Min totte vil ikke have sin kamillete!

Er din tamrotte begyndt at nyse? Kommer der mislyde når den trækker vejret? Har den pludselig fået en knude? Desværre hænder det, at vores små venner bliver syge, og så er der hjælp at hente her...

Redaktør: Lylle My

Besvar
away1999
DTF Forum Medlem
Indlæg: 3
Tilmeldt: søn mar 27, 2016 12:27 pm
Geografisk sted: Pandrup, Danmark

Min totte vil ikke have sin kamillete!

Indlæg af away1999 » søn mar 27, 2016 12:45 pm

Hjælp! Jeg fandt igår ud af at min kære totte Zelda er blevet syg med forkølelse! :(
Begge rotter blev købt hjem den 16. Februar, og har siden været oppe på mit værelse, hvor der altid er varme på. Vi har dog fundet ud af at der i alle rummene er mug der gror på væggene, hvilket derfor er grunden til at vi flytter.. :shock:

Jeg havde selv forkølelse i omkring en måned pga. fugten, og jeg tænker at det er grunden til hun også er blevet syg! Jeg har læst at jeg skal give hende lidt kamillete hver dag, men hun vil ikke. :cry: Hun får det i en lille skål, men hun har slet ikke lyst til det. hvorfor vil hun ikke? Gør jeg noget forkert? :oops:

Tak på forhånd, totte-elskere! [-o<
Anyone can hate or be afraid of a rat, but it takes a truly good human being to see them as the beautiful, affectionate and loyal gifts from God that they are.
To love a rat is to know what true love is itself. <3


Zelda og Temmie, mine små skattebasser. Der er selvfølgelig også min moders marsvin, Trutte og Betteski'... meeen.. Man har vel lov til at elske sine egne dyr lidt mere, ikke?

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Re: Min totte vil ikke have sin kamillete!

Indlæg af Lylle My » søn mar 27, 2016 2:12 pm

Har du forsøgt at opløse en lille teskefuld honning i teen? Selv om man helst skal undgå sukkerstof til rotterne, er honning ikke det værste - det virker jo i sig selv let desinficerende - og så får det teen til at smage MEGET bedre. ;)

Hvis hun så stadig ikke vil drikke teen, så kan du i stedet lave havregrød, kogt på kamillete i stedet for rent vand. Lav kamilleteen først, og brug derefter teen til at lave en portion havregrød af. Sådan et lækkert måltid har jeg endnu aldrig mødt en rotte, der ikke kastede sig over med STOR iver. :lol:
Godt, at i flytter, for et fugtigt hjem med mug på væggene er da BESTEMI ikke sundt... hverken for rotterne eller for menneskene i huset. :|

En almindelig forkølelse er ret harmløs, og en daglig sjat kamillete - eller kamille-havregrød - burde hjælpe rotten med at overvinde den lidt hurtigere end ellers... men hold et vågent øje (eller rettere øre) med, om forkølelsen lyder til at brede sig til lungerne - for så vil der ikke være nogen vej uden om dyrlægen. En lungebetændelse vil kræve antibiotika for at forsvinde, og behandlingen skal helst startes op så tidligt i forløbet som muligt for at sikre, at lungerne ikke får en varig skade.
Det kan tit være svært at høre forskel på en rotte med forkølelse og én med en begyndende lungebetændelse, fordi de små basser er så forbistret gode til at skjule sygdomme... men man kan somme tider få et lille vink om det, hvis man trykker siden af rottens brystkasse tæt ind imod sit øre og lytter intenst et stykke tid. Hvis man så kan høre selv de allersvageste pibe- klikke- eller raslelyde derindefra, så må man få en dyrlæge til at lytte til lungerne med sit stetoskop og evt. udskrive en omgang antibiotika til den.
Metoden er desværre kun vejledende, og ikke 100% sikker... Hvis man HØRER lydene, er der med meget stor sandsynlighed væske i lungerne, og så må man ha' fat i dyrlægen hurtigst muligt... men hvis man IKKE hører noget - så er det enten, fordi rottens lunger er friske og rene, ELLER fordi den lille fyr sørger for at trække vejret så tilpas overfladisk, at lydene ikke kan høres med det blotte øre. :?

..men hvis man har en forkølet rotte, er det alligevel altid en god idé at forsøge at lytte til dens lunger dagligt, indtil den er helt frisk igen. Så vil der være langt større chancer for, at man opdager en evt. begyndende lungebetændelse, så rotten kan blive behandlet, inden betændelsen når at give varige skader på lungevævet. :)
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

away1999
DTF Forum Medlem
Indlæg: 3
Tilmeldt: søn mar 27, 2016 12:27 pm
Geografisk sted: Pandrup, Danmark

Re: Min totte vil ikke have sin kamillete!

Indlæg af away1999 » søn mar 27, 2016 5:21 pm

Super mange tak! Jeg skal straks få lavet noget havregrød til hende! Men jeg vil lige være sikker... når nu jeg ingen havregrød har ellers, hvordan vil det så være bedst at servere teen for hende? Jeg har jo selv prøvet med skåle men det virkede ikke. :?:
Anyone can hate or be afraid of a rat, but it takes a truly good human being to see them as the beautiful, affectionate and loyal gifts from God that they are.
To love a rat is to know what true love is itself. <3


Zelda og Temmie, mine små skattebasser. Der er selvfølgelig også min moders marsvin, Trutte og Betteski'... meeen.. Man har vel lov til at elske sine egne dyr lidt mere, ikke?

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Re: Min totte vil ikke have sin kamillete!

Indlæg af Lylle My » søn mar 27, 2016 9:02 pm

Jeg plejer at bruge en ekstra foderskål, der kan hænge på tremmerne, for så ryger der ikke så let snavs eller strøelse i det...andre bruger en ekstra vandbeholder. Rotterne skal bare ALTID have afgang til rent vand samtidig med teen, fordi kamillete virker vanddrivende - så hvis de kun har adgang til at slukke deres tørst med te, risikerer de at komme i væskeunderskud.

Men du kan jo først prøve, om hun vil kunne li' kamilleteen, hvis du opløser en klat honning i den... Mine drenge kan heller ikke li' kamillete uden sødemiddel i, men så snart de får det med honning, så står de nærmest på nakken af hinanden for at dyppe tuden i skålen. :lol:
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

away1999
DTF Forum Medlem
Indlæg: 3
Tilmeldt: søn mar 27, 2016 12:27 pm
Geografisk sted: Pandrup, Danmark

Re: Min totte vil ikke have sin kamillete!

Indlæg af away1999 » man mar 28, 2016 2:56 am

Hehe, fantastisk! Jeg har givet dem noget for idag, og hun er super glad for det! :D
Anyone can hate or be afraid of a rat, but it takes a truly good human being to see them as the beautiful, affectionate and loyal gifts from God that they are.
To love a rat is to know what true love is itself. <3


Zelda og Temmie, mine små skattebasser. Der er selvfølgelig også min moders marsvin, Trutte og Betteski'... meeen.. Man har vel lov til at elske sine egne dyr lidt mere, ikke?

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Re: Min totte vil ikke have sin kamillete!

Indlæg af Lylle My » man mar 28, 2016 11:48 am

:mrgreen: ALLE tiders. \:D/
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

Besvar