Frygter SDA og mangler generel viden

Er din tamrotte begyndt at nyse? Kommer der mislyde når den trækker vejret? Har den pludselig fået en knude? Desværre hænder det, at vores små venner bliver syge, og så er der hjælp at hente her...

Redaktør: Lylle My

Besvar
Stephan
DTF Forum Medlem
Indlæg: 4
Tilmeldt: man jul 20, 2015 11:07 am

Frygter SDA og mangler generel viden

Indlæg af Stephan » man jul 20, 2015 12:06 pm

Hej alle.

Første indlæg på siden her, så tilgiv mig, hvis ikke jeg kender alle rotte termer :)

Min kæreste og jeg købte sidste år i start august to dejlige tamrotte unger - Jedi og Dixie.

De er købt i en dyrehandel - styr på dyr i Aalborg. Ja vi ved godt alle anbefaler at bruge opdrættere, men Lux-Rotter var/er(?) inaktive, og da vi er studerende uden bil, besluttede vi os for at tage chancen, da vi trods alt kun skulle have to førstegangsrotter. Vi frygter dog at have taget et forkert valg nu :(

De har begge været småsyge et par gange, men vi har fået behandlet det meste med kamillethe, masser af varme og rent bur.

Nu står vi desværre bare i den situation, at vores ene rotte ikke længere kan behandles med almindelig omsorg. Hun startede med at hæve op under bugen og hagen, og det lignede hun havde taget på og fået dobbelthage. Vi ville se tiden an, og har imellemtiden været et smut på sjælland, hvorfor mine svigerforældre passede rotterne. De havde godt lagt mærke til, at Jedi begyndte at se "fed" ud, men hun har været meget sløv i sommervarmen, så de tænkte ikke mere over det.
Det var først da hun havde bidt dem et par gange, at der begyndte at lyse røde lamper op.

Da vi kom hjem og så hende, så fik vi mildt sagt et chock:

http://i1116.photobucket.com/albums/k57 ... qin5tp.jpg
http://i1116.photobucket.com/albums/k57 ... xx2ytu.jpg
http://i1116.photobucket.com/albums/k57 ... 53mril.jpg
http://i1116.photobucket.com/albums/k57 ... avqk2s.jpg
Hun er MEGET hævet som i kan se på billederne, og hun er tydeligvis generet og hæmmet af det.

Jedi har altid været den lille af de to, og har aldrig vejet meget over de 200 gram. Nu er hun dobbelt størrelse af normalt.

Ligner det SDA???

Hun er stadig kærlig og nysgerrig overfor os, hun spiser, kommer selv op (så godt hun nu kan), og virker som den samme lille rotte, bare i en meget medtaget stand.

Hendes søster var syg for et par uger siden, men det virkede bare som en simpel influenza eller noget lignende - Hun har dog haft luftvejsproblemer lige siden vi fik hende, men lever i bedste velgående.

Dyrlægen anbefaler at se tiden an, og overveje aflivning såfremt hævelsen ikke lægger sig.
Vi afventer svar med pris på behandling, selvom dyrlægen ikke anbefaler det.

Vores spørgsmål, selvom der er mange, er nu:

1) Ligner hendes symptomer SDA?
2) Er SDA forbigående eller kan det ligge latent i rotterne?
3) Såfremt lille Jedi dør eller bliver aflivet, hvad vil i så anbefale vi gør med hendes søster?
4) Dixie har altid haft luftvejsproblemer, og dyrlægen mener det er skadede lunger pga. Mycoplasma - vi mener det er uansvarligt at sætte nye rotter ind til hende, da vi frygter at disse også bliver smittet. Vil det ske?
5) Såfremt det værste sker og begge rotter skal aflives, hvordan sikrer vi så at buret ikke har rester af virus/bakterier? (gode "husmorråd" er velkomne, vi har hørt om at bage noget af udstyret)
6) Er der nogen der kender en god opdrætter, der er aktiv i Nordjylland?

Vi er virkelig i tvivl om hvad vi skal gøre her. Vi ønsker bare virkelig ikke at vores rotter skal lide.

