Paralyseret rotte

Er din tamrotte begyndt at nyse? Kommer der mislyde når den trækker vejret? Har den pludselig fået en knude? Desværre hænder det, at vores små venner bliver syge, og så er der hjælp at hente her...

Redaktør: Lylle My

Besvar
Brugeravatar
Skibollen
DTF Forum Medlem
Indlæg: 3
Tilmeldt: søn feb 07, 2021 2:25 pm

Paralyseret rotte

Indlæg af Skibollen » søn feb 07, 2021 6:40 pm

Hej Alle.

Jeg er ny her, men har haft rotter i lidt over 1 år.

Vi har to skønne tøser, Molly (foderrotte fra dyrehandel) og Wilma (en dumbo fra privat hjem). De elsker hinanden og ligger altid sammen i en bunke :-)

Vi har haft 2 frygtelige relativ ens hændelser med Wilma indenfor de sidste 14 dage.

Hændelse 1
En aften springer Wilma lige pludselig ud fra et repos (10-20 cm oppe) og det står om ørene på hende med bundmateriale, derefter spurter hun ind i sit hus hvor hun graver alt bundmateriale ud af huset og kommer med pivelyde hvorefter hun ligger sig fladt ned med benene strittende ud til alle sider og ser død ud!

Vi tager den ud af buret, den er helt stiv med benene ud til alle sider og virker nærmest død - den trækker dog vejret. Den blinker nærmest ikke når vi kæler den og når vi vender den om på ryggen, som den normalt aldrig ville finde sig i, ligner den fortsat bare en død rotte, helt stiv.

Wilma var vel 'paralyseret/passiv' i noget nær 20 minutter, så begyndte hun lige så stille at røre på sig, efter yderligere ca. 10 minutter kunne hun forsigtigt kravle ind til min datter og putte lidt. Efter ca. 10-15 minutter kunne hun kravle rundt under dynen og tog imod mad, som hun ikke spiste.
Efter ca. 1/2 time satte vi hende i buret og hun kravlede ind i sit hus og vaskede sig.
Vi satte vandskål og mad i bunden af buret, da vandflasken sidder oppe ved et repos.
Næste morgen lå hun oppe i hængekøjen sammen med Molly og var nu helt normal igen :-)

Kan rotter spille død hvis de bliver meget bange for noget? Måske har den fået øje på noget ud igennem havedøren? Hamstre kan, ved jeg.....

Hun havde været en lille smule snottet i tiden forinden (rødt sekret rundt om snuden) men har ikke hostet - derfor har jeg ikke handlet på det..... Jeg har ikke set det røde, kun hørt min datter tale om det - mere er der ikke………

Samme aften vi havde hændelsen, skrev jeg ovenstående historie til dyrlægen og ringede næste morgen for at få en tid. Dyrlægen havde imidlertid mega travlt med akutte tilfælde, så da Wilma virkede normal, ville sygeplejersken få dyrlægen til at ringe så snart hun kunne, så vi lige kunne snakke. Hun havde imidlertid først et hul sidst på dagen, og hun mente ikke Wilma skulle tilses, da hun var normal igen.
Hendes gæt var en slags epileptisk anfald, som måske kunne være en engangsforestilling eller måske kunne komme igen. Tiden vil vise det. Alternativt tumor der kan trykke på noget….. hun syntes vi skulle se det an og mente ikke, at hun skulle behandles for det røde sekret når ikke hun hostede.

Hændelse 2
Wilma har haft det fint og helt normalt i 14 dage, men så her til morgen vågnede min datter ved, at der var tumult i hængekøjen og så sprang Wilma ud af den og sprang op i luften flere fra bunden og løb hen i et hjørne hvor hun så blev helt stiv/paralyseret – denne gang ikke med alle 4 ben ud til siderne – hun sad bare helt paralyseret. Vi tog hende ud af buret og lagde os med hende på brystet, dækket af et lille tæppe, men vi stille nussede hende. Vejrtrækning normal, men IKKE en bevægelse, nærmest ikke engang knurhårene……
Sådan lå hun en hel time denne gang, og så pludselig begyndte næsen og knurhårene ene at vibrere, og kort tid efter kravlede hun og ikke så længe efter tog hun imod godbider.

Hun er helt normal igen…..

