Hjælp min rotte har fået unger!

Hvor gammel bør en hunrotte være, når hun bruges i avl. Hvor gamle skal unger være, før de tages fra? Hvad er et recessivt gen? Hvad får jeg hvis jeg parrer en Beige Self Dumbo med en Siamese Rex Dumbobærer? Er locus og loci navne på et tamrotte søskende par? Her debatteres alt om opdræt samt genetiske forhold.

Redaktør: Lylle My

Besvar
lotte7333
DTF Forum Medlem
Indlæg: 2
Tilmeldt: lør mar 16, 2013 11:19 pm
Geografisk sted: Danmark

Hjælp min rotte har fået unger!

Indlæg af lotte7333 » søn maj 12, 2013 9:26 pm

Hej alle sammen :D

Jeg er helt grøn som rotteejer og jeg håber at nogle her inde vil hjælpe mig med mine spørgsmål.
Jeg har længe ønsket mig rotter og for godt 3 måneder siden fik jeg 3 nuttede små rotteunger :D Jeg blev forsikret om at alle 3 var hanner af opdrætteren og det har jeg stolet på lige siden... MEN efter en forlænget weekend kommer jeg hjem og begynder at skifte deres bur da jeg finder 9 små rotteunger liggende i bunden af buret. :shock:
Jeg må indrømme at jeg panikkede lidt og skyndte mig at finde et bur mere (havde et ekstra i kælderen) som jeg lagde "reden" med ungerne over i. Jeg kiggede så alle mine rotter igennem og min siameser er den eneste som havde en del dievorter på maven... Jeg tror 99% på at "han" er moderen, fordi "han" havde taget en del på her på det sidste, men jeg havde ikke tænkt mere ved det, da jeg jo har fået at vide at de alle var hanner.. Jeg er nemlig ikke god til at se forskel på kønnene :oops:
Mit spørgsmål til jer er så... Er det okay at jeg flyttede mor og unger over i et andet bur da jeg fandt ud af det, for har læst her inde (først efter at jeg havde flyttet dem) at de helst ikke skal flyttes efter fødslen :( men som sagt var jeg lidt chokeret og nu er jeg bange for at have gjort noget forkert... Kan en nybagt rotte-mor afvise sine unger eller noget i den stil pga. flytning? :cry: og hvordan passer jeg dem bedst så de små nyfødte har det godt? :D

Yui
Rotteforum afhængig
Indlæg: 3533
Tilmeldt: ons feb 11, 2009 12:31 am
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Indlæg af Yui » søn maj 12, 2013 9:46 pm

Du må gerne flytte ungerne efter fødslen, jeg tager altid ungerne ud og tjekker at alle er okay efter min hun rotte har født. det er helt rigtig gjort at du har flyttet rotte mor til et andet bur så hun har fred med ungerne.
Nu skal du sådan set bare give hende rigeligt med guf, hun kan nærmest ikke få for meget hun har jo digende unger. Her hjemme giver jeg gerne min hun rotte killinge mad, babygrød og hvad jeg nu ellers kan finde på af lækre ting til mor rotte ud over hendes normale foder selvfølgelig.
Hilsen Sanne.
Tøserne: Ima, Tatia, Sara, Katrine, Rain, Alma, Jupiter og Mercury.

Hedvig
Rotternes Herre
Indlæg: 1754
Tilmeldt: man mar 15, 2010 3:39 pm
Geografisk sted: Amager
Kontakt:

Indlæg af Hedvig » fre maj 17, 2013 12:03 pm

Det er rigtigt som du har læst, at man ikke ordner bur eller flytter på reden hos unger det første stykke tid. Og ja, der er en risiko for, at deres mor bliver stresset og ikke kan finde ud af at passe dem ordentligt. Men det er helt rigtigt at flytte dem i din situation - at have unger i samme bur som andre rotter kan være voldsomt stressende for en mor-tot, og der er en risiko for, at hannerne vil skade ungerne, hvis de var blevet der.

Der er forskel på at flytte reden og håndtere ungerne.

Mor-tot har brug for masser af nærring til at producere mælk til de små. Jeg synes det er lidt fejlagtigt at kalde det "guf", da tomme kalorier ikke har noget at gøre i et barselsbur. Proteiner, sunde fedtstoffer, vitaminer og mineraler skal i fokus. Et godt grundfoder for det første.
Herhjemme får de altromin manitenance som standard, og altromin fortified i barselsbur. Men du skal ikke begynde at lave for drastisk foderskift på hende nu.
Jeg bruger gerne havregrød lavet på vand, og rører så forskellige gode ting i. Torskerogn, æg, kattevådmad, grønkål mv.
Færdiglavet babygrød indeholder ofte frygtelig meget sukker, men tanken er god nok - det skal bare være hjemmelavet.

Håber det går godt med babyerne?
Hvis du giver en lidt mere nøjagtig angivelse af hvor du er fra, kan det være der er nogen med erfaring med kuld, i nærheden af dig, der kan/vil hjælpe :)
Billede

lotte7333
DTF Forum Medlem
Indlæg: 2
Tilmeldt: lør mar 16, 2013 11:19 pm
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af lotte7333 » fre maj 17, 2013 4:18 pm

Tusind tak for de gode råd :D
Rottemor er gudskelov født til at være mor, for hun tager sig rigtig godt af dem ^_^
Hun ammer som hun skal, hun lavede dog en ny rede og flyttede alle ungerne efter at jeg havde lagt dem over i det nye bur til hende.
Det med havregrøden lyder som en rigtig god idé :D skal prøve at se om hun vil have det :wink:

Er der ellers noget man kan give hende som ville være godt fodertilskud? og hvad med ungerne når de engang begynder at spise? :D

Hedvig
Rotternes Herre
Indlæg: 1754
Tilmeldt: man mar 15, 2010 3:39 pm
Geografisk sted: Amager
Kontakt:

Indlæg af Hedvig » man maj 20, 2013 12:34 pm

Dejligt at høre hun har styr på det! :)

Det er helt naturligt at lave en ny rede, og det giver god mening hun flytter sine unger til et "nyt sikkert sted" efter at være blevet forstyrret. De fleste af vores tamrotter har heldigvis et rigtig stærkt naturligt instinkt for at passe deres unger.

Der er mange ting man kan give som tilskud. Tænk sundt og nærringsrigt, frugt, grønt, ukrydret kød, og prøv dig frem med hvad der vækker begejstring hos lige din mor-tot.

Ungerne begynder at spise selv når de er 2,5 - 3 uger gamle. Det fint med grød eller lignende der er nemt at tygge, i overgangen. De spiser som udgangspunkt det deres mor spiser.
Billede

Besvar