Hejsa jeg hedder kevin :)

Her kan du skrive et par ord om dig selv.

Redaktør: Lylle My

Besvar
EngLen
DTF Forum Medlem
Indlæg: 2
Tilmeldt: lør okt 29, 2016 4:55 pm

Hejsa jeg hedder kevin :)

Indlæg af EngLen » lør okt 29, 2016 8:48 pm

Hejsa, jeg hedder kevin og er 29 år.

jeg er bosat i randers og har en forkærlighed for dyr især gnavere.

jeg elsker rotter <3 vil meget gerne avle, men er pt under udannelse og på su så det bliver sikkert ikke lige nu

af adskillige grunde: jeg ved intet om avl og jeg har ikke pengene til det.

Med Venlig hilsen kevin

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Re: Hejsa jeg hedder kevin :)

Indlæg af Lylle My » lør okt 29, 2016 9:24 pm

Hej, EngLen/Kevin, og velkommen til. :mrgreen:

Hvis du går med en drøm om at begynde at avle tamrotter, så vil jeg da anbefale dig at begynde med at læse avlsvejledningen hér: http://dansktamrotteforum.dk/viewtopic.php?f=31&t=29305 Dér står lidt om, hvad der forventes af en seriøs tamrotteavler - og selvfølgelig også af hans eller hendes avlsdyr. :)

Dernæst vil det være en god idé at læse ALT, hvad du kan finde på nettet om rottegenetik. Det er nemlig ikke så let som det f.eks. kan være med hunde. Rotternes genetik er lidt mere indviklet, og ikke så få nybegyndere er blevet vildt forvirrede over, at de parrede to helt fantastiske farvede rotter i en forventning om, at deres unger så ville få ENDNU mere spændende og sjældne farver... men i stedet er de endt med et kuld unger, der alle er agouti (vildtfarvede) og black (sorte).
For at kunne forudsige, hvilke farver ungerne efter to bestemte rotter har mulighed for at få, skal man faktisk have en TEMMELIG indgående viden om rottegenetik. Jeg har fået fortalt, at det egentlig ikke er så svært, hvis man først finder ud af det grundlæggende i det. En god start kan man få, hvis man går ind på tamrotten.dk og læser dét igennem, der er skrevet derinde om avl og genetik. http://tamrotten.weebly.com/avl--genetik.html
Jeg har aldrig selv forstået ret meget af det - men eftersom jeg heller aldrig har haft nogen særlig ambition om at begynde at avle, så har jeg jo heller ikke haft det helt store behov for at sætte mig ind i emnet. :lol:

Til sidst - og det er faktisk det vigtigste - så vil det være en virkelig god idé at finde frem til en seriøs tamrotteavler, du kan samarbejde med i begyndelsen (lidt ligesom en slags læretid). Når man først går i gang for alvor, viser der sig pludselig at være en masse ting i det, som man overhovedet ikke havde forestillet sig, mens det hele bare var teori... og så vil det være en uvurdérlig hjælp at have en erfaren og dygtig avler stående på "sidelinjen", som man altid vil kunne komme i kontakt med for at få råd og hjælp, hvis der skulle opstå noget uforudset.
Stort set alle seriøse avlere er kun glade for at lære fra sig - og hjælpe og støtte, hvor de kan. :)
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

Besvar