rotte racer?!?

Hvor gammel bør en hunrotte være, når hun bruges i avl. Hvor gamle skal unger være, før de tages fra? Hvad er et recessivt gen? Hvad får jeg hvis jeg parrer en Beige Self Dumbo med en Siamese Rex Dumbobærer? Er locus og loci navne på et tamrotte søskende par? Her debatteres alt om opdræt samt genetiske forhold.

Redaktør: Lylle My

Besvar
LailaCathrine
1 Stjernet Rottemedlem *
Indlæg: 69
Tilmeldt: tors apr 05, 2012 6:09 pm
Kontakt:

rotte racer?!?

Indlæg af LailaCathrine » man aug 05, 2013 6:16 pm

okay ved der ikke er et register for rotte racer i DK som der er for hunde og katte, men er der i andre lande?

ved er har været en masse problematik omkring at registrer racer og avler,
men forstår simpelthen ikke at folk kan være i mod at der er et overordnet regl sæt,
og man ved at hvis man køber fra en godkendt/registreret avler,
ved man der er en vis standart,

ud over det,
så mig som avler ville da være intetraceret i at få "god kendt" mine totter under en race med stamtavle,
er jeg den eneste der har det sådan?

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Indlæg af Lylle My » man aug 05, 2013 6:44 pm

Man kan ikke tale om rotteracer, som man kan om hunde- og katteracer. Alle vores tamrotter er jo samme race - den samme som den så udskældte kloakrotte... Dé forskelle der er, er kun varianter indenfor den samme race.

Jeg kender ikke selv særlig meget til "standarden" for de forskellige varianter, men ved at google lidt poppede denne side op (er ikke klar over, om den er engelsk eller amerikansk): http://www.nfrs.org/index.html

Hvis du trykker på linket i venstre side, der hedder "Varieties", kan du ihvertfald finde National Fancy Rats Societys standards for de forskellige varianter. :)

Man kan sagtens få sine rotter "godkendt" med stamtavle herhjemme... Det kræver bare at man kender dens forfædre... Så kan man selv lave en udførlig stamtavle, der viser hvor langt tilbage man kan følge linjen, og hvilke rotter den nedstammer fra. At få stamtavlen godkendt fra "officielt hold" betyder jo ikke det store, netop fordi alle tamrotter er samme race... Derfor er de alle "racerene", uanset hvor de kommer fra. :)
Den største grund til at lave stamtavle for rotter er, at man så kan følge rottens forfædre så langt tilbage som muligt - for at sikre sig, at der ikke har været en overtendens til aggression eller visse sygdomme i linjen.
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Indlæg af Lylle My » man aug 05, 2013 6:48 pm

Flyttet til rette kategori
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

LailaCathrine
1 Stjernet Rottemedlem *
Indlæg: 69
Tilmeldt: tors apr 05, 2012 6:09 pm
Kontakt:

Indlæg af LailaCathrine » man aug 05, 2013 6:56 pm

men selv om siameser og orientaler (katte) enlig er samme race er de stadig registreret som 2 pga farverne, så hvis man nu forstiller sig, man bruger tid og krafter på af frem avle et bestemt udsende, så kunne det jo være sjovt at får det "registreret" som en race.
ALT det her jeg skriver om er kun fordi det kunne være sjovt og hyggeligt intet andet, ikke for at nogen skal kunne holdes udenfor eller noget i den dur, :) du kan jo også sagtens få killinger eller hvalpe som ikke er fra en god kendt avler som er 100% lige så dejlige som hvis de var :) vil bare lige slå fast at jeg ikke er ude på ballade :D

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Indlæg af Lylle My » man aug 05, 2013 7:15 pm

Rotters varianter kan bedre sammenlignes med, at man har en hunderace som f.eks. labradoren. Ud fra dén ene race kunne man ved målrettet avl fremavle forskellige varianter med blødere eller mere krøllet pels, opretstående ører, en speciel øjenfarve eller en bestemt farvevariant/aftegning... men hunden ville stadig være en labrador til trods for dé variationer, der var blevet lavet - fordi kropsform og andre fysiske kendetegn stadig var labradorens.

Du er såmænd ikke den første, der har ønsket en mere officiel "styring" af rotteavlen... men herhjemme strander det gerne på det vigtigste - nemlig, at det næsten ville kræve udstillinger, hvor dyrene bliver bedømt, ligesom racerene hunde og katte bliver det.

Og rotteudstillinger er der ikke mange af de seriøse avlere, der vil udsætte deres rotter for - på grund af smittefaren. En hund kan jo blive vaccineret mod hundesyge, parvovirus, kennelhoste med mere, men de smitsomme og frygtede rottesygdomme som f.eks. SDA har man ingen muligheder for at vaccinere imod. :|
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

LailaCathrine
1 Stjernet Rottemedlem *
Indlæg: 69
Tilmeldt: tors apr 05, 2012 6:09 pm
Kontakt:

Indlæg af LailaCathrine » man aug 05, 2013 7:21 pm

forstår udemærket alt det med udstillinger, det ville jeg bestemt heller ikke bryde mig om, selv om jeg tror bebse ville elske opmærksomheden ;) men man kunne jo gøre det på en anden måde, ved det ikke leger bare lidt med tanken intet andet :)

Besvar