Rød væske fra næse og øjne

Er din tamrotte begyndt at nyse? Kommer der mislyde når den trækker vejret? Har den pludselig fået en knude? Desværre hænder det, at vores små venner bliver syge, og så er der hjælp at hente her...

Redaktør: Lylle My

Besvar
Linde-4-ever
DTF Forum Medlem
Indlæg: 1
Tilmeldt: lør okt 10, 2015 1:29 am

Rød væske fra næse og øjne

Indlæg af Linde-4-ever » lør okt 10, 2015 1:37 am

Hej søde rottemennekser

Har været til dyrlægen og har fået lavet en dyrkning af den røde væske, men den har ikke givet noget udslag for bakterier eller virus. Dyrlægen fortæller mig så at det kan være noget de skal leve med hele livet. Det skal så siges jeg allerede har mistet to af de små til det for 3 måneder siden. De har fået baytrill og ronoxan kur, men det vil ikke forsvinde.
Skal jeg finde en anden dyrlæge, eller kan det være rigtigt at de skal leve med det?

Brugeravatar
Lord Crimson
Rotternes Herre
Indlæg: 1001
Tilmeldt: søn feb 13, 2011 10:14 pm
Geografisk sted: Odense C
Kontakt:

Re: Rød væske fra næse og øjne

Indlæg af Lord Crimson » lør okt 10, 2015 8:19 am

Hej.

Det røde stads de har om næsen og øjnene er porfyrin og er typisk noget der kan behandles.. Porfyrin er et symptom på at din rotte er syg men ikke en sygdom i sig selv..

Jeg ville nok finde mig en rottekyndig dyrlæge og få ham til at kigge på den..

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Re: Rød væske fra næse og øjne

Indlæg af Lylle My » lør okt 10, 2015 9:46 pm

:| Jeg undrer mig faktisk også lidt over, hvorfor dyrlægen skulle foretage en dyrkning af porfyrinen - dét vil jo svare til, at vi får checket vores tårer og snot for bakterier og virus... Man finder kun noget, hvis problemet er en infektion i øjet eller næseslimhinden. I dit sted ville jeg kigge mig om efter en dyrlæge, der har noget mere erfaring med rotter.
Jeg går ud fra, at dine rotter har haft andre symptomer end bare lidt porfyrin... Har de haft problemer med lungerne, siden de har fået en kombineret baytril/ronaxan-behandling?

Du skriver, at du før har mistet to rotter til det - men lidt flere enkeltheder ville være en fordel, hvis vi skal råde dig, f.eks.:

Hvor gamle er de rotter, du lige har fået undersøgt - og hvor gamle var de to, du mistede for 3 måneder siden?

Hvilke symptomer havde dem, der døde for nogle måneder siden - foruden porfyrinen?
..og hvilke symptomer har dem, du lige har fået undersøgt?

Jeg går ud fra, at porfyrin IKKE har været deres eneste symptom, for som Lord Crimson siger, så er dét ikke en sygdom - men bare et symptom på, at der er ét eller andet galt. Porfyrin kan lige så godt være tegn på en lille harmløs forkølelse, som det kan være tegn på noget alvorligt. Dét finder man først ud af, når en erfaren rottedyrlæge har givet den en grundig undersøgelse.
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

Besvar