I tvivl om Baytril behandling..

Er din tamrotte begyndt at nyse? Kommer der mislyde når den trækker vejret? Har den pludselig fået en knude? Desværre hænder det, at vores små venner bliver syge, og så er der hjælp at hente her...

Redaktør: Lylle My

Besvar
Dunse
3 Stjernet Rottemedlem ***
Indlæg: 179
Tilmeldt: tors jul 28, 2011 4:45 pm
Geografisk sted: Bornholm

I tvivl om Baytril behandling..

Indlæg af Dunse » søn dec 14, 2014 12:08 pm

Hej Alle.
Jeg er i tvivl om den behandling min ene tot har fået, var effektiv nok. jeg starter bare historien fra start af..
D.3 december vågner jeg op til lyden af en af mine totter lyder som om han er ved at blive kvalt. (jeg har 3 hanner der bor sammen)
Mit første instinkt var at det var Ferdinan, fordi jeg havde lagt mærke til at han havde været lidt forkølet de sidste par dage. Men nej, det var min anden tot Whisky der stod og gispede efter vejret med åben mund. Jeg ringer til dyrlægen med det samme og aftaler at komme ind og få tjekket alle 3 totter.
Oppe hos dyrlægen bliver de alle tjekket grundigt og hun mener ikke det er lungebetændelse, men en infektion i de øvre luftveje, og det er både Ferdinan og Whisky der havde det. Min 3 tot der er noget yngre end de andre to, han fejlede intet og havde ingen symptomer. Ferdinan og Whisky får begge en injektion med Baytril i nakken, og jeg får en kur med Baytril 22,2mg/ml, de skal have 0,25 ml dagligt i 8 dage per oralt. Ifølge dyrlægen vil hun tro det er startet som en virus, som de har smittet hinanden med, og så er de blevet modtagelige for en bakteriel infektion. Samt at whiskys slimhinder i halsen reagerede mere voldsomt end Ferdinans gjorde. De fik begge hele kuren uden problemer, den sluttede i onsdags.
Men så lagde jeg mærke til at i fredags begyndte whisky at nyse igen, og igår lød han syg igen med besværet vejrtrækning.. så jeg valgte at begynde at give ham baytril igen, hvillket her til morgen har hjulpet en smule allerede men han piver stadigvæk fra luftvejende, men han virker glad. Så var det jeg kom i tanke om nogle kommentare jeg havde set på et amerikansk rotte gruppe på facebook, her hævede de at deres rottter får baytril 3-4 UGER af gangen mod luftvejsinfektioner...

Hvad har i gjort når jeres totter har haft luftvejs infektioner? hvor lang tid skal de have en Baytril kur?

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Re: I tvivl om Baytril behandling..

Indlæg af Lylle My » søn dec 14, 2014 1:19 pm

Er din dyrlæge erfaren med rotter (bortset fra dine)? Min dyrlæge plejer nemlig at give en kombinationsbehandling med både baytril (flydende) og ronaxan (piller) i ti dage, fordi baytril alene ikke altid virker effektivt nok.

..og efter hvad jeg har hørt, bør baytril faktisk ikke gives til rotter som en injektion. Jeg har igennem tiden læst om flere tilfælde, hvor indsprøjtning med baytril har fået huden i området til at visne og falde af, og har efterladt rotten med et ret stort og dybt sår på dét sted, hvor det blev sprøjtet ind. Blandt andet kan du læse om det i en gammel tråd herinde (desværre virker billederne i tråden ikke længere): http://dansktamrotteforum.dk/viewtopic.php?p=346554 :|

PS: Synes godtnok, at tre-fire UGER med baytrilbehandling lyder af utrolig meget. :shock:
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

Dunse
3 Stjernet Rottemedlem ***
Indlæg: 179
Tilmeldt: tors jul 28, 2011 4:45 pm
Geografisk sted: Bornholm

Re: I tvivl om Baytril behandling..

Indlæg af Dunse » søn dec 14, 2014 3:16 pm

nej de har ikke erfaringer med rotter. Jeg bor på Bornholm, Og der er 2 dyrlæger her over, en på hver ende af øen. ingen af dem er kender til rotter. Dyrlægegården i Rønne som jeg bruger, har en god smådyrs dyrlæge, men de har selv indrømmet at de ikke får andre rotter på besøg end mine. Så jeg har ikke adgang til rotte-erfarende dyrlæger..

