Generelle spørgsmål

Alt om vores kære tamrotter.

Redaktør: Lylle My

Besvar
twistedl0gic
Super Rotte Entusiast
Indlæg: 426
Tilmeldt: søn nov 07, 2010 12:57 pm
Geografisk sted: Roskilde

Generelle spørgsmål

Indlæg af twistedl0gic » tirs nov 01, 2016 11:11 am

Jeg overvejer, efter nogle års pause, at holde rotter igen, og har i den anledning nogle spørgsmål. Jeg vil gerne være sikker på at gøre det hele rigtigt, så nogle af spørgsmålene er meget basale.

Hvor tit desinficerer i drikkedunk og madskål?

Må buret stå direkte på gulvet?

Hvordan skal deres kostplan se ud?

Hvad kan man købe de kan slibe deres tænder på?

Hvor tit skal fleece underlag udskiftes? Og findes der et bedre alternativ?

Hvor længe/ofte har i jeres rotter ude af buret om dagen?

Hvor mange penge bruger i ca. om måneden på rotterne?

På forhånd tak :)

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Re: Generelle spørgsmål

Indlæg af Lylle My » tirs nov 01, 2016 2:57 pm

Hej igen, twistedl0gic, og velkommen tilbage. :mrgreen:

Jeg tager lige dine spørgsmål fra en ende af:

Lige for tiden bruger jeg kun foderskåle, både til foder og vand... og dem vasker jeg med opvaskemiddel en gang dagligt, når jeg alligevel skifter indholdet ud. Da jeg brugte drikkeflaske, rensede jeg også dén en gang dagligt - bare ikke med opvaskemiddel, men kun med en flaskerenser og skoldhedt vand.

Hvis man har buret stående direkte på gulvet, skal man sørge for at det står et sted, hvor der HELT SIKKERT ikke risikerer at komme træk - heller ikke i den koldeste vinter. Hvis éns hjem er lidt fodkoldt, vil det nok ikke være det bedste sted at placere buret. Personligt ville jeg foretrække at stille det på et lille bord, så der er luft under det - eller i det mindste få fat i en tyk flamingoplade, det kan stå på, så kulden fra gulvet ikke så let trækker op i bunden af buret.

Kostplanen: Et godt grundfoder (allerhelst altromin), og derudover en masse sunde godbidder fra "Må-få-listen" http://dansktamrotteforum.dk/viewtopic.php?f=29&t=23726

Det ALLERBEDSTE, rotterne kan få til at slibe tænderne på, er fuldstændig gratis - nemlig æble- eller pæregrene. Hvis man ikke lige kan få fat i dét, kan grene fra pil, birk, bøg og hassel (også troldhassel) også bruges. Og et par troldhasselgrene er jo samtidig yderst dekorative at have inde i buret. :wink:

Mine rotters bure står altid åbne, mens jeg er hjemme. De bliver kun lukket, når jeg enten skal ud af huset, eller når jeg skal sove.
..men i den første tid efter, at jeg har fået helt nye rotter hjem, lukker jeg dem godtnok KUN ud, når jeg sidder på sofaen ved siden af buret og slapper af... for en lille ny rotteunge kan jo godt finde på at smutte ned på gulvet og forsvinde som dug for solen... og jeg GIDER altså ikke at bruge flere timer dagligt på at gennemsøge huset efter en lille DÅÅÅÅM rotte, der leger gemmeleg. :lol: :lol:

Det er MEGET svært for mig at regne ud, hvad jeg bruger til mad, guf og strøelse til rotterne, fordi det bare går ind over det almindelige husholdningsbudget... men for at sikre, at jeg altid har penge til dé dyrlægeregninger, der i ny og næ kommer, har jeg oprettet en "dyrlæge-opsparingskonto" i banken, hvor der hver måned bliver sat 200 kr. ind. Dét plejer at passe nogenlunde til dé 3 - 5 rotter, jeg normalt har. Men i ny og næ ER det sket, at der er kommet så mange dyrlægeregninger på kort tid (specielt, hvis der også har været en operation imellem), at kontoen er blevet totalt tømt, og jeg har været nødt til at skyde et større beløb ind fra husholdningspengene - så jeg overvejer i øjeblikket at lade opsparingen stige til 300 kr pr. måned... Hvis jeg så på et tidspunkt kan se, at der står flere penge på kontoen, end jeg nogensinde ville få brug for til dyrlægeregninger - så kan jeg jo bruge nogle af dem til at købe nye ting... som f.eks. et nyt og ENDNU bedre bur. :wink: :lol:
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

twistedl0gic
Super Rotte Entusiast
Indlæg: 426
Tilmeldt: søn nov 07, 2010 12:57 pm
Geografisk sted: Roskilde

Re: Generelle spørgsmål

Indlæg af twistedl0gic » lør nov 12, 2016 12:10 pm

Tak for dine gode svar Lylle My! :)
Matthis & Loke <3

Besvar