Helt ny, og overvejelser

Alt om vores kære tamrotter.

Redaktør: Lylle My

taarkassen
DTF Forum Medlem
Indlæg: 19
Tilmeldt: man okt 24, 2016 5:03 pm

Helt ny, og overvejelser

Indlæg af taarkassen » man okt 24, 2016 5:27 pm

Jeg overvejede først hvor jeg skulle begynde mit indlæg, under præsentation, eller her?
Da der vil komme en stor del spørgsmål undervejs tænkte jeg, jeg starter her :)
En kort præsentation.
Mit navn er Blancka, jeg er 26 år, og har lidt forskellige kæledyr, 2 æskeskildpadder,2afrikanske kæmpesnegle, en kat og en hund.
Jeg har længe været vild med rotter, og blev bidt af en gal rotte (Eller jeg blev ikke bidt, men synes bare de er fantastiske :)) Da jeg tog grundforløbet til dyrepasser uddannelsen.
Desværre fandt jeg aldrig et uddannelsessted. Så måtte give op efter et års tid søgen.

Så jeg har længe overvejet at få rotter.

Mine æskeskildpadder er lige flyttet over i en lidt større bolig, så deres gamle er blevet ledig :)
Deres gamle bolig har målene 110langt, 40 bredt, og 50 højt. Jeg er lidt i tvivl om det er stort nok til 2 rotter.
Der er en top med, men det er ikke lige så langt, i starten vil de blive håndteret i buret, og på sigt vil de komme ud og planen er at jeg vil træne dem, og lærer dem tricks. Der ud over, pga. de lidt mindre bolig forhold, vil jeg lave en hjemmelavet legeplads til dem.
Jeg vil gerne være med til at sprede deres gode image ud omkring og lærer min niecer om dyr som ikke mange har.
Dog taler vi ikke om at jeg imorgen har rotter :) Der skal købes lidt forskelligt hjem, laves nogle hængekøjer osv. inden anskaffelse.
Jeg vil bare gerne være sikker på at det hele er iorden, eller om jeg skal skaffe et bedre bur.
Nu kommer spørgsmålene så :)
Kan rotter til vendes at bo sammen med en kat?
Ville de boligforhold jeg kan tilbyde her og nu være okay for rotter?
Nå ja, og hvad er bedst, 2 hanner, 2 hunner, eller en af hver? Og bør jeg så kastrerer hannen?
Hvilke bundlag skal de gå i? Læser om fleestæpper, læser om kattegrus, om træspåner og en hel masse andet.
Min plan er natur tema.
Altså naturlige grene fra naturen, til at klatre i, "naturlegeplads". Dog vil der komme plastik ting i buret, da de helt sikkert gnaver meget. Eller plastik hylder.

Ellers må i meget gerne fylde mig med info, eller give nogle gode links.
Tror det eller lad være, det er faktisk svært at finde info rundt omkring.
Fandt denne her hjemmeside ved et rent tilfælde :)

På forhånd tak

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Re: Helt ny, og overvejelser

Indlæg af Lylle My » man okt 24, 2016 6:56 pm

Hejsa, og velkommen til, taarkassen (Blancka). :mrgreen:

Dine æskeskildpadders gamle bur er desværre ikke så egnet som rottebur. Der er selvfølgelig MASSER af plads for dem at løbe rundt på, men det er alt for lavt. Et rottebur skal helst være MINDST lige så højt, som det er bredt, fordi rotter ELSKER at klatre og meget gerne vil befinde sig højt oppe i buret. Og så må tremmeafstanden ikke overstige 1 til højst 1½ cm, specielt hvis det er små unger, der skal bo der. Hvis det er meget store, fuldvoksne hanrotter, KAN de somme tider blive holdt inde i et bur, hvor tremmeafstanden er 2 cm, men så skal rotterne også være temmelig store. Normalt vil de uden problemer kunne fise frit ud og ind af et bur, hvor tremmeafstanden er bare en lille smule for stor.
Du kan prøve at kigge på de forskellige brugeres rottebure i denne tråd, hvis du mangler lidt inspiration til, hvordan dine fremtidige totters hjem skal se ud: viewtopic.php?f=14&t=8537

