Er min rotte gravid eller bare blevet fed??

Alt om vores kære tamrotter.

Redaktør: Lylle My

MaryJane90
DTF Forum Medlem
Indlæg: 14
Tilmeldt: lør jul 30, 2016 10:00 pm

Er min rotte gravid eller bare blevet fed??

Indlæg af MaryJane90 » fre aug 12, 2016 12:34 pm

Hun går alene sammen med sin søster, og hun er altså ikke blevet så fed på de 14dage jeg har haft dem.
jeg er virkelig i tvivl om hun bare er blevet lidt tyk eller om hun skal have unger..
jeg har sat et billede med.

*Billede virker ikke*

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Re: Er min rotte gravid eller bare blevet fed??

Indlæg af Lylle My » fre aug 12, 2016 3:42 pm

Hvis dine piger er købt et sted. hvor han- og hunrotter ikke er blevet holdt skarpt adskilte, efter at de er fyldt 5 uger - så er risikoen for, at du har købt en lille gravid damerotte, meget stor. :|

Er hendes dievorter blevet lidt tydeligere end hendes søsters dievorter? Bortset fra en stor mave er dét nemlig et af de sikreste tegn på en gravid rottepige.
Kan du komme til at tage et billede af hende og sætte det ind i tråden hér? Gerne, mens du holder hende i en stilling, hvor man vil kunne se mavens runding tydeligt - som f.eks på dé billeder, du kan se i det andet indlæg i Alenyas tråd inde under "Planlagte parringer". http://dansktamrotteforum.dk/viewtopic.php?f=22&t=40948 :)
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Re: Er min rotte gravid eller bare blevet fed??

Indlæg af Lylle My » fre aug 12, 2016 3:44 pm

Okay, nu kom billedet af hende frem, og ja - hun ser godtnok pænt gravid ud. Kan du også komme til at tage et billede af hende, hvor du holder hende i dén stilling, jeg snakkede om i mit forrige indlæg? :)
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

MaryJane90
DTF Forum Medlem
Indlæg: 14
Tilmeldt: lør jul 30, 2016 10:00 pm

Re: Er min rotte gravid eller bare blevet fed??

Indlæg af MaryJane90 » fre aug 12, 2016 5:51 pm

Sådan ser hun ud, jeg kan ikke tage bedre billeder af hende. :-)
Hvis hun er gravid skal hun så gå i et bur for sig selv, eller kan hun blive ved at være sammen med sin søster?

*Billeder virker ikke*

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Re: Er min rotte gravid eller bare blevet fed??

Indlæg af Lylle My » fre aug 12, 2016 8:28 pm

Jeps, der er ingen tvivl... Din lille pige er gravid, og hun ser ud til at kunne føde når som helst, eller ihvertfald indenfor meget kort tid. :)

Jeg har ikke selv personlig erfaring med rotteavl, fordi jeg altid kun har haft hanrotter... men jeg har i tidens løb opsnappet en del viden fra en masse dygtige avlere, så jeg kan da lige videregive det, jeg véd, til dig:

Den gravide hun skal helst allerede nu sættes i et bur for sig selv - et lavt bur, helt uden hylder eller køjer for at sikre, at hun ikke føder sine unger et sted, hvor de kan falde ned fra. Der skal være et rart lille sted i buret, hvor hun kan føle sig tryg - f.eks. en papæske eller lignende... og foruden bundlaget i buret skal hun have aviser, der er revet i strimler - MASSER af aviser, så hun kan bygge en lun rede i æsken (eller i et hjørne af buret) til sig selv og sine babyer.
Stil buret et roligt og uforstyrret sted. Hvis hun bliver nervøs og stresset, kan hun nemlig finde på at æde ungerne, når de kommer. Evt. kan du dække halvdelen af buret med et håndklæde eller lignende, så hun kan føle sig helt tryg. Indtil fødslen er gået i gang, kan du forkæle hende med snak, godbidder og lidt kæl, hvis hun gerne vil. Nogle hunrotter kan begynde at angribe og bide i tiden lige før og efter fødslen, fordi de forbereder sig på at skulle forsvare deres små babyer - dét må man tage med, hvis det skulle ske - for det vil bare vise, at hun er en god mor. :wink: Hvis hun ser ud til at kede sig, og hun IKKE virker sur - så kan du give hende lidt adspredelse ved at lade hende få en hyggelig "legetime" på sofaen eller i din seng sammen med sin burkammerat en gang eller to om dagen for adspredelsens skyld.
Når hun begynder at bygge rede med stor energi, er fødslen lige op over... og når du kan se lidt blod på avispapiret, vil du vide at fødslen ER gået i gang, men meget tit opdager man det slet ikke, før man pludselig lægger mærke til en masse spæde pibelyde fra buret. Hvis man så kigger forsigtigt derind, vil man måske kunne se nogle af de små "rejer" i reden.
Når hun er færdig med at føde ALLE babyerne, vil hun begynde at give dem die, og så vil man kunne se at de får fine hvide "mælkemaver"... fordi mælken inde i deres mave kan ses som en bred, hvidlig streg henover deres maveskind. :)

