petworld lige om lidt, så køber jeg noget biobase derhenne. Åh håber simpelthen at der ikke er noget med hende.

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Re: Hjælp. Min ene rotte siger som et marsvin

Indlæg af Lylle My » søn jul 31, 2016 11:35 am

Når du ikke kan høre noget på lungerne, lyder det godtnok som om det bare kommer fra næsen - og så er det ikke farligt, så vil kamillete være det bedste. :)
Men så længe hun HAR symptomer på forkølelse, er det nu alligevel en god idé at lytte til hende en gang dagligt - bare for at være bombesikker på, at det ikke SKULLE udvikle dig til noget mere. :wink:

Det ville nok være en meget god idé, hvis du kunne finde frem til en god dyrlæge med stor erfaring i rotter... For selv om der nok ikke bliver brug for behandling lige nu - så vil det være uundværligt at vide, hvor man kan finde en GOD dyrlæge, hvis der pludselige SKULLE ske noget, der kræver viden om rotters specielle helbredsproblemer og deres behandling. Visse ting kan nemlig være NOGET anderledes end ved andre gnavere.
Hvorhenne omkring bor du? Det KUNNE jo være, at du bor et sted, hvor jeg tilfældigvis kender til en dyrlæge, der er blevet anbefalet af andre rotteejere.
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

MaryJane90
DTF Forum Medlem
Indlæg: 14
Tilmeldt: lør jul 30, 2016 10:00 pm

Re: Hjælp. Min ene rotte siger som et marsvin

Indlæg af MaryJane90 » søn jul 31, 2016 1:41 pm

Jeg har skiftet bund i deres bur nu, og siden har jeg faktisk slet ikke hørt hende sige noget, kun når man tager hende op og væk fra hendes søster. Ellers er det egentlig bare som om hun snøfter fra næsen af. Jeg bor i Horsens, jeg tager hende under alle omstændigheder til dyrlægen i morgen, vil ikke risikere noget. Better safe than sorry! Jeg er lidt i tvivl om kamillethe skal være koldt inden hun får det, ligenu har jeg hældt lidt op i en anden drikkedunk (eller hvad de hedder) som er koldt, de hænger side om side med deres vand. :-)

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Re: Hjælp. Min ene rotte siger som et marsvin

Indlæg af Lylle My » søn jul 31, 2016 9:32 pm

Kamillete skal bare være lunkent, så de ikke brænder sig, når de drikker af det. Rotter er noget mere sarte overfor varmt mad og drikke, end mennesker er... så de skolder sig nemt, hvis det er for varmt. Det kan også fint være stuetemperatur, men skal ikke ligefrem være køleskabskoldt. Og husk at skifte det og rense beholderen med ca. ½ døgns mellemrum. Kamillete vil nemlig hurtigt blive angrebet af bakterier. Dét kan ses på, at det bliver lidt uklart. Efter et stykke tid kan der ligefrem danne sig et slimet, uklart lag på indersiden af drikkedunken eller skålen af bakterier - og det siger sig selv, at det så ikke er specielt sundt længere.
Jeg har selv købt en ekstra foderskål til kamillete - sådan én af metal til at hænge på burets tremmer. Den er nemlig meget nemmere lige at gøre hurtigt ren under den varme hane, når man skifter teen ud med noget friskt.
http://www.zooplus.dk/shop/smaadyr/bur_ ... aal/248211

Jeg kender ikke LIGE noget til, om der findes en rottekyndig dyrlæge i Herning - Den nærmeste, jeg har hørt om, er Abild dyreklinik i Brabrand ved Århus - og det er immervæk et stykke vej fra dér, hvor du bor. :|

Men hvis en dyrlæge bare er dygtig og er villig til at lære nyt - så går det nok også, ihvertfald så længe det ikke er noget virkelig alvorligt, der er galt. Så må du bare LIGE gøre ham eller hende opmærksom på et par af de vigtigste ting, der adskiller rotter fra mange andre gnavere, f.eks:
Ved lungebetændelse giver mange dyrlæger baytril, som er et bredspektret antibiotikum... men til en rotte med lungebetændelse er det desværre kun sjældent nok. Den bedste virkning får man ved at give en kombinationsbehandling med BÅDE den normale dosis baytril (flydende) OG ronaxan (tabletter) - også i den normale dosis. Kombinationsbehandlingen bør så gives i 7 - 10 dage, alt efter hvor slemt rotten har det.
Rotter må forøvrigt ALDRIG få baytril som indsprøjtning. Det kan forårsage dét, der kaldes en baytril-forbrænding, hvor hud og kød i et ret stort område omkring injektionsstedet bliver forbrændt, dør og falder af - og efterlader et stort, rundt åbent sår. Dét sker desværre i ny og næ, når en dyrlæge ikke har den store rotte-erfaring. :(

Hvis én af dine rotter på et tidspunkt får brug for narkose af én eller anden grund, vil det allerbedste være, hvis din dyrlæge er vant til at bedøve små dyr med gasbedøvelse. Rotter kan nemlig være lidt svære at bedøve præcist med almindelig narkose, så risikoen for, at de får enten for lidt eller for meget er altid til stede. Men er dyrlægen meget omhyggelig, kan det nu sagtens lade sig gøre alligevel. Gas er bare sikrere, og så er rotten også langt hurtigere frisk igen bagefter. :)