Jeg har selv haft både hund og kat sammen med rotterne, og de holdt utrolig meget af hinanden allesammen. Men mens rotterne var små og lidt "museagtige" i deres bevægelser, var det tit MEGET fristende for de store dyr, og så var katastrofen selvfølgelig en mulighed, hvis de løb frit rundt sammen udenfor buret. Og eftersom hunden havde vist sig at være en god rottefænger, og katten var et temmelig barskt kræ, så måtte jeg LIGE bruge et års tid på at træne dem, inden jeg kunne slappe af, mens rotterne løb rundt på sofaen - selv om det altid var under skarpt opsyn. Men så havde både hunden og katten også lært, at rotterne var familie, og ikke byttedyr. (og man spiser jo ikke sin familie, vel?) :wink:
Hér kan du se en video med min kat, Mille Møgkat, som ELSKEDE at dele sin kattemad med rotterne. Mille var en stor fan af selskabsspisning. :lol: https://www.youtube.com/watch?v=9B7Mo_Xd56U

Forøvrigt er der slet ingen fare, så længe rotterne er inde i deres bur. Både min hund og min kat fandt lynhurtigt ud af, at selv små rotteunger har skarpe tænder - og at de ikke er bange for at bruge dem, hvis de føler at det er nødvendigt. Efter at katten havde prøvet at fiske en rotte ud imellem tremmerne ved at stikke poten ind og sætte en klo i den - så forsøgte den ikke at lave dét lille nummer mere. Den fik et solidt haps i poten, og det varede et stykke tid, før neglen var vokset helt ud igen.
Hunden lærte også hurtigt, at hvis man stak næsen eller tungen for tæt ind imod tremmerne i rotteburet, så risikerede man let at få et smertefuldt haps i næse eller tunge. :lol:

Kattegrus er udmærket til at putte i tissebakken, hvis man har sådan én i buret (det skal være det IKKE-klumpende kattegrus, fordi dét, der klumper, OGSÅ vil klumpe sammen i rottens fordøjelsessystem, hvis den spiser noget af det - og så må der heller ikke være en masse smarte, kemiske stoffer blandet i for at fjerne lugten - det skal være rent, naturligt moler) Det er bare ikke egnet som bundlag i hele buret, fordi det vil være meget hårdt for de små poter, når de går rundt på det. Samtidig vil det kunne udtørre deres poter, så der kan blive banet vej for en grim infektion i foden, der kaldes bumblefoot - som kan være ENORMT svær at få has på, hvis den først er brudt ud.
Træspåner er også lidt hårde for rottens poter, medmindre de er meget fine og bløde... men man skal være helt sikker på, at der ikke er blandet fyrretræ i det - fyrretræ i forbindelse med rotternes urin afgiver nemlig giftige fenoldampe, der kan gøre alvorlig skade på rotternes luftveje.
Jeg bruger selv fleecetæpper, og fylder så buret med en HEEEEL masse sammenkrøllet toiletpapir, som de kan bruge til at bygge rede i. Men det kræver bare, at jeg skifter det meget tit (helst hver dag, for toiletpapiret bliver lynhurtigt til en våd, klistret masse) De fleste rotteejere bruger enten BioBase/Hemparade, Carefresh, majsstrøelse, bøgeflis eller Boxo Comfort, Hvilken af dem man vælger, er lidt af en personlig ting. Nogle foretrækker bare det ene frem for det andet, men de er alle lige velegnede for rotterne. Nogle bruger endda bare avisstrimler som bundlag, men dét kræver også MEGET hyppig udskiftning for at undgå lugt- og fugtgener. :)

Naturgrene i buret er et stort MUST, for rotter har et stort behov for at gnave. Hvis de ingen passende gnavematerialer har, risikerer man at rottens fortænder vokser vildt, så den får smerter, ikke kan spise og dør af sult.
Det er dog ikke alle naturgrene, man kan bruge. Mange træarter er giftige, nogle mere end andre, og tamrotter har intet naturligt instinkt for at vide, hvad de IKKE skal gnave i. De allerbedste grene at bruge er æble- eller pæregrene. Grene fra træer med stenfrugter (blommer, mirabelle o.l.) skal man holde sig langt fra, for de indeholder en hel del blåsyre. Men også grene fra piletræer, birketræer, bøgetræer og hasseltræer (også troldhasel) er velegnede til et rottebur. Og en troldhasselgren er jo også rigtig flot.

Men det er udmærket, at du har tænkt dig at bruge plastikhylder. Bortset fra gnave/klatregrenene bør man så vidt muligt undgå træ i et rottebur. Det suger nemlig deres urin dybt ind, og selv med meget hyppig og grundig rengøring vil det være umuligt at undgå, at buret kommer til at stinke afskyeligt.

Jeg vil godt tro, at det kan være enormt svært at finde ordentlige oplysninger på nettet - og meget af dét, man finder, viser sig desværre at være det rene vrøvl. Men det hjælper jo, at du søger informationer i god tid, inden du anskaffer dig de små pelsklumper, så du kan give dem de allerbedste forhold lige fra starten af.

