Wild/domestic rats

Interessante artikler, artikeldatabaser og andet godt læsestof.

Redaktør: Lylle My

Brugeravatar
Armani
Senior Rottemedlem
Indlæg: 797
Tilmeldt: lør dec 03, 2005 11:45 pm
Geografisk sted: vestsjælland

Indlæg af Armani » man dec 21, 2009 10:48 pm

ja det kommer til at koste knaster at undersøge vilke SYGDOMME en vildrotte bære på, for det er kun et fåtal af hvad en tamrotte bære på.. du skriver direkte at de er svagere end tamrotter eller ihvertfald bære på flere sygdomme, vilket jo sådan set er forkert efter som tamrotter oftere er syge;) læs selv igen!

Ang genetiske sykdommer en villrotte kan bære, kan dette ikke vises på en simpel blodprøve. Om man skal finne ut bare noen av de sykdommene en villrotte kan bære på kommer nok dette til å koste mange tusen kroner.
Å avle på en villrotte kan sammenlignes med å avle på en dyrebutikkrotte uten stamtavle.


det er disse sætninger jeg hentyder til ovenover? du skriver at at avle på vildrotter kan samlignes med at avle på dyrehandler rotter??? hvordan det, det er da 2 vidt forskellige avlstyper.

Brugeravatar
Rugratzz
Rotternes Herre
Indlæg: 1236
Tilmeldt: tors aug 21, 2008 8:53 pm
Geografisk sted: Trondheim, Norge
Kontakt:

Indlæg af Rugratzz » man dec 21, 2009 10:51 pm

Hvis man skal finne ut av alle sykdommene en rotte er bærer av , uansett tam eller vill, vil dette koste mange tusen kroner.

Å avle på en villrotte kan sammenlignes med å avle på en dyrebutikkrotte, da man ikke vet noe om noen som helst bakgrund eller slekt på noen av dem.

Klarer fortsatt ikke å se at jeg har skrevet at villrotter bærer på flere sykdommer eller er svakere enn tamrotter. Det eneste jeg har skrevet er at de eldes genetisk fortere.
Stine
RugRatzz Tamrotteoppdrett

Sjekk ut hjemmesiden:
www.rugratzz.webs.com

Brugeravatar
Armani
Senior Rottemedlem
Indlæg: 797
Tilmeldt: lør dec 03, 2005 11:45 pm
Geografisk sted: vestsjælland

Indlæg af Armani » man dec 21, 2009 11:02 pm

Nej det nok mig der skriver det forkert hva jeg mener, det er altså ikke får at gør dig sur vil bare gerne fårstå hva du mener.


Ja det koster mange penge at finde ud af hva "sygdomme" de vilde bære på, men det gør det jo sådan set også ved de tamme ikk!

Hvad ang avl på vilde og dyrehandler rotter er jeg dog ikke enig ikke helt ihvertfald.
Vildrotter er jo faktisk freks farvemæssigt kun i en type aguti
dyrehanderrotter: kan jo være bærer af alt fra aguti til mink osv
så et eller andet sted ved man jo mere om vildrotten end om dyrehander rotten, forstå mig ret!

vildrotten er jo kun i en type altså aguti og vild, uanset om den er fra norge eller dk
dyrehander rotten kan jo være ALLE farver og typer så her er der et langt større gætteri med genetik osv.
genetikken er jo stort set ens på vilde, men ikke på dyrehanderrotter.

en anden ting er: syntes du da at man ikke burde avle på disse bare forde man ikke ved noget om dem....???

Brugeravatar
Rugratzz
Rotternes Herre
Indlæg: 1236
Tilmeldt: tors aug 21, 2008 8:53 pm
Geografisk sted: Trondheim, Norge
Kontakt:

Indlæg af Rugratzz » man dec 21, 2009 11:07 pm

Ja, jeg mener man bør vite en del om rottene fordi det ikke er noen kontroll på hvordan hverken villrotter eller dyrebutikkrotter avles på, og dermed kan det være mange genetiske sykdommer og skavanker som ikke er ønskelig.

Også mener jeg at rottene vi idag har som tamrotter domnetisert gjennom mange århundre, og har hatt som mål i avle bort bla aggresjon som nok er mer fremtredende hos de ville rottene, enn hos de domnetiserte.
Stine
RugRatzz Tamrotteoppdrett

Sjekk ut hjemmesiden:
www.rugratzz.webs.com

Brugeravatar
Armani
Senior Rottemedlem
Indlæg: 797
Tilmeldt: lør dec 03, 2005 11:45 pm
Geografisk sted: vestsjælland

Indlæg af Armani » man dec 21, 2009 11:21 pm

okay så jeg med:) tak

en sidste ting jeg så ikke forstår er at avlerene vil avle noget væk som er genetisk umuligt at avle væk, som netop aggresioner. jeg ved godt man kan dæmpe det, men man kan jo ikke avle et gen væk!
eller kan man?

alle levende skabninger har jo et aggretions gen det bare mere fremtrædent hos nogle arter end hos andre!
forstår du hva jeg mener?

