Mad?

Alt om vores kære tamrotter.

Redaktør: Lylle My

Besvar
rotte drengen
4 Stjernet Rottemedlem ****
Indlæg: 225
Tilmeldt: tirs apr 27, 2010 4:19 pm
Geografisk sted: Midtjylland

Mad?

Indlæg af rotte drengen » søn apr 18, 2021 10:46 pm

Halløj allesammen hvilken foder ville i helst anbefale rotter, som sortere meget af maden fra? Leder efter noget mad hvor de ikke har den store mulighed for at sortere fra 😅

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Re: Mad?

Indlæg af Lylle My » man apr 19, 2021 12:31 am

Helt klart altromin. Eftersom det i sin tid blev udviklet til forsøgsrotter, indeholder det alt, hvad en rotte har brug for af vitaminer, mineraler og næringsstoffer - i det helt rigtige forhold... og fordi det er et blokfoder, kan rotterne ikke sortere i det.

Det er lidt dyrere pr. kilo end dé former for rottefoder, man kan købe hos dyrehandlere, men fordi det er så koncentreret et foder, giver det en virkelig god mæthedsfølelse uden at fede - og dét betyder, at der ikke skal nær så meget foder til at mætte dem, og de derfor spiser mindre, end de gør af det billigere foder... så i forbrug er prisen nogenlunde ens. :)

Jeg plejer at bestille det hos Brogården, hvor de sælger det i sække med 12½ kg. https://brogaarden.eu/products/altromin-1324-rotte-mus

..men hvis du ikke har mere end 2-3 rotter, kan du med fordel bestille meget mindre portioner ad gangen hos Anicare. De sælger det i løs vægt - ned til 1 kilo ad gangen. :) https://anicare.dk/altromin-rotte-mus/120
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

rotte drengen
4 Stjernet Rottemedlem ****
Indlæg: 225
Tilmeldt: tirs apr 27, 2010 4:19 pm
Geografisk sted: Midtjylland

Re: Mad?

Indlæg af rotte drengen » man apr 19, 2021 12:16 pm

Nu har jeg prøvet købe en sæk på 12 kilo så er jeg da sikker på at jeg ikke løber tør 🤣

rotte drengen
4 Stjernet Rottemedlem ****
Indlæg: 225
Tilmeldt: tirs apr 27, 2010 4:19 pm
Geografisk sted: Midtjylland

Re: Mad?

Indlæg af rotte drengen » ons apr 28, 2021 7:39 am

Nu er mit næste spørgsmål så, hvordan vænner jeg Hugo til maden? Han bliver ved med at smide dem hen til hans toilet😅

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Re: Mad?

Indlæg af Lylle My » ons apr 28, 2021 4:23 pm

Rotter har fra naturens side en mani med at gemme mad, så de vil have nok til dé tider, hvor de ellers ville sulte. Tamrotter er naturligvis ikke i fare for at opleve sultperioder, men instinktet får dem stadig til at gemme mad. Det er en sjov del af deres natur... og toilettet er et udmærket sted at gemme maden, så han senere kan grave det op og guffe løs, mens han tisser og pøller. Jeg har haft flere, der syntes at toiletbakken bare var det BEDSTE sted at grave godbidder ned til senere brug.
Én af mine drenge var endda så "smart", at da alle rotterne fik hver sit stykke sodavandsis, skyndte han hen og gravede det ned i toiletbakken, så det var i sikkerhed... og han blev MEGET forvirret, da han senere ville grave det op og spise det - og så var det SPORLØST FORSVUNDET? :lol: :lol:

Hvis han er svær at vænne til det nye foder, så bare lad foderskålen være fyldt op med det - så spiser han det, når han bliver sulten nok, og efterhånden vil han lære smagen at kende og finde ud af, at det mætter langt bedre end det gamle foder. :)

Du kan beholde det gamle foder, men bare lad være med at lægge det ind i buret, for så vil han ikke spise andet end dét. Rotter er nemlig enormt konservative, når det handler om mad - de foretrækker dét, de kender bedst. Så brug det som lækre, velkendte godbidder, og giv ham et stykke eller to, når du får lyst til at forkæle eller rose ham lidt. Så får han det bedste af begge dele: Godbidder (det gamle foder), som smager både velkendt og lækkert - og et godt og sundt grundfoder i rigelige mængder (altromin), som holder ham sund og rask, mætter enormt godt og giver ham alle dé vitaminer, mineraler og sporstoffer, han har behov for. :wink:

..og forøvrigt: Hvis du har købt 12½ kg til én enkelt rotte, så holder det MEGET, meget længe, fordi det mætter så meget bedre end det gamle foder. Derfor vil det være en god idé at købe en lufttæt foderspand og hælde det déri... ellers KAN man risikere, at der går skadedyr i foderet. Det vil nemlig ikke være nogen sag for kornsnudebiller, rismelbiller eller melmøl at gnave sig igennem en pose af papir eller blød plast og lægge en masse æg i foderet, og så kan man pludselig have hele hjemmet fuldt af små uinviterede gæster, som OGSÅ vil invadere éns egne madvarer.

Jeg har selv købt en god, lufttæt foderspand (beregnet til hundefoder, men er lige så god til rottefoder) i plantorama til 90 kr. Dén har holdt i MAAAANGE år efterhånden, og er stadig så god som ny. :)

https://www.plantorama.dk/produkter/fod ... rt-plastik
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

Besvar