kløe og skæl, træt og agressiv.

Er din tamrotte begyndt at nyse? Kommer der mislyde når den trækker vejret? Har den pludselig fået en knude? Desværre hænder det, at vores små venner bliver syge, og så er der hjælp at hente her...

Redaktør: Lylle My

Besvar
karolinekiel
DTF Forum Medlem
Indlæg: 41
Tilmeldt: søn feb 22, 2015 11:59 pm

kløe og skæl, træt og agressiv.

Indlæg af karolinekiel » lør maj 23, 2015 2:48 pm

Hej.

Jeg har to elskede drenge, Ivan og Boris.

Boris er alfa-hannen.
Han stritter med bagdelen og går baglæns mod mig når jeg rører ham på ryggen. Dette gør Ivan ikke, han bliver bare lidt forskrækket. De har begge sår og skæl og klør sig stort set hele tiden. Når de løber eller går, stopper de lige op for at klø sig. De slås også meget. Altså dominans-kampe. Nogengange er det så voldsomt at Ivan løber ud af buret og løber op på sofaen på sin faste plads. En dag løb han ind under mit tæppe og ville ikke komme ud i en halvanden time. Da jeg gik i seng og skulle lukke for buret, bakkede han og holdt fast i tremmerne på den åbne låge som han stod på. Jeg kunne ikke få ham ind i buret. Først troede jeg at sårene på Ivan var overfladiske rester fra de kampe de havde. Men nu har Boris også sår rundt omkring. (Det skal lige siges at hvis nogen af dem skulle få sår under deres kampe ville det være Ivan og Boris ville slippe, da det tydeligvis er ham der ligger øverst under deres kampe. Han er den største og stærkeste.) De har samtidig skæl og bare pletter.

Så til noget der bekymrer mig en del. Som sagt er Boris lidt aggressiv. Men det har været MEGET værre. Han bed mig stort set hver dag. Det gør han ikke mere. For nu kender jeg efterhånden de tegn han giver mig på at "det er sidste chance" agtigt. Jeg fik at vide at hvis ikke jeg kan tæmme ham kan han evt være født med noget aggressiv adfærd, og jeg skal prøve at lære at leve med det og acceptere hans adfærd og holde øje med hans tegn. MEN at han ikke er så aggressiv mere bekymrer mig faktisk. Han er blevet mere kælen og det er dejligt. Men han er også meget træt. Han sover meget, og derfor går jeg nogengange hen og stikker noget mad hen til ham, for at han husker at spise og ikke bare sover. Før i tiden blev jeg ret bange når han hpsede ud efter maden i min hånd, det var lidt som om han troede at hele min hånd var mad. Men nu er han så næsom at det er helt vildt. Mere nænsom end Ivan nogensinde har været. Det kan selvfølgelig også være fordi han er træt. Men jeg tænker meget over det. De har faktisk aldrig rigtig leget. De sover sammen, spiser sammen og slås. (Jeg ved at hvis de kan finde på at sove sammen nogle timer efter en slåskamp, så er det nok ikke så alvorlige kampe de har gang i. Men når Ivan bliver så skræmt og springer en meter op i luften eller løber væk med høj hastighed eller gemmer sig oppe i hængekøjen, så kan jeg godt blive i tvivl om Boris måske er lidt for hård ved Ivan?) Der er ikke meget aktivitet hos dem. Jo de går rundt og snuser og kravler rundt. Men for det meste sover de kun. Det skal også lige siges at når jeg knap nok rører boris på maven så piver han. Og nogle gange når jeg tager ham op føles det som om der er en klump agtig i maven på ham. Meeen det kunne også bare være en "han er mega tyk" klump. For det er han. han er enorm ;-) Men.. Ville lige høre ad herinde, og så regner jeg med lige at få dem til et tjek på dyrehospitalet.

Mvh. Ivan, Boris og Karoline :-)

Ved ikke hvad der ellers lige var at sige, ellers kommer jeg nok i tanke om det. Men ville sådan set høre om jeres erfaringer og viden?
Ejer to dejlige tyksakker, Ivan og Boris

erfort
Rotteforum afhængig
Indlæg: 3756
Tilmeldt: søn jan 23, 2011 7:38 pm
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: kløe og skæl, træt og agressiv.

Indlæg af erfort » lør maj 23, 2015 4:39 pm

Det lyder bestemt som om dine drenge har fået skab.
Det klør afsindigt og kan give meget irritable rotter. Det kan ikke ses med det blotte øje, da skabsmiden lever i selve huden. Så symptomerne er fx sår og bare pletter, fordi rotterne simpelthen klør sig selv til blods.
Det er noget mange rotte ejere oplever, men ikke alle dyrlæger kender til det, da de ikke har så stor erfaring med rotter.
Det kan meget let behandles, men du skal have en dyrlæge til at ordinere eksempelvis stronghold.
Mvh. Puk
Som synes hun er heldig, fordi hun deler hjem med: Cloak, Panda, Gandalf & Dobby <3

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Re: kløe og skæl, træt og agressiv.

