Hjælp. Nye unger + syg mor :(

Er din tamrotte begyndt at nyse? Kommer der mislyde når den trækker vejret? Har den pludselig fået en knude? Desværre hænder det, at vores små venner bliver syge, og så er der hjælp at hente her...

Redaktør: Lylle My

MissMahoney
DTF Forum Medlem
Indlæg: 6
Tilmeldt: man mar 24, 2014 9:51 am

Hjælp. Nye unger + syg mor :(

Indlæg af MissMahoney » tors mar 27, 2014 8:14 pm

Jeg har fået mine første rotter og har desværre ikke mere forstand end hvad jeg har kunne læse mig frem til.

Den første jeg fik er en nøgenrotte (Søren), og her for 24 dage siden fik jeg så en med pels (Olaf). Det er 2 hunner ( ja navnene forvirrer) og de er begge købt i dyrehandler, og til min overraskelse lå der 10 unger i buret i forgårs da jeg kom hjem ( Olaf er moderen)
I dag da jeg kommer hjem fra arbejde, ligger Olaf i bunden af buret, og opfører sig mærkeligt. Hun er helt pjusket og usoigneret, bliver liggende når jeg skubber hende om på siden og er blodig rundt om næsen :( Jeg tænker at hun måske er blevet for stresset. Dels fordi hun ikke er så gammel og dels fordi hende og ungerne deler bur med Søren.
Jeg kigger til hendes unger og 2 af dem er døde.

Jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skal gøre. Jeg har lagt Olaf og hendes unger i transportkassen for at give dem ro, og er ude i måske at skulle skaffe babyerne noget at spise, men hvad kan jeg give dem som jeg kan få fat i på denne tid af døgnet?

Nogen gode råd?
Hugs and smiles

Stephanie

erfort
Rotteforum afhængig
Indlæg: 3756
Tilmeldt: søn jan 23, 2011 7:38 pm
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Indlæg af erfort » tors mar 27, 2014 9:52 pm

Hvor slemt står det til med moderen nu?
Hun lyder som om hun er syg, og har brug for dyrlægehjælp. Helst hos en dyrlæge der har forstand på rotter, så hun ikke får noget der kan skade de små.
Jeg kan anbefale Dan hos Frihedens Dyreklinik, men ellers kan du læse om andres erfaringer med forskellige dyrlæger på forummet her.

Hunner med unger kan godt blive stresset af at gå med andre rotter, så det er fint at du har taget dem fra, men kan du se om hun dier de små? Og har de mælkemaver? Gullighvide pletter henover maven.

Hvis du kan skaffe et lavt barselsbur mor kan gå med de små i, er det en fordel, men hun skal helst ikke flyttes for meget rundt. I barselsburet skal hun have avispapir eller toiletpapir/køkkenrulle revet til strimler, til at bygge rede af. Og for at give hende ro, skal hun helst stå i et lokale i ikke er i ret meget, så hun kan få ro til de små og til at blive rask. Evt. kan hun få et tæppe over halvdelen af buret.
Du kan give hende ekstra nærring via havregrød med torskerogn, æg, grøntkål, banan mm.
I morgen når du kan komme til en dyrlæge kan du købe noget killingemælkserstatningspulver, de burde kunne vejlede dig hos dyrlægen, og det du kan få andre steder er ikke det samme. Hvis du skal give ungerne det, så skal de have hver 2. time døgnet rundt, og jeg har ladet mig fortælle at det er et næsten umuligt job, især når der er mere end et par unger.
Du kan også købe noget der hedder Hills A/D som er til dyr der har brug for noget ekstra nærring.
Mvh. Puk
Som synes hun er heldig, fordi hun deler hjem med: Cloak, Panda, Gandalf & Dobby <3

Brugeravatar
>Maria<
Rotteforum afhængig
Indlæg: 4181
Tilmeldt: ons jan 14, 2009 12:10 am
Geografisk sted: Odsherred
Kontakt:

Indlæg af >Maria< » tors mar 27, 2014 10:39 pm

Vil Olaf spise? Hun lyder bestemt som en der bør komme til dyrlæge. Jeg kunne frygte at hun måske ikke er tom? Eller at hun har fået en infektion?