..og hvis dine totter er købt hos en dyrehandler eller en ikke helt seriøs avler, så vil det nok også LIGE være en god idé at få dem checket for utøj som pelsmider, lus og skab. Det er de tre former for snyltere, man oftest ser hos rotter.
Pelsmider (blodmider) ses som bittesmå røde bevægelige prikker i rottens pels, som LIGE akkurat kan anes i en lys pels med det blotte øje, hvis man har et rigtig godt syn - eller med et forstørrelsesglas... men de kan være meget svære at se, hvis rotten er mørk.
Lus kan man finde, hvis man reder rotten igennem med en tættekam... men for det meste opdager man dem først, når man ser de små hvide æg, der er klistret fast til pelsens hår. De er gode til at gemme sig, de små skiderikker.
..og skabsmider ser man slet ikke, fordi de lever nede under rottens hud. Alle rotter bære på skabsmiden i "hvilende" form, men hvis de bliver stressede, eller deres immunforsvar er under pres af én eller anden grund - så kan der komme et udbrud af skab, som giver en infam kløe. Rotten vil så få nogle små overfladiske, runde sår, der godt kunne ligne små bidsår - men faktisk bare er, fordi den selv har kløet hul i huden. Derfor vil skabssår typisk sidde dér, hvor rotten nemmest kan komme til at kradse sig med bagkløerne - i nakken, på skuldrene, på halsen eller i ansigtet.
Skab smitter meget kraftigt under et udbrud, så alle rotter i hjemmet skal behandles samtidig - også dem, der ingen sår har. Til gengæld er det supernemt at fjerne med midlet stronghold, og det smitter udelukkende til andre rotter - hverken til mennesker eller andre dyr. :wink:
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

MaryJane90
DTF Forum Medlem
Indlæg: 14
Tilmeldt: lør jul 30, 2016 10:00 pm

Re: Hjælp. Min ene rotte siger som et marsvin

Indlæg af MaryJane90 » man aug 01, 2016 5:54 pm

Jeg var til dyrlægen idag. En rigtig sød kvindelig dyrelæge her i Horsens, som jeg faktisk gerne vil anbefale til andre rotte ejere. Mary fejler ingenting overhovedet, hun blev vendt og drejet, lyttet til og set på. Dyrlægen sagde at det faktisk er ganske normalt at rotten siger lyde, det er oftest bare ikke højt nok til at vi kan høre det, men ingen regler uden undtagelse, og Mary er så undtagelsen i det her tilfælde. Jeg skal forvente at hun sikkert vil forsætte med hendes lyde, og at hendes søster nok forsat ikke vil være til at høre.
Jeg er lettet over at vide at hun er sund og rask, men lidt ærgelig over at det skal være SÅ dyrt at komme til dyrlæge. ;-)
Dyrlægen Regitze var iøvrigt fra Bygholm Dyrehospital

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Re: Hjælp. Min ene rotte siger som et marsvin

Indlæg af Lylle My » man aug 01, 2016 11:09 pm

Hvis du gerne vil anbefale din dyrlæge til andre, så vil jeg da foreslå dig at oprette en tråd om din gode oplevelse inde under kategorien "Dyrlæger, gode og dårlige". Der er før blevet efterlyst gode rottedyrlæger i Horsens-området derinde, men ingen har svaret på efterlysningen... så det vil være rigtig rart for andre rotteejere, hvis de kan læse din anbefaling og se, at der altså ER én deromkring, der er noget værd. :)

Det er virkelig beroligende at høre, at Marys lunger er fine, for så er det nok bare en lille forkølelse, hun har - eller måske en kronisk mislyd på lungerne, som dyrlægen foreslog... Dét kan rotter tit få, hvis de HAR haft lungeproblemer, men er kommet over dem. Så kan der være opstået lidt arvæv på lungerne - eller måske næsesten, hvis lydene kommer fra næsen. Så vil rotten resten af livet "gnække", uden at det betyder det store. Om det er en forkølelse eller en kronisk mislyd finder du jo ud af efter et stykke tid... for hvis det er forkølelse, vil hun holde op med lydene, når den er overstået - og hvis det er en kronisk mislyd, vil hun fortsætte resten af livet, som dyrlægen også var inde på.
Din dyrlæge har fuldstændig ret i, at rotter siger mange lyde, men at vi mennesker normalt ikke kan høre dem - ikke, fordi lydene er specielt stille - tværtimod, rotter taler faktisk ret højt til hinanden (bare ikke med marsvinelignende lyde - dét er normalt et tegn på slim i næse eller lunger). Rotternes samtale ligger bare så højt i tonen, at vi mennesker overhovedet ikke kan opfatte den - af samme grund, som at vi heller ikke kan høre særlig mange af flagermusenes lyde.

Der ER en mulighed for at høre rotternes "samtale", hvis man er virkelig nysgerrig (og har tegnebogen i orden, for prisen er lidt pebret)... Så kan man investere i en flagermusedetektor, der sænker rotternes høje infralyde til en lidt lavere tone, som mennesker er i stand til at opfatte. Der ligger flere videoer på You tube, hvor folk har brugt sådan en flagermusedetektor til at høre, hvor meget deres kære totter EGENTLIG går og siger, mens man tror, de er helt tavse. :lol: Én af videoerne kan du finde hér - det er faktisk rigtig sjovt at kunne høre alle dé nuttede lyde, vi under normale omstændigheder går glip af på grund af vores "dårlige hørelse". :mrgreen:
https://www.youtube.com/watch?v=tHuRC-P32ak
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

Besvar