Hvor er opdrætterne?

Alt om vores kære tamrotter.

Redaktør: Lylle My

Besvar
rttk2608
DTF Forum Medlem
Indlæg: 3
Tilmeldt: søn jul 16, 2017 6:39 pm

Hvor er opdrætterne?

Indlæg af rttk2608 » søn jul 16, 2017 6:54 pm

Hej med jer! Det er godt nok længe siden jeg sidst har været på dette forum - vel 3-4 år siden! Det er så længe siden at jeg ikke kunne huske mit brugernavn og måtte oprette en ny konto :D

Jeg har holdt pause med rotter i nogle år, men har nu fået muligheden for at starte op igen, og jeg glæder mig helt vildt!
Jeg vil selvfølgelig gerne have dem fra en opdrætter så man ved der er lagt arbejde i dem, at de er fra gode og sunde linjer og at de er tamme og kælne og vant til mennesker når man får dem hjem!

Problemet er bare, at næsten alle de opdrættere jeg finder, er lukket ned! Jeg kan kun finde to aktive opdrættere på Sjælland, og et par stykker i Jylland.
Så vidt jeg kan finde frem til er der kun to kuld på Sjælland lige nu, og der er vidst rift om dem :shock: Jeg kan heller ikke engang finde nogle private som har kuld på dba.dk f.eks.
Det har overrasket mig, for jeg husker at jeg brugte meget tid på at sidde på dette forum og savle over det ene kuld efter det andet med lækre unger - jeg syntes der var så mange opdrættere og der var hele tiden massere af kuld!

Jeg husker også dette forum som et super aktivt sted med aktivitet hver dag - men jeg tænker at det måske er blevet erstattet lidt af de mange facebook-grupper?

Er det blevet mindre "populært" at have rotter? Er der ikke lige så meget efterspørgsel længere, eller hvorfor tror I alle disse opdrættere er stoppet?
Jeg tænker det er meget naturligt at man ikke orker at opdrætte rotter for evigt - men hvorfor dukker der så ikke nogle nye op? Har I også oplevet dette, eller er jeg bare virkelig dårlig til at google? :D
Og selvfølgelig til sidst: anbefal gerne nogle opdrættere som er aktive!

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Re: Hvor er opdrætterne?

Indlæg af Lylle My » man jul 17, 2017 5:38 am

Velkommen tilbage, rttk2608. Hvor er det da rart at høre fra dig igen. :mrgreen:

Der er faktisk blevet flere avlere i løbet af de senere år, og ikke færre... men rigtig mange af de nyere går ikke specielt meget op i at avle efter de samme dybt seriøse retningslinjer som "de gode gamle", men går tit lidt mere op i at få mange unger - og helst unger af de mest populære farver og typer, som sælger godt. De går ikke så højt op i at følge deres linjer nøje og få regelmæssige tilbagemeldinger fra dem, der har købt unger hos dem. Men der ER trods alt kommet et par stykker, som avler seriøst på den go'e gamle måde. Det er bare blevet lidt svært at finde frem til dem, fordi nogle af de mindre seriøse avlere OGSÅ er begyndt at lave stamtavle på deres dyr - uden egentlig at kende ret meget andet til linjen end de forskellige rotters farve, type og navn. Dét gør selvfølgelig, at de seriøse avlere har fået lidt sværere ved at sælge deres rotter, fordi de jo er lidt dyrere end de mere lemfældigt avlede rotter, så ja - nogle af dem HAR desværre kastet håndklædet i ringen og avler ikke længere. :|

De fleste rottefolk er flyttet over i facebookgrupperne, fordi de er hurtigere og nemmere at gå til (og også nemmere at lægge billeder op i), og også fordi man jo alligevel er logget på facebook stort set hele tiden... men vi er nu alligevel nogle stykker, der stadig holder fast i det gamle forum hér, fordi det har nogle kvaliteter, som facebook aldrig vil kunne få... Et "gammeldaws" forum er jo NOGET mere overskueligt, og også en hel del nemmere at finde frem til gamle tråde med informationer og gode råd i. :wink:

