Avis som bundlag

Interessante artikler, artikeldatabaser og andet godt læsestof.

Redaktør: Lylle My

Besvar
Brugeravatar
Stine
Fast Rotteforum Inventar
Indlæg: 2055
Tilmeldt: tirs aug 16, 2005 12:11 pm
Geografisk sted: Århus

Avis som bundlag

Indlæg af Stine » ons aug 25, 2010 2:00 pm

Ja, det har lige været oppe i en anden tråd, så jeg har kopieret lidt af mit indlæg derfra, bare for nemheds skyld :p

Jeg har nu flere steder hørt påstande om at avispapir skulle være giftigt, og endda skulle kunne trænge gennem dyrs hud og forgifte dem...
Jeg har altid brugt avis og har været glad for det, nogen gange rent og andre gange blandet op med andre former for strø som fx flis..
Derfor er jeg meget interesseret i at høre hvis nogen skulle have begrundet mistanke om at det skulle være farligt...

Jeg synes også det er rigtig synd hvis folk på grund af forkert information vil undlade at give deres dyr avis, da jeg synes det er et ideelt materiale for rotter og andre gnavere som virkelig lader dem udleve deres naturlige adfærd...
Stine skrev:Synes altid man skal give sine rotter avis strimler, uanset hvad man ellers bruger som bundlag, de har utrolig meget glæde af at slæbe det rundt og bygge rede af det, og det er lige netop sådan en naturlig adfærd som man skal opmuntre dem til, jeg er overbevist om det forebygger mange psykiske problemer for dem som mange ellers oplever som babering, overdræven gnaven og dominans, som jeg er sikker på i mange tilfælde skyldes depression og kedsomhed.. Husk at rotter i naturen bruger 100% af deres tid på at æde og bygge rede. Så hvis vi servere maden i en skål, uden skaller eller forhindringer ved at hænge det op fx, og kun giver fx flis som bundlag, så er der måske ikke så meget at sige til de keder sig..
Så jeg vil lige igen smide de link jeg kender om emnet og håber at andre som kender nogen steder at læse om det, meget gerne noget som er skrevet om avis i forbindelse med gnavere og selvfølgelig allerhelst rotter, for jeg har ikke kunne finde noget om det andet end dette lille afsnit jeg har sat ind nedenfor ->
Stine skrev: http://ocw.tufts.edu/Content/60/lecturenotes/929704
"Appropriate bedding materials are paper towels, plain newspaper or shredded paper. The more appealing cedar shavings should never be used for small animal bedding due to the potential hepatotoxicity from the phenol compounds in the shavings. Pine shavings have also been associated with increased respiratory disease and should be avoided if possible. Bedding must be changed frequently since urine buildup may produce ammonia toxicity with resultant increased susceptibility to respiratory infections or contribute to pododermatitis."
Under 3.2. Special considerations for husbandry and nutrition

Synes nu ikke det er svært at finde noget omkring avispapir som bundlag til forskellige dyr, det er godt nok mest landbrugsdyr som kvæg og heste og har heller ikke kunne finde meget på dansk.. Kan nemt finde mange seriøse artikler om fordelene ved det, har derimod meget svært ved at finde noget seriøst om den modsatte påstand... Men vil meget gerne se hvis nogen skulle have noget :)

Prøv at google Newspaper Bedding for Livestock ;)

Eller tryk her:

http://www.google.dk/search?q=Newspaper ... da___DK356
Vil også meget gerne høre hvis nogen har haft problemer med det eller oplevet at deres dyr er blevet forgiftet :)

Mellieha kælerotter
Logge ud? Hvad er det?
Indlæg: 6232
Tilmeldt: man okt 09, 2006 5:42 pm
Geografisk sted: Kbh.N.
Kontakt:

Indlæg af Mellieha kælerotter » ons aug 25, 2010 2:26 pm

Tror hovedsageligt det var tidligere da sværten var giftig...skulle den ikke være længere :wink:
Lykke Omel - med rygrad som en udkogt spaghetti !!

Ruth
Senior Rottemedlem
Indlæg: 814
Tilmeldt: man jul 07, 2003 10:23 am
Geografisk sted: København
Kontakt:

Indlæg af Ruth » tors aug 26, 2010 3:40 pm

Hvis avispapir var så giftigt, måtte man advare mod at småbørn kom i nærheden af aviser. Så brug trygt aviser.
Med de allerkærligste rottale hilsener fra Ruth, Tamrotterefugiet Ruth's RatWorld

Brugeravatar
Stine
Fast Rotteforum Inventar
Indlæg: 2055
Tilmeldt: tirs aug 16, 2005 12:11 pm
Geografisk sted: Århus

Indlæg af Stine » fre aug 27, 2010 8:38 am

Ruth skrev:Hvis avispapir var så giftigt, måtte man advare mod at småbørn kom i nærheden af aviser. Så brug trygt aviser.
Det vil jeg så fortsætte med :)

MiaMaria
DTF Forum Medlem
Indlæg: 37
Tilmeldt: søn feb 13, 2011 4:47 pm
Geografisk sted: Herfølge

