Lille ny basse med mider

Er din tamrotte begyndt at nyse? Kommer der mislyde når den trækker vejret? Har den pludselig fået en knude? Desværre hænder det, at vores små venner bliver syge, og så er der hjælp at hente her...

Redaktør: Lylle My

Besvar
Dunse
3 Stjernet Rottemedlem ***
Indlæg: 179
Tilmeldt: tors jul 28, 2011 4:45 pm
Geografisk sted: Bornholm

Lille ny basse med mider

Indlæg af Dunse » lør maj 28, 2016 10:19 pm

Hej Alle!
Jeg har lige fået to små nye, til at holde min ældre tot med selskab da hans bror døde pludseligt.
Den ene af de to små har mider, jeg kunne godt se det på ham da jeg købte ham, men han var i en kasse med masser af andre, så kunne regne ud at alle de andre også ville have det.
Jeg holdt de to små væk fra den ældre rotte det første døgn, og behandlede ALLE rotterne så snart jeg kom hjem med de to nye og har medicin til endnu en behandling om 3 uger.

Mit spørgsmål er, ham der var åbenlyst inficeret med mider, har et par små skorper på ørene og på halen. Hvor lang tid går der før de forsvinder? Og er der noget ved dem jeg skal være OBS På? Er første gang jeg har en rotte der har haft utøj længe nok til at de har fået "skorper" af det :)

Her er et billede af den lille mide baryl :) man kan godt skimte skorperne på hans hale og øre på billedet. Men ellers er han frisk og livlig :)

*Billede virker ikke*

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Re: Lille ny basse med mider

Indlæg af Lylle My » søn maj 29, 2016 12:29 pm

Var det stronghold eller ivomec, dyrlægen gav dig til at fjerne miderne med? For hvis det var, så vil de små skorper på ørerne og halen forsvinde samtidig. :) Skorperne er nemlig ikke kommet pga pelsmiderne, men er tydelig øre/haleskab.
Skabsmiden er en lillebitte mide, der lever inde UNDER huden... Dérinde sidder den rigtig godt beskyttet og derfor kan den ikke fjernes med midler, der kun virker mod synlige parasitter i pelsen, som f.eks. pelsmider og lus. Skabsmider kan fjernes med midler som stronghold og ivomec, der går i rottens blod... og så dør den lille snylter, når den gnaver løs inde under huden.

Hvis de små også SKULLE have et lille dumt udbrud af almindelig skab (hvilket ville være meget sandsynligt), vil stronghold eller ivomec også fjerne dé mider i samme omgang. :)

Det har nu ikke været så nødvendigt at holde de små væk fra den gamle, selvom de har mider og øreskab... Under et udbrud smitter begge dele nemlig så meget at bare dét, at du har rørt ved både de nye små basser og den gamle, vil have udsat ham for smitten. Nogle af miderne eller deres mikroskopiske æg kan nemlig let bæres i hudfolder på dine hænder, eller i fibrene på dit tøj. Så det er helt fint, at du også lige behandler den gamle samtidig.

Hvor ER den lille fyr altså bare dejlig. Hvis det er stronghold eller ivomec, de har fået - så plejer man meget hurtigt at se resultater. Miderne selv dør hurtigt, men skorperne på ører og hale skal lige have tid til at hele op og forsvinde. Jeg vil tro, at om en uge eller to vil du slet ikke kunne se, de har været der. :mrgreen:
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

Dunse
3 Stjernet Rottemedlem ***
Indlæg: 179
Tilmeldt: tors jul 28, 2011 4:45 pm
Geografisk sted: Bornholm

Re: Lille ny basse med mider

Indlæg af Dunse » søn maj 29, 2016 4:37 pm

Det er advantage de har fået, men kan høre på det hele at jeg skal have fat i noget andet :)

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Re: Lille ny basse med mider

Indlæg af Lylle My » søn maj 29, 2016 9:14 pm

Øv, dét var godtnok surt. jeg har ikke selv nogen erfaring med advantage til at fjerne mider, men ja - det har ihvertfald ingen som helst virkning på skabsmider. Der skal enten ivomec eller stronghold til. Jeg plejer altid selv at få stronghold, for det er det nemmeste - bare en enkelt dråbe i nakken, så er rotten i princippet beskyttet længe nok til, at alle mider - også de nye, der klækkes efter nogle uger - bliver udryddet.
En del dyrlæger er dog begyndt at anbefale, at rotterne får en enkelt ekstra behandling efter en måned, fordi deres stofskifte er så højt, at strongholden KAN være blevet nedbrudt i deres krop, inden de allersidste mider er klækket, og dé vil så kunne starte et nyt angreb op. Men de gange, hvor mine drenge kun har fået en enkelt behandling, har det nu virket fint :)

Både Ivomec og stronghoild er desværre på recept, så man kommer ikke udenom et lille besøg hos dr. Dyr for at få udskrevet det... men så vil de små basser jo også LIGE kunne få et lille sundhedseftersyn, når man nu alligevel ER der. :wink:

..og husk at give dyrlægen besked om, at de allerede har fået en omgang advantage - og hvornår de fik det. Det ER jo muligt, at de så lige er nødt til at vente med at få en ny behandling, indtil al advantagen er blevet nedbrudt i dem, hvis der skulle være en risiko ved at blande de to behandlinger.
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

Dunse
3 Stjernet Rottemedlem ***
Indlæg: 179
Tilmeldt: tors jul 28, 2011 4:45 pm
Geografisk sted: Bornholm

Re: Lille ny basse med mider

Indlæg af Dunse » søn maj 29, 2016 10:05 pm

Jeg må bare ringe til dyrlægen imorgen og høre hvad de siger, og skal de se dem før jeg kan få lidt stronghold, så er det ikke noget problem for mig :)

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Re: Lille ny basse med mider

Indlæg af Lylle My » søn maj 29, 2016 11:05 pm

De fleste dyrlæger har det fint med, at man bare tager dén ene rotte med, som har symptomer (ham med skorperne på ørerne og halen), og så fortæller, hvor mange rotter man har - så plejer man bare at få stronghold med hjem til dem allesammen.
..men jeg plejer nu gerne at tage dem allesammen med, fordi jeg ikke har så mange af dem... Så kan de jo lige få et lille eftersyn samtidig - og så lader jeg også min gode dyrlæge give dem behandlingen. Mine øjne er nemlig ikke så gode længere (ja, jeg er gaaaaammel), så jeg kan let komme til at dryppe lidt for meget på nogle af rotterne, og lidt for lidt på andre. :|
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

Dunse
3 Stjernet Rottemedlem ***
Indlæg: 179
Tilmeldt: tors jul 28, 2011 4:45 pm
Geografisk sted: Bornholm

Re: Lille ny basse med mider

Indlæg af Dunse » søn maj 29, 2016 11:56 pm

Min dyrlæge tager samme pris for et tilsyn, uanset om jeg har 1 eller 3 rotter med så plejer at tage alle med :) plus, nogle gange er der rart for dyrlægen at have en rask rotte at sammenligne med, hvis de ikke er så rotte-erfarende :)

Besvar