Med venlig hilsen

Sara og Stephan
Senest rettet af Stephan man jul 20, 2015 1:58 pm, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Re: Frygter SDA og mangler generel viden

Indlæg af Lylle My » man jul 20, 2015 1:48 pm

Først og fremmest bedes du lige ændre billederne til links, da de er ALT for store i henhold til vores regler. Du kan ændre dem til links ved at trykke på "redigér-knappen" og så slette alle [img]og[/img]-tagsene - og lade selve linksene blive stående.

Og uden ligefrem at være ekspert i SDA, så MENER jeg nu ikke, at det ser ud til at være dét, der er din piges problem - medmindre hun også har klare symptomer fra næse, øjne eller lunger. Du kan læse lidt mere om symptomerne ved SDA hér: http://tamrotten.weebly.com/sda.html

Derimod havde jeg engang en dreng, der svulmede op på samme måde som din pige har gjort. Han blev tykkere end normalt, fik nærmest "hængebug" og dobbelthage, og fik pludselig meget tykke kinder, ligesom jeg kan se at Jedi har. Ved min dreng viste det sig at være vand i kroppen pga dårligt hjerte. Jeg valgte at få ham aflivet, fordi han ikke var helt ung og havde været i konstant behandling for et utal af sygdomme igennem hele sit liv.

Jeg vil da klart anbefale dig lige at få din dyrlæge til at give Jedi et rigtig grundigt eftersyn... og hvis det ER hjertet, og hun ikke fejler andet, så véd jeg at andre rotteejere har haft rotter med hjertefejl, som har levet et godt og rigt liv, bare de fik deres hjertemedicin. :)
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

Stephan
DTF Forum Medlem
Indlæg: 4
Tilmeldt: man jul 20, 2015 11:07 am

Re: Frygter SDA og mangler generel viden

Indlæg af Stephan » man jul 20, 2015 2:21 pm

Hmm jeg syntes nu heller ikke, at det lignede SDA, men hjertefejl?

Jeg ved ikke meget om det, men jeg tror jeg prøver at spørge dyrehospitalet i Aalborg.

Jeg har redigeret billederne i øvrigt :)

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Re: Frygter SDA og mangler generel viden

Indlæg af Lylle My » man jul 20, 2015 5:01 pm

Meget fint med billederne. :)

Hvis det er det er Aalborg Dyrehospital, du plejer at bruge, vil jeg anbefale dig at skifte til dyrehospitalet City Syd og bede om at komme ind til dyrlæge Bo Andersen. Han er dén dyrlæge i Nordjylland, der har den allerstørste erfaring med rotter. Jeg skiftede selv fra Aalborg Dyrehospital til ham for nogle år siden, og har ikke fortrudt det et sekund.

Nu har jeg lidt tid til rådighed, så jeg vil lige svare på dine andre spørgsmål.

1): Som sagt synes jeg ikke helt, at symptomerne ligner - ikke mindst på grund af dét, jeg kan svare på dit spørgsmål nr. 2.

2) SDA kan IKKE ligge latent i en rotte igennem længere tid. Sygdommen bryder ret hurtigt ud efter at dyret er blevet smittet, og virker selvbegrænsende ved at smitte alle rotter i hjemmet. Dé rotter, der ikke dør af sygdommen, vil være smittefrie efter nogle få uger efter, at de sidste symptomer er forsvundet. Mennesker eller andre dyr kan dog bringe smitten videre, hvis de f.eks. har håndteret eller været tæt på rotter (f.eks. i dyrehandler eller lignende), som er smittede uden at det er blevet opdaget.

Fandt lige et sted hvor der står, hvor lang tid en karantæne for SDA bør holdes:
Da der er mange nye i rotteverdenen skal vi måske lige oplyse hvad karantæne går ud på.

Når man er i karantæne betyder det følgende:

Man tager ikke nye rotter ind udefra eller sender rotter ud til andre med rotter.
Man besøger IKKE andre rotteejere eller dyrehandlere.
Man sætter IKKE rotter til parring imens man er i karantæne.


Ved SDA, som er en af de værst tænkelige vira hos rotter går man i karantæne i følgende tidsrum:
2 rotter = 3 ugers karantæne
3 rotter = 4 ugers karantæne
4 rotter = 5 ugers karantæne
5 rotter = 6 ugers karantæne
6 rotter = 7 ugers karantæne
7 rotter eller derover = 8 ugers karantæne

Har man IKKE syge dyr tæller man fra den dag man sidst har været i direkte eller indirekte kontakt med andre rotter end sine egne og har fået nye rotter hjem.