Begge mine der fik injektioner har fået store sår af det... så ja det vil jeg helst ikke have det får igen..

lige nu er jeg det sted hvor jeg overvejer at ringe til dyrlægen imorgen og snakke med dem og at sætte whisky på noget yderligere medicin? Ferdinan har det fint, men whisky blev jo syg igen så snart han ikke fik Baytril mere, så han ville nok have godt af noget kombinations medicinering.

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Re: I tvivl om Baytril behandling..

Indlæg af Lylle My » man dec 15, 2014 12:57 am

Åh ja, det er godtnok øv, at du ikke har mulighed for at finde en rottekyndig dyrlæge... men på den anden side er det vigtigste måske også, om de er villige til at indse at de ikke har nogen særlig erfaring med et bestemt dyr - og så tage imod råd fra andre, der er mere kyndige på dét felt.

Måske kunne du nævne, at mange dyrlæger har gode erfaringer med en kombinationsbehandling med baytril og ronaxan til rotter med lungebetændelse - og så KUNNE de måske selv prøve at kontakte en rottekyndig dyrlæge telefonisk for at høre nærmere om, hvilken behandling og dosis der ville være den optimale til et par totter med lige netop dé symptomer, dine drenge har.
Jeg har hørt fra rigtig mange rotteejere, at dyrlægen Erik fra Blågård Dyreklinik i København skulle være én af de MEGET erfarne dyrlæger, når det drejer sig om rotter, så han ville nok være et godt bud på, hvem de kunne kontakte for at få lidt specialviden.

Problemet er nemlig, at selvom en dyrlæge er utrolig dygtig til andre gnavere og smådyr, så kan tamrotters helbredsproblemer og behandlingen af dem være ret meget anderledes end hos andre gnavere. Luftvejsinfektioner opstår lettere - og kan være langt mere hårdnakkede - end hos de fleste andre små dyr... og arvæv på lungerne (stive lunger med nedsat lungefunktion) EFTER at en lungebetændelse er overstået, er også noget man ser jævnligt. Og dén behandling, der effektivt ville kunne kurere en syg hamster, er ikke nødvendigvis det bedste til at kurere en rotte. Så det ville måske være meget brugbart for dem at snakke en evt. behandling igennem med en anden dyrlæge, som har stor erfaring med lige netop rotter. :)
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

Dunse
3 Stjernet Rottemedlem ***
Indlæg: 179
Tilmeldt: tors jul 28, 2011 4:45 pm
Geografisk sted: Bornholm

Re: I tvivl om Baytril behandling..

Indlæg af Dunse » man dec 15, 2014 1:38 am

Ja det er det, men har før hen kun haft rigtig gode erfaringer med min dyrlæge når jeg har været deroppe, så det er i det mindste positivt. Og de plejer at tage højde for de ting jeg foreslår eller ved om rotter, som de ikke gør, da de selv har sagt at jeg er den eneste kunde med rotter de har.

Ok, det vil jeg helst sikkert snakke med dem om. Jeg ringer derud imorgen tidlig så snart de åbner og snakker med dem. De plejer at være meget medgørlige, så kan nok aftale det med dem over telefonen og så komme forbi og hente den nye medicin så snart jeg har fri, så han kan begynde på den nye behandling allerede imorgen.

Jeg kan høre han piver når han trækker vejret, han har nyst et par gange idag, men han virker frisk nok og har været aktiv, opmærksomheds søgende og har spist en del idag. så jeg tør godt vente til efter min bachelor vejledning, jeg alligevel ikke kan komme ud af, med at hente hans medicin.

Dunse
3 Stjernet Rottemedlem ***
Indlæg: 179
Tilmeldt: tors jul 28, 2011 4:45 pm
Geografisk sted: Bornholm

Re: I tvivl om Baytril behandling..

Indlæg af Dunse » man dec 15, 2014 5:58 pm

jeg har været oppe hos dyrlægen og har hentet det anbefalede medicin :) Plus jeg lige fortalte ham om det med injektioner at baytril til rotter, så det noterede han i deres system at de ikk giver frem over :P Så håber jeg bare medicinen virker den her gang :D

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Re: I tvivl om Baytril behandling..

Indlæg af Lylle My » man dec 15, 2014 8:39 pm

Ih, det var da skønt. Det lyder til at være en rigtig god dyrlæge du har, selvom rotteerfaringen ikke er så stor. :)
Ja, jeg krydser også fingrene for, at den ekstra medicin vil hjælpe. Det KUNNE jo tænkes, at det er en omgang mycoplasma, dine drenge har fået. Hvis det er, så KAN det tage sin tid at kurere dem helt... og selv når sygdommen er væk, kan de somme tider få en kronisk mislyd, fordi infektionen kan have gjort lungerne mere stive pga arvæv. En rotte med en kronisk mislyd kan leve lige så længe og lige så godt som andre rotter, men skal bare holdes et lille ekstra øje med... for det kan være pokkers let at overse tidlige tegn på en lungebetændelse, hvis en rotte altid har mislyde fra lungerne.

