afsætning af rotteunger? hvordan?

Hvor gammel bør en hunrotte være, når hun bruges i avl. Hvor gamle skal unger være, før de tages fra? Hvad er et recessivt gen? Hvad får jeg hvis jeg parrer en Beige Self Dumbo med en Siamese Rex Dumbobærer? Er locus og loci navne på et tamrotte søskende par? Her debatteres alt om opdræt samt genetiske forhold.

Redaktør: Lylle My

Besvar
Krøllepige
DTF Forum Medlem
Indlæg: 3
Tilmeldt: lør feb 15, 2014 4:45 pm

afsætning af rotteunger? hvordan?

Indlæg af Krøllepige » man feb 17, 2014 9:48 pm

Hejsa
Jeg har nu haft rotter et par gange(både drenge og piger) og kunne nu godt tænkte mig, at få en gravid mor rotte og små rottebørn. Jeg regner med at beholde moren og to af hende piger :) Jeg har sat mig ind i det meste indtil videre, men tænker på hvad jeg skal gøre med de andre unger som jeg desværre ikke kan beholde? Nogle gode/dårlige råd til afsætning? Hvor til og hvordan? og kan i få nogle søde mennesker til alle jeres unger eller hvad gør I?
På forhånd mange tak <3

Brugeravatar
MissJennie
Super Rotte Entusiast
Indlæg: 309
Tilmeldt: ons jun 02, 2010 6:46 pm
Geografisk sted: Herning

Indlæg af MissJennie » man feb 17, 2014 10:28 pm

Gode opdrættere beholder de unger de ikke kan komme af med. Og normalt laver man ikke et kuld hvis man ikke selv har mulighed for at beholde dem alle, hvis de nu ikke skulle blive solgt.

Brugeravatar
Hellsusan
Rotternes Herre
Indlæg: 1977
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 4:14 pm
Geografisk sted: Vestjylland
Kontakt:

Indlæg af Hellsusan » man feb 17, 2014 10:29 pm

For mig lyder det ikke til at du vil gå helt seriøst ind i avl?
Jeg læser det som om du gerne vil købe en gravid hun rotte?
Ved ikke hvor meget med kuld du har sat dig ind i? Men vi opdrætter jo med en vis etik, og får vi unger vi ikke kan komme af med - så beholdes de.
Men er du interesseret i at gå mere op i opdræt, vil jeg gerne hjælpe, det virker bare for mig ikke særligt seriøst desværre.



Sætning redigeret, da den brød reglerne på DTF
Hilsen Hellrats
Tidligere Hellsus herinde
Billede

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Indlæg af Lylle My » man feb 17, 2014 11:22 pm

Flyttet til rette kategori
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Indlæg af Lylle My » tirs feb 18, 2014 12:01 am

Hvis du gerne vil prøve at have et enkelt kuld unger, synes jeg lige at du skulle læse vores avlsvejledning, som du finder hér: http://www.hybels.dk/nytforum/phpBB2/vi ... hp?t=29305
Dér kan du læse, hvad vi hér på Dansk Tamrotte Forum regner for etisk korrekt rotteavl.
Ved at følge dén avlsvejledning sikrer man sig nemlig, at kuldet får den bedst mulige start på tilværelsen - og at morrotten ikke bliver overbelastet, hverken under eller efter graviditeten. :)

I øvrigt er jeg enig med både Hellsus og MissJennie. Hvis det skulle vise sig, at du ikke kan finde gode nye hjem til nogle af ungerne i kuldet - så bliver du simpelthen nødt til at sørge for, at du HAR plads til at beholde dem selv... Når man tager ansvaret for at bringe små liv til verden, er man selvfølgelig også nødt til at tage ansvaret for at de får et godt og kærligt hjem, de kan vokse op i. :wink:
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