Har man syge dyr tæller man først antallet af uger fra den dag alle ens rotter er 100% symptomfri, hvilket betyder at en ramt bestand reelt kan se frem til 3-4 måneders karantæne.
3) Medmindre en dyrlæge med stor erfaring i rotter HAR mistanke om, at det alligevel KAN være SDA (kan muligvis påvises at sende en blodprøve fra dyret til undersøgelse - men den er ret dyr), eller en anden smitsom sygdom, så vil jeg da anbefale at du får fat i et par små babyer til at holde hende ved selskab. :wink:

4) Som jeg har hørt det, vil det være at skyde langt over målet at isolere en rotte, fordi den måske er rask smittebærer af mycoplasma. Dét er de fleste af vores tamrotter nemlig, uden at det nødvendigvis kommer i udbrud hos dem. Er der et akut udbrud, er det meget fornuftigt at vente med nye rotter, indtil det er blevet helbredt - men hvis problemet er skadede lunger efter et overstået udbrud (populært kaldet arvæv på lungerne), så er der ingen grund til at lade rotten være alene eller ligefrem aflive den før tid.

5) Der er heller ingen grund til at gå til yderligheder med rengøring af bur eller legetøj. Selv, hvis det SKULLE have været SDA, vil bakterierne ret hurtigt dø ud. En grundig rengøring med varmt vand og almindelig rengøringsmiddel - og efterfølgende grundig tørring, inden det bliver taget i brug igen - burde være udmærket. Men er du alligevel bekymret, kunne du jo vaske både bur og legetøj i noget bakteriedræbende rengøringsmiddel og skylle det MEGET grundigt bagefter.

6) Jeg kender desværre ikke selv en rigtig god opdrætter i Aalborg-området, efter at LUX stoppede med at avle rotter - desværre. Men hvis du finder et par unger hos en opdrætter, der bor langt væk, så kan du jo evt. prøve at melde dig ind i facebook-gruppen "Transport af dyr tilbydes / søges" og spørge, om nogen skal dén vej på det tidspunkt, ungerne er klar til levering. https://www.facebook.com/groups/3091806 ... 5/?fref=ts Eller hvis der er andre unger fra kuldet, der er blevet solgt til nogen, som tilfældigvis bor i nærheden af én selv, er der måske også en mulighed for at de kan tage dine nye unger med for et mindre beløb til benzin. Dét kan du evt. spørge avleren, om der er. :)
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

Stephan
DTF Forum Medlem
Indlæg: 4
Tilmeldt: man jul 20, 2015 11:07 am

Re: Frygter SDA og mangler generel viden

Indlæg af Stephan » man jul 20, 2015 5:08 pm

Tusinde tak for dit fine og enormt grundige svar!! Vi sætter pris på det!

Vi får hende ud til Citysyd og ser hvad de kan finde ud af!

Og hvor er det godt at høre at Dixie ikke behøver blive påvirket af det!

Vi vender tilbage så snart vi ved mere..

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Re: Frygter SDA og mangler generel viden

Indlæg af Lylle My » man jul 20, 2015 5:21 pm

Lyder godt. Og tag da endelig Dixie med ud for at få kigget på hende, nu du alligevel skal afsted. Selvom der ikke er det store at gøre ved skadede lunger, så er Bo faktisk rigtig god til at vurdere temmelig nøjagtigt, HVOR slemt det står til - og om der måske samtidig skulle være en infektion, der kan slås ned med antibiotika, så hun kan få det lidt bedre.

Dyrlægerne på Aalborg Dyrehospital er såmænd dygtige til hunde og katte - men rotter har de faktisk ikke den store idé om. Jeg skiftede til dem i City Syd efter råd fra LUX-Sofie, og jeg måtte straks give hende ret. Der var langt mere erfaring og viden om rotter dér (og så var de oven i købet billigere). :lol:
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

Stephan
DTF Forum Medlem
Indlæg: 4
Tilmeldt: man jul 20, 2015 11:07 am

Re: Frygter SDA og mangler generel viden

Indlæg af Stephan » ons jul 22, 2015 1:08 pm

Hej alle.