Spørg du endelig løs om alt, hvad du kan komme i tanker om. Der er ikke så meget "liv" herinde, som der var engang... men vi er alligevel flere, der ikke kan lade være med LIGE at kigge herind en gang eller fem om dagen - bare for LIIIIGE at se, om der skulle være kommet noget nyt. :lol:
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Re: Helt ny, og overvejelser

Indlæg af Lylle My » man okt 24, 2016 9:36 pm

Nu er jeg jo ikke klar over, hvor du bor i landet - men hvis det tilfældigvis SKULLE være i nærheden af Haderslev, så har brugeren Shackleton92 sat et virkelig godt rottebur (med plads til op til 5 rotter) til salg for 500 kr. Furet XL-buret er ét af de rigtig gode rottebure, fordi lågerne er store nok til, at man let kan komme ind i alle hjørner for at indrette det og gøre det rent. :)
viewtopic.php?f=7&t=41211
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

taarkassen
DTF Forum Medlem
Indlæg: 19
Tilmeldt: man okt 24, 2016 5:03 pm

Re: Helt ny, og overvejelser

Indlæg af taarkassen » man okt 24, 2016 9:47 pm

Rigtig mange tak for dit fine svar :)

Må på udkig efter et nyt bur eller finde på noget i denne stil.
http://www.anthons.dk/shop/mus-og-rottebur-18931p.html
Må lige gå i tænke boksen og finde på en god løsning :D.

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Re: Helt ny, og overvejelser

Indlæg af Lylle My » man okt 24, 2016 10:18 pm

Et bur som det dér skal du ENDELIG ikke købe, hvis du vil dine nye rotter noget godt - for til trods for navnet, så egner det sig hverken til mus eller rotter.
Terrarier - selv delvise terrarier og delvise bure - er faktisk no-go til rotter (og mus), fordi der er meget dårlig luftcirkulation dernede, så dampene fra dyrenes urin og afføring bliver koncentreret dernede - til skade for deres lunger. Dyrehandlere anbefaler tit terrarier til rotter, fordi de så ikke kan skubbe strøelsen ud ad buret... men det er til gengæld på bekostning af dyrenes helbred. :(

Et godt - og ikke særlig dyrt - rottebur, hvis man kun vil have 2 - 3 rotter, er et zeno 2. Ikke for stort, og ikke for lille - men et rigtig godt startbur, som mange rotteejere har været virkelig glade for.

Billede

HVIS man så senere skulle blive smittet af den frygtede rotteejer-sygdom GMO (Get More Rats), så vil et bur som Furet XL eller Furet Tower måske komme til at stå på ønskesedlen... eller ligefrem MIT drømmebur, som jeg desværre endnu ikke har fået sparet sammen til - et Savic Suite Royal 95 Double. Det er MAAAAANGE penge, det koster - men det vil også være VILD luksus for rotterne - og så er det samtidig et rigtig pænt møbel at ha' stående i stuen. :lol:

Billede
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

taarkassen
DTF Forum Medlem
Indlæg: 19
Tilmeldt: man okt 24, 2016 5:03 pm

Re: Helt ny, og overvejelser

Indlæg af taarkassen » man okt 24, 2016 10:25 pm

Jeg bor desværre i Tølløse :) hvilket er et par skridt væk :D

taarkassen
DTF Forum Medlem
Indlæg: 19
Tilmeldt: man okt 24, 2016 5:03 pm

Re: Helt ny, og overvejelser

Indlæg af taarkassen » man okt 24, 2016 10:26 pm

Tak :D det ser godt ud det bur, det vil jeg lige kigge nærmere på (vidste ikke dampene samledes sig i bunden.)
Så vil jeg helt klart ikke bruge det jeg har nu og anskaffe noget bedre :)

taarkassen
DTF Forum Medlem
Indlæg: 19
Tilmeldt: man okt 24, 2016 5:03 pm

Re: Helt ny, og overvejelser

Indlæg af taarkassen » man okt 24, 2016 10:39 pm

Sælger vil ikke helt svare mig med de præcise mål på dette.
http://www.dba.dk/bur-til-gnavere-rigti ... illeder/1/
Tror i det vil blive for småt. Sælger siger. 60.40. Så går ud fra, 60 langt, 40 bredt, og hvem ved hvor højt.