Så vidt jeg véd er dén facebookgruppe, der har mest til fælles med dén avlsetik, vi altid har gået ind for hérinde, dén der hedder "Tamrotter - opdræt og hyggesnak" https://www.facebook.com/groups/tamrotter/, og den har mange rotteglade medlemmer. Hvis du melder dig ind i dén og kigger inde under "Filer", vil du finde en opdrætterliste, hvor navne og hjemmesider på de aktive, seriøse avlere står. Du kan også altid spørge derinde, om nogle af dem har kuld på tegnebrættet i nær fremtid. :)
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

Alariel
3 Stjernet Rottemedlem ***
Indlæg: 175
Tilmeldt: fre dec 16, 2016 3:01 pm
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Re: Hvor er opdrætterne?

Indlæg af Alariel » man jul 17, 2017 9:55 pm

Jeg ville nok vælge den sidste mulighed, for hvis sandheden skal frem så har vi ikke opdateret opdrætterlisten i et stykke tid. :wink:

Men ja, mange af de dygtige gamle opdræt er stoppet eller tager sig en pause, og langt de fleste har listet de nye useriøse avlere som en af hovedgrundene. Det er frustrerende i længden at blive ved at lægge så meget arbejde i sine linier og så konstant skulle skændes med folk der bestemt mener at de da er lige så seriøse omkring deres avl selvom de hverken gør det ene eller det andet. Det er enormt trist, og gør det også sværere for os købere at finde de rotter vi gerne vil have. Men heldigvis er der da et par stykker der stadig hænger ved og fortsætter med at prøve at fremavle bedre rotter for hver generation. Mange af de gamle opdrættere er også stadig aktive i grupperne, selvom de ikke selv avler længere, og kan evt. spørges til råds om anbefalinger. :)

Gryw
DTF Forum Medlem
Indlæg: 1
Tilmeldt: man dec 19, 2011 1:02 pm

Re: Hvor er opdrætterne?

Indlæg af Gryw » fre sep 22, 2017 12:40 am

rttk2608 skrev:Hej med jer! Det er godt nok længe siden jeg sidst har været på dette forum - vel 3-4 år siden! Det er så længe siden at jeg ikke kunne huske mit brugernavn og måtte oprette en ny konto :D

Jeg har holdt pause med rotter i nogle år, men har nu fået muligheden for at starte op igen, og jeg glæder mig helt vildt!
Jeg vil selvfølgelig gerne have dem fra en opdrætter så man ved der er lagt arbejde i dem, at de er fra gode og sunde linjer og at de er tamme og kælne og vant til mennesker når man får dem hjem!

Problemet er bare, at næsten alle de opdrættere jeg finder, er lukket ned! Jeg kan kun finde to aktive opdrættere på Sjælland, og et par stykker i Jylland.
Så vidt jeg kan finde frem til er der kun to kuld på Sjælland lige nu, og der er vidst rift om dem :shock: Jeg kan heller ikke engang finde nogle private som har kuld på dba.dk f.eks.
Det har overrasket mig, for jeg husker at jeg brugte meget tid på at sidde på dette forum og savle over det ene kuld efter det andet med lækre unger - jeg syntes der var så mange opdrættere og der var hele tiden massere af kuld!

Jeg husker også dette forum som et super aktivt sted med aktivitet hver dag - men jeg tænker at det måske er blevet erstattet lidt af de mange facebook-grupper?

Er det blevet mindre "populært" at have rotter? Er der ikke lige så meget efterspørgsel længere, eller hvorfor tror I alle disse opdrættere er stoppet?
Jeg tænker det er meget naturligt at man ikke orker at opdrætte rotter for evigt - men hvorfor dukker der så ikke nogle nye op? Har I også oplevet dette, eller er jeg bare virkelig dårlig til at google? :D
Og selvfølgelig til sidst: anbefal gerne nogle opdrættere som er aktive!

Besvar