BumbleFoot - Blu kote

Er din tamrotte begyndt at nyse? Kommer der mislyde når den trækker vejret? Har den pludselig fået en knude? Desværre hænder det, at vores små venner bliver syge, og så er der hjælp at hente her...

Redaktør: Lylle My

DotsRats
Rotternes Herre
Indlæg: 1284
Tilmeldt: lør feb 11, 2006 8:44 pm
Geografisk sted: Slagelse
Kontakt:

Indlæg af DotsRats » man jan 29, 2007 11:42 pm

Har sendt dig en pb FruGnuen :)

FruGnuen
DTF Forum Medlem
Indlæg: 18
Tilmeldt: tors jan 05, 2006 12:59 am
Geografisk sted: Taastrup

Indlæg af FruGnuen » ons jan 31, 2007 9:40 am

Det går den rigtige vej for Obelix :) Stort tak til DotsRats \:D/

Men desværre har hans bror Zeus også fået Bumblefoot, heldigvis er det ikke nær så slemt, han render stadivæk rundt i buret og er fræk, som han plejer. Zeus syns ikke der er nogen grund til at jeg smør ham med Fucidin, jeg har en kamp med ham og det ender altid med at jeg er smurt ind i det. Nu har jeg givet dem begge plaster på, som jeg skifter 3 gange dagligt, når de skal smøres. Det finder de sig i og det ser meget komisk ud :lol:

Obelix er begyndt at spise igen :)

Jeg læste et andet sted her i forum at avis papir i buret kunne være en årsag til Bumblefoot og når de nu har det begge to, så har jeg taget alt avis ud og lagt sengetøj til dem i steden for. Det vasker jeg så hveranden dag. Jeg ved ikke om det virker, men er villig til at prøve alt !! Totterne syns sengetøj er herligt og de gnaver det ikke i stykker !

Endnu en gang tak for hjælpen ... Jeg vil helst ikke til dyrlægen med dem, hvis jeg kan klare det selv. Vores dyrlæge ved ikke så meget om totter og sidst jeg var der oppe, sagde hun til mig at hun havde kun haft med forsøgsrotter at gøre og så dem som forsøgsdyr :( Hun var også bange for min gamle han totte, hun syns slet ikke han var lækker :-k

Hvis i syns det er en god ide, vil jeg gerne lægge billeder her ind af min totters Bumblefoot ???

DotsRats
Rotternes Herre
Indlæg: 1284
Tilmeldt: lør feb 11, 2006 8:44 pm
Geografisk sted: Slagelse
Kontakt:

Indlæg af DotsRats » ons jan 31, 2007 2:58 pm

Du må meget gerne sende billederne til mig, jeg er nemlig ved at skrive en tekst om hvad bumblefoot er og hvordan man behandler det...

FruGnuen
DTF Forum Medlem
Indlæg: 18
Tilmeldt: tors jan 05, 2006 12:59 am
Geografisk sted: Taastrup

Indlæg af FruGnuen » ons jan 31, 2007 3:50 pm

Det gør jeg DotsRats !!

Obelix ene fod bløder helt vildt lige nu og jeg har ikke prikket hul på ham. Er det et godt tegn ???

Jeg går ud fra at det er ligsom med mennesker, at alt pusset i foden kommer ud med blodet ... men jeg er ikke sikker!

Brugeravatar
Shivala
1 Stjernet Rottemedlem *
Indlæg: 90
Tilmeldt: ons mar 22, 2006 5:21 am
Geografisk sted: Nørrebro

Indlæg af Shivala » ons jan 31, 2007 11:56 pm

Dotsrats : Ved ikke helt hvilke råd det er du har givet til FruGnuen, men du skal være mere end velkommen til at indvie mig også :)

To af vores gamle hanner har jeg desværre også lige måttet konstatere det hos. Har kun oplevet én af mine hanner der har fået det før og det er mange år siden snart. Er det mere udpræget hos hannerne end hos hunnerne? Har nemlig aldrig oplevet vores piger få det og synes også at det er hannerne der bliver nævnt meget i denne tråd?

Hjælper det evt. at bade det lidt med kamillete eller lign. før man smører dem med noget? Har desuden noget Baytril liggende hvis det kan afhjælpe det lidt. Men ved ikke om det kan gøre det alene eller om der også skal noget smørelse til før det hjælper? Og hvilke olier/salver er i så fald det bedste til formålet af dem der er nævnt herinde?

Gæst

Indlæg af Gæst » tors feb 01, 2007 12:08 am

Calendula olie skulle være rigtig godt, men er ikke det nemmeste at få fat i, men skal i en Helsekost forretning.