Krøllepige
DTF Forum Medlem
Indlæg: 3
Tilmeldt: lør feb 15, 2014 4:45 pm

Indlæg af Krøllepige » tirs feb 18, 2014 5:22 pm

Jeg bor desværre i en meget lille lejlighed og har ikke meget plads :) så ville også bare høre om i havde nogle erfaringer. Jeg havde ikke nogle planer om bare at smide ungerne væk igen, men ville høre om der rent faktisk var mulighed for at få dem apporteret eller solgt til nogle som havde lyst :) Så hvis det ikke var muligt, ville jeg få mig to piger og ikke en gravid mor.
Jeg har desuden ingen planer om at gå ind i den professionel avl på den måde(ikke indtil videre) og jeg ønskede kun at få et kuld
Men mange tak for jeres svar og I skal vide at jeg kun vil det bedste for dem og derfor også lige ville forhøre mig med nogle der havde styr på det :)

Brugeravatar
Hellsusan
Rotternes Herre
Indlæg: 1977
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 4:14 pm
Geografisk sted: Vestjylland
Kontakt:

Indlæg af Hellsusan » tirs feb 18, 2014 5:53 pm

Altså, hvis der er masser af beskrivelse af mor og far til kuldet, god stamtavle, ugebilleder, ugevægt burde det ikke være et problem.
Hilsen Hellrats
Tidligere Hellsus herinde
Billede

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Indlæg af Lylle My » tirs feb 18, 2014 8:35 pm

Jeg ville nu anbefale dig at vente med at få et kuld, og i stedet købe et par små babypiger hos en god avler. Specielt hunrotter bør man aldrig købe i en dyrehandel, fordi de med stor sandsynlighed allerede vil være gravide, når man køber dem. Rotter bliver MEGET tidligt kønsmodne, og mange nybagte rotteejere har fået en grim overraskelse, når de to små babypiger, de lige har anskaffet sig, pludselig efter et par uger er blevet til en flok på 20 - 30 rotter. :|

Hvis du køber en gravid hunrotte, vil kuldet sansynligvis ikke overholde Dansk Tamrotte Forums salgsregler, http://www.hybels.dk/nytforum/phpBB2/vi ... hp?t=17074 , medmindre du køber den fra én, der avler kælerotter på en etisk korrekt måde (men det ville nok være mere end vanskeligt at finde en seriøs kæleavler, som har lyst til at sælge en hunrotte, vedkommende allerede HAR fået parret med en passende han) :|
Hvis hunrotten kommer fra en dyrehandel eller et andet sted, hvor reglerne for etisk korrekt avl ikke bliver overholdt, vil kuldet nemlig ikke kunne sælges hérinde... og så bliver du nødt til at finde andre steder at sælge dé unger, du ikke selv ønsker at beholde.
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

Krøllepige
DTF Forum Medlem
Indlæg: 3
Tilmeldt: lør feb 15, 2014 4:45 pm

Indlæg af Krøllepige » tirs feb 18, 2014 11:26 pm

Jeg har heller ikke bestemt mig endnu ang. kuld og unger mm før jeg lige havde vendt det med nogle erfarnede avlere :) jeg købte mine to første rotter, to piger, i en dyrehandel (da jeg var ca 15 år) og de havde det nu meget godt(ingen babyer) så jeg har nok været heldig ;) og mine drenge fik jeg fra en veninde hvis hunrotte blev "planlagt" gravid :) prøver at se mig lidt omkring med hensyn til avlere og kuld her i marts/april. kender i tilfældigvis en god en i hovedstadsområdet? og mange tak for hjælp :)

Hedvig
Rotternes Herre
Indlæg: 1754
Tilmeldt: man mar 15, 2010 3:39 pm
Geografisk sted: Amager
Kontakt:

Indlæg af Hedvig » søn mar 23, 2014 11:05 pm

Jeg har kuld lige nu, og bor på Amager :)

http://rotterede.hoshedvig.dk/Opdraet.html
Billede

Besvar