Indlæg af MiaMaria » lør feb 19, 2011 12:57 am

Er lige lidt nysgerrig, da jeg er træt af det strøelse jeg bruger for tiden: Bruger du KUN avispapir? Og hele sider, eller revet i stykker eller hvordan? :)

Brugeravatar
Hellsusan
Rotternes Herre
Indlæg: 1977
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 4:14 pm
Geografisk sted: Vestjylland
Kontakt:

Indlæg af Hellsusan » lør feb 19, 2011 12:59 am

MiaMaria skrev:Er lige lidt nysgerrig, da jeg er træt af det strøelse jeg bruger for tiden: Bruger du KUN avispapir? Og hele sider, eller revet i stykker eller hvordan? :)
Er sikker på hun kun bruger det i bunden enten hvor hun bare ligger det eller river i strimler og så bruger strøelse ovenpå. Avispapir i sig selv suger slet ikke noget og er ikke godt bare at bruge alene :-) Ligelides hold dig fra spåner :-)
Hilsen Hellrats
Tidligere Hellsus herinde
Billede

Brugeravatar
Horizon
Rotternes Herre
Indlæg: 1805
Tilmeldt: søn feb 14, 2010 11:09 pm
Geografisk sted: Århus
Kontakt:

Indlæg af Horizon » lør feb 19, 2011 1:23 am

Lylle My kom også med det geniale forslag at rive køkkenrulle eller toiletpapir i strimler, da jeg i en anden tråd spurgte omkring bundstrøelse og det bur jeg har. Ligesom med avis strimler var de vilde med køkkenrulle strimler som de hiver med ind i huler og i sputnikken osv osv. Man kan købe 4stk køkkenruller i netto for 11-12kr mener jeg. Med hensyn til avispapir er det ligesom køkkenrulle godt at rive i stykker, men det skal skiftes ud rimelig tit da det hurtigt bliver tisset på og begynder med at lugte..

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Indlæg af Lylle My » lør feb 19, 2011 11:24 am

HoRiZon skrev:Lylle My kom også med det geniale forslag at rive køkkenrulle eller toiletpapir i strimler, da jeg i en anden tråd spurgte omkring bundstrøelse og det bur jeg har. Ligesom med avis strimler var de vilde med køkkenrulle strimler som de hiver med ind i huler og i sputnikken osv osv. Man kan købe 4stk køkkenruller i netto for 11-12kr mener jeg. Med hensyn til avispapir er det ligesom køkkenrulle godt at rive i stykker, men det skal skiftes ud rimelig tit da det hurtigt bliver tisset på og begynder med at lugte..
:) Ja, jeg bruger aldrig andet.
Som du siger, bliver det lynhurtigt vådt og ulækkert - allermest dé steder, hvor rotterne foretrækker at ligge og hygge sig... Så jeg plejer at starte hver dag med lige at stikke hånden ind i burene og fjerne det fugtige og gule papir, jeg kan finde (og bruge det at tørre det værste af nattens tis af hylderne), og så putter jeg en frisk forsyning ind... Så er der tørt og rart resten af dagen, og de får masser af tid til at gå med at lege gemmeleg i papirsdyngerne og flytte strimlerne fra den ene redeplads til den anden.

Ca. en gang om ugen (eller to, hvis de har været nogle grissebasser) skifter og vasker jeg så hele buret, så jeg får fjernet pøller og madrester og vasket tremmer, hængekøjer og legetøj.

Jeg synes det fungerer fint. Jeg vil tro, at avisparpir er nøjagtig lige så godt... Jeg synes bare ikke, at det ser helt så pænt ud, når burene står inde i stuen. :lol:

Brugeravatar
Horizon
Rotternes Herre
Indlæg: 1805
Tilmeldt: søn feb 14, 2010 11:09 pm
Geografisk sted: Århus
Kontakt:

Indlæg af Horizon » lør feb 19, 2011 12:04 pm

Lylle My skrev:
HoRiZon skrev:Lylle My kom også med det geniale forslag at rive køkkenrulle eller toiletpapir i strimler, da jeg i en anden tråd spurgte omkring bundstrøelse og det bur jeg har. Ligesom med avis strimler var de vilde med køkkenrulle strimler som de hiver med ind i huler og i sputnikken osv osv. Man kan købe 4stk køkkenruller i netto for 11-12kr mener jeg. Med hensyn til avispapir er det ligesom køkkenrulle godt at rive i stykker, men det skal skiftes ud rimelig tit da det hurtigt bliver tisset på og begynder med at lugte..
:) Ja, jeg bruger aldrig andet.
Som du siger, bliver det lynhurtigt vådt og ulækkert - allermest dé steder, hvor rotterne foretrækker at ligge og hygge sig... Så jeg plejer at starte hver dag med lige at stikke hånden ind i burene og fjerne det fugtige og gule papir, jeg kan finde (og bruge det at tørre det værste af nattens tis af hylderne), og så putter jeg en frisk forsyning ind... Så er der tørt og rart resten af dagen, og de får masser af tid til at gå med at lege gemmeleg i papirsdyngerne og flytte strimlerne fra den ene redeplads til den anden.