Hvor i landet bor du?
Inter album et nigrum, varietate

MissMahoney
DTF Forum Medlem
Indlæg: 6
Tilmeldt: man mar 24, 2014 9:51 am

Indlæg af MissMahoney » fre mar 28, 2014 7:51 am

Desværre dårlige nyheder :(
Olaf døde i nat, og 4 mere af ungerne røg også fra. Der er nu 4 tilbage, og har her til morgen (kl 5!) lavet hjemmelavet killingemælk, som er statning indtil dyreklinikken åbner.

Jeg kunne se der lå blod i buret, så jeg tror måske hun har haft indre blødninger? Hvis rotter kan få det.

Min datter er "heldigvis" syg i dag så jeg kan blive hjemme og prøve at få de sidste 4 til at overleve weekenden over.
Hvis de klarer den til mandag, må de jo med på arbejde.

Så jeg skal have fat i noget killingemælkeerstatning, og så mad hver 2. time døgnet rundt, og holde dem varme.
I dag har jeg brugt sådan en engangssprøjte min datter fik med til hendes penicillin sidst, men spidsen er bare ret stor, så tænker at jeg vil spørge min læge i dag om hun ikke har en form for pipette eller lignende jeg kan bruge istedet.


Søren ser til gengæld ud til at have det fint med at være alene
Hun er helt oppe på dupperne! :)
Hugs and smiles

Stephanie

MissMahoney
DTF Forum Medlem
Indlæg: 6
Tilmeldt: man mar 24, 2014 9:51 am

Efter dyrlæge besøg

Indlæg af MissMahoney » fre mar 28, 2014 10:36 am

Dyrlægen gav os, overraskende nok, hvalpe erstatning frem for det til killinger. Så må vi jo se om det er noget der funger.

Men det er godt nok ikke nemt at få i dem!
Hugs and smiles

Stephanie

erfort
Rotteforum afhængig
Indlæg: 3756
Tilmeldt: søn jan 23, 2011 7:38 pm
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Indlæg af erfort » fre mar 28, 2014 10:36 am

Det må være en skrækkelig situation at stå i.

Jeg har ingen erfaring med opflaskning af babyer, men jeg mener at Maria der også skrev i din tråd har, og ellers kan hun henvise dig til andre der har, hvis du får brug for lidt mere vejledning. Det med pipettehovedet er en super god idé.

Held og lykke!
Mvh. Puk
Som synes hun er heldig, fordi hun deler hjem med: Cloak, Panda, Gandalf & Dobby <3

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Indlæg af Lylle My » fre mar 28, 2014 12:02 pm

Det gør mig så ondt at høre, at den lille mor ikke klarede fødslen. :cry:

Jeg har aldrig selv haft rotteunger i huset, men har læst om mange, der desperat har forsøgt at opflaske moderløse unger - og i dé tilfælde, hvor ungerne er helt små, har det altid været dømt til at mislykkes. Det er desværre kun en moderrotte, der er i stand til at fodre så små babyer op med succes. :(
Derimod har jeg hørt om flere tilfælde, hvor det er lykkes at få en del af kuldet til at overleve ved at finde en "ammerotte", som har babyer af ca. samme alder, og lade hende overtage pasning og fodring af de små.

Prøv at søge efter en ammerotte i facebook-gruppen "Tamrotter - opdræt/salg og hyggesnak". https://www.facebook.com/groups/tamrott ... p_activity Jeg har set flere derinde, der har haft held til at finde en ammemor til deres moderløse rotteunger.
Men indtil du måske kan finde frem til en passende amme, må du bare klø på med at forsøge at få lidt mad i dem. Jeg véd ikke, om hvalpemælk er lige så godt som klillingemælk, men jeg har hørt om nogen, der i en snæver vending har kunnet bruge modermælkerstatning til menneskebørn... ihvertfald indtil de har fået fat i noget, der var mere egnet. :|
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

FoxyRats
3 Stjernet Rottemedlem ***
Indlæg: 178
Tilmeldt: lør aug 03, 2013 4:28 pm
Kontakt:

Indlæg af FoxyRats » fre mar 28, 2014 5:39 pm

Hvad med deres afføring? Ved ikke om det er ligesom med kattekillinger, men der slikker moren dem jo bag i.

