Røntgen af rotte

Er din tamrotte begyndt at nyse? Kommer der mislyde når den trækker vejret? Har den pludselig fået en knude? Desværre hænder det, at vores små venner bliver syge, og så er der hjælp at hente her...

Redaktør: Lylle My

Besvar
AlberteS
DTF Forum Medlem
Indlæg: 14
Tilmeldt: tirs okt 28, 2014 12:52 pm

Røntgen af rotte

Indlæg af AlberteS » tors feb 26, 2015 10:38 pm

Hej alle rottemennesker :D

Er der nogle af jer der har erfaring med røntgenfotografi af rotter?
Min ene han har i længere tid nu haft problemer med sin vejrtrækning. Han har været på adskillige kurer, som ikke har hjulpet, så dyrlægen siger at det sidste han kan gøre er at tage røntgen af min rotte. Han er i følge papirerne 3 år(Han blev fundet herreløs, så det er en anslået alder) så han er ved at være en ældre herre. Jeg synes allerede han har været meget igennem, og er i tvivl om jeg skal gå igennem røntgen med ham, eller om han skal have fred :? Er der nogle der har stået i lignende situationer, i så fald hvad har i gjort?

Håber meget i kan hjælpe, på forhånd tak

Yui
Rotteforum afhængig
Indlæg: 3533
Tilmeldt: ons feb 11, 2009 12:31 am
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Re: Røntgen af rotte

Indlæg af Yui » tors feb 26, 2015 11:46 pm

hvad det skulle gavne at tage et rynken har jeg svært ved at se hvis han har været flere behandlinger igennem er han sandsynligvis en kronisk nyser. så den bedste behandling er stop alt behandling og lad ham leve så længe der er inde for et akseptabelt nivo.
Hilsen Sanne.
Tøserne: Ima, Tatia, Sara, Katrine, Rain, Alma, Jupiter og Mercury.

erfort
Rotteforum afhængig
Indlæg: 3756
Tilmeldt: søn jan 23, 2011 7:38 pm
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Røntgen af rotte

Indlæg af erfort » fre feb 27, 2015 12:07 am

Vores dyrlæge røntgenfotograferede en af vores drenge på et splitsekund, jeg har svært ved at forestille mig, at han skulle have lidt nogen overlast af det, han virkede nu heller ikke sådan.
Hvad er det der får dig til at spørge? For hvis din dyrlæge kan gøre det ligesom vores kunne, så tænker jeg da ikke der er noget forgjort i at give det et forsøg.
Mvh. Puk
Som synes hun er heldig, fordi hun deler hjem med: Cloak, Panda, Gandalf & Dobby <3

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Re: Røntgen af rotte

Indlæg af Lylle My » fre feb 27, 2015 12:03 pm

Hvis dyrlægen IKKE behøver at bedøve rotten for at røntgenfotografere den, så vil det ikke skade - men det vil selvfølgelig heller ikke helbrede den, men kan bare vise hvad der er galt. Men hvis den først skal bedøves, ville jeg nu ikke anbefale det. Selve bedøvelsen kan jo hæmme rottens vejrtrækning en lille smule, og hvis den i forvejen har svært ved at trække vejret er dét måske ikke så smart.

Hvis din gamle dreng har haft lungeproblemer igennem længere tid, uden at behandlingerne har hjulpet, så er det meget sandsynligt at han har fået dét, man populært kalder "arvæv på lungerne". Det vil sige, at en forlængst overstået betændelse har ødelagt lungerne, så de er blevet stive og ueftergivelige. Det giver stort set samme symptomer som en lungebetændelse, men kan ikke helbredes. Det svarer lidt til dé vejrtrækningsproblemer, et menneske med svær KOL (rygerlinger) oplever.
En rotte kan sagten leve et godt liv med en smule stive lunger, uden at man mærker andet end at den måske kan have en kronisk mislyd... men med alderen vil problemet forværres, indtil den stort set kun kan ligge med åben mund og gispe efter vejret. Så vil jeg mene, at det mest humane er at få rotten aflivet, INDEN lungerne giver helt op, og rotten kvæles. Dét har jeg nemlig oplevet to gange i mit rotteliv, og jeg ønsker aldrig at opleve det igen - at se sit elskede dyr tumle rundt i lang tid med panikken lysende ud af øjnene, fordi den kvæles langsomt - dét er BESTEMT ikke en behagelig død... hverken for rotten eller for dén ejer, der oplever det. :cry:
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

AlberteS
DTF Forum Medlem
Indlæg: 14
Tilmeldt: tirs okt 28, 2014 12:52 pm

Re: Røntgen af rotte

Indlæg af AlberteS » søn mar 01, 2015 3:32 pm

erfort skrev:Vores dyrlæge røntgenfotograferede en af vores drenge på et splitsekund, jeg har svært ved at forestille mig, at han skulle have lidt nogen overlast af det, han virkede nu heller ikke sådan.
Hvad er det der får dig til at spørge? For hvis din dyrlæge kan gøre det ligesom vores kunne, så tænker jeg da ikke der er noget forgjort i at give det et forsøg.
Jeg troede faktisk at de skulle i bedøvelse når man røntgenfotograferede... Men hvis det er så nemt som du siger, er det vel værd at prøve.

erfort
Rotteforum afhængig
Indlæg: 3756
Tilmeldt: søn jan 23, 2011 7:38 pm
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Røntgen af rotte

Indlæg af erfort » søn mar 01, 2015 3:39 pm

AlberteS skrev:
erfort skrev:Vores dyrlæge røntgenfotograferede en af vores drenge på et splitsekund, jeg har svært ved at forestille mig, at han skulle have lidt nogen overlast af det, han virkede nu heller ikke sådan.
Hvad er det der får dig til at spørge? For hvis din dyrlæge kan gøre det ligesom vores kunne, så tænker jeg da ikke der er noget forgjort i at give det et forsøg.
Jeg troede faktisk at de skulle i bedøvelse når man røntgenfotograferede... Men hvis det er så nemt som du siger, er det vel værd at prøve.
Det kan sagtens tænkes at det er forskelligt fra dyrlæge til dyrlæge.
Jeg var ikke selv inde og se da fotoet blev taget, men dyrlægen og vores dreng var kun borte meget kort, og der var intet at mærke på ham da dyrlægen kom tilbage med ham, andet end at han selvfølgelig gerne ville tilbage til en han var mere tryg ved.
Billedet blev fint, det fik vi lov at se.

Du kan evt. høre din dyrlæge ad hvordan det foregår der.
Mvh. Puk
Som synes hun er heldig, fordi hun deler hjem med: Cloak, Panda, Gandalf & Dobby <3

Besvar