Indlæg af Lylle My » lør maj 23, 2015 7:11 pm

Dejligt at høre nyt om Ivan og Boris, jeg har tit tænkt på, hvordan det mon går med dem. :)

Alt dét med sår, skæl og kløe - og til en vis grad også slagsmålene - vil være meget nemt at fjerne, men kræver lige et besøg hos dyrlægen. Ligesom erfort tænkte jeg nemlig også straks, at dine drenge viser alle tegn på at have fået et lille udbrud af skab, og dét klør ad h***** til. Jeg véd, hvordan det føles, for jeg har selv i mine unge dage fnat, som er den menneskelige udgave af skab. Man er ved at blive vanvittig af den evindelige kløe, og er parat til at bide hovedet af enhver, der bare kigger skævt til én. :P

Skabssår på rotter er normalt koncentreret omkring den forreste del af rottens krop, i ansigt/hals/nakke/skulderområdet, fordi det er dé steder, de lettest kan komme til at kradse sig med bagkløerne. Et udbrud af skab kan komme af to årsager:

Et udbrud, der kommer "ud af det blå", uden at man kan finde en smittekilde.
Alle rotter bærer på skabsmiden i "hvilende" form, men deres immunforsvar holder den i skak, så det ikke bryder ud... men hvis rottens immunforsvar bliver svækket pga enten stress eller sygdom, kan miden få overtaget og begynde at formere sig - og så er et udbrud i gang.
Under et udbrud smitter skab RIGTIG slemt (men gudskelov kun til andre rotter), og så må alle rotter i husstanden behandles samtidig... også dem, der evt. ingen symptomer har. De vil nemlig være raske smittebærere af miden.

Et udbrud, der er startet op ved smitte fra andre rotter:
Selv, hvis en rotte aldrig har været i direkte kontakt med fremmede rotter, kan de blive smittet med skab, hvis deres menneske har nusset med en bekendts rotte, som har haft et uopdaget udbrud af skab. Så vil mennesket kunne bære de mikroskopiske æg fra den fremmede rotte hjem til sine egne dyr i hudfolder på hænderne, i tøjet og i håret. Den eneste måde at undgå at bringe smitte hjem fra fremmede rotter er ved at overholde en karantændeperiode på mindst 4 timer, efter at man har rørt ved andres rotter... og når man så kommer hjem, må man straks smide sit tøj i vaskemaskinen og tage et grundigt bad, inden man går ind til dét sted, hvor éns egne rotter opholder sig.


Skab giver tit en masse uro og småslagsmål i buret, fordi den evindelige kløe gør rotterne enormt irritable, men det er til gengæld dejlig nemt at slippe af med. Dyrlægen kan enten give dem ivomec, som skal gives i munden ad 2-3 omgange med 7-10 dages mellemrum. Det slår nemlig kun de voksne mider ihjel, så 2. og evt. 3. behandling er for at slå alle nyklækkede mider ihjel også - ellers vil de straks starte et nyt udbrud op.
Ellers kan dyrlægen bruge stronghold. Så får de bare én dråbe i nakken, og den slår alle mider ihjel. Dét virker godtnok heller ikke på æggene - men fordi stronghold nedbrydes langsomt i rottens krop, vil koncentrationen normalt være stor nok til også at slå alle nyklækkede mider ihjel, inden DE vil kunne nå at formere sig.
Nogle dyrlæger anbefaler dog, at rotterne får en ekstra behandling efter en måned, fordi de har så hurtigt et stofskifte, at strongholden somme tider KAN være blevet nedbrudt så meget efter 2-3 uger, at nogle ganske få nyklækkede mider overlever - og vil kunne starte et nyt udbrud op. Men langt de fleste gange vil en enkelt behandling være nok. :)

Hvis du så alligevel skal ud til dyrlægen, så kunne du jo bede ham undersøge Boris' mave. Rotter ER jo nu engang disponeret for at få svulster, og selv hvis den er godartet, kan den godt gøre RET ondt, fordi den trykker på andre organer i maven. Og så vil der jo ikke være noget at sige til, at han let bliver sur.
En dyrlæge med erfaring i rotter vil straks kunne mærke, om det ER en svulst eller bare ophobet afføring i tarmen... og HVIS det er en svulst, og den er godartet - så vil han også kunne vurdere, om den kan fjernes (og hvad det vil koste) Jeg overtog selv engang en gammel dreng, som nægtede at blive håndteret af mig, og bed mig hårdt, hvis jeg forsøgte. Efter tre måneders tid opdagede jeg pludselig, at han lignede en gravid pigerotte - men kun i venstre side af maven. Indtil jeg lagde mærke til, at det kun var i venstre side, troede jeg bare at han var blevet en tyksak. :oops:
Min dyrlæge tog knap 2000 kr for at fjerne knuden, og den viste sig faktisk at være så stor, at den fyldte hele dyrlægens håndflade (minus fingrene). Efter operationen ændrede den gamle dreng fuldstændig sind og blev en kærlig og selskabelig puttegøj, som elskede at blive nusset. Så der var ingen tvivl om, at hans aggressive opførsel kun var fordi han havde haft ondt.
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

karolinekiel
DTF Forum Medlem
Indlæg: 41
Tilmeldt: søn feb 22, 2015 11:59 pm

Re: kløe og skæl, træt og agressiv.

Indlæg af karolinekiel » man jun 01, 2015 4:04 pm

Tak for ny viden Lylle My! Jeg drømmer jo faktisk selv om at være dyrlæge, så det er altid spændende med ny viden om dyrene. Og især så meget viden som du har givet mig om rotter. Det er jo helt fantastisk :-) Jeg ønsker jo det bedste for basserne, så det er så fedt. Kunne huske du sagde noget om svulster sidst, så det havde jeg også i tankerne. Og skab var jeg ret sikker på :-) Jeg har tid hos City Dyreklinik på onsdag. Hende jeg var hos sidst ved en anden dyrlæge anede virkelig ikke ret meget om rotter. Hun kunne ikke svare på mine spørgsmål, så jeg har valgt en som en anden erfaren rotteejer anbefalede mig. En som har speciale i eksotiske dyr.
Ejer to dejlige tyksakker, Ivan og Boris

Besvar