Undren om avl - parring af Pearl og mink

Hvor gammel bør en hunrotte være, når hun bruges i avl. Hvor gamle skal unger være, før de tages fra? Hvad er et recessivt gen? Hvad får jeg hvis jeg parrer en Beige Self Dumbo med en Siamese Rex Dumbobærer? Er locus og loci navne på et tamrotte søskende par? Her debatteres alt om opdræt samt genetiske forhold.

Redaktør: Lylle My

Besvar
Brugeravatar
Kat
Senior Rottemedlem
Indlæg: 587
Tilmeldt: man nov 08, 2004 8:38 pm
Geografisk sted: Esbjerg

Undren om avl - parring af Pearl og mink

Indlæg af Kat » søn aug 25, 2013 10:14 pm

Nu har jeg for ganske nylig set en planlagt parring hvor der blev gjort opmærksom på, at der kunne være en lille chance for dødsfald i kuldet pga. parring mellem (mock?)mink og Pearl?
Er der nogle erfarne og dygtige avlere der kan opklare mysteriet for mig? Hvad er det der gør at ungerne kan risikere at miste livet? Og hvor stor sandsynlighed er der for at det sker??
Dette er ren og skær undren/nysgerrighed/fascination..! :)
Håber der sidder nogle kloge hoveder derude der kan hjælpe mig lidt..

LUX Rotter
Logge ud? Hvad er det?
Indlæg: 7469
Tilmeldt: ons dec 12, 2007 12:38 pm
Geografisk sted: Lillevorde, Aalborg
Kontakt:

Indlæg af LUX Rotter » søn aug 25, 2013 11:38 pm

Det pågældende parring var mellem en pearl og en mink/cinnamon pointed himalaya.
Dog var himien efter en pearl og var derfor mulig pearl pointed.

Pearl i dobbeltform er letalt :)
Sofie

Kun 4 rotter tilbage pt
Kastraten Corvus og pigerne Ducky, Annie & Elvira

Brugeravatar
Kat
Senior Rottemedlem
Indlæg: 587
Tilmeldt: man nov 08, 2004 8:38 pm
Geografisk sted: Esbjerg

Indlæg af Kat » man aug 26, 2013 12:09 am

Ah okay.. Men er der så en forklaring på hvorfor Pearl og Pearl parring kan være dødeligt for ungerne? Hvis man parrer 2 "rene" pearls vil ingen unger så overleve? Og hvorfor? Er det mig der har misforstået noget, eller er Pearl ikke blot en farve? Hvordan kan en farve være dødelig for ungerne? :?

Hedvig
Rotternes Herre
Indlæg: 1754
Tilmeldt: man mar 15, 2010 3:39 pm
Geografisk sted: Amager
Kontakt:

Indlæg af Hedvig » lør aug 31, 2013 12:48 pm

Pearl er et dominant gen der kun er synligt hvis det findes hos en mink/cinnamon (vist også mock).

Pearl genet alene giver altså en effekt i farven hos rotten, mens man har kunnet konstatere at genet i dobbeltform (hvis det videregives fra begge forældre) er dødeligt. Ofte vil fostrene dø og blive absorberet før fødslen.

Sætter man to pearl sammen, vil 1/4 af kuldet (statistisk set) blive mink uden pearl, 2/4 vil blive pearl, og 1/4 vil få to pearlgener og dø.

Hvis du kender lidt til genetik i forvejen, kan pearl-genet sammenlignes med blackeyed-genet, der kun er synligt hos pew/himi/simi osv. Dog er BE ikke lethalt i dobbeltform.
Billede

Brugeravatar
Kat
Senior Rottemedlem
Indlæg: 587
Tilmeldt: man nov 08, 2004 8:38 pm
Geografisk sted: Esbjerg

Indlæg af Kat » lør aug 31, 2013 2:35 pm

Javel ja.. Så blev man jo lidt klogere :D Tak (til jer begge) for svar!

Besvar