Skal, skal ikke bruge min dreng til et kuld

Hvor gammel bør en hunrotte være, når hun bruges i avl. Hvor gamle skal unger være, før de tages fra? Hvad er et recessivt gen? Hvad får jeg hvis jeg parrer en Beige Self Dumbo med en Siamese Rex Dumbobærer? Er locus og loci navne på et tamrotte søskende par? Her debatteres alt om opdræt samt genetiske forhold.

Redaktør: Lylle My

Besvar
Yui
Rotteforum afhængig
Indlæg: 3533
Tilmeldt: ons feb 11, 2009 12:31 am
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Skal, skal ikke bruge min dreng til et kuld

Indlæg af Yui » søn feb 22, 2015 8:31 pm

Har et rigtig godt spørgsmål, har nemlig en dreng her hjemme ved navn Argon fra mit kuld E. Han er Blue Berkshire db og født d 5/2-14, havde egentlig sagt han ikke skulle bruges i avl da der havde været en del byld problemer i det kuld hans mor er født i. Hans mors søster havde en del bylder som kom igen og igen, der ud over havde hans mor en anden søster der også fik en byld men den er ikke kommet igen. hans mor fik også en byld under sin drægtighed og ikke mindst hans mormor der også har haft en byld. Mange siger dog at bylder ikke er arveligt og derfor har jeg jo tænkt skal han have lov at blive far til 1 kuld. Siden alt det her skete da argon en gang var en baby har jeg ikke hørt om flere byld problemer ved nogen af dem. Argons moster jeg har her hjemme har aldrig haft nogen bylder hvilket Argon heller ikke har haft.

Der ud over er Argon ikke en dreng der så godt kan lide at blive løftet han vil dog gerne snakke og kommer løbene til lågen med det samme når den bliver åbnet. Han elsker også at være ude på sofaen med de andre drenge vil bare helst ikke løftes op altid. Han har aldrig bidt og vil meget gerne snakke med en.

Så er kort sagt meget i tvivl skal jeg bruge ham i avl til et kuld unger eller ej hvad mener i andre?

Her kan argons stamtavle ses hvis det er: http://yuisrotter.weebly.com/yuis-argon.html
Hilsen Sanne.
Tøserne: Ima, Tatia, Sara, Katrine, Rain, Alma, Jupiter og Mercury.

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Re: Skal, skal ikke bruge min dreng til et kuld

Indlæg af Lylle My » søn feb 22, 2015 9:50 pm

Puha ja, det er et godt spørgsmål. Du véd jo at jeg ikke avler selv, men jeg har tænkt lidt på hvad jeg selv ville gøre i dit tilfælde - HVIS jeg avlede. :|
Hvis der har været en overvægt af bylder i den nærmeste familie, kunne man jo godt tænke om der måske KUNNE være en tendens til at danne bylder. Selv om bylderne ikke i sig selv er arvelige, kunne man måske godt spekulere på, om TENDENSEN til at danne dem kan ligge til familien? Jeg véd det ikke, men du har jo helt sikkert selv haft tanken, siden du HAR haft betænkeligheder ved at avle på ham.
At han ikke er så interesseret i at blive håndteret er selvfølgelig også et lille minus, når man tænker på at avle på ham, så HVIS du vælger at bruge ham til et kuld - så tænker jeg, at der skulle holdes et MEGET godt øje med, hvordan ungerne udvikler sig i fremtiden - både med hensyn til bylder og temperament.

Nu har du jo fortalt om minusserne ved at bruge Argon i avlen... men hvad er de POSITIVE ting egentlig? Dem der gør, at du alligevel overvejer at bruge ham?
Hvis han har nogle ekstremt gode kvaliteter, som ville være helt fantastiske at føre videre, så vil det måske opveje ulemperne... men hvis han er, som rotter er flest - så kunne man måske snarere overveje, om det ville være værd at løbe risikoen?

Gav det mening? :|
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

Yui
Rotteforum afhængig
Indlæg: 3533
Tilmeldt: ons feb 11, 2009 12:31 am
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Re: Skal, skal ikke bruge min dreng til et kuld

Indlæg af Yui » søn feb 22, 2015 11:02 pm

Syntes det er svært, vil netop ikke tage nogen chancer ungernes helbred og temperament er det vigtigste. Hvis han skulle være far ville der selvfølgelig skulle holdes øje med kuldet og om der dukkede problemer op i det. Ingen af Argons søskende har haft bylder så ved selvfølgelig ikke om det betyder at de ikke er ned arvet intet er sikkert jo, en af grundene til jeg er meget i tvivl. Det at han ikke kan lide at blive holdt er også et minus klart men ikke lige så slemt som hvis han var en pige og skulle være mor til ungerne og opdrage dem. Mener klart at pigens temperament har meget mere at sige end drengens har. Selvfølgelig var han gået amok skulle han helt sikkert ikke være far, men det er han jo ikke.

grundene til jeg overvejer at bruge ham er jo klart at han er efter mit elskede kuld b, et kuld der betyder rigtig meget for mig og har et godt temperament, har flere fantastiske rotter der fra. Der ud over er han blue dem er der ikke så mange af for tiden og slet ikke nogen der også bære champagne genet. Argons far var jo min elskede dreng spir som var danmarks eneste beviste silver. Det er en rotte der er blue og champagne på samme tid. Selvfølgelig er det ikke hans farve der skal afgøre om han skal bruges til et kuld, nej for havde jo egentlig lukket da jeg var i tvivl og sagt det kun var ham der blev far hvis nogen af ungerne fra kuldet gjorde. Men nej det er linjen der ligger beg ham der betyder en del for mig og jeg godt kunne tænke mig at teste og se om de bylder virkelig kommer videre til næste generation eller de er væk. Så vil jeg heller ikke mister den anden side af hans tavle helt for har da også haft rotter fra den del der har betydet en del for mig og vi har ikke mange amber/champagne og blue/blue agouti gener her hjemme at gøre med så derfor syntes jeg også det er surt at lukke den del helt ned.

