Er min rotte gravid eller bare blevet fed??

Alt om vores kære tamrotter.

Redaktør: Lylle My

MaryJane90
DTF Forum Medlem
Indlæg: 14
Tilmeldt: lør jul 30, 2016 10:00 pm

Re: Er min rotte gravid eller bare blevet fed??

Indlæg af MaryJane90 » tors aug 18, 2016 8:43 am

Lige en lille update herfra. :-)

Mary har de sidste par dage ikke ville die dem særlig meget, og deres mælkemaver forsvandt. Jeg har googlet, læst på diverse hjemmesider og taget kontakt til Alenya og fået en masse tips og tricks om hvad jeg kunne gøre. Hun ammede dem kun en gang om dagen og det var bare ikke nok. Igår tog jeg dem (Mary og unger) og flyttede dem i et rum for sig selv, det så ud til at virke, og hun lagde sig igen ind til dem. Der får de lov til at stå inde indtil de er gamle nok til at komme ud til os andre (mennesker og Moster Jane). Mine tanker omkring det hele og hvad jeg har fået fortalt er at Mary simpelthen har haft svært ved at fokusere på opgaven fordi hun stadig selv er et barn og fordi der har været for meget larm omkring hende, hun har stået inde i stuen indtil igår og det har nok gjort at hun hellere har ville ud end at passe børn. Jeg har gjort ALT hvad jeg der står i min magt, og ender det ud på den gale side (hvilket jeg inderligt ikke håber det gør) så ved jeg at jeg har givet alt jeg kunne og at Mary simpelthen var for ung til at klarer opgaven. Hun er inde ved sine unger nu, og dier dem. Og det håber jeg forsætter!
TUSINDE TAK for hjælpen i løbet op til hun fødte og lige efter. Det er sværere end man regner med at få et uventet kuld. :-)

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Re: Er min rotte gravid eller bare blevet fed??

Indlæg af Lylle My » tors aug 18, 2016 10:14 am

Ja, det ER da muligt, at Mary er lidt for let at distrahere, fordi hun er så ung. Jeg synes at du er virkelig god til at sætte dig ind i dine pigers følelsesliv og vurdere, hvad det EGENTLIG er, de har allermest brug for i øjeblikket. Hatten af for dig. :D
HVIS det nu viser sig at grunden til at hun ikke dier så meget er, fordi hun simpelthen ikke har mælk nok til dem alle (det ER jo et stort kuld til sådan en lille pige), så kan du selvfølgelig begynde at støttefodre ungerne med dét killingemælk, jeg linkede til tidligere - men det optimale ville faktisk være, hvis du så i stedet kigger dig lidt omkring efter en ammerotte med et kuld på nogenlunde samme alder, som kan overtage pasning og fodring af en del af kuldet. En ammemor vil klart være det bedste for de små, hvis det kan lade sig gøre. Vi mennesker er ikke nær så gode til at pleje så små babyer, så at flaske rotteunger i en alder op vil altid være den sidste udvej, og så må man se i øjnene at en del af dem muligvis ikke klarer den.
Vi store, stærke og kloge mennesker er jo slet ikke i stand til at overkomme så hårdt og opslidende et arbejde, som en lille rotte er. :lol:

Du er velkommen til at oprette en salgstråd for kuldet inde under kategorien "rotter sælges", hvis du har lyst. Vi har ret stramme regler for avlsmetoder hér på DTF, fordi vi støtter den seriøse avl frem for den useriøse - men vi giver alligevel tilladelse til salg af ups-kuld, hvor det tydeligvis er sket ved et hændeligt uheld... og også til salg af kuld, der er kommet til verden, fordi en helt ny og uerfaren rotteejer, uden at kende til faren for at få en gravid rotteunge hjem, har købt sine første rotter et sted, hvor der ikke har været styr på at kønsopdele ungerne i rette tid.
Hvis du vil oprette sådan en salgstråd, kan du læse vores regler for salg i dette opslag, så du er sikker på at få alle de påkrævede informationer med i tråden: viewtopic.php?f=31&t=17074

Bare sørg for, at billederne overholder den maximalt tilladte størrelse. De må ikke overskride 640 pixels i bredden, da de så vil kunne forstyrre sideopsætningen og gøre tråden vanskelig (eller helt umulig) at læse. Du kan enten vælge at formindske hvert enkelt billede i et fotoredigeringsprogram, inden du vedhæfter det... eller du kan gøre det på den nemme måde - ved at uploade dem til en billedhost og indstille dén til at formindske alle billeder til rette forum-størrelse... Så vil alle dé billeder, du uploader til hosten i fremtiden, få den helt korrekte størrelse, så du aldrig behøver at tænke på det mere. :)

Hvis du er usikker på, hvordan du kan lægge billederne ind i en tråd uden at vedhæfte dem, kan du læse en meget udførlig vejledning i dette opslag: viewtopic.php?f=17&t=31966
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

MaryJane90
DTF Forum Medlem
Indlæg: 14
Tilmeldt: lør jul 30, 2016 10:00 pm

Re: Er min rotte gravid eller bare blevet fed??

Indlæg af MaryJane90 » tors aug 18, 2016 8:05 pm

TAK, det er jeg virkelig glad for at hører! Jeg prøver alt hvad jeg kan for at det skal lykkedes og blive en god oplevelse, både for Mary men også for Jane og mig selv. :-)

Jeg har snakket med Alenya omkring det med at hun måske ikke producere nok mælk og hun sagde jeg skulle give hende et kogt æg med skal, grønkål, bananer og havregrød. Jeg cyklede straks ned til en butik for at skaffe tingene, dog ikke lige grønkål for det var der ikke. Og Mary gik fuldstændig amok i ægget og bananerne. Og siden jeg flyttede hende igår er hun rigtig meget inde ved sine børn, og er igen blevet lidt aggressiv hvis hun selv sidder tæt på dem og man vil snakke med hende.
Hun var blevet virkelig tynd, men har heldigvis taget noget på igen siden jeg begyndte at give hende ekstra proteiner. Hun får også stadig babymos. (Forkælet lille bandit :p )
ALLE ungerne har fået rigtig fine mælkemaver igen og piber derud af, så det er virkelig dejligt. Deres udvikling er fantastisk at følge, selvom jeg har en lille anelse om at de måske er en dag bagud end hvad andre unger på samme alder ville være. Men de kommer stærkt med igen! :-D

Jeg vil tjekke det hele ud du har linket til, og få taget nogle billeder af dem i morgen og sætte ind i til salg forummet. :-D

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Re: Er min rotte gravid eller bare blevet fed??

Indlæg af Lylle My » tors aug 18, 2016 9:53 pm

Smaddergodt, at du har fået ENDNU mere støtte. Og når du nu har fået Mary til at slappe af og spise godt, og de små igen har fine mælkemaver - så vil de nok hurtigt få indhentet dén smule, de er kommet bagud i vækst.
Én af de rotter, jeg har haft, LUX Ursus, var faktisk født som "skravlet" i kuldet, og avleren havde kæmpet indædt for at holde liv i den... Han endte med at blive en stor, stærk bamse, som helt naturligt påtog sig rollen som Den Store og Ubestridte Alfa i buret... så der er ingen grund til at tro andet, end at "dine" babyer vil blive en flok sunde og stærke rotter, når de vokser til. :lol:
De HAR jo trods alt en mor, der vogter over dem som en ren tiger... og en ejer, der vil gøre næsten hvad som helst for, at de skal vokse op under så perfekte forhold som overhovedet muligt. :wink:
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

Besvar