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Re: Helt ny, og overvejelser

Indlæg af Lylle My » man okt 24, 2016 10:47 pm

Nej, der er desværre rigtig mange nye rotteejere, der har fået anbefalet dét bur - og først EFTER at det er blevet taget i brug, har de fået at vide at det ikke er særlig godt for deres små kæledyr. Det er jo heller ikke ligefrem billigt. Zeno 2-buret, som er langt bedre egnet, koster alligevel ikke mere end 6-700 kr.
Noget af det første, man finder ud af som ny rotteejer, er at det ikke er specielt smart at lytte til råd fra en dyrehandler (eller købe rotterunger hos den). De er eksperter i at LYDE, som om de kender en masse til pasningen af de dyr, de sælger.

Nogle af dé råd, jeg har fået fra dyrehandlere i årenes løb, er f.eks.:

"Du kan se lige hér, at det godtnok ER en hanrotteunge." (samtidig med, at han pegede på HUNrottens tydeligt kvindelige kønsorganer).

"Der skal bare et tykt lag savsmuld i bunden af buret, så de kan grave gange i det." (Nej tak - savsmuld er hovedsageligt lavet af fyrretræ, som afgiver giftige fenoldampe)

"Nej, den er bestemt ikke gravid. Den er bare lidt småtyk." (Yeah, right. Hunrotter bliver MEGET tidligt kønsmodne, og hvis ungerne ikke er blevet kønsopdelt i 5-ugers alderen, risikerer køberen, at deres nye lille baby-pigerotte allerede ER blevet gjort gravid, når han eller hun køber den).

"Dé små knopper på rottens hale er bare bumser. Dét har alle rotter." (Ja, okay... alle DYREHANDLERENS rotter havde knopper på hale eller ører - de var nemlig tydeligt angrebet af øre/haleskab)

:lol: :lol: :lol: :lol:
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

taarkassen
DTF Forum Medlem
Indlæg: 19
Tilmeldt: man okt 24, 2016 5:03 pm

Re: Helt ny, og overvejelser

Indlæg af taarkassen » man okt 24, 2016 10:51 pm

Jeg har heldigvis lidt erfaring med rotter fra min tid som dyrepasser elev :)
Det var dog rotter under forhold som man ville se i en forsøgs stald. Da det ofte er det man ville blive sendt ud i som dyrepasser elev.

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Re: Helt ny, og overvejelser

Indlæg af Lylle My » man okt 24, 2016 11:02 pm

Dét bur, du linker til, er et hamsterbur - og det er ALT for lille til rotter. Derimod vil det egne sig fint som sygebur, hvis én af dine små totter på et tidspunkt skulle komme til skade eller blive syg, så den vil få brug for et fredeligt enebur, hvor den kan komme sig.
Et lille sygebur er altid godt at have stående gemt af vejen et sted i huset, for man véd aldrig, hvornår der pludselig kan blive brug for det - men som et bur, de kan bo i, er det bare slet ikke egnet. :)

Hvis du finder et bur, som du kan få oplyst målene på, kan du taste dem ind hér i burberegneren på Tamrotten.dk: http://tamrotten.weebly.com/burberegneren.html Så vil du kunne få oplyst, hvor mange rotter der højst vil kunne bo i det - men husk, at dét antal kun er vejledende. Hvis man har en lidt urolig gruppe, hvor der kan være lidt gnidninger imellem dem, så vil 3 rotter i et stort, 5-rotters bur ALLIGEVEL kunne være alt for mange til, at de vil kunne enes. Hvis man derimod har en enormt fredelig og afslappet gruppe, hvor alle medlemmerne er perlevenner og aldrig skændes... så kan der uden problemer være 6-7 rotter derinde.

Men et bur kan nu aldrig blive FOR stort - kun for lille. Et stort bur er lettere at indrette hyggeligt og sjovt, end et lille bur er... og jeg har faktisk før set rotteejere, der kun havde 34 rotter, som bestemt ikke syntes, at deres Savic Suite Royal 95 Double var SPOR for stort til deres små totter. :lol: :lol:
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Re: Helt ny, og overvejelser

Indlæg af Lylle My » man okt 24, 2016 11:07 pm

..og jeg mener selvfølgelig ikke 34 rotter, men 3 - 4 rotter... Det var en lille dum tastefejl. :lol: :lol: :lol: :lol:
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Re: Helt ny, og overvejelser