Der er ingen af dine rotter, der har hævelse af halsen, vel?
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

Dunse
3 Stjernet Rottemedlem ***
Indlæg: 179
Tilmeldt: tors jul 28, 2011 4:45 pm
Geografisk sted: Bornholm

Re: I tvivl om Baytril behandling..

Indlæg af Dunse » man dec 15, 2014 9:49 pm

ja han sætter pris på at jeg nørder den og kan komme med noget feed back på området nu når han ikke har så stor erfaring. han gemte også de oplysninger du havde givet med den dyrlæge der havde forstand på rotter, for det tog jeg med til ham. Og sagde han godt kunne finde på at ringe til ham og høre hvorfor rotterne skulle behandles anderledes end han gjorde med andre smådyr.

Nej jeg har ikke kunne se eller mærke noget hævelse. Dyrlægen der oprindeligt undersøgte dem, sagde at ud fra det hun kunne høre på Whisky (den mest syge, med nuværende tilbagefald), at han måske havde irriterede slimhinder i halsen. Men hun kunne ikke se nogen tegn på at han var hævet.

Han piver når han trækker vejret, lyder næsten som et vindue der er utæt og står og piver. Samt han host og nyser. men det er stillet lidt af siden han fik det nye medicin i eftermiddags. Han blev også sat på høj dosis af ronaxanen, det følte dyrlægen var bedst i hans tilfælde. Han er aktiv, glad, opmærksomheds søgende og har spist en masse her til aften. Så han virker til at have det ok som det står til lige nu.

Min første rotte havde permanente lunge problemer efter han havde haft dobbeltsidet lungebetændelse og væske i lungerne. Men han klarede sig fint efter sin behandling. Jeg sørgede bare for han ikke fik træk. Det samme gør jeg med de nuværende totter. jeg bor på et kollegieværelse hvor hele den ene front af værelset er to store vinduer og en skydedør, og vinden står ofte lige på fordi det er lige ud til havet. Så har et tæppe liggende over deres bur i øjeblikket når jeg lufter ud, og eller hængende over den side af burdet der er hen mod vinduet, så de ikk bliver påvirket af evt træk.

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Re: I tvivl om Baytril behandling..

Indlæg af Lylle My » tirs dec 16, 2014 1:50 am

Alle tiders dyrlæge, du har dér. :) Og ja, det kan virke underligt, at rotter er anderledes end andre gnavere... men måske er det, fordi vilde rotter har været menneskenes tro - men ikke særligt velkomne - følgesvende meget, meget længere end selv hundene har. Rotter trives jo f.eks. fint i dén bakteriesuppe, der findes i vores kloakker. Dét ville et marsvin eller en hamster temmelig sikkert ikke kunne klare. :|
Til gengæld er den mest frygtede rottesygdom, SDA, en coronavirus som kun angriber rotter - og hurtigt kan nedbringe antallet af tamrotter MEGET dramatisk i dé hjem, hvor sygdommen bryder ud.. Det er længe siden vi har oplevet et udbrud i Danmark, men netop en sløj rotte, hvis hals hæver op, får det altid til at løbe koldt ned ad ryggen på dé rotteejere, der oplevede det sidste udbrud. (derfor spurgte jeg til dine rotters hals - bare for en sikkerheds skyld)

Jeg kender VIRKELIG godt dét med, at man kan blive mere eller mindre hysterisk med at undgå træk. Efter at jeg en vinter måtte sige farvel til halvdelen af min rotteflok på grund af en meget aggressiv lungebetændelse, er jeg holdt helt op med at lufte ud i stuen, hvor rotterne står. I stedet lufter jeg ud i resten af huset i en hel time hver morgen. På den måde ændres temperaturen inde i stuen kun langsomt, og der forekommer ingen træk overhovedet. Samtidig er jeg stoppet jeg med at ryge inde i stuen, så al røg nu må foregå i mit køkken.
AK ja, men hvad GØR vi ikke for at beskytte vores små elskebasser? :lol:

Det er beroligende at høre, at Whisky både spiser, drikker og er glad, og at det foreløbig ser ud til, at medicinen hjælper. Jeg krydser alt, hvad krydses kan, for at han hurtigt bliver frisk som en fisk igen. :mrgreen:
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

Besvar