en rotte tilbage efter aflivning

Alt om vores kære tamrotter.

Redaktør: Lylle My

Besvar
flemmingbenitez83
DTF Forum Medlem
Indlæg: 2
Tilmeldt: søn jul 31, 2022 6:57 pm

en rotte tilbage efter aflivning

Indlæg af flemmingbenitez83 » søn jul 31, 2022 7:40 pm

Hej

Vi har i dag sagt farvel til vores ene rotte. han skulle desværre aflives.

Dette efterlader broren alene tilbage. En han rotte på lidt over 2 år.
det piner os at han skal leve sin sidste tid alene nu.

Jeg vil gerne spørge om jeres råd.

Bør vi tage turen til dyrlægen og få aflivet ham, så han ikke skal blive skør af at være alene i buret?

Jeg ville gerne sende ham afsted til nogle med flere rotter, som har lyst til at have en senior udleve sin sidste tid hos en ny flok. Tror bare ikke det er sådan til at finde. (Århus)

Jeg ser frem til at høre jeres råd.

På forhånd tak.

Erling
3 Stjernet Rottemedlem ***
Indlæg: 155
Tilmeldt: tors maj 09, 2013 7:56 pm
Geografisk sted: Esbjerg, VestJylland

Re: en rotte tilbage efter aflivning

Indlæg af Erling » man aug 01, 2022 8:32 pm

Det bedste plejer at være, hvis man kan finde et nyt hjem. Men med den relativt høje alder, så har jeg faktisk selv haft en fyr der levede alene uden mindste problem. Og den største forskel der umiddelbart var, var at vi fik et meget stærkere bånd til hinanden, i den tid han levede alene hos mig.
Selvfl kræver det ekstra tid sammen med ham, og gerne mulighed for god udetid. Men man skal heller ikke glemme, at ældre fyre nok har det ligesom os mennesker: Altså de bruger mere tid på bare at slappe af og sove. Omvendt hvis det var en yngre og mere aktiv rotte, så ville der slet ingen tvivl være, at den selvfl skulle bo sammen med nogle andre totter. Med i overvejelserne skal også tages: Hvordan har han det, nu den anden er væk? Nogle virker rimelig "ligeglade". Mens andre tager det utrolig tungt, at have mistet en elsket ven. Så det skal også med i overvejelserne - og nok det der skal vægte tungest. Og dermed kan svaret blive kompliceret og ret individuelt. Og nok også derfor man altid anbefaler at finde en ny gruppe til den efterladte. Men at blive sammenført i den alder... Altså det kan også være utrolig stressende, særligt hvis det er en gruppe med andre der allerede har etableret sig. Og så er vi tilbage ved start: Pest eller Kolera? Se på ham. Virker han rimelig normal og glad, efter han er blevet alene? Ville jeg nok vælge at beholde ham alene. For der er altså også ulemper, ved at han skal sammenføres i en ny flok. Men omvendt; finder i nogen der vil starte en ny flok op med nogle unger, så ville det være ideelt, da han så kan give de unge noget viden. Og han vil stadig have styrken til at kunne klare dem.

Erling

flemmingbenitez83
DTF Forum Medlem
Indlæg: 2
Tilmeldt: søn jul 31, 2022 6:57 pm

Re: en rotte tilbage efter aflivning

Indlæg af flemmingbenitez83 » man aug 01, 2022 10:08 pm

tak for svar :)

Vi vil prøve at se tiden an. Som det ser ud nu, dog kun en dag efter, er der ingen ændring at se i hans adfærd. Han sover meget, men alderen taget i betragtning, er det jo kun at forvente.

Men ja, det lyder til at der ikke er noget endegyldigt svar. Vi må tage ham mere ud, end vi har gjordt hid til.

