Hjælp til forventninger

Hvor gammel bør en hunrotte være, når hun bruges i avl. Hvor gamle skal unger være, før de tages fra? Hvad er et recessivt gen? Hvad får jeg hvis jeg parrer en Beige Self Dumbo med en Siamese Rex Dumbobærer? Er locus og loci navne på et tamrotte søskende par? Her debatteres alt om opdræt samt genetiske forhold.

Redaktør: Lylle My

Besvar
Vlad
2 Stjernet Rottemedlem **
Indlæg: 148
Tilmeldt: ons mar 20, 2013 1:24 am
Geografisk sted: Sjælland

Hjælp til forventninger

Indlæg af Vlad » tors mar 21, 2013 3:21 pm

Jeg har nu kastede mig ud i en lidt sær parring (for mig) og jeg ville derfor gerne vide hvad jeg kan forvente og om ungerne vil bære af deres forældre ?

Faren: Himalaya (har aldrig været far før)
Moren: Fuzz (farven aner vi ikke da hun i sin tid blev redet fra en svensk avler der ikke havde styr på noget som helst, dog har hun haft unger før så vi ved hun kan klare det)

forventer selv at de ville blive glathårede og bære generne fra hver forældre - men kan de det ? (altså kan de bærre himalaya og fuzz)
og er der nogen af de kloge hoveder der kan gætte sig til hvad der vil komme i kuldet ?
(moren har sorte øjne og nogen få mørke minihår i hoved (vi kan ikke rigtig tyde farven helt)

Brugeravatar
>Maria<
Rotteforum afhængig
Indlæg: 4181
Tilmeldt: ons jan 14, 2009 12:10 am
Geografisk sted: Odsherred
Kontakt:

Re: Hjælp til forventninger

Indlæg af >Maria< » tors mar 21, 2013 7:26 pm

Vlad skrev:Jeg har nu kastede mig ud i en lidt sær parring (for mig) og jeg ville derfor gerne vide hvad jeg kan forvente og om ungerne vil bære af deres forældre ?

Faren: Himalaya (har aldrig været far før)
Moren: Fuzz (farven aner vi ikke da hun i sin tid blev redet fra en svensk avler der ikke havde styr på noget som helst, dog har hun haft unger før så vi ved hun kan klare det)

forventer selv at de ville blive glathårede og bære generne fra hver forældre - men kan de det ? (altså kan de bærre himalaya og fuzz)
og er der nogen af de kloge hoveder der kan gætte sig til hvad der vil komme i kuldet ?
(moren har sorte øjne og nogen få mørke minihår i hoved (vi kan ikke rigtig tyde farven helt)
De kan jo i princippet godt bære hhv himi (cch) og fuzz, men når du ikke ved om de gør det eller om himi'en er agouti eller nonagouti baseret - eller hvad moderens farve er, kan du kun forvente Black og agouti - alle ungerne vil så bære himi og fuzz :)
Inter album et nigrum, varietate

Vlad
2 Stjernet Rottemedlem **
Indlæg: 148
Tilmeldt: ons mar 20, 2013 1:24 am
Geografisk sted: Sjælland

Indlæg af Vlad » tors mar 21, 2013 8:19 pm

okidoki - takker :D

Hvad bør jeg forvente af aftegn ? (moren er samme lysserøde farve på hele kroppen men ellers har jeg ingen idé om hendes aftegn)

Brugeravatar
>Maria<
Rotteforum afhængig
Indlæg: 4181
Tilmeldt: ons jan 14, 2009 12:10 am
Geografisk sted: Odsherred
Kontakt:

Indlæg af >Maria< » tors mar 21, 2013 8:30 pm

Vlad skrev:okidoki - takker :D

Hvad bør jeg forvente af aftegn ? (moren er samme lysserøde farve på hele kroppen men ellers har jeg ingen idé om hendes aftegn)
Når du ikke kender aftegnene på forældrene, har jeg ikke en chance for at gætte ;)
Inter album et nigrum, varietate

Vlad
2 Stjernet Rottemedlem **
Indlæg: 148
Tilmeldt: ons mar 20, 2013 1:24 am
Geografisk sted: Sjælland

Indlæg af Vlad » tors mar 21, 2013 10:29 pm

hihi kunne jo være der var en gylden løsning XD men tak alivel ^_^

Besvar