Drægtig rotte måske

Alt om vores kære tamrotter.

Redaktør: Lylle My

Besvar
pbn1602@gmail.com
DTF Forum Medlem
Indlæg: 2
Tilmeldt: ons nov 04, 2020 6:48 pm

Drægtig rotte måske

Indlæg af pbn1602@gmail.com » ons nov 04, 2020 7:43 pm

vi har en rigtig sød lille dame der buler pænt meget og tror hun er drægtig. Synes hun redebygger meget og ingen han må nærme sig hele nu nu. Aner ikke hvor i processen vi er- om hun lige er blevet drægtig eller om hun føder imorgen. Har brug for lidt hjælp

Den siger mine billeder er for store til at sætte ind

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Re: Drægtig rotte måske

Indlæg af Lylle My » ons nov 04, 2020 8:36 pm

Åh nej, da. :o
Jeg avler ikke selv, men har opsnappet lidt andenhånds viden igennem årene fra en masse dygtige opdrættere, og dé ting, du STRAKS må gøre, er:

Hvis du har hanner og hunner gående sammen, må de øjeblikkelig deles op. Hanner må KUN gå sammen med andre hanner, og hunner KUN gå sammen med andre hunner. Man bør kun sætte en han- og en hunrotte sammen, hvis man ønsker at lige netop dé to rotter skal have et kuld unger sammen... og kun så længe, at hannen med stor sandsynlighed har fået gjort hunnen drægtig.

Hvis den tykke pige har gået sammen med en han, er hun med overvejende sandsynlighed drægtig - og det lyder, som om fødslen er nært forestående. Sæt hende straks i et lille bur alene. Der skal hverken være hylder eller hængekøjer i buret, men meget gerne et hus eller evt. en åben papæske i bunden af buret, hun kan bruge som rede. Hvis der er hylder, hængekøjer eller andre ting højere oppe i buret, risikerer man at hun føder sine unger déroppe - og at de så vil kunne falde ned og komme slemt til skade.
Riv en masse avispapir i strimler og læg strimlerne ind i buret til hende. Avisstrimler er det mest velegnede redemateriale til en fødende rotte og dens unger. Brug aldrig hø, hamstervat, køkkenrulle eller lignende som redemateriale, da det vil kunne skade de små unger.

Læg derefter et tæppe eller et håndklæde over buret og stil det et roligt sted i hjemmet, hvor hun ikke vil blive forstyrret. Hvis hun bliver stresset, er der nemlig stor risiko for, at hun vil spise sine unger, når de er blevet født.
Du kan kigge til hende - meget kortvarigt - en gang imellem og give hende en godbid (en smule babymos fra glas vil give hende lidt tiltrængt energi til fødslen)

Derefter melder du dig ind i én af (eller begge) dé to facebookgrupper, jeg linker til hér:

Tamrotter i DK: https://www.facebook.com/groups/215867215148682

Tamrotter - opdræt og hyggesnak: https://www.facebook.com/groups/tamrotter

I dé to grupper er der rigtig mange avlere og opdrættere, der vil kunne råde dig langt bedre om rottefødsel og den rette fodring og pasning af både rottemoderen og hendes unger, når de er kommet, end jeg er i stand til.

Facebook har også dén fordel, at du ikke behøver at formindske billederne - dén modtager dem uanset størrelsen.

En god idé vil være at holde din hunrotte omring brystet lige bag forbenene og løfte hende, så hun "står på bagben", og så tage et godt billede af hende - gerne både forfra og fra siden. Så vil du straks kunne få at vide, om hun bare er tyk eller skal have babyer (men hvis hun har gået sammen med en han - så ER hun sandsynligvis drægtig).

Jeg krydser alle mine fingre for at du finder dén hjælp, som både du og den lille rottepige har så hårdt brug for, i en fart. :(
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

pbn1602@gmail.com
DTF Forum Medlem
Indlæg: 2
Tilmeldt: ons nov 04, 2020 6:48 pm

Re: Drægtig rotte måske

Indlæg af pbn1602@gmail.com » tors nov 05, 2020 2:18 am

Hun har så lige født 😉.hold op de piber de små. Men skønne lyde

Besvar