Side 1 af 1

Regler

: man aug 18, 2008 1:29 pm
af Ko-admin
Administratorer og redaktører af dette forum vil prøve at fjerne eller rette i indlæg der kan være stødende så hurtigt som muligt, dog vil det være umuligt at gennemlæse alle indlæg. Derfor accepterer du at være indforstået med, at alle indlæg i dette forum udtrykker holdninger og meninger af forfatterne af indlæggene, og ikke administratorer, redaktører eller webmastere (bortset fra indlæg skrevet af disse) og derfor kan disse heller ikke holdes ansvarlige.

Du vedkender også ikke at skrive indlæg der indeholder:
*skældsord
*pornografiske
*vulgære
*bagtalende
*hadefulde
*truende
*seksuelt-orienterede
*andre ord/vendinger som strider mod gældende lovgivning.
Såfremt dette konstateres, kan det føre til at du øjeblikkeligt og permanent udelukkes fra forummet (din Internet udbyder vil blive orienteret). Din unikke IP adresse logges i alle indlæg der skrives til dette forum, for at forebygge misbrug af enhver slags. Du vedkender også at administrator, redaktører og webmastere tilhørende dette forum har ret til at fjerne, rette eller lukke ethvert emne/indlæg hvornår som helst de måtte finde det nødvendigt. Som bruger giver du ret til at alle informationer som du har indtastet gemmes i en database. Disse informationer vil ikke blive videregivet til 3. part uden din viden; webmastere, administratorer eller redaktører kan ikke blive holdt ansvarlige for eventuelle hackerangreb der måtte føre til afsløring af disse data.
Alle regler gælder også for brug af privat beskeder

Tilføjelser til de generelle regler, vedtaget af redaktørgruppen:

Al snak om foderdyr og avl af disse skal holdes ude af dette forum. Ønsker man at tale om foderdyr, henvises der til et forum beregnet til dette. Snak om foderrotter/dyr hører ikke hjemme på dette forum, som har til formål at fremme kendskabet til kælerotter.

Alle posts angående foderrotter/dyr og avl af disse vil blive slettet uden varsel

Generel opførsel
Det forventes, at man opfører sig pænt og har en pæn tone overfor andre brugere. Det skrevne sprog kan være svært at aflæse hensigten med, men indlæg, der enten er lavet udelukkende for at skabe splid/ballade eller indlæg, der dårligt kan tolkes som andet vil udløse en advarsel.

Private uoverensstemmelser skal tages privat, og ikke på DTF. Personfnidder og skænderier fra andre fora er ikke velkomne på DTF.

Det er tilladt for alle parter at komme med saglig kritik.
Kritiske indlæg må gerne forblive i forum, men redaktørerne har al ret til at låse indlæg, hvis de bliver til mudderkastning eller bliver direkte grove i karakter. Det er helt op til redaktørerne, hvornår et indlæg bliver det. Redaktørerne har site-admins fulde opbakning. En beslutning taget af redaktørgruppen er ikke til debat. Det vil blandt andet sige, at når redaktørerne har forklaret hvorfor eller henvist til den regel der er grunden til redaktørernes afgørelse, må man acceptere denne og ikke forsøge gentagne gange at få den omstødt.

Sarkastiske henvendelser
Henvendelser til redaktørerne enten på sitet eller per PB som er nedladende, sarkastiske, eller på anden måde holdt i en dårlig tone, vil blive anset som useriøst, og man kan ikke forvente at redaktørgruppen skal besvare sådanne henvendelser. Er henvendelserne af særlig grov karakter, eller utallige gentagelser, kan det i visse tilfælde udløse en advarsel. Redaktørerne er frivillige brugere, som er her for at sørge for en god tone på forum, samt holde øje med at folk overholder reglerne, og det er ikke meningen, man skal genere redaktørerne, fordi man ikke har overholdt reglerne! Det er den enkelte brugers eget ansvar at have læst og forstået reglerne på sitet.

Et indlæg som låses eller ryddes op er ensbetydende med STOP.
Hvis brugeren herefter vælger at oprette et nyt topic eller indlæg for at fortsætte emnet, skal brugeren bannes på stedet i 14 dage. Man skal heller ikke oprette tråde, med spørgsmål til hvorfor (eller hvorhen) et indlæg er blevet flyttet, slettet eller redigeret, da dette vil blive tolket som en fortsættelse af et stoppet emne. Har man spørgsmål til dette kan man skrive en pb til en redaktør.

