Hvad er populært?

Hvor gammel bør en hunrotte være, når hun bruges i avl. Hvor gamle skal unger være, før de tages fra? Hvad er et recessivt gen? Hvad får jeg hvis jeg parrer en Beige Self Dumbo med en Siamese Rex Dumbobærer? Er locus og loci navne på et tamrotte søskende par? Her debatteres alt om opdræt samt genetiske forhold.

Redaktør: Lylle My

Besvar
Brugeravatar
BegynderRotten
1 Stjernet Rottemedlem *
Indlæg: 88
Tilmeldt: søn nov 04, 2012 9:21 pm
Geografisk sted: ringsted

Hvad er populært?

Indlæg af BegynderRotten » tirs jul 02, 2013 1:26 pm

Hej garvede avlere! :)

Jeg har kigget mange kuld igennem med de fineste forældre og de lækreste unger, og tit er der mange der er skrevet op til unger.
Jeg synes sjældent at man ser en avler der har mange unger ledige.

Derfor blev jeg nysgerrig:

Når i overvejer et kuld, hvordan ved i så hvad der er populært for tiden? Altså farver/øre/pels/aftegn?

Hvis jeg skulle lave et kuld, ville jeg være utrolig bange for at der bare ikke lige var salg i den type jeg ville avle.

Hvordan gør i i den situation? :)
Hilsen jeanne :)

Når man er rotte i mit hjem må man finde sig i at blive kysset <3

Brugeravatar
Hellsusan
Rotternes Herre
Indlæg: 1977
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 4:14 pm
Geografisk sted: Vestjylland
Kontakt:

Indlæg af Hellsusan » tirs jul 02, 2013 3:20 pm

Jeg laver ikke kuld efter hvad andre kunne tænke sig - jeg laver kuld efter forældre som jeg ønsker at beholde en unge eller unger fra og dermed laver jeg kuld efter hvad jeg finder mest lækkert hos en rotte udover temperament og helbred selvfølgelig og får jeg dem ikke solgt - så ja, så beholder jeg dem.
Hilsen Hellrats
Tidligere Hellsus herinde
Billede

Brugeravatar
>Maria<
Rotteforum afhængig
Indlæg: 4181
Tilmeldt: ons jan 14, 2009 12:10 am
Geografisk sted: Odsherred
Kontakt:

Indlæg af >Maria< » tirs jul 02, 2013 7:29 pm

Jeg gør som HellSus...

Når jeg planlægger et kuld, er det fordi jeg ønsker afkom fra det par. Kuldet bliver lavet udelukkende for min egen skyld og kunne de nøjes med bare at lave en eller 2 unger, så fint med mig ;) Det er åbenbart dog kun Vilnius, der gør det i den slags ;) Og det er jo heller ikke ideelt, da der bliver problemer med mælkeproduktion osv.

Hov, det var OT ;)

Som sagt så er det svært at vide hvad folk vil have. Som opdrætter laver vi kuldene for vores skyld og udbyder resten til salg. Nogle gange kommer der tilfældigvis mange forholdsvis ens kuld samtidigt og det kan da gøre det lidt sværere at sælge ungerne. Det betyder dog ikke noget - de som ikke sælges, de bliver jo her :)

Grunden til at en opdrætter ikke så tit har ledige unger, tror jeg handler om planlægning. Man har planlagt kuldet i god tid, skrevet en god forklaring om forældrene, forventninger osv. Jo mere info, jo bedre :) Og bruger man så rotter med tavle, så er der altid en eller anden som kender til nogle af rotterne i tavlen, og ønsker sig en efterkommer deraf :)
Inter album et nigrum, varietate

Besvar