Eftersom den vordende mor er så ung vil det være en god idé, at du foruden hendes almindelige rottefoder OGSÅ giver hende noget ekstra styrkende foder, f.eks. en portion babymos - og måske noget Royal Canin babycat milk, som man kan købe inde i fleste velasorterede dyrehandlere, f.eks. hér: http://www.plantorama.dk/dyr/hunde/hund ... 2010020210
Der findes andre - og billigere - mærker, der kalder sig kattemælk eller killingemælk - men de er netop billigere, fordi indholdet ikke er særlig sundt, hverken for katte eller rotter. :-?


Grunden til, at en rotte helst skal være alene, når den skal føde, er at en burkammerat sommetider vil kunne opfatte ungerne som et lækkert lille mellemmåltid og æde dem - og måske komme i et alvorligt slagsmål med moderen, som vil forsvare sine babyer med livet som indsats (i ny og næ hører man endda om en burkammerat, som også har slået den nybagte mor ihjel, fordi hun havde den frækhed at forsøge at forsvare sine unger)... eller også kan burkammeraten blive så fortryllet af de små unger, at den "stjæler" dem fra deres mor... og eftersom "mosteren" jo ingen mælk har, vil babyerne så dø af sult. :(
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

MaryJane90
DTF Forum Medlem
Indlæg: 14
Tilmeldt: lør jul 30, 2016 10:00 pm

Re: Er min rotte gravid eller bare blevet fed??

Indlæg af MaryJane90 » fre aug 12, 2016 8:44 pm

Jeg har delt dem op i hvert sit bur nu, Mary (som er gravid) har lige som i lige nu fået noget softpaper woolstrimler indtil sig, og gik straks ud af sin hytte for at trække det ind til sig, så jeg gætter på at hun aktivt bygger rede nu så?
Jeg vil straks købe babymos i morgen, kan jeg købe en hvilken som helst smag? Nu køber jeg jo alting økologisk til mig selv, så det skal hun selvfølgelig også have. Hun har indtil videre fået noget kattemad (ikke tørkost), har det mon været godt for hende?
Jeg er SÅ SPÆNDT og samtidig fyldt med nerver, jeg har først lige fået de kære totter for 14 dage siden og allerede skal den ene være mor. Jeg er helt vildt bange for at lave fejl og det ender med at være fatalt for hende.
Sikke hurtigt de betyder meget for en!

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Re: Er min rotte gravid eller bare blevet fed??

Indlæg af Lylle My » fre aug 12, 2016 10:23 pm

Det bedste babymos til hende nu, hvor hun skal føde, ville nok være dét, der indeholder kød - men ellers er det ligegyldigt, hvilken smag man vælger - rotterne plejer at være helt vilde med babymos, og det er en smaddersund lækkerbidsken for dem. :wink: Faktisk vil det være en stor fordel, hvis du i fremtiden udskifter kattevådfoderet med babymos - for begge dine piger.