Dette forum er ikke til mudderkastning.
Tråde der omtaler andres avl/rottehold eller person negativt er af sådan en karakter, at mudderkastning er uundgåeligt. Det beskidte vasketøj skal ikke hænges op på forum. Hvis folk har et behov for at rense sig selv/skrive om andres rottehold eller person negativt, så må der findes et andet medie end DTF. At der ikke nævnes navne betyder ikke, at en tråd ikke kan vurderes som værende mudderkast, da det ofte er let at gennemskue, hvem der tales om.

Trolls/flaming
Hvis man udelukkende er aktiv i problemtråde eller det vurderes, at man kun kommer på forum for at lave ballade/deltage i ballade, vil det betyde, at man bliver deaktiveret fra forum i 6 mdr. Fortsatte problemer i samme stil vil betyde permanent udelukkelse.

Ødelæggelse af salgstråde
Det er ikke tilladt at ødelægge andres salgstråde/parringstråde/købstråde med mudderkastning eller tilsvininger. Hvilke kriterier en avler har for gode dyr, er individuelt. Så længe de etiske regler for rotteavl er overholdt, er resten op til de enkeltes egen samvittighed.

Dementi
For lang tid siden blev det vedtaget sammen med Site Admin, at DTF ikke var stedet, hvor man kan forsøge at "rense sig selv" for rygter - også selvom der ikke nævnes navne. Et sådan indlæg kan intet formål tjene andet end ballade og smides i skraldet.

Sletning/ændring af egne indlæg
Det er i øjeblikket muligt at rette egne indlæg på forum. Det er ikke tilladt at slette eller rette i egne indlæg så en tråd mister sin mening. Gør man dette udløser det en advarsel.

Man må ikke have mere end en profil
Det er ikke tilladt at have mere end een profil. Opretter man mere end en profil vil denne blive slettet, og det vil udløse en advarsel. Opretter man en ekstra profil, mens man er på time out pga. en advarsel medfører det permanent udelukkelse.

Man må ikke udlåne sin profil til andre
Man bliver derved holdt ansvarlig for, hvad vedkommende skriver. Folk skal vide, hvem de skriver med, og personer, der er bannet eller ikke er medlemmer, skal ikke kunne skrive på forum. Hvis man udlåner sin profil til andre, medfører det en advarsel.

Profilnavne
Det er ikke tilladt at have profilnavne, der er af stødende karakter. Dvs racistiske, sexuelle el. lign. Konti oprettet med navne af denne karakter vil blev slettet permanent istedet for aktiveret af admin.
Det er ikke tilladt at have brugernavne, der er for ensklingende med allerede eksisterende brugernavne for aktive brugere. Man vil blive bedt om at vælge et andet brugernavn. Det er ikke tilladt at have brugernavne, der tidligere har været brugt af aktive brugere.
To personer kan ikke dele et brugernavn, så par og lignende bedes oprette en konto til hver person og ikke én fælles.

Ændring af profilnavn
Såfremt man ønsker at skifte brugernavn, skal man kontakte redaktørgruppen inkl. begrundelse for skiftet. Man kan ikke bare skifte brugernavn hele tiden, da det giver forvirring for de øvrige brugere.

Som bruger er det ikke tilladt af have stødende signaturer. Hvis du finder en signatur stødende, så kontakt en fra redaktørgruppen og fortæl hvilken samt hvorfor. Såfremt signaturen vurderes stødende vil brugeren blive bedt om at slette denne. Ændres denne ikke indenfor 2 dage, slettes den af Co-Admin (Esme/Rubberdog87).

Reklame profiler
Profiler oprettet udelukkende med det formål at reklamere for produkter og firmaer er ikke tilladte og vil blive slettet. Redaktørerne kan vurdere om en profil er oprettet med dette formål, hvis en profil ofte reklamerer for et eller flere produkter eller firmaer.
Reklamer iøvrigt for produkter og firmaer der ikke er rotterelaterede, bedes oprettes som enkelttråde i kategorien " Off Topic". Det er således ikke tilladt at have reklamer for produkter eller firmaer der ikke er rotterelaterede, som signatur eller banner på sin profil.

