Forskellene på Double Rex og Fuzz

Hvor gammel bør en hunrotte være, når hun bruges i avl. Hvor gamle skal unger være, før de tages fra? Hvad er et recessivt gen? Hvad får jeg hvis jeg parrer en Beige Self Dumbo med en Siamese Rex Dumbobærer? Er locus og loci navne på et tamrotte søskende par? Her debatteres alt om opdræt samt genetiske forhold.

Redaktør: Lylle My

Besvar
Mikki
DTF Forum Medlem
Indlæg: 9
Tilmeldt: fre okt 17, 2014 9:32 pm

Forskellene på Double Rex og Fuzz

Indlæg af Mikki » lør nov 08, 2014 11:58 pm

OKAY, jeg er generelt en anelse forvirret omkring de generelle forskelle på en meget hårløs double rex og en fuzz rotte, udover det genetiske. Jeg kan ikke helt finde ud af hvad de SYNLIGE forskelle er, hvis en double rex er meget nøgen, og jeg har haft en smule svært ved at finde meget afklaring på nettet.
Jeg har googlet rundt (og erfaret at på engelsk er der ikke mange der kalder det en 'fuzz', men snare 'hairless' eller 'fuzzy'. Og at nogen snakker om "true hairless" eller "nude", hvilket så vidt jeg kunne forstå, er meget sjældent for tamrotter og næsten kun ses i laboratorier. Så dem tager jeg ikke i betragtning her).

Jeg ved allerede at fuzz er et recessivt gen, rex er dominant og at to rex gener giver double rex. Så langt så godt!
Men i min research på nettet lader jeg mig også fortælle at fuzz er 'udviklet' (af mangel på bedre ord) af rex genet, og det giver jo mening når man kigger på de krøllede knurhår, og at hårløsheden skyldes meget svage hår der har svært ved at penentrere huden, eller simpelthen knækker af.
Når jeg leder efter beskrivelser af de to rotte typer, er det meget svært at blive klog på om der er nogen afgørende synlig forskel på ungerne, men jeg har en idé om at double rex unger er mere dunede, hvorimod fuzz aldrig rigtig får ret meget pels på noget tidspunkt i deres liv (med undtagelse af lidt på snuden, anklerne osv). Er det en rigtig antagelse?

Mht generne og at fuzz er en "type af rex", har jeg tænkt lidt over det, og nået til denne konklusion (Og ret mig ENDELIG hvis jeg tager fejl, eller I har nogen tilføjelser):
Fuzz bærende rex + fuzz = både double rex og fuzz unger (evt. standard, hvis de gener også bæres)
Fuzz bærende rex + double rex = double rex og andre pelstyper (ingen fuzz)
Fuzz bærende standard + double rex = standard og rex
Fuzz bærende standard + fuzz = fuzz og rex
Standard + fuzz eller double rex = standard og rex

Altså, en fuzz bærer automatisk på en slags rex, men en double rex bærer ikke nødvendigvis på en fuzz (men det går jeg ud fra den godt kan?)

Er jeg helt gal på den?

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Re: Forskellene på Double Rex og Fuzz

Indlæg af Lylle My » søn nov 09, 2014 11:43 am

Flyttet til rette kategori
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

Mikki
DTF Forum Medlem
Indlæg: 9
Tilmeldt: fre okt 17, 2014 9:32 pm

Re: Forskellene på Double Rex og Fuzz

Indlæg af Mikki » søn nov 09, 2014 12:07 pm

Lylle My skrev:Flyttet til rette kategori
Tak :) Jeg mente nok der var sådan en kategori, men jeg endte vidst bare med at stirre mig blind siden jeg ikke kunne få øje på den :)

Brugeravatar
Hellsusan
Rotternes Herre
Indlæg: 1977
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 4:14 pm
Geografisk sted: Vestjylland
Kontakt:

Re: Forskellene på Double Rex og Fuzz

Indlæg af Hellsusan » søn nov 09, 2014 2:19 pm

Hilsen Hellrats
Tidligere Hellsus herinde
Billede

Mikki
DTF Forum Medlem
Indlæg: 9
Tilmeldt: fre okt 17, 2014 9:32 pm

Re: Forskellene på Double Rex og Fuzz

Indlæg af Mikki » søn nov 09, 2014 4:31 pm

Som sagt har jeg været en del rundt på nettet, og jeg har også læst på den side. Men det besvarer ikke rigtig de ting jeg gerne vil have slået 100% fast mht genetik, og hvordan ungerne fx. er synligt forskellige :)

Mialbel
2 Stjernet Rottemedlem **
Indlæg: 114
Tilmeldt: ons mar 13, 2013 2:10 pm
Geografisk sted: København V
Kontakt:

Re: Forskellene på Double Rex og Fuzz

Indlæg af Mialbel » man nov 10, 2014 10:18 pm

Lettere forvirrende at læse men jeg vil svare på den måde, som jeg har forstået dine spørgsmål :P

De synlige forskelle på Dobbelt rex og Fuzz er alt Dobbeltrex har krøllet pels og korte krøllede - lettere ''elektriske'' knurhår, de er ikke halv nøgne helt fra starten, de starter ud med at ligne en rex ser man bort fra forskellen på knurhårene. Det er rigtigt at en dobbeltrex kan have næsten ingen pels, men den kan også have så meget at den ligner en rex.
En Fuzz efter forældre med Standard pels, har standard pels og bliver først senere hen hårløs men alle pelstyper kan bærer fuzz, så en fuzz kan godt være rex, dobbeltrex, harley, satin etc. samtidig < hvilket er enormt irriterende, især hvis man ikke ved det.