Som en lille lækkerbidsken at smovse i en gang imellem skader kattemad ikke - men det er heller ikke specielt sundt, og hvis en rotte får alt for meget, kan den blive fejlernæret, eller endda få visse sygdomme, fordi kattemad mangler nogle næringsstoffer, som rotter har behov for - og til gengæld indeholder det ting, som rotterne ikke har overvældende godt af. Dels indeholder det alt for meget protein i forhold til dét, en rotte har behov for - og dels er kattemad tilsat ret store mængder af aminosyren taurin, fordi kattenes krop ikke selv kan danne stoffet. Dét kan de fleste andre dyr, og altså også rotter... så hvis de får for meget kattemad, vil de ende med at indtage langt mere taurin, end de har brug for - og det er selvfølgelig aldrig sundt.
Desuden indeholder kattemad også en hel del smags- og farvestoffer, som er kendt for at kunne fremkalde allergi - og også en hulens masse animalsk fedt, som kælerotter ikke kan nå at forbrænde - og så kan pludselig opdage, at man har fået et par fede, dovne og usunde rotter.

Hvis du selv går op i at spise sundt og økologisk, så kan du fint dele det meste af din egen mad med totterne - dét vil de elske. DERES portion skal bare så vidt muligt være uden salt og krydderier. Og så er der visse fødevarer, som rotter helst ikke må få, bl.a. alle former for stenfrugter, som indeholder blåsyre. Du kan finde en "Må-få-liste" for rotter i denne tråd: http://dansktamrotteforum.dk/viewtopic.php?f=29&t=23726
Der er også en liste over "Forbudt mad"... Den er ikke blevet opdateret længe, og der mangler nogle ting på den... men hvis du læser alle trådens indlæg igennem, vil du få svar på en hel del flere spørgsmål om, hvad rotter kan tåle, end dét der står på selve listen. http://dansktamrotteforum.dk/viewtopic.php?f=29&t=21645

Jeg så lige inde i én af facebook-grupperne, at du også har spurgt om råd og vejledning dérinde. Alle tiders. Dér er der jo en masse avlere, som har meget mere erfaring med rottefødsler, end jeg har... og jeg kan se at der allerede er en avler, der bor tæt på dig, der har tilbudt at hjælpe dig. Dét må være betryggende for dig nu, hvor du så pludselig skal til at være "mormor". :mrgreen: :mrgreen:
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

MaryJane90
DTF Forum Medlem
Indlæg: 14
Tilmeldt: lør jul 30, 2016 10:00 pm

Re: Er min rotte gravid eller bare blevet fed??

Indlæg af MaryJane90 » lør aug 13, 2016 10:40 am

Okay, det er altid godt at vide. :-) Tak!

Ja det er super dejligt, vi har aftalt at jeg skal ud til hende idag og hente en plejeunge/ferie ven til Jane, så hun ikke bliver ensom indtil hun kan være sammen med Mary igen.
Mary er idag lidt aggressiv, bed mig i fingeren hertil morges da jeg ville sige godmorgen til hende. Hun bed faktisk så hårdt at jeg begyndte at bløde af det. Så det var en helt ny side af hende der kom frem ret hurtigt. Igår var hun stille og rolig og meget kærlig som hun ellers normalt er.. Godt hun er blevet skilt fra søsteren tænker jeg. :-)

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Re: Er min rotte gravid eller bare blevet fed??

Indlæg af Lylle My » lør aug 13, 2016 12:08 pm

Ja, jeg har også fået et rigtig godt indtryk af Helena, selvom jeg ikke kender hende personligt. Hun virker til at være et hjertevarmt menneske, som har netop dén viden og erfaring, du har brug for nu lige nu... og hun er altid parat til at støtte og råde, hvis nogen skulle have behov for det - så det er alle tiders, at du fik kontakt til hende. Og hvor er det da dejligt for Jane, at Helena LIGE netop havde en lille baby, som hun er villig til at "låne" dig, indtil den ensomme pige igen kan blive sat sammen med Mary. :mrgreen:

Det lyder godtnok til, at Mary er glad for at være kommet i fødebur, siden hun straks er begyndt at forsvare sit nye territorium. Dét fortæller alle hendes instinkter jo, at hun skal gøre. I naturen vil en vild hunrotte jo også trække sig væk fra gruppen for at føde sine unger i ensomhed, netop for at sikre, at der ikke vil ske hendes små babyer noget... og så vil hun først vende tilbage, når ungerne er gamle nok til at blive præsenteret for resten af gruppen.
Når de små har nået en vis størrelse, vil Mary slappe mere af - og så vil hun igen blive den samme fredelige og kærlige pige, som du kender og elsker. :)

