Dominerende aftegninger?

Hvilken farve og aftegning er din tamrotte? Se billederne og sammenlign.

Redaktør: Lylle My

Besvar
AstridMarie
3 Stjernet Rottemedlem ***
Indlæg: 163
Tilmeldt: fre aug 19, 2011 11:10 pm
Geografisk sted: Struer

Dominerende aftegninger?

Indlæg af AstridMarie » ons okt 30, 2013 1:20 pm

Hej folkens :)
Sad sådan og spekulerede over noget.. Er der nogle aftegninger som er mere dominerende end andre? F.eks. syntes jeg tit at Blackhood og Black Berkshire dukker op i diverse kuld :P

Og skal begge forældre altid have de samme aftegninger i generne, for at ungerne kan få det? Hvis I forstår hvad jeg mener :)

- Ved godt at disse spørgsmål sikkert har været på banen før, men syntes ikke lige, at jeg kunne finde dem.
Madmor til 2 skønne piger, Soraka & Yoda, og 4 frække drenge, Gustaf, Sheldon, Marshall & Otto <3

erfort
Rotteforum afhængig
Indlæg: 3756
Tilmeldt: søn jan 23, 2011 7:38 pm
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Indlæg af erfort » ons okt 30, 2013 2:00 pm

Aftegningerne som kommer i et kuld defineres kun af aftegnene hos moderen og faderen til kuldet.
Jeg fik engang en rigtig fin gennemgang af det af Maria/VictoryRats, som fik det hele til at give mening for mig, så hvis det jeg skriver ikke giver mening, så spørg evt. hende. :P

Aftegningen self har genotypen HH
Berkshire har Hh
og hooded har hh

Dvs.:
Self+berkshire => HH+Hh = HH+Hh+HH+Hh => 50% self og 50% berkshire

Berkshire+hooded => Hh+hh = Hh+hh+hh+hh => 75% hooded og 25% Berkshire

Berkshire+berkshire => Hh+Hh = HH+Hh+Hh+hh => 50% Berkshire, 25% self og 25% hooded

Man kan ikke være sikker på at procenterne passer, men det er en super god måde at regne ud, hvilke aftegn man kan forvente at få i et kuld.
Mvh. Puk
Som synes hun er heldig, fordi hun deler hjem med: Cloak, Panda, Gandalf & Dobby <3

Brugeravatar
Hellsusan
Rotternes Herre
Indlæg: 1977
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 4:14 pm
Geografisk sted: Vestjylland
Kontakt:

Indlæg af Hellsusan » ons okt 30, 2013 3:23 pm

Undtaget husky, det er et irriterende gen som kan dukke op efter mange generationers hvor det har været båret.
Hilsen Hellrats
Tidligere Hellsus herinde
Billede

AstridMarie
3 Stjernet Rottemedlem ***
Indlæg: 163
Tilmeldt: fre aug 19, 2011 11:10 pm
Geografisk sted: Struer

Indlæg af AstridMarie » ons okt 30, 2013 4:47 pm

Tusinde tak for svarene :)!
Madmor til 2 skønne piger, Soraka & Yoda, og 4 frække drenge, Gustaf, Sheldon, Marshall & Otto <3

Besvar