Pga. misbrug af forum til gratis reklame for bruger-ejede butikker, har vi desværre været nødt til at lave et regelsæt omkring dette. Det betyder at vis man gerne vil skrive om hvor glad man er for et produkt/reklamere på forhandlers vegne er det tilladt i tråden for pågældende produkt - ikke alle mulige andre steder. Fotogalleri m.m. bliver hurtigt fyldt op af reklame i stil med: se min flotte xx-køje. Reglen om reklame gælder alle brugere på forum.
Det er tilladt at nævne en brugerstyret butik ved navn, men indlæg der indeholder tekst som tydeligt er reklame for en forretning, eller direkte link til en brugerstyret butik vil blive slettet eller redigeret efter redaktions vurderinger. Brugere der gentagne gange overtræder denne regel kan få en advarsel. reglerne for kommercielt salg kan læses her:
http://dansktamrotteforum.dk/viewtopic.php?t=17074

Avatars må ikke være af stødende karakter
Hvis du finder en avatar stødende, så kontakt en fra redaktørgruppen og fortæl hvilken samt hvorfor. Såfremt avataren vurderes stødende vil denne blive slettet af Co-Admin (Esme/Rubberdog87).

Størrelsen på avatars
Avatars må ikke være mere end 150 pixels brede, da de ellers er til gene for læsningen på forum. For brede avatars vil blive fjernet uden varsel.

Billedstørrelser
Billeder i indlæg må ikke være mere end 640 pixels brede, da man ellers skal scrolle til siden for at kunne se tekst i tråden. Er et billede for stort, bedes man lægge det som link istedet.
Har man ved en fejl lagt for store billeder ind, vil man få en reminder skrevet i tråden fra en redaktører. Hvis billederne herefter ikke bliver ændret, enten til korrekt størrelse eller links, vil de blive slettet af redaktørerne.
Bliver de derefter sat ind i tråden igen uden at være blevet rettet, vil det udløse en advarsel.

Bannerstørrelser
Den tilladte grænse er 120 pixel højt og 600 bredt. Man må maksimalt have to bannere, men de 120 pixel er totalhøjden, dvs at ens bannere så skal være 60 pixel pr banner. For store bannere vil blive fjernet uden varsel.

Konsekvenser generelt

2. advarsel = 2 ugers deaktivering af konto

3. advarsel og herefter 2 måneders deaktivering af konto

4. advarsel = 6 mdrs deaktivering af konto

5. advarsel = 1 års deaktivering af konto

6. advarsel - permanent udelukkelse


Administrators bestræber sig på at reaktivere på pågældende datoer - der kan dog i perioder forekomme mindre ventetid. Hvis man vil være sikker på at have adgang til forum, kan man undlade at bryde reglerne.

Kritik og negativ omtale af redaktørerne

Det er tilladt at stille generelle spørgsmål til, hvordan tingene gøres, komme med kritik (konstruktivt) og eventuelle forslag til ændringer.

Klager omkring en redaktør skal gå gennem redaktørgruppen.

Negativ omtale om redaktørers kompetence og person vil blive set som personangreb, da alle er klar over, hvem der er redaktører. Udtalelser af denne art på forum vil blive straffet efter gældende regler.
Kuld/Avl
Tråde i planlagte parringer låses, når kuldet er født, da planlagte parringer ikke skal bruges til fødte kuld.
Man kan derefter lave opdateringstråde i " kuldopdateringer" Der må kun være 1 tråd per kuld, gentagne tråde på samme kuld vil blive slettet. Har man billeder i sin opdateringstråd skal de samme billeder ikke vises i fotogalleriet, så tråde med indhold der allerede findes vil blive slettet.
Al snak om salg af kuldet skal foregå i køb og salg. Tråde der ikke overholder dette vil blive slettet eller redigeret.

Redaktørernes regler for låsning og sletning


Tråde og indlæg som er oprettet med det eneste formål at lave ballade, skal direkte i sitet's skraldespand. To redaktører skal være enige om, hvorvidt det er indlægget eneste formål. Såfremt en redaktør er alene online, kan denne låse indlægget indtil man får en anden redaktørs accept.

Tråde som ender i mudderkastning redigeres i. Mudderkastningen redigeres fra og smides i skraldespanden. Hvis indlægget fortsat genererer mudderkastning, så låses dette (efter endt redigering).

For at få en tråd låst eller slettet, skal minimum 2 redaktører, som ikke har deltaget i debatten, være enige om dette.

Omkring klager

- Alle klager tages seriøst og behandles i red. forum. Uanset om det er omkring enkelte brugere eller om specifikke indlæg.

- Ved klager om indlæg gælder at to redaktører skal være enige.

- Klager omkring brugere tages op på redaktørforum. Afgørelsen af klagen er altid mellem den bruger, der er blevet klaget over og redaktørgruppen. Andre får ikke besked, heller ikke den, der har klaget.