Når de små babyer er blevet født, kan du lige give Mary et døgns tid til at komme til kræfter igen efter fødslen - og så kan du se, om du lige så stille kan lokke hende ud af fødeburet med noget rigtig lækkert guf. Hvis det lykkes, kan hun evt. blive sat på sofaen for at hilse kortvarigt på sin søster, mens du hurtigt og forsigtigt tjekker ungerne igennem for at se, hvor mange der er, og om de allesammen har fine mælkemaver. Dét vil også lige fra starten vænne babyerne til lugten og følelsen af menneskehænder, så de bliver lige så prægede på mennesker som på rotter. Dét vil gøre dem til venlige og menneskekærlige tamrotter, som altid vil se deres ejer som "en del af flokken"... og derfor vil de føle sig langt mere trygge ved at blive håndteret, end hvis de først får kontakt til mennesker, når de er blevet gamle nok til at løbe rundt i buret. :)
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

MaryJane90
DTF Forum Medlem
Indlæg: 14
Tilmeldt: lør jul 30, 2016 10:00 pm

Re: Er min rotte gravid eller bare blevet fed??

Indlæg af MaryJane90 » lør aug 13, 2016 3:11 pm

Mary har lige født, så det var vidst super godt hun kom i et bur for sig selv igår. Jeg havde ikke set noget til hende siden i morges da hun bed mig, og tænkte at jeg lige ville tjekke inde i hendes hytte, der sad hun med en masse ret røde unger, så jeg tror hun lige har født! Jeg lukkede straks igen så hun kunne få fred.
Så nu er mit spørgsmål, skal jeg vente til i morgen med at tjekke til ungerne, eller skal jeg tjekke dem sent i aften?

Jeg er rigtig glad for at jeg fik kontakt til Helena, hun har lånt mig en rigtig sød rotte, og hendes og min Jane kommer super godt ud af det med hinanden, så det er dejligt. :-)
Faktisk så er Helena og hende jeg købte mine rotter af veninder, og begge har tilbudt hjælp hvis jeg ikke kan komme af med ungerne når de er gamle nok.

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Re: Er min rotte gravid eller bare blevet fed??

Indlæg af Lylle My » lør aug 13, 2016 8:58 pm

Nårh, hjertelig tillykke med familieforøgelsen. Selv om det ikke ligefrem var meningen, at du skulle opleve det - så er det alligevel med at nyde dét mirakel, det er at opleve at se en flok små rejer udvikle sig til pelsklædte, glade og legesyge energibomber. :lol:

Om du kan komme til at checke babyerne nu eller må vente, er først og fremmest op til den stolte mor. Hvis hun er interesseret i at blive lokket ud af buret for at strække benene, kan du nok godt tage et hurtigt kig på dem nu. Hun må bare ikke tvinges væk fra sine babyer, for dét ville stresse hende gevaldigt, og en stresset rottemor kan til tider finde på at æde sine unger.. så hvis hun nægter at forlade dem, må du nøjes med at kigge igennem tremmerne. Nogle rottemødre er allerede kort efter fødslen fuldstændig afslappede overfor, at deres ejer checker ungerne, mens andre kan finde på at vogte MEGET nidkært over dem i flere dage efter fødslen. Det vigtigste er, at man respekterer hendes moderfølelser, men hvis man kan SNYDE hende til at forlade buret for en kort bemærkning for at få noget lækkert mad udenfor (f.eks. en tallerken med lækker babymos)... så kan man tit LIGE nå at få checket ungerne imens, kigge efter om de alle har mælkemaver, tælle dem - og måske også nå at få taget et enkelt billede eller to af kuldet (til at skabe interesse med henblik på et senere salg af dem). ;)
Det ER jo også muligt, at hun endnu ikke er helt færdig med at føde, og så vil hun selvfølgelig ikke være interesseret i at forlade dem, der allerede ER kommet. Derfor er det bedst ikke at være alt for utålmodig, men i stedet lytte til den lille nybagte mors ønsker og behov - og vente indtil hun selv viser, at hun er okay med at forlade reden og buret for en kort bemærkning. :)
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

MaryJane90
DTF Forum Medlem
Indlæg: 14
Tilmeldt: lør jul 30, 2016 10:00 pm

Re: Er min rotte gravid eller bare blevet fed??