Det er nok oftest hannerne der får det, fordi de er tungere.

Brugeravatar
Shivala
1 Stjernet Rottemedlem *
Indlæg: 90
Tilmeldt: ons mar 22, 2006 5:21 am
Geografisk sted: Nørrebro

Indlæg af Shivala » tors feb 01, 2007 12:55 am

Annbritt: Tak skal du have. Det er ligegyldigt hvor langt jeg skal efter det, bare der er en mulighed for at det hjælper. Har du nogen idé om hvad sådan en omgang koster?

Fik desuden gravet en engelsk side frem hvor der stod lidt mere om det. Kunne se at den behandlingsmetode de fleste derinde havde haft held med/brugt var Baytril, samt en opløsning af Klorhexidin (går ud fra at det er blevet opløst med vand for at gøre det lidt mindre skrapt) som de har badet foden i. Der stod dog at det ved længere tids brug kunne udtørre huden. Derfor tænker jeg at det måske er godt at supplere med f.eks. helosan salve for at afhjælpe udtørring af huden? Derefter kan jeg se at der er brugt forskellige salver/olier til behandling. Blu-Kote - som også er nævnt i denne tråd - er brugt derinde (jeg aner dog heller ikke hvad det helt specifikt er for noget).

Er der nogen der har erfaring med fordele/ulemper ved brug af Klorhexidin opløsning? Man kan jo også få sådan noget Klorhexidin pudder til dyr til behandling af sår. Måske det er nyttigt at drysse på efter salve/olie?

Kunne desuden se at nogle har brugt noget af det der plaster (som jeg i skrivende stund ikke kan huske hvad hedder) som fungerer som et ekstra lag hud. Noget man normalt kan købe på Apoteket etc. Der står at det skulle være smertefrit for dyret når man tager det af igen.
Det ville jo unægteligt gøre det lidt lettere at sørge for at holde såret rent, samt forhindre at de bare slikker div. salver/olier af. Er der nogen herinde der har prøvet dette i denne forbindelse?

EDIT : Smider da lige et link til siden, hvis andre skulle have interesse i at kigge på den også. http://www.guinealynx.info/pododermatitis.html

Gæst

Indlæg af Gæst » tors feb 01, 2007 1:26 am

Jeg ved desværre ikke hvad det koster, nej.

Gæst

Indlæg af Gæst » tors feb 01, 2007 2:16 am

Jeg har som eksperimentel behandling fået noget der hedder Flagyl, det vides ikke om det virker, men jeg skal vende tilbage når de 10 dage jeg har fået medicin til er gået!

FruGnuen
DTF Forum Medlem
Indlæg: 18
Tilmeldt: tors jan 05, 2006 12:59 am
Geografisk sted: Taastrup

Indlæg af FruGnuen » tors feb 01, 2007 4:39 pm

Sårene på Obilex er blevet bedre, men han nægter at gå. Han slæber bagkroppen efter sig. Jeg er bange for der er mere galt med ham end Bumblefoot.

Har fået en tid hos dyrlægen i morgen.

DotsRats
Rotternes Herre
Indlæg: 1284
Tilmeldt: lør feb 11, 2006 8:44 pm
Geografisk sted: Slagelse
Kontakt:

Indlæg af DotsRats » tors feb 01, 2007 7:02 pm

FruGnuen skrev:Sårene på Obilex er blevet bedre, men han nægter at gå. Han slæber bagkroppen efter sig. Jeg er bange for der er mere galt med ham end Bumblefoot.

Har fået en tid hos dyrlægen i morgen.
Stakkels dreng :(

Brugeravatar
Shivala
1 Stjernet Rottemedlem *
Indlæg: 90
Tilmeldt: ons mar 22, 2006 5:21 am
Geografisk sted: Nørrebro

Indlæg af Shivala » lør feb 03, 2007 3:12 pm

Til de der måtte være interesserede, kan jeg oplyse at Calendula Oile også kan købes i Matas til 97,25 kr. for 100 ml. De havde det i hvert fald i den Matas der ligger hos mig.

Desuden... Har noget Metacam stående, som jeg overvejede om måske var værd at prøve i denne situation til den værst ramte? Her tænker jeg på min gamle, gamle Malthe dreng, som desværre ser ud til at have så ondt at han ikke rigtig vil gå ret meget. Dette har selvfølgelig resulteret i at han også har tabt en del vægt.

Fik det i sin tid udskrevet til en af mine huskeypiger der havde betændelse og som der står i indlægssedlen er det til :"Lindring af betændelse og smerter...".