Rex bæres ikke, så medmindre en fuzz ér rex samtidig, så giver den ikke rex.
Og at parre en rotte med standardpels med en fuzz giver ikke det samme som at parre en standard med en dobbeltrex.

En Dobbeltrex kan godt bærer fuzz, men igen, fuzz kan ikke bærer dobbeltrex men kan godt give dette hvis den selv er det/eller rex.

Og det link Hellsus har delt, er nok det mest brugbare link at finde blandt danske sider, der står både hvad forskellen er udseendemæssigt og hvad genotyperne er. Du kan ikke rigtig bruge udenlansk info til noget, ikke alle lande kalder fænotyperne det samme og ej heller gænotyperne, start ud med at lærer det ''på dansk'' for ellers bliver det bare endnu mere forvirrende.

hmm jeg har vidst glemt noget, men dit opslag er lidt langt og jeg kan ikke huske det hele O:)

Mikki
DTF Forum Medlem
Indlæg: 9
Tilmeldt: fre okt 17, 2014 9:32 pm

Re: Forskellene på Double Rex og Fuzz

Indlæg af Mikki » tirs nov 11, 2014 6:17 pm

Mialbel skrev:Lettere forvirrende at læse men jeg vil svare på den måde, som jeg har forstået dine spørgsmål :P

De synlige forskelle på Dobbelt rex og Fuzz er alt Dobbeltrex har krøllet pels og korte krøllede - lettere ''elektriske'' knurhår, de er ikke halv nøgne helt fra starten, de starter ud med at ligne en rex ser man bort fra forskellen på knurhårene. Det er rigtigt at en dobbeltrex kan have næsten ingen pels, men den kan også have så meget at den ligner en rex.
En Fuzz efter forældre med Standard pels, har standard pels og bliver først senere hen hårløs men alle pelstyper kan bærer fuzz, så en fuzz kan godt være rex, dobbeltrex, harley, satin etc. samtidig < hvilket er enormt irriterende, især hvis man ikke ved det.

Rex bæres ikke, så medmindre en fuzz ér rex samtidig, så giver den ikke rex.
Og at parre en rotte med standardpels med en fuzz giver ikke det samme som at parre en standard med en dobbeltrex.

En Dobbeltrex kan godt bærer fuzz, men igen, fuzz kan ikke bærer dobbeltrex men kan godt give dette hvis den selv er det/eller rex.

Og det link Hellsus har delt, er nok det mest brugbare link at finde blandt danske sider, der står både hvad forskellen er udseendemæssigt og hvad genotyperne er. Du kan ikke rigtig bruge udenlansk info til noget, ikke alle lande kalder fænotyperne det samme og ej heller gænotyperne, start ud med at lærer det ''på dansk'' for ellers bliver det bare endnu mere forvirrende.

hmm jeg har vidst glemt noget, men dit opslag er lidt langt og jeg kan ikke huske det hele O:)
Tak for dit svar! Det lyder ret bekræftigende på de konklusioner jeg selv har truffet efter lidt research :)
Men jeg vidste ikke at fuzz også kunne være andre pelstyper end rex (hvis jeg har forstået det rigtig). Men så har jeg lært noget nyt! :)

Mialbel
2 Stjernet Rottemedlem **
Indlæg: 114
Tilmeldt: ons mar 13, 2013 2:10 pm
Geografisk sted: København V
Kontakt:

Re: Forskellene på Double Rex og Fuzz

Indlæg af Mialbel » tirs nov 11, 2014 7:20 pm

fuzz kan som sagt være alle pelstyper samtidigt med at den er fuzz så det er forkert, at de kun kan være rex :)

Mikki
DTF Forum Medlem
Indlæg: 9
Tilmeldt: fre okt 17, 2014 9:32 pm

Re: Forskellene på Double Rex og Fuzz

Indlæg af Mikki » lør nov 15, 2014 10:06 pm

Mialbel skrev:fuzz kan som sagt være alle pelstyper samtidigt med at den er fuzz så det er forkert, at de kun kan være rex :)
Tak for uddybningen :) Vil det så sige at en fuzz også kan have lige knurhår? Jeg synes nemlig kun at have set dem med krøllede

Kaffeplet
Senior Rottemedlem
Indlæg: 801
Tilmeldt: man feb 28, 2011 1:51 pm
Geografisk sted: København SV

Re: Forskellene på Double Rex og Fuzz

Indlæg af Kaffeplet » søn nov 16, 2014 2:17 pm

Jeg tror fuzz genet i sig selv giver krøllede knurhår - hvilket gør det så godt som umuligt at bestemme hvilken pelstype en fuzz er "nedenunder" :)

LUX Rotter
Logge ud? Hvad er det?
Indlæg: 7469
Tilmeldt: ons dec 12, 2007 12:38 pm
Geografisk sted: Lillevorde, Aalborg
Kontakt:

Re: Forskellene på Double Rex og Fuzz

Indlæg af LUX Rotter » søn nov 16, 2014 8:56 pm

En fuzz har ikke noget med en rex at gøre overhoved.
Det er 2 vidt forskellige gener.
En fuzz er en af de 5 kendte typer hårløse gener, der findes.
Sofie

Kun 4 rotter tilbage pt
Kastraten Corvus og pigerne Ducky, Annie & Elvira

Besvar