Vi havde Jedi til dyrlægen i går, og desværre var det skidt nyt. Hun var blevet så hævet, at selv hendes fødder var svulmet og hun kunne næsten ikke se ud af øjnene :( Dyrlægen kunne ikke med sikkerhed sige, hvad der var galt, da Jedi ikke havde nogle af de klassiske symptomer på hverken hjertesyge, SDA, leverfejl eller allergi. Da vi ikke syntes, at det var fair overfor den lille tot at holde hende i live, blot for at afprøve forskellige behandlinger, besluttede vi os for at få hende aflivet. Det kan måske lyde hårdt for nogle, at vi ikke prøvede yderligere, men tro mig hun var ikke meget værd til sidst :(

Nu står vi i den frygtelige situation, at Dixie (hendes søster), som ALTID har levet sammen med Jedi, nu er blevet alene. Vi står og skal på ferie i næste uge, og føler ikke, at vi kan være bekendt overfor Dixie's passer, at købe to nye rotter som han også skal holde øje med. Derudover vil vi gerne være til stede, for at sikre at sammensætningen går godt.

Vi er lidt i tvivl nu, om hvorvidt vi kan lade Dixie gå alene i de ca. 14 dage, som det vil tage os at få mulighed for nye roomies til hende.

Hvad er jeres bud? Hvad pokker skal man gøre?

/Sara og Stephan

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Re: Frygter SDA og mangler generel viden

Indlæg af Lylle My » ons jul 22, 2015 8:07 pm

Åh nej, hvor gør det mig ondt. Selv om det lød slemt allerede i dit første indlæg, så HÅBEDE jeg alligevel på, at der kunne gøres noget for den lille pige. Hvil i fred, kære Jedi. Må du blive lykkelig på den anden side af regnbuebroen. :cry:
Det lyder bestemt ikke hårdt i mine ører, tværtimod. I mine øjne er det den ultimative kærlighedserklæring til et kæledyr, at man vælger at give det fred - frem for at lade det gennemgå forskellige behandlinger, når fremtidsudsigterne var SÅ usikre, som de var for Jedi. Dyr lider jo gudskelov ikke ved at blive aflivet humant, fordi de ikke er klar over hvad der skal ske. I har givet hende den fineste gave, i kunne - nemlig fred for sine lidelser, selvom det betød at i selv måtte gå igennem sorgen over at miste hende. :(

Dixie vil selvfølgelig blive ensom, og muligvis også deprimeret efter at have mistet sin søster... men jeg synes alligevel heller ikke, at i skal købe nye venner til hende inden ferien. Et par uger vil hun godt kunne klare at være alene, dét har jeg selv været ude for en gang, da det var helt umuligt at skaffe nye rotteunger så hurtigt, som jeg ønskede.
Det bedste vil selvfølgelig være hvis ham, der skal passe hende, kan tage hende ud og nusse og hygge om hende et par gange om dagen, så ensomheden ikke bliver alt for knugende... og i vil jo vide at det kun er en forholdsvis kort periode, hun skal være alene. Rotter hænger gudskelov ikke fast i sorgen på samme måde som mennesker gør, fordi de lever i nuet, så i samme øjeblik deres liv forandrer sig til det bedre igen, griber de forandringen og bliver i stand til at nyde livet påny.
Dengang jeg slet ikke kunne få fat i nye rotteunger til min sidstlevende dreng, kunne jeg se hvordan han blev mere og mere trist, efterhånden som tiden gik. Han lavede ikke meget andet end at sove og spise, og når jeg tog ham ud for at hygge om ham - så gik han straks ind i sit bur uden at værdige mig et blik, og sov videre.
Da det efter et par uger endelig lykkedes mig at finde to små babyrotter, og han blev præsenteret for dem, ændrede han sig totalt. Fra det ene øjeblik til det andet blev han igen en ung, glad og legesyg rotte, passede og plejede ungerne omhyggeligt, legede med dem dagen lang, sov i bunke med dem - og simpelthen viste alle tegn på at være lykkelig. Så jeg er ikke spor i tvivl om, at selvom Dixie kommer til at føle savnet efter sin søster ret tungt - så vil det alligevel være det bedste for hende at vente med at få sine nye burkammerater, indtil jeres ferie er slut, og den velkendte hverdag begynder igen. :)
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

Besvar