lidt forskellige spørgsmål :)

Hvor gammel bør en hunrotte være, når hun bruges i avl. Hvor gamle skal unger være, før de tages fra? Hvad er et recessivt gen? Hvad får jeg hvis jeg parrer en Beige Self Dumbo med en Siamese Rex Dumbobærer? Er locus og loci navne på et tamrotte søskende par? Her debatteres alt om opdræt samt genetiske forhold.

Redaktør: Lylle My

Besvar
Vlad
2 Stjernet Rottemedlem **
Indlæg: 148
Tilmeldt: ons mar 20, 2013 1:24 am
Geografisk sted: Sjælland

lidt forskellige spørgsmål :)

Indlæg af Vlad » lør maj 04, 2013 2:15 pm

Ja har faktisk en del ting jeg har gået og tænkt over som jeg tænkte at i kloge folk kunne hjælpe mig med ^_^

1. når i taler om Agouti og Non-Agouti baserede hvordan kan man så være sikker ? kan godt regne det ud hvis den er Agouti men hvad med en rotte der laver både Agouti og Black - hvad er den baserede på ? (mener at have hørt at alle Mock typerne er Agouti baserede men ret mig gerne)

2. Parring af Fuzz, Har forstået at Fuzz er noget de bær (hvilket jo bare er godt), men hvad skal man forvente af pels når man parre en fuzz med en alm/Rex/dobelrex ? (ved godt at FuzzXFuzz gir fuzz ;) )

3. mener at have læst et sted at en rotte teknisk set kan bærre alt(farver) men er det virkelig sandt ?

3,2. hvor lang tid "holder" et gen ? forstået at hvis men har en hun rotte der er blue eller Fawn eller noget andet og kun bruger den farve den ene gang med hende hvor mange generationer går der så før efterkommerne ikke bær det mere ?

4. syntes jeg har erfarede at rotter fra store kuld har tendens til også at lave store kuld, og den anden vej rundt også - men er det rigtigt eller bare noget jeg bilder mig ind ? :)

5. RED/BED - Jeg har altid forstået at en RED var en mørk rotte med røde øjne (hvilket de jo får det meste også er for en som mig der intet ved om dem) men hvordan ved man at ens BED er sådan en ved mindre forældrene er det ? og er RED/BED samme prensip som en RES/BES ?

LUX Rotter
Logge ud? Hvad er det?
Indlæg: 7469
Tilmeldt: ons dec 12, 2007 12:38 pm
Geografisk sted: Lillevorde, Aalborg
Kontakt:

Re: lidt forskellige spørgsmål :)

Indlæg af LUX Rotter » lør maj 04, 2013 3:06 pm

Vlad skrev:Ja har faktisk en del ting jeg har gået og tænkt over som jeg tænkte at i kloge folk kunne hjælpe mig med ^_^

1. når i taler om Agouti og Non-Agouti baserede hvordan kan man så være sikker ? kan godt regne det ud hvis den er Agouti men hvad med en rotte der laver både Agouti og Black - hvad er den baserede på ? (mener at have hørt at alle Mock typerne er Agouti baserede men ret mig gerne)
Alle mock er ikke agouti. De findes i både agouti og non agouti.
Fx A/* mo/mo = mock cinnamon
a/a mo/mo = mock mink
En agouti (baseret) har prikket/ticked hårstrå, hvor en non agouti har ensfarvet.


2. Parring af Fuzz, Har forstået at Fuzz er noget de bær (hvilket jo bare er godt), men hvad skal man forvente af pels når man parre en fuzz med en alm/Rex/dobelrex ? (ved godt at FuzzXFuzz gir fuzz ;) )
Problemet med fuzz er, at folk gennem tiden har blandet alt muligt andet "skidt" ind i den. Fuzz kan "skjule" andre pelstyper - fx rex.
Det vil sige, at en fuzz rotte kan være rex "under" fuzzen (hvis det gir mening?).
Så hvad du får i sådan et kuld kommer selvsagt an på hvad fuzzen er under.
Men hvis den nu er glathåret fuzz og du parrer den med en rex, så får du 50% rex og 50% glathåret - alle fuzzbærer
:)

3. mener at have læst et sted at en rotte teknisk set kan bærre alt(farver) men er det virkelig sandt ?
Enkelte farver kan ikke bæres - så som pearl.
Men ellers ja.


3,2. hvor lang tid "holder" et gen ? forstået at hvis men har en hun rotte der er blue eller Fawn eller noget andet og kun bruger den farve den ene gang med hende hvor mange generationer går der så før efterkommerne ikke bær det mere ?
Generne kan bæres uendeligt.
Man kan aldrig vide sig sikker og skal derfor ikke antage at genet bæres med mindre end af forældrene ER det eller det er bevist gennem testparring.


4. syntes jeg har erfarede at rotter fra store kuld har tendens til også at lave store kuld, og den anden vej rundt også - men er det rigtigt eller bare noget jeg bilder mig ind ? :)
Det er der intet videnskabeligt bevis for.
Jeg har faktisk kuld der modbeviser det.
Mit Q kuld var på 3 dejlige piger - Bellis, Blomst og Bobbel.
Jeg beholdte Bellis og hun er mor til mit T kuld, som bestod af 18 unger.
Hendes datter Krysthal (som bor ved Kasse's opdræt) har lige fået et kuld - 2 unger var der i det.
Så det har været et unormalt lille kuld, et unormalt stort kuld og så igen et unormalt lille kuld.


5. RED/BED - Jeg har altid forstået at en RED var en mørk rotte med røde øjne (hvilket de jo får det meste også er for en som mig der intet ved om dem) men hvordan ved man at ens BED er sådan en ved mindre forældrene er det ? og er RED/BED samme prensip som en RES/BES ?
RED er en forkortelse for en Red Eyed Devil - BED er en forkortelse for Black Eyed Devil.
Devil kommer til udtryk på C-diluted rotter. Det vil sige, at en black self ikke kan vise om den er devil eller ej.
Det er codominant og kræver C-diluted for at vises.
Det er et forholdsvis nyt gen, og videnen omkring det er ikke stor endnu.
Det, der ændrer en RED til en BED, er det samme BE-gen som ændrer en RES til en BES eftersom begge dele er C-diluted.
Hvis du nu parrer en BES med en RED, så vil du i teorien få RES, BES, RED og BED - sådan den BES kun har ét BE-gen og RED'en kun har ét devil gen
:)
Sofie

Kun 4 rotter tilbage pt
Kastraten Corvus og pigerne Ducky, Annie & Elvira

Vlad
2 Stjernet Rottemedlem **
Indlæg: 148
Tilmeldt: ons mar 20, 2013 1:24 am
Geografisk sted: Sjælland

Indlæg af Vlad » lør maj 04, 2013 3:57 pm

aaaah oki ^_^
Tak for forklaringerne :D

Besvar