Betændelses byld

Er din tamrotte begyndt at nyse? Kommer der mislyde når den trækker vejret? Har den pludselig fået en knude? Desværre hænder det, at vores små venner bliver syge, og så er der hjælp at hente her...

Redaktør: Lylle My

Besvar
AlberteS
DTF Forum Medlem
Indlæg: 14
Tilmeldt: tirs okt 28, 2014 12:52 pm

Betændelses byld

Indlæg af AlberteS » ons nov 19, 2014 4:40 pm

Hej alle.
For lidt over to uger siden opdagede jeg en betændelses byld hos en af mine rotter. Jeg tog til dyrlægen, som lagde min rotte i narkose, lavede et snit og fjernede betændelsen. Da jeg kom ind til ham igen kunne jeg se at der stadig var noget, hvilket dyrlægen sagde bare var hævelse. Efter en uge på ronaxan kan jeg konstantere at der stadig er betændelse. Det kostede 1200 sidste gang. Jeg vil selvfølgelig gøre rigtig meget for mine rotter, man har ikke økonomi til at skulle betale 1200 igen :/ er der nogle af jer der har oplevet det, eller ved hvad jeg kan gøre?
Med venlig hilsen Alberte

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Re: Betændelses byld

Indlæg af Lylle My » ons nov 19, 2014 9:16 pm

Jeg har lykkeligvis været forskånet for bylder, men igennem årene har jeg læst om mange andre rotteejere, der har døjet med skidtet. Så jeg kan lige videregive dét, jeg har hørt fra andre - mens jeg håber på at der snart dukker én op, der har lidt mere erfaring med bylder end mig. :(

Som jeg har forstået det, kan bylder være temmelig sejlivede. Hvis de ikke er blevet tømt 100% i bund (hvilket er meget svært), har de en tilbøjelighed til at komme igen - fordi huden ovenover betændelsen heler, så der dannes en NY byld.
De fleste råder til, at foruden antibiotikabehandlingen bør man også dagligt tømme bylden selv for dé rester, der er inde i såret. Prøv at bløde bylden op ved at duppe den med saltvand på en tot vat (saltvand til øjenbadning er ideélt - kan købes på apoteket) - og når den så er godt gennemblødt, så prøv om du kan trykke betændelsen ud på samme måde, som hvis du trykker en betændt bums ud. Vær forberedt på, at det sikkert vil gøre ondt på rotten... men det er en bydende nødvendighed, hvis alle rester skal ud.
Hvis det lykkes dig at presse byldens indhold ud, vil du ikke være i tvivl - for det stinker rent afskyeligt.
Når du ikke KAN presse mere ud, så skyl såret grundigt, helt i dybden, med saltvand. Det bedste vil være, hvis du har en éngangssprøjte , som du kan bruge til at sprøjte det godt ned i hullet, så de sidste rester af betændelse kan blive renset væk.
Derefter tørrer du rotten godt, trøster den og giver den en STOR godbid... og så lad bylden få ro indtil i morgen. Hvis der har dannet sig mere pus dernede, må du rense den igen. Bliv ved med dét indtil du kan se, at såret er helet indefra, så der ikke er noget betændelse, der bliver indkapslet i bunden af det... og selvfølgelig skal du fortsætte med at give din lille tot dén antibiotika, dyrlægen har udskrevet.

Jeg krydser fingre for den lille fyr (eller dame?), og ønsker ham/hende rigtig god bedring. :|
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

AlberteS
DTF Forum Medlem
Indlæg: 14
Tilmeldt: tirs okt 28, 2014 12:52 pm

Re: Betændelses byld

Indlæg af AlberteS » ons nov 19, 2014 9:38 pm

Lylle My skrev: De fleste råder til, at foruden antibiotikabehandlingen bør man også dagligt tømme bylden selv for dé rester, der er inde i såret. Prøv at bløde bylden op ved at duppe den med saltvand på en tot vat (saltvand til øjenbadning er ideélt - kan købes på apoteket) - og når den så er godt gennemblødt, så prøv om du kan trykke betændelsen ud på samme måde, som hvis du trykker en betændt bums ud. Vær forberedt på, at det sikkert vil gøre ondt på rotten... men det er en bydende nødvendighed, hvis alle rester skal ud.
Hvis det lykkes dig at presse byldens indhold ud, vil du ikke være i tvivl - for det stinker rent afskyeligt.
:|
Der er lige det problem, at der ikke er forbindelse mellem bylden og såret... Så vidt jeg kan se i hvert til fald.

erfort
Rotteforum afhængig
Indlæg: 3756
Tilmeldt: søn jan 23, 2011 7:38 pm
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Betændelses byld

Indlæg af erfort » tors nov 20, 2014 4:25 pm

Nu ved jeg ikke hvor du bor henne, så jeg ved ikke hvad der er af dyrlæger nær dig.
Men det er ikke alle dyrlæger der tager 1200 for sådan et indgreb, fx mener jeg at vores tager 650kr. En dyrlæge der tager så mange penge for et indgreb og alligevel ikke gør jobbet ordentligt, kunne måske også godt klare at blive skiftet ud.
Mvh. Puk
Som synes hun er heldig, fordi hun deler hjem med: Cloak, Panda, Gandalf & Dobby <3

Besvar