Indlæg af MaryJane90 » lør aug 13, 2016 9:56 pm

Taaak! :D de er meget søde, 12 stks blev det til, hvad jeg har kunne tælle mig frem til indtil videre, hun har fået babymos og det fik hende til at forlade hulen, lige nu er hun igen ved at bygge reden ordentligt til igen, den blev jo lidt ødelagt da hun skulle have mad ;-)
Hun vil stadig ikke forlade dem eller lade mig komme nær dem medmindre hun bliver ''lokket'' med mad. Jeg tror hun bliver/er en fantastisk mor. Alle 12 har fine mælkemaver, så det er super dejligt!
For en god ordensskyld vil jeg lige sige, at jeg tvinger hende ikke væk fra dem, jeg løftede huset lidt for at tjekke om hun ville have mos, og det ville hun bare, jeg tror heller ikke hun har været ude siden hun fødte dem!

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Re: Er min rotte gravid eller bare blevet fed??

Indlæg af Lylle My » lør aug 13, 2016 10:11 pm

12 små nuttede bebser? Det lyder pragtfuldt. Så bliver det spændende at se, hvor mange af dem der er piger, og hvor mange der er drenge. :lol:
En erfaren avler kan tit se ungernes køn straks efter fødslen, men for os andre kan det være NOGET mere besværligt at se forskel så tidligt. Men når Mary begynder at blive lidt mere tryg ved at lade dig kigge på hendes børn, kan du jo forsøge. Der er en god hjemmeside med masser af billeder der viser, hvordan man kan se forskel på hanrotter og hunrotter - lige fra de er helt spæde og til de er blevet fuldvoksne. http://www.afrma.org/sexing101.htm Du skal LIGE scrolle et lille stykke ned for at finde afsnittet med rotteunger, for allerøverst på siden er det mus, det handler om. Rotterne komme først et lille stykke længere nede på siden. :)
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

MaryJane90
DTF Forum Medlem
Indlæg: 14
Tilmeldt: lør jul 30, 2016 10:00 pm

Re: Er min rotte gravid eller bare blevet fed??

Indlæg af MaryJane90 » søn aug 14, 2016 10:02 am

Ja det bliver spændende, da jeg stod op idag var hun ude at drikke og strække sig lidt, så jeg fandt en klat mos frem til hende, det var hun helt vild med. :-) Hun er ikke væk fra dem særlig længe ad gangen, og når hun er, så tænker jeg ikke så meget over at kigge til dem men har mere fokus på at hun skal have lidt kærlighed og det vil hun heldigvis gerne. De har stadig allesammen fine mælkemaver og piber ganske fint, det er meget hyggeligt egentligt. :-D
Jeg tør næsten ikke løfte dem, for de virker så skrøbelige :-P

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Re: Er min rotte gravid eller bare blevet fed??

Indlæg af Lylle My » søn aug 14, 2016 10:30 am

Ja, de SER nemlig utroligt skrøbelige ud, de små. Og selvfølgelig skal vi mennesker være forsigtige, når vi håndterer dem, for specielt ved fald kan de let brække de små knogler... men de er faktisk en hel del mere hårføre, end man skulle tro. Rigtig mange, der for første gang oplever, at deres rotte har fået et kuld, går i panik over, at moderen hele tiden træder på de små unger og sætter sig til rette LIGE ovenpå dem. Men dét er de små babyer faktisk indrettet til at kunne tåle, og de tager bestemt ingen skade af det.
Jeg tænkte lige at det nok ville være meget rart for dig at få dét at vide - bare for dét tilfælde at du SELV skulle opdage, at hun træder på de små babyer - og bliver bekymret for det. :wink:

Den dejlige lille dame virker godtnok til at være en RIGTIG god mor. :mrgreen:
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

Besvar