Avl med alfa han

Hvor gammel bør en hunrotte være, når hun bruges i avl. Hvor gamle skal unger være, før de tages fra? Hvad er et recessivt gen? Hvad får jeg hvis jeg parrer en Beige Self Dumbo med en Siamese Rex Dumbobærer? Er locus og loci navne på et tamrotte søskende par? Her debatteres alt om opdræt samt genetiske forhold.

Redaktør: Lylle My

Besvar
lydde
DTF Forum Medlem
Indlæg: 28
Tilmeldt: lør sep 24, 2011 9:26 am

Avl med alfa han

Indlæg af lydde » man aug 19, 2013 7:51 pm

Nu har jeg set et par gange at man helst ikke bruger alfa hanner til parring. Hvorfor vil man helst ikke det? Øger det risikoen for aggresive afkom?

Kaffeplet
Senior Rottemedlem
Indlæg: 801
Tilmeldt: man feb 28, 2011 1:51 pm
Geografisk sted: København SV

Indlæg af Kaffeplet » tirs aug 20, 2013 7:58 am

Jeg har set flere eksempler hvor der er brugt alfaer i avlen, det kommer nok lidt an på hvordan alfa er, er han meget dominerende og efter de mere lavtrangerede undgår man det, men en rigtig god alfa det bare holder ro i flokken på den gode måde er det vist ikke usædvanligt at bruge ham:)

Alenya
Rotteforum afhængig
Indlæg: 3078
Tilmeldt: tors nov 16, 2006 11:33 pm
Geografisk sted: Slagelse
Kontakt:

Indlæg af Alenya » tirs aug 20, 2013 4:02 pm

Jeg har haft brugt alfaer i parringer og også udlånt til parringer :)
Det afhænger meget af måden den er på.. Er den god til at holde ro på flokken, sætte på plads på en god måde og tager godt imod nye.. Min skønne Plysbjørn har lige fædret et kuld og han er alfa, en godmodig og tålmodig en af slagsen :) mange af mine gode linier er der brugt gode alfaer i parringer, det vigtigste har hele tiden været at se hvordan de var overfor de andre rotter (og mennesker) alfa eller ej :)
¤Camilla¤
Billede

LUX Rotter
Logge ud? Hvad er det?
Indlæg: 7469
Tilmeldt: ons dec 12, 2007 12:38 pm
Geografisk sted: Lillevorde, Aalborg
Kontakt:

Indlæg af LUX Rotter » tirs aug 20, 2013 5:57 pm

Det handler ikke kun om hvorvidt hannen er alfa.
Det kommer an på hvordan han er alfa.
Man tror desværre, at hvis der er ro i buret, så er det en god alfa.
Men sådan er det jo selvfølgelig ikke nødvendigvis.
så handler det også delvist omkring linjen. Er det en linje, hvor der er en del kendt dominans, så ville jeg aldrig bruge en alfa fra den linje.
Men jeg har også brugt alfaer i min avl.

Det handler også om hunnen, som hannen skal sættes sammen med.
Det er en dårlig idé (i mine øjne) at vælge 2 højt rangeret/alfaer til et kuld.
Sofie

Kun 4 rotter tilbage pt
Kastraten Corvus og pigerne Ducky, Annie & Elvira

Besvar