Ved det er gjort på en linje før hvor der var flere af søskende der havde bylder men dem der blev brugt i avl havde ikke og der vurderede man at de havde et ekstra godt helbred. der har så vidt jeg ved ikke været problemer. Men om det samme vil være tilfældet her er jeg jo i tvivl om.
Hilsen Sanne.
Tøserne: Ima, Tatia, Sara, Katrine, Rain, Alma, Jupiter og Mercury.

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Re: Skal, skal ikke bruge min dreng til et kuld

Indlæg af Lylle My » søn feb 22, 2015 11:39 pm

Okay, hvis han er den eneste reelle mulighed du har for at føre en virkelig god linje videre - så kan jeg godt se, hvorfor du kraftigt overvejer at lade ham blive far.
Kunne du forestille dig, at hvis han bliver far - at du så UDELUKKENDE kunne sælge ungerne til virkelig erfarne rotteejere, som du kender godt og stoler 100% på? Og så evt. beholde dem, du ikke kan finde helt sikre hjem til? Hvis de nye ejere så fik at vide at det var en testparring pga de mulige problemer - så ville du jo kunne føle dig sikker på at få HELT ærlige opdateringer om, hvordan dé unger, du ikke selv beholder, vil udvikle sig. :|
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

Yui
Rotteforum afhængig
Indlæg: 3533
Tilmeldt: ons feb 11, 2009 12:31 am
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Re: Skal, skal ikke bruge min dreng til et kuld

Indlæg af Yui » søn feb 22, 2015 11:49 pm

Han er skam ikke den eneste mulighed jeg har kun på hans mors side ikke på hans fars. det er også på hans mors side der har været problemer. Det er svært det her, ville klart beholde nogle unger selv og måske også vælge at det kun var drenge fra kuldet der måtte bruges i avl for netop at holde godt øje med hvordan de udvikler sig. Regner da med at alle mine køber ville sige det hvis der var kæmpe problemer men det er muligt at der skulle siges til folk at for nogen af de unger en byld ville man også skulle fortælle det da der jo vil skulle kigges ekstra kritisk på det kuld der ville komme ud af det hvis det var.
Hilsen Sanne.
Tøserne: Ima, Tatia, Sara, Katrine, Rain, Alma, Jupiter og Mercury.

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Re: Skal, skal ikke bruge min dreng til et kuld

Indlæg af Lylle My » man feb 23, 2015 12:28 am

Okay, rart at høre at der ikke er risiko for, at HELE linjen dør ud, hvis han ikke fører den videre - specielt, hvis den ellers er rigtig god. :)
Men det ville nok være meget godt at sikre dig, at moderen til det eventuelle kuld kommer fra en meget kendt linje uden problemer - akkurat, som hvis du avlede på en rotte af mindre kendt afstamning. HVIS der så dukker problemer op hos ungerne, vil du jo aldrig blive i tvivl om, hvorvidt de kommer pga Arnolds gener - eller om de KUNNE stamme fra kuldets mor.
:)
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

Yui
Rotteforum afhængig
Indlæg: 3533
Tilmeldt: ons feb 11, 2009 12:31 am
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Re: Skal, skal ikke bruge min dreng til et kuld

Indlæg af Yui » man feb 23, 2015 12:37 am

ja det plejer man gerne at sige, desvære giver jeg ikke meget for det, da jeg selv har været ude for 2 gange at kunne spore problemerne tilbage til den rotte med den lange fine tavle og ikke den ukendte rotte. Så vil gerne have en linje på jeg selv kender lidt i forvejen men nu må vi se tænker forløbi stadig væk en del.
Hilsen Sanne.
Tøserne: Ima, Tatia, Sara, Katrine, Rain, Alma, Jupiter og Mercury.

Ammit
Logge ud? Hvad er det?
Indlæg: 6525
Tilmeldt: man aug 29, 2005 7:25 pm
Geografisk sted: Bagsværd
Kontakt:

Re: Skal, skal ikke bruge min dreng til et kuld

Indlæg af Ammit » man feb 23, 2015 7:23 pm

Yui skrev:Argons far var jo min elskede dreng spir som var danmarks eneste beviste silver. Det er en rotte der er blue og champagne på samme tid.
Hvis du med "silver" mener apricot, vil jeg bare sige, at vi også har haft det i f.eks. vores Q2 kuld. ;)
Så han kan ikke være Danmarks "eneste beviste silver".

http://congratz.dk/q2
Mvh. Rotteri Congratz
http://www.congratz.dk

Amazement awaits you at every corner.

Yui
Rotteforum afhængig
Indlæg: 3533
Tilmeldt: ons feb 11, 2009 12:31 am
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Re: Skal, skal ikke bruge min dreng til et kuld

Indlæg af Yui » man feb 23, 2015 7:45 pm

Han er så den eneste jeg har kendt til, men det er da kun dejligt hvis det har været flere af dem. :)
Hilsen Sanne.
Tøserne: Ima, Tatia, Sara, Katrine, Rain, Alma, Jupiter og Mercury.

Besvar