Brugeravatar
Rugratzz
Rotternes Herre
Indlæg: 1236
Tilmeldt: tors aug 21, 2008 8:53 pm
Geografisk sted: Trondheim, Norge
Kontakt:

Indlæg af Rugratzz » man dec 21, 2009 11:25 pm

Vi vet jo ikke enda helt hvilke gen som forrårsaker aggresjon. Aggresjon kan jo også være miljøbetinget.

Man kan nok avle aggresjon nesten helt vek, men da krever det at man er veldig striks på å slutte avl på alle som har aggresjon i slekten, og det kommer nok ikke til å skje.
Stine
RugRatzz Tamrotteoppdrett

Sjekk ut hjemmesiden:
www.rugratzz.webs.com

Brugeravatar
Armani
Senior Rottemedlem
Indlæg: 797
Tilmeldt: lør dec 03, 2005 11:45 pm
Geografisk sted: vestsjælland

Indlæg af Armani » man dec 21, 2009 11:36 pm

ja det kan jeg jo netop kun være enig i, men som du også siger kan det jo være milijøbetinget, vilket jeg jo tror der er større sandsynlighed for.

det forde nu har jeg jo boet på bøøhh landet da jeg var lille og fangede en del gnavere da jeg var lille og jeg har nemlig ALDRIG mødt en rotte der var aggresiv........jo et rottepar der blev fanget i en fælde hvor der stod 2 gravhunde og gøede af dem uden for buret så det siger jo sig selv og en engang jeg min papfar havde trængt op i et hjørne for at slå ihjel.
dem jeg har haft mellem fingrene har aldrig været aggesive..... tror mere det er når de føler sig truet på livet at de bliver det.
og det er der jo ike noget at sige til.;)

Brugeravatar
Rugratzz
Rotternes Herre
Indlæg: 1236
Tilmeldt: tors aug 21, 2008 8:53 pm
Geografisk sted: Trondheim, Norge
Kontakt:

Indlæg af Rugratzz » man dec 21, 2009 11:40 pm

Jeg har opplevd at en villrotte har bustet seg og oppført seg truende mot meg. Den løp vaktisk mot meg og virket som den skulle angripe, emn jeg løp jo unna så det skjedde ingenting.

Dette var når jeg skulle gå opp en trapp i stallen, plutselig kom rotten løpende ut fra under det nederste trappetrinnet.

Hvorfor den hadde denne adferden vet jeg jo ikke, men jeg kan tenke meg den hadde unger eller noe den ville beskytte.
Stine
RugRatzz Tamrotteoppdrett

Sjekk ut hjemmesiden:
www.rugratzz.webs.com

Brugeravatar
Armani
Senior Rottemedlem
Indlæg: 797
Tilmeldt: lør dec 03, 2005 11:45 pm
Geografisk sted: vestsjælland

Indlæg af Armani » man dec 21, 2009 11:50 pm

ja unger var også det første jeg kom på, det kunne man da godt tænkes kunne afløse det.
det førnævnte rottepar der blev fanget i buret havde også et kuld unger som hundene godt nok røg i, så det sku da ikke undre mig at den du mødte i stalden også havde.

det en sjov adfærd de har de rotter;) men det må jo være nyttigt for dem!

Brugeravatar
Stine
Fast Rotteforum Inventar
Indlæg: 2055
Tilmeldt: tirs aug 16, 2005 12:11 pm
Geografisk sted: Århus

Indlæg af Stine » man dec 21, 2009 11:56 pm

Rugratzz skrev:(...)Det eneste jeg har skrevet er at de eldes genetisk fortere.
Men det kan du da ikke konkludere ud fra et eksperiment, hvor rotterne er i et "semi naturligt miljø"? Med mindre du altså også har et tilsvarende eksperiment hvor tamrotter er blevet udsat for præcis de samme forhold... Og ved du overhovedet hvad et "semi naturligt miljø" indebære? Ved du om det har fået alt det mad til rådighed de kan spise? Om de er blevet udsat for fx frost, fugt og træk?
Virkeligheden er at der ikke er særlig mange undersøgelser om emnet.. Og de der er, er ikke særlig seriøse.

At vildrotter bære på genitiske sygdomme er jeg ikke i tvivl om, hvordan skulle man ellers via indavl kunne fremavle så mange forskellige varianter, farver og pelstyper, som fra naturens side jo alle er handicaps, og dermed genitiske sygdomme. Men man skal huske at når nu vores tamrotter er så ekstremt indavlede som de er, så er der for mig at se stor sandsynlighed for det er meget mere "komcentreret" i dem.. Ingen kilder der på, bare ren teori :P

Nå uanset hvad så vil jeg da bare vente og se... Nu er jeg jo så priviligeret at jeg har fundet Wildhelm, så det er jo bare at vente og se, om han bliver aggressiv og hvor længe han lever :)
♥Wildhelm♥Saddam♥Freak♥Dyablo♥

Besvar