Jeg vil også klart anbefale at kigge efter en ammemor, held og lykke med dem!
Stolte ejere af 8 rotter <3

MissMahoney
DTF Forum Medlem
Indlæg: 6
Tilmeldt: man mar 24, 2014 9:51 am

Indlæg af MissMahoney » fre mar 28, 2014 5:46 pm

Synes de klarer den godt indtil videre. Det er svært at få maden i dem, specielt fordi man ikke ved hvor meget de skal have :/

Men man kan ane de små mælkemaver. Vil klart prøve at skaffe en ammerotte til dem, vil så gerne have de klarer den.
Men hvordan foregår sådan noget? Sender man sine rotter derhjem og får dem igen når de er gamle nok, eller hvordan?

Jeg har før haft hjulpet med at opflaske killinger, og ved at dr skal stimuleres bagtil for at komme af med afføring osv, så det har jeg gjort efter hvert måltid på de små, og det lader til at fungere :)

Men næste step er klart at finde en ammerotte til de små pus.

Det er rigtig dejligt at få råd fra jer alle sammrn, tak! :D
Hugs and smiles

Stephanie

Brugeravatar
Esme
Ikke til stede
Indlæg: 6391
Tilmeldt: man okt 08, 2007 9:26 pm
Geografisk sted: København

Indlæg af Esme » fre mar 28, 2014 6:23 pm

FoxyRats skrev:Hvad med deres afføring? Ved ikke om det er ligesom med kattekillinger, men der slikker moren dem jo bag i.

Jeg vil også klart anbefale at kigge efter en ammemor, held og lykke med dem!
Det er det samme med rotteunger. Man kan foreksempel fugte en vatpind og "tørre" dem blidt for at simulerer så de kan komme af med afføringen, som Trådstarter heldigvis også gør :)

Brugeravatar
Esme
Ikke til stede
Indlæg: 6391
Tilmeldt: man okt 08, 2007 9:26 pm
Geografisk sted: København

Indlæg af Esme » fre mar 28, 2014 6:45 pm

Jeg ville have linket til Chriries Rotterede -en lidt ældre side hvor avler opflaskede ( nogle/en?) rotteunge(r) men siden findes desværre ikke mere. Måske kan nogen herindefra huske hvem Chririe er, og sætte dig i kontakt med hende. jeg kan desværre ikke. Herinde fandt jeg kun Stines tråd om da hun opflaskede en rotteunge hun fandt -tråden handler rigtigt meget om at han er en vildrotte og ikke særligt meget om at opflaske, ;) ( især den sidste del) men der er måske alligevel lidt at hente i den, om ikke andet så lidt positivt i form af at dt KANlade sig gøre -stine havde godt nok kun den ene rotte, men man skal aldrig sige aldrig

http://www.hybels.dk/nytforum/phpBB2/vi ... sc&start=0

Jeg sidder og tænker at de også skal have noget blødt og evt varmt der kan simulerer en mor - noget de kan forbinde med tryghed, for at give dem en god start.

Og en ammerotte.. hmm måske har nogen en hunrotte med få unger, der vil tage dine små ind -så kan i jo selv aftale om du skal have dem igen eller de skal gives videre osv.

Brugeravatar
Horizon
Rotternes Herre
Indlæg: 1805
Tilmeldt: søn feb 14, 2010 11:09 pm
Geografisk sted: Århus
Kontakt:

Indlæg af Horizon » fre mar 28, 2014 7:56 pm

Hvis du tager kontakt til Alenya herinde er jeg sikker på at hun vil hjælpe. Hun har før opflasket og ved hvor tit de skal have mad, hvad der er vigtigst lige nu at fokusere på ift ungernes overlevelse osv. Og som der allerede er blevet rådet til så vil jeg også råde til at der findes en amme. Der er større chance for at ungerne overlever hvis en amme tager dem til sig. Jeg krydser fingre for at de overlever.