Indlæg af Lylle My » man okt 24, 2016 11:30 pm

Din erfaring som dyrepasserelev vil være rigtig fin, når du skal bedømme rotternes helbredstilstand, så dér har du en stor fordel.
Men når man holder tamrotter i sit hjem, så tager man jo mere hensyn til deres naturlige behov, end du har erfaring med. Det er jo lidt det samme, som at man ikke rigtigt kan sammenligne en hund på en overfyldt hvalpefabrik med dé forhold, vi ville byde en elsket familiehund.
Og eftersom DTF jo nu engang er et TAMrotteforum, så er det selvfølgelig kun dé forhold, de små pus kræver for at have et godt liv som KÆLEDYR, vi udtaler os om herinde. :)
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

taarkassen
DTF Forum Medlem
Indlæg: 19
Tilmeldt: man okt 24, 2016 5:03 pm

Re: Helt ny, og overvejelser

Indlæg af taarkassen » tors okt 27, 2016 12:30 am

Du har helt ret :) Buret du har linket har jeg ønsket mig i julegave :) Det er jo lige om hjørnet. Glæder mig virkelig meget.
Jeg har tænkt og tænkt, om det skal være hunner eller hanner jeg ender ud med.
Og jeg tror at det bliver 2 drenge :) Når tid kommer

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Re: Helt ny, og overvejelser

Indlæg af Lylle My » tors okt 27, 2016 1:24 pm

Om man vil vælge hun- eller hanrotter kommer lidt an på, både hvor man køber dem, og hvilket temperament man ønsker, de skal ha'. Hunrotter har tit lidt mere "ild i rumpen" end hanrotter, vil lege og drøne rundt og undersøge alt - mens hanrotter normalt er mere dovne, kælne og "puttelystne". Men man KAN nu også sagtens få sig en doven og slasket hunrotte, der elsker at ligge i skødet og blive kælet for - eller en hanrotte, der har ALT for travlt til at ligge stille og blive nusset. (og mens de er små, er de naturligvis allesammen nogle energibundte, der ikke har den helt store tålmodighed til at ligge stille i mange sekunder). :lol:

Hvis man køber sine dyr hos en dyrehandler eller et privat opdræt, hvor de måske ikke er blevet kønsopdelt i tide, så vil hanrotter være bedst - så er man jo RET sikker på, at man ikke risikerer at få en lille gravid babyrotte hjem.
Men hvis man vælger at købe sine nye rotter hos en seriøs tamrotteavler, der går op i at avle med stamtavle - så vil man kunne være sikker på, at ungerne er blevet kønsopdelte i rette tid, så der ingen risiko er for at stå med et uplanlagt kuld et par uger efter købet, selvom man køber pigerotter... og samtidig vil man vide, at der ikke i rottens familie har vist sig nogen tilbøjelighed til at udvikle bestemte sygdomme eller aggression.
Tendensen til, at rotter med alderen kan udvikle aggression, er nemlig arvelig. Så ved KUN at avle på dé rotter, der har det bedste sind, og holde øje med hvordan ALLE ungerne i kuldet udvikler sig i resten af deres liv, så kan man være rimeligt sikker på, at tendensen ikke er til stede - og jo længere stamtavlen er, desto mere sikker kan man selvfølgelig være.
Det er af dén grund, avlerne anbefaler, at man ikke avler på en hanrotte, før den er fyldt 1 år. Tilfælde af arvelig aggression viser sig nemlig typisk i alderen fra 8 - 12 måneder, hvor en ellers kærlig og fredelig rotte pludselig kan "klikke" og begynde at angribe sine burkammerater og/eller sin ejer. Hvis den så har lavet flere kuld, INDEN aggressionen bryder ud, vil dé unger jo også bære på generne - og derfor vil de have langt større mulighed for OGSÅ at udvikle aggression som fuldvoksne.
..så rotter, der er blevet avlet efter lidt mere tilfældige pricipper, vil selvfølgelig have meget større risiko for at "klikke" som fuldvokse - og udvikle sig til problemrotter - end dem, hvor avleren konsekvent har avlet på rotter med de fredeligste og mest afslappede gener igennem mange generationer. :wink:

Dé gange, jeg selv har måttet leve med aggressive eller konstant sygelige rotter, har det altid været nogle, jeg har købt hos dyrehandlere, mens dem, jeg har købt på kontrakt og med stamtavle fra seriøse tamrotteavlere, altid har været gennemsunde og venlige overfor både andre rotter og mennesker igennem hele deres liv.
Jeg er bestemt ikke selv bleg for at købe rotter fra dyrehandler, hvis hjertet pludselig løber af med mig, og jeg forelsker mig i en lille pelsklump... men så er jeg også forberedt på, at jeg må respektere den, som den nu engang er - også, hvis den udvikler sig til en nervøs rotte, der aldrig vil kunne gøres 100% håndtam, eller hvis den med tiden udvikler sig til en galsindet pittbull-rotte, hvis hovedformål hér i livet er at angribe mig ud af det blå og plante tænderne dybt i min hånd eller arm. Sådan nogle HAR jeg haft et par stykker af, og de kræver en MASSE ekstra arbejde, hvis man skal kunne leve med deres hidsighed. :shock:
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

Besvar