MEGA underligt……

Nogen erfaringer med noget lignende???

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Re: Paralyseret rotte

Indlæg af Lylle My » søn feb 07, 2021 8:09 pm

Jeg er helt enig med din dyrlæge... Det lyder fuldstændig, som om Wilma har haft et par epileptiske anfald - og de har åbenbart været temmeligt langvarige begge gange.

Jeg har ikke selv personlig erfaring med epilepsi hos rotter, men har snakket med flere, der har oplevet det - og som din dyrlæge siger: Somme tider får de ét anfald og ikke flere, og andre gange får de et anfald i ny og næ. Enkelte kan få anfald så tit at man må vurdere, om rotten ikke vil have bedre af at få fred - specielt, hvis anfaldene begynder at komme oftere og oftere, for så KAN det være et tegn på en hjernesvulst eller et andet alvorligt neurologisk problem. :(

Det vigtigste hér og nu er, at du bør "faldsikre" buret, så hun ikke risikerer at få et anfald, mens hun befinder sig højt oppe derinde, falder ned og kommer slemt til skade i faldet. Dét kan du sikre hende imod ved at hænge en MASSE store hængekøjer ind i buret og placere dem på en måde, så du kan se at ligegyldigt, HVOR hun kunne tænkes at falde ned fra - så vil hun højst kunne falde omkring 10 cm, inden hun lander i et blødt og eftergivende "hængekøje-sikkerhedsnet".
Jo flere store hængekøjer du sætter ind i buret, desto sikrere vil hun være mod faldskader, hvis uheldet skulle være ude.

Store, bløde hængekøjer kan du lave af blødt stof, du finder rundt om i dit hjem - f.eks gamle, aflagte T-shirts, viskestykker... eller, hvis du syr selv, kan du lave nogle i den perfekte størrelse ud af billige fleecetæpper, som du klipper i passende stykker og lægger dobbelt.

Som sagt kender jeg ikke selv så meget til rotter med epilepsi - men jeg véd, at flere af rotteejerne inde i facebooks tamrottegrupper har erfaring med det - så måske kunne det være en god idé, hvis du meldte dig ind i dé grupper og spurgte om de andre medlemmers erfaringer.
Jeg kan personligt anbefale ihvertfald to tamrotte-facebookgrupper, fordi jeg selv er medlem af dem. Den ene hedder "Tamrotter i DK" https://www.facebook.com/groups/215867215148682 , og den anden hedder: "Tamrotter - opdræt og hyggesnak" https://www.facebook.com/groups/tamrotter I begge grupper vil du temmelig sikkert kunne finde flere, der har haft rotter med epilepsi, som vil kunne dele deres erfaringer med dig. :)
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Re: Paralyseret rotte

Indlæg af Lylle My » søn feb 07, 2021 8:21 pm

..og nej, rotter spiller ikke døde, sådan som hamstre og mus somme tider gør. Hvis en rotte bliver forskrækket over noget, vil den forsvinder med lynets fart ind i det første det bedste skjulested og vente dér, indtil den vurderer at kysten er klar igen. Selv hvis en rotte skulle blive fanget af et rovdyr, vil den til enhver tid foretrække at slås med næb og kløer mod rovdyret frem for at spille død. :)
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

Brugeravatar
Skibollen
DTF Forum Medlem
Indlæg: 3
Tilmeldt: søn feb 07, 2021 2:25 pm

Re: Paralyseret rotte

Indlæg af Skibollen » man feb 08, 2021 8:40 am

Tusind tak for svar - jeg melder mig ind i en af facebook grupperne også :-)

Mvh fra Anna Karina.

Brugeravatar
Skibollen
DTF Forum Medlem
Indlæg: 3
Tilmeldt: søn feb 07, 2021 2:25 pm

Re: Paralyseret rotte

Indlæg af Skibollen » lør feb 20, 2021 7:07 pm

Sidste weekend havde hun to små og hurtig overstået anfald om fredagen..... Og i dag havde hun et igen, som var ovre på få sekunder..... Nu vil jeg ind på Facebook og se hvad jeg kan finde af folk, der ved noget om rotter med epilepsi og evt. medicinering..... Hun har det jo ellers godt og er en aktiv og glad rotte.... OG så er hun verdens mest kælne og puttesyge hunrotte.......

Besvar