MissMahoney
DTF Forum Medlem
Indlæg: 6
Tilmeldt: man mar 24, 2014 9:51 am

Ungerne

Indlæg af MissMahoney » man mar 31, 2014 10:16 am

Nå. Jeg fandt en ammerotte! :D
Via den side på Facebook som der blev linket til, blev jeg sat i kontakt med en mand som havde en hunrotte med et kuld på 7. De var kun 2 dage ældre end mine egne, og jeg fik lov at låne hende til mine egne er store nok.

Dog er den ene af mine 4 forsvundet, så jeg mistænker at ammemor har spist den :( ØV!
Men de resterende 3 har det godt. De er dog stadig små, men har mælkemaver, så de spiser i hvert fald. :)

Jeg fik et lab bur med som rottemor gik i med hendes unger, men de gik på spåner :-O!!!!!!!
Så jeg lukkede dem ind i mit store bur, og tog Søren over i lab buret, sammen med hendes træhus - og skiftede selvfølgelig spånerne ud med den hamp bund mine rotter går på.
Selvfølgelig er den synd for Søren at hun skal gå i det lille bur, men det er heldigvis kun et par uger endnu.
Hugs and smiles

Stephanie

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Indlæg af Lylle My » man mar 31, 2014 9:48 pm

Dejligt, at du midt i sorgen over den afdøde morrotte fik muligheden for at give de små babyer en god plejemor. Så har de ihvertfald fået en rigtig god mulighed for at klare sig. :D
Det var trist med den forsvundne baby - men det mest sandsynlige er nok at den døde, og at ammemoderen så - som enhver god mor skal gøre - har ryddet op i reden ved at spise den lille døde krop. Det ER jo trods alt normalt, at én eller flere unger fra et kuld falder fra, selv under de bedste betingelser.
Men du har gjort et helt fantastisk arbejde med at holde de små i live, indtil ammemoderen har kunnet overtage jobbet. STOR respekt for dét. :)

Jeg véd faktisk ikke, om det trods alt ikke ville være det bedste at lade ammemoderen bo i labburet med de små - ihvertfald i de første par uger? Jeg mener at have hørt, at et fødebur helst ikke skal være indrettet i mere end én etage - altså helst uden hylder, hængekøjer og dén slags - fordi moderen ellers kan finde på at lave en rede oppe i højden, hvor ungerne risikerer at falde ned.
Men jeg er godtnok ikke helt sikker på, om dét også gælder, når ungerne ER nogle dage gamle... eller det kun er før og under fødslen, man skal undgå hylder og hængekøjer. :|
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

MissMahoney
DTF Forum Medlem
Indlæg: 6
Tilmeldt: man mar 24, 2014 9:51 am

Indlæg af MissMahoney » lør apr 05, 2014 8:08 pm

Ved du hvad, det havde jeg faktisk slet ikke tænkt på.
Hun har heldigvis bare brugt et af de træhuse jeg har stående i bunden af buret til at bygge KÆMPE rede i og omkring! Det ser ret vildt ud.

Der er nu kun to af mine tilbage :/ Men min tanke var også, som du skrev, at de er døde og hun har ryddet op. Hendes egne unger er jo også 2-3 dage ældre så de er lige det større, så mine 2 har nok ikke kunne kæmpe sig vej til maden som de to sidste har været heldige at kunne.
Så nu håber jeg bare de to sidste klarer sig.
Hendes egne er begyndt at få øjne, synes det er så spændende at følge med i deres udvikling.

Har besluttet mig for, at beholde begge de sidste såfremt de begge er piger :D Nu har jeg kæmpet så meget for at holdr dem i live, det er blevet noget særligt for mig :D

Og så kunne jeg godt forestille mig at skulle avle engang i fremtiden. Nu var dette jo en uheldig situation, men det har jo været spændende med små babyer :D Det skal bare gå rigtigt til næste gang!
Hugs and smiles

Stephanie

Besvar