Er der nogen der ved om det ville være brugbart og forsvarligt at give i denne situation? For det er jo betændt og gør utvivlsomt også ondt på min stakkels dreng :cry:
Og hvis det kan bruges, skal det i så tilfælde gives sammen med Baytril eller skal dette så udelades? Skulle der ikke være nogen der ved det, ringer jeg og spørger dyrelægen på mandag, men hvis nogen med sikkerhed kan sige god for det, vil jeg jo gerne hjælpe ham så hurtigt som muligt.

Brugeravatar
carolinas
4 Stjernet Rottemedlem ****
Indlæg: 259
Tilmeldt: søn maj 09, 2010 5:50 pm
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: BumbleFoot - Blu kote

Indlæg af carolinas » tors dec 24, 2015 5:59 pm

Jeg har lige opdaget, at min lille mus ( hun er en tamrotte ) har fået et sår på den ene bagpote. Hun er lidt hævet og en smule rød... Det virker dog IKKE il, at genere hende- overhovedet.
Jeg har forsøgt meget forsigtigt, at røre ved det og hun sagde ikke en lyd !
Såret / hævelsen er pp størrelse med en lille ært :(
Jeg har baytrill stående og tænker om det er værd, at bruge !? Jeg kan også læse, ag nogle af jer har prøvet med canduela olie.. Hvordan ? Og hvad gør i !?

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Re: BumbleFoot - Blu kote

Indlæg af Lylle My » søn dec 27, 2015 12:04 pm

Undskyld at jeg har været lidt længe om at svare - det er LIDT begrænset, hvor meget jeg har været på nettet hér i juletiden. :|

Ligner hævelsen og såret dem, der er på billedet i denne tråd på Norsk Tamrotte Forum, så ER det temmelig sikkert bumblefoot, din lille pige har fået. http://www.tamrotter.com/forum/viewtopic.php?t=14304
I tråden er der nogle gode råd - bl.a, at man kan lægge fleece på alle hårde flader i buret, så det bliver blødere at gå på - og så ellers holde PINLIGT rent overalt i buret, så der ihvertfald ikke kommer flere bakterier ind i såret.

Jeg har én gang haft en dreng med begyndende bumblefoot, og dét var fordi mit ekstra "legebur", som rotterne bruger meget, havde tremmer i bunden. Tremmebund er noget af det værste for rotters fødder, men jeg regnede med at det var sikkert, når tremmerne var dækket af et tykt lag papir. Desværre foretrak min dreng at skubbe papiret til side og lægge sig på tremmerne. (dumme dyr).
Det første jeg gjorde var at fjerne tremmebunden - og så en smut ud til dyrlægen efter antibiotika.
Jeg har ikke selv prøvet at bruge Calendula olie, men i samråd med dyrlægen tog jeg rotten ud ad buret to gange om dagen og holdt ham, så bagbenene stod i et fladt fad med sæbevand (mild babyshampoo) i et par minutter, hvorefter jeg duppede dem helt tørre med et blødt, helt rent stykke stof. Når poten var helt tør, dryppede jeg nogle dråber teatreeolie på hævelsen og masserede det meget forsigtigt ind i hele det hævede område. (selvfølgelig så blidt, at det ikke gør ondt på rotten)
På dén måde kunne betændelsen blive taget indefra af antibiotikaen, og samtidig fjernede sæbevandet og teatree olien dé bakterier, der sad udenpå huden og såret.
Det tog tre uger med to daglige afvaskninger og indsmøring, før min drengs bumblefoot var 100% væk, men det kom aldrig igen - fordi jeg havde fjernet GRUNDEN til, at den opstod - nemlig tremmerne i bunden af legeburet.
Men jeg har også hørt om rotter, som fik bumblefoot, selv om deres bur var pinligt rent, og der INGEN tremmer var i bunden. Dér viste det sig at løse problemet, at ejeren beklædte alle hylder i buret med fleecestof, og udskiftede plastikstigerne med stiger af træ.

Efter hvad jeg har hørt, skulle Calendula olie have en rigtig god effekt... og hvis du vil afprøve det, så er der en rigtig god beskrivelse af, hvordan man kan bruge det, på Tamrotten. http://tamrotten.weebly.com/bumblefoot.html Samme sted kan du finde flere andre gode råd, du kan afprøve... men jeg vil anbefale dig samtidig at smutte en tur til dyrlægen for at få en portion antibiotika. Selv om din lille pige ikke viser tegn på at have ondt, så HAR hun det helt sikkert. Rotter er fantastisk gode til at skjule selv kraftige smerter, så det bedste er at få behandlingen startet op hurtigst muligt. :|
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

Besvar