Ca. en gang om ugen (eller to, hvis de har været nogle grissebasser) skifter og vasker jeg så hele buret, så jeg får fjernet pøller og madrester og vasket tremmer, hængekøjer og legetøj.

Jeg synes det fungerer fint. Jeg vil tro, at avisparpir er nøjagtig lige så godt... Jeg synes bare ikke, at det ser helt så pænt ud, når burene står inde i stuen. :lol:
Ja der er noget pænere over det når det hele er hvidt og ser bedre ud. :mrgreen:

Sjanet
Senior Rottemedlem
Indlæg: 548
Tilmeldt: søn apr 25, 2010 6:58 pm
Geografisk sted: Djursland

Indlæg af Sjanet » lør feb 19, 2011 12:57 pm

Jeg bruger pt avis i bunden, da min gamle rotte (rip lille mus) Arthur var allergisk overfor for meget støv, og avis var det eneste han havde det godt med...

Jeg lægger en hel avis som så er delt op i to og dækker hele bunden. Den skifter jeg hver dag når jeg står op, når jeg alligevel også skal tørre hylden af. Så den når aldrig at blive ulækker. Nu skider mine også kun i toilettet, så derfor skal den ikke suge pølle-lugt også. Der bruger jeg bøgeflis ;)

Så hvis man bare skifter den hver dag, så lugter det slet ikke synes jeg.

Jeg plejer også lige at bruge et par sider som jeg river i strimler og hænger i de øverste tremmer, ogg dem bruger de så til at bygge rede i deres sputnik. Nogle gange river de også bundaviserne i strimler og putter sig der :)

Der er mange delte meninger om aviser, men idet de også bruges til landbrugsdyr (hvor der er STRENGE regler) så ser jeg INTET problem i det, og mine dyr ELSKER det - så vi fortsætter sådan.
*Ny signatur på vej*

Brugeravatar
X-Rats
Rotteforum afhængig
Indlæg: 4910
Tilmeldt: lør feb 25, 2006 4:36 pm
Geografisk sted: Brøndby
Kontakt:

Indlæg af X-Rats » lør feb 19, 2011 8:29 pm

Vi brugte også aviser i en lang periode og dyrene fungerede godt på det.

Så gik vi over til biobase da vi flyttetde tættere på ZooZity.

Nu er vi så på Carefresh, men det er mere fordi det er så let at købe nu hvor vi bor et par hunderede meter fra ZooZity.

Ikke godkendt reklame fjernet
Der tages forbehold for tyrkfjel og prisændringer i forhold til ovenstående indlæg

Billede

- Diskuter aldrig med en idiot - idioten vil uværgeligt bringe dig ned på sit niveau, og dermed vinde i kraft af flere års erfaring..
- Hvis du peger fingre af nogen, så husk du har 3 fingre der peger tilbage på dig selv.

kimmie84
DTF Forum Medlem
Indlæg: 10
Tilmeldt: man mar 14, 2011 4:42 pm

Indlæg af kimmie84 » fre mar 18, 2011 11:27 am

Jeg vil bare lige tilføje at det er rigtigt som der blev skrevet ovenfor at det ikke var papiret der var mistænkt for at være giftigt, men tryksværten. Den type tryksværte bliver nu kun brugt til ting som kvitteringer/bon'er og andre 'småting' der skal trykkes maskinelt, men ikke på avispapir da man så har for meget berøring med det.

MiaMaria
DTF Forum Medlem
Indlæg: 37
Tilmeldt: søn feb 13, 2011 4:47 pm
Geografisk sted: Herfølge

Indlæg af MiaMaria » fre mar 25, 2011 11:06 pm

Jeg bruger avispapir til mine nu - lægger også bare en udfoldet (2) aviser ud i burets bund, og så strimler jeg som regel en eller to sektioner så de har noget at lege med. Jeg har slet ikke haft problemer med at der blev klamt og vådt - tværtimod er det det bedste jeg indtil videre har prøvet, og som andre skriver, så har de vidst en del sjov med at rive og flænse i aviserne (og en ny karklud der ved et uheld røg med imellem en avis xD Det fandt man så ud af da der var hvidt fnuller over det hele!). Tror de tisser i deres seng - små skarn ;) - og toilettet holder de fint. Og så er det jo gratis, så det er skønt synes jeg.

MorTilKatja
4 Stjernet Rottemedlem ****
Indlæg: 206
Tilmeldt: fre dec 04, 2009 10:17 pm
Geografisk sted: Fredericia
Kontakt:

Indlæg af MorTilKatja » søn apr 03, 2011 10:10 pm

Jeg vil hellere bruge toiletpapir, hvis jeg absolut skal putte papir ind i buret, det er meget blødere end avis papir..

Personligt er jeg godt tilfreds med at bruge biobase som strøgelse, når det er slut, vil jeg prøve med flax-strøelse..

ELlers så har de dejlig bløde køjer
- Blessed be

Besvar