Hvordan kommer vi af med vores kære rotter?

Alt om vores kære tamrotter.

Redaktør: Lylle My

Besvar
mrloop
DTF Forum Medlem
Indlæg: 1
Tilmeldt: lør sep 03, 2016 4:16 pm

Hvordan kommer vi af med vores kære rotter?

Indlæg af mrloop » lør sep 03, 2016 4:37 pm

Hejsa
Min kæreste og jeg anskaffede os i foråret tre rotter fra en dyrehandel. De er supersøde og ikke aggressive, men vi kan desværre ikke overskue arbejdet med dem. Det er vi rigtigt kede af at måtte erkende, men det er sådan, det er. Derudover er de heller ikke rigtigt blevet håndtamme. Altså de vil gerne fodres fra hånden, men når vi har haft dem ude, gider de os ikke rigtigt. De har gerne lige villet kravle lidt rundt på arme og skuldre, men allerhelst vil de bare om bag borreolen og gnave i væggen.

Vi har besluttet os for at skille os af med dem, og har forsøgt i en facebook-gruppe for tamrotter.

Er der nogen idéer til, hvad vi ellers kan gøre?

/Thomas


Sætning slettet, da den overtrådte reglerne på DTF

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Re: Hvordan kommer vi af med vores kære rotter?

Indlæg af Lylle My » lør sep 03, 2016 7:15 pm

Hejsa, mrloop, og velkommen til.


Desværre er det altid lidt af en satsning, når man køber rotteunger i en dyrehandel. Somme tider kan man være heldig at få verdens dejligste kælepotter, men meget tit ender man i stedet med nervøse, menneskesky dyr - eller endda dyr, der med tiden udvikler regulær aggression, enten overfor mennesker eller overfor deres egne artsfæller. :|
Når man køber sine rotter i en dyrehandel, må man regne med at de temmelig sikkert er blevet avlet på en måde, der ikke har taget hensyn til forældredyrenes psykiske og fysiske egnethed... det drejer sig jo bare om at lave så mange unger som muligt. For en dyrehandel er dyrene jo selvfølgelig en salgsvare, der skal give overskud - og som med mange andre ting hér i livet, så hænger pris og kvalitet for det meste sammen.

Jeg har for tiden selv tre drenge, der er købt i en dyrehandel... De er alle tre legesyge og venlige, og jeg elsker dem højt. Fra starten har de bare været meget svære at gøre trygge, og jeg har måttet acceptere, at de aldrig vil kunne nyde at blive håndteret... og at jeg i ny og næ må blande mig i deres interne stridigheder, som sommetider KAN løbe løbsk.. Dét lever jeg fint med, da jeg jo selv har valgt at købe dyr af usikker avl. :wink:
At købe rotter fra en dyrehandel frem for at købe fra en seriøs avler, svarer groft sagt til forskellen mellem at købe en hundehvalp fra en DKK-anerkendt kennel - eller at købe en hvalp fra en hvalpefarm i Polen. Man KAN være heldig at få verdens skønneste hund fra hvalpefarmen, men meget tit må man regne med at få en nervøs hund, som måske endda har fysiske eller psykiske skavanker pga dårlig avl og opvækst. :|

Det KAN være ret svært at finde nye hjem til halvvoksne hanrotter, fordi en ny ejer ikke bare vil kunne sætte dem sammen med sin egen hanrottegruppe - dét ville nemlig kun resultere i blodige territorialkampe, hvor flere rotter vil kunne blive såret alvorligt, og måske endda dræbt.
Så hvis du VIRKELIG ikke vil beholde dine drenge, og der overhovedet ikke viser sig interesserede købere til dem - så er der kun én mulighed tilbage: At betale for at få dem aflivet humant hos en dyrlæge. Jeg er bestemt ikke tilhænger af at aflive sunde og raske dyr, udelukkende fordi de er nervøse og håndsky af natur - men det vil trods alt være bedre end dén fremtid, der vil kunne vente dem, hvis en uerfaren ny ejer forsøger at sætte dem sammen med en eksisterende gruppe.

:D MEN... Hvis du og din kæreste ALLIGEVEL skulle være villige til at lægge et stykke arbejde i at træne jeres små bangebukse til at blive mere trygge ved mennesker (og deres hænder) - så kunne i måske have glæde af at læse denne note, som jeg har skrevet inde på facebook. Dén handler netop om, hvordan man gør nervøse tamrotter trygge ved mennesker. Specielt det lille tip om at lege "vanskabt rotte" plejer at gøre underværker.
Du kan finde noten hér: https://www.facebook.com/notes/maybrith ... 4341089290

Der er mange flere tips til, hvordan i kan træne de små i det daglige, men dét kræver ligesom at i bestemmer jer for at gøre en indsats for at rette op på dé dårlige erfaringer, jeres basser måske har med mennesker, og så har jeg også brug for at vide så meget som muligt om burforhold (både burets størrelse og indretning), hvordan rotternes dagligdag forløber, hvordan i omgås dem både i og udenfor buret, og hvordan hver enkelt af rotternes temperament er. Først da vil man kunne sammensætte et "træningsprogram", som efterhånden vil kunne gøre dine rotter mere interesserede i menneskelig kontakt. :)
Men en ting, der ALTID vil kunne give en stor effekt, er hvis man bruger lidt tid hver eneste dag på at træne sine dyr i at lave små, sjove kunster. En rotte, der bliver trænet i at komme når man kalder, at dreje rundt eller give pote på kommando, eller at apportere en lille bold for at få en godbid - sådan en rotte får man et UTROLIG nært forhold til, så man efterhånden føler det nøjagtigt, som om man havde tre veltrænede små hunde, som man bare kan føle sig RÆVESTOLT af. :mrgreen:
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

Besvar