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Re: en rotte tilbage efter aflivning

Indlæg af Lylle My » man aug 01, 2022 10:39 pm

Jeg synes helt ærligt også, at det ville være synd for så gammel en rotte, hvis den skulle fjernes fra sit vante hjem, hvor den føler sig tryg, for at blive indlemmet i en helt ny flok i et vildfremmed hjem, hvor selv menneskene er fremmede. Specielt hanrotter kan være meget barske overfor en ny han i deres bur, så han KAN risikere at få nogle drøje hug i kortere eller længere tid, før han er fuldt accepteret - og dét synes jeg faktisk vil være VIRKELIG synd for sådan en gammel dreng. :(

Har du tænkt dig at stoppe med at holde rotter, siden du ikke nævner dén mulighed, der faktisk vil være den allerbedste for den gamle dreng: at du beholder ham resten af hans liv og giver ham to nye små rotte-venner i 6-8 ugers alderen? Jeg har selv engang haft en ældre rotte, der efter at være blevet alene sank ned i en dyb, dyb depression, hvor han på to uger gik fra at være en glad og tilfreds gammel dreng til at være en kludedukke, der kun bevægede sig rundt i buret for at spise eller drikke, og resten af tiden bare lå og sov eller kiggede lige ud i luften uden at jeg kunne komme i kontakt med ham.
Efter to uger lykkedes det mig at få fat i et par små babyrotter til ham, og sikken en forskel det gjorde. Efter en kort sammenføring på en halv time på neutral grund var han faldet pladask for de små livsglade unger, og inde i buret fandt han sin anden ungdom ved at lege og hygge sig med de små. Han fandt simpelthen en ny mening med sit liv ved at få ansvaret for at være "hyggeonkel" for babyerne. :mrgreen:
Der var kun ét enkelt problem: Han var ikke så ung og frisk længere, så han blev hurtigt træt af al dén tummel - og med to livsglade og energiske unger omkring sig kunne han aldrig få hvilet ordenligt ud. Efter et par dage begyndte han at se temmelig slidt ud, så jeg indrettede et lille ekstrabur som et "fred og ro-bur", hvor ungerne ikke måtte komme ind. Første gang jeg satte ham derind, smed han sig direkte i hængekøjen og sov i fire stive timer så tungt, at han slet ikke bevægede sig... og jeg kun kunne se at han stadig var levende, fordi han trak vejret meget langsomt... Efter de fire timer vågnede han op, var frisk og glad og krævede at komme ind i det store bur igen... og NU var han igen parat til at nyde sin nye rolle som legeonkel for ungerne, indtil han næste dag igen kunne få lov til at få sin middagslur inde i "fred-og-ro-buret", helt uden at blive forstyrret af de livsglade unger. :)

Men selvfølgelig... Hvis du IKKE vil have rotter mere, når han engang er væk, så er jeg helt enig med Erling i, at selvom en enlig rotte ikke er en glad rotte - så vil han trods alt være i sit vante bur og sine vante omgivelser - og sammen med dé mennesker, han har kendt i hele sit liv. I hans alder betyder trygheden ved det velkendte trods alt mere, end det ville gøre for en yngre rotte. Bare hold øje med ham, og hvis det viser sig, at han med tiden bliver ALT for deprimeret, så hans liv kun er lidelse - så må du tage den tunge beslutning at lade ham blive aflivet. Psykiske smerter ER jo trods alt nøjagtigt lige så smertefulde som alvorlige FYSISKE smerter, som man ikke ville tøve med at give sit kæledyr fred for.

Vær så meget sammen med ham, som du magter, så han ikke synker ned i en sort depression på grund af ensomhed. Du kan eventuelt lave dig en "halsedisse-hængekøje", som han kan sidde og hygge sig i, mens du går rundt og laver forskellige ting. Så vil han være sammen med dig og keder sig ikke. Du kan finde opskriften på sådan en "halsedisse-hængekøje", hvis du i den hér tråd http://www.dansktamrotteforum.dk/viewto ... 17&t=31555 scroller ned til Idahodaves indlæg med de herlige billeder af hans glade rotte, der sidder og råhygger sig ved halsen af ham. :lol:
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

Besvar