Søger hjælp til førstegangskuld

Hvor gammel bør en hunrotte være, når hun bruges i avl. Hvor gamle skal unger være, før de tages fra? Hvad er et recessivt gen? Hvad får jeg hvis jeg parrer en Beige Self Dumbo med en Siamese Rex Dumbobærer? Er locus og loci navne på et tamrotte søskende par? Her debatteres alt om opdræt samt genetiske forhold.

Redaktør: Lylle My

Besvar
Titte
DTF Forum Medlem
Indlæg: 27
Tilmeldt: fre dec 21, 2012 12:17 am
Geografisk sted: Aabenraa, Sønderjylland

Søger hjælp til førstegangskuld

Indlæg af Titte » tors jun 27, 2013 1:53 pm

Hej :D

Vi har et skønt livsstykke boende. Hun hedder Ronja, og er en husky på 8 mdr.

Vi vil rigtig gerne have et kuld med hende og mr. X.

Hvad gør vi for at finde den rigtige han? Hvilken farvekombination vil være god? Og kan det nås, inden hun bliver for gammel...? Og hvordan foregår det normalt, når parring skal ske? Sender man pige til dreng...?

Hun er som sagt husky, hendes mor er hooded. Hvad foreslår I af farve til mr. X? Og hvad skal jeg ellers være opmærksom på?

Suger alle gode råd til mig :)

nicegirl79
Fast Rotteforum Inventar
Indlæg: 2341
Tilmeldt: søn aug 21, 2011 4:55 pm
Geografisk sted: Langeland
Kontakt:

Indlæg af nicegirl79 » tors jun 27, 2013 2:46 pm

har hun stamtavle?? :)
hvad farve er hun??

Titte
DTF Forum Medlem
Indlæg: 27
Tilmeldt: fre dec 21, 2012 12:17 am
Geografisk sted: Aabenraa, Sønderjylland

Indlæg af Titte » tors jun 27, 2013 4:15 pm

Moren er mink hooded, hun er selv agouti banden husky.

Jeg har ikke meget forstand på farverne, dette er, hvad jeg har fået at vide...

De har ikke stamtavle.

nicegirl79
Fast Rotteforum Inventar
Indlæg: 2341
Tilmeldt: søn aug 21, 2011 4:55 pm
Geografisk sted: Langeland
Kontakt:

Re: Søger hjælp til førstegangskuld

Indlæg af nicegirl79 » tors jun 27, 2013 6:58 pm

Titte skrev:Hej :D

Vi har et skønt livsstykke boende. Hun hedder Ronja, og er en husky på 8 mdr.

Vi vil rigtig gerne have et kuld med hende og mr. X.

Hvad gør vi for at finde den rigtige han?
Du slår op herinde, er du facebook er der også grupper, hvor du kan søge en han :D

Hvilken farvekombination vil være god?
Når Ronja's mor er mink, bære Ronja genet, så ville jeg foreslå du finder en der bære "m" eller er det

Og kan det nås, inden hun bliver for gammel...?
og det kan sagtens nå's da de fleste opdrættere, bruger at hunner skal være mellem 6 og 10 mdr ved første kuld og gerne veje over 250gram :)

Og hvordan foregår det normalt, når parring skal ske? Sender man pige til dreng...?
normen er, at pigen tager afsted på date, men det er set, at nogen også sender deres han afsted :)


Hun er som sagt husky, hendes mor er hooded. Hvad foreslår I af farve til mr. X? Og hvad skal jeg ellers være opmærksom på?
vær opmærksom på, at hannen du søger lever op til dine krav, det er altså helt okay at være ret kræsen :D - og hvis jeg var dig, ville jeg sørge for hannen vejer over 450gram (helst 500) og er fyldt 1 år

bare som sidebemærkning... find dig en rigtig god opdrætter, en som du føler dig tryg ved og som du kan ringe til dag og nat... det er nok noget af det allervigtigste når man begiver sig ud i det at have kuld :D

Suger alle gode råd til mig :)

Hedvig
Rotternes Herre
Indlæg: 1754
Tilmeldt: man mar 15, 2010 3:39 pm
Geografisk sted: Amager
Kontakt:

Indlæg af Hedvig » søn jul 07, 2013 12:24 pm

Nicegirl har allerede sagt det meste :)

Jeg vil bare henvise til mit mini-bibliotek, hvor bl.a. artiklen "Introduktion til kuld" forhåbentlig kan være til hjælp :)

http://rotterede.hoshedvig.dk/Opdraet/B ... iotek.html
Billede

Besvar