Pis

Alt om vores kære tamrotter.

Redaktør: Lylle My

Besvar
difo
4 Stjernet Rottemedlem ****
Indlæg: 254
Tilmeldt: tors jul 01, 2010 7:12 pm
Geografisk sted: Brøndby

Pis

Indlæg af difo » ons jul 20, 2016 5:52 am

Basse min lille rotte unge, er en ren houdini. Vågnede kl 3:15 med et sæt, hvem sad på min hovedpude, det gjorde basse. Han blev død forskrækket og løb alt det bedste han har lært. Så nu er han væk, håber han dukker op, har ledt efter kræet i nu snart 3 timer, og væk er han. :( :(
kærlige totte hilsner

Diana

den lykkelige ejer af: Malte og Dumbe
RIP Laban, Bimse, Sofie og Timmie

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Re: Pis

Indlæg af Lylle My » ons jul 20, 2016 11:14 am

Nu er det jo desværre hele seks timer siden du skrev, så jeg HÅBER, at den lille udbryderkonge er dukket op igen. :|
Hvis han IKKE er, så sæt en skål med vand og én med lidt mad - for at holde ham tæt på et bestemt sted. Og det VIGTIGSTE: Luk toiletbrættet, så længe han er fri. Ikke så få rotteejere har mistet deres lille tot, efter at den er hoppet op på kanten af toilettet, er dumpet ned i vandet - og er svømmet igennem vandlåsen og ned i kloakken, hvorfra ingen tamrotte er i stand til at vende tilbage. Rotter - selv små unger - kan faktisk hoppe højere, end man regner med. :(

Derefter kan du skynde dig ud i det nærmeste byggemarked og købe én af de rottefælder, der fanger rotten levende uden at skade den. http://www.harald-nyborg.dk/p6758/rotte ... kassemodel Så rigger du den til med en virkelig lækker godbid (f.eks. et dejlig stort endestykke af en rød pølse), og stiller den dér, hvor du sidst så den lille flygtning.

Hvis den lille fyr stadig er i huset, vil den komme frem og finde den lækre godbid inde i fælden, så snart der bliver lidt ro i huset... og så kan du pludselig finde den siddende inde i fælden og kukkelure. Dén metode har været benyttet med held MANGE gange af rotteejere med udbryderrotter. :wink:
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

difo
4 Stjernet Rottemedlem ****
Indlæg: 254
Tilmeldt: tors jul 01, 2010 7:12 pm
Geografisk sted: Brøndby

Re: Pis

Indlæg af difo » ons jul 20, 2016 1:38 pm

Basse er desværre ikke dukket op endnu - har stilt en fælde med lækkerier op, så jeg krydser alt hvad jeg har
kærlige totte hilsner

Diana

den lykkelige ejer af: Malte og Dumbe
RIP Laban, Bimse, Sofie og Timmie

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Re: Pis

Indlæg af Lylle My » tors jul 21, 2016 11:49 am

Puh, du må have det helt forfærdeligt nu, men du skal alligevel ikke opgive håbet om, at han pludselig kommer frem. En skræmt rotteunge kan gemme sig i MEGET lang tid, fordi den først kommer frem, når der er helt stille i huset... og de er ENORMT dygtige til at finde usandsynlige gemmesteder. Jeg mindes en helt ny rotteejer, der mistede BEGGE sine små babyrotter få timer efter, at hun havde fået dem hjem... Én af dem havde åbenbart fundet ud af, hvordan den kunne åbne burets låge, og vips væk var de begge to.
Efter en MEGET lang eftersøgning kiggede hun ind i skabet under køkkenvasken - og så i et kort sekund en lille rottesnude stikke op af et hul i bunden af skabet dér, hvor vaskens afløb gik igennem bundpladen. Ungerne var bange og nægtede at komme frem, så hun spredte lidt mad på gulvet udenfor skabet og satte deres bur på gulvet ved siden af skabet.
Næste morgen var maden væk, og den ene rotte sad ovenpå buret... men inden hun fik fat i den, smuttede den ind i skabet og forsvandt ned i hullet. Derefter købte hun en fælde og satte den ved siden af buret.
Næste morgen, da hun stod op, sad den ene unge og kukkelurede inde i fælden, mens dens bror sad ovenpå fælden og var så betuttet, at hun nåede at snuppe den, inden den stak af. Så de små basser havde faktisk rendt rundt som vilde rotter i to døgn, inden de endelig blev fanget Og ingen af dem havde taget den mindste skade af deres lille springtur. :)

Det længste, jeg har hørt om at en rotte har været forsvundet og er kommet hjem igen, var lidt over en måned... men dét var så også en VOKSEN rotte, som faldt ud af et vindue. Dén historie kan du læse om i denne tråd, hvis du har brug for at få lidt håb, mens du fortsætter eftersøgningen: http://dansktamrotteforum.dk/viewtopic.php?t=39166

Hvis Basse stadig er ét eller andet sted i huset, så skal han nok dukke op på et tidspunkt. Hvis du har et ekstra bur, eller dit rottebur kan flyttes lidt rundt - så kan du evt. sætte det på gulvet ved siden af fælden (med hans burkammerater indeni) natten over. Så vil han måske blive tiltrukket af de andre rotter, og derefter få lýst til at undersøge fælden med den lækre godbid i. :wink:

Imens må du næsten bare fortsætte undersøgelsen af hjemmet. Kig efter bittesmå revner eller huller imellem gulvbrædderne og i fodlisterne langs væggen. En rotteunge kan klemme sig igennem et MEGET lille hul. Kig også OP under møblerne - jeg har hørt om undslupne rotter, der havde gnavet sig op under en sofa og havde bygget rede inde imellem fjedrene.
Kig også grundigt på træ- og plastiklister af enhver art, der går tæt ned mod gulvet. Brugeren Glennie herindefra var engang ude for, at hun under en flere timers lang eftersøgning af en unge pludselig så en hale hænge ud ad en lodret liste i et hjørne af stuen. Listen viste sig af være hul, og det dumme dyr var kravlet op i den. Det tog et stykke tid og en hel del fingerfærdighed, før Glennie endelig fik lirket den lille eventyrer forsigtigt ud fra sit sikre gemmested. :lol:

Så opgiv endelig ikke håbet. (men sørg for at fortsætte med at holde toiletbrættet lukket hele tiden) Pludselig kan du risikere at se det lille pus sidde og kigge på dig - enten inde fra fælden eller et helt andet sted, som du overhovedet ikke har kunnet forestille dig, var et brugbart gemmested. :)
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

difo
4 Stjernet Rottemedlem ****
Indlæg: 254
Tilmeldt: tors jul 01, 2010 7:12 pm
Geografisk sted: Brøndby

Re: Pis

Indlæg af difo » tors jul 21, 2016 7:48 pm

Basse er fanget. Efter ca en halv time med rottefælde og en god pølse, så gik en sulten rotte i fælden. Nyt bur er købt, og nu hygger han
kærlige totte hilsner

Diana

den lykkelige ejer af: Malte og Dumbe
RIP Laban, Bimse, Sofie og Timmie

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Re: Pis

Indlæg af Lylle My » tors jul 21, 2016 11:07 pm

:D =D> =D> KORS, hvor er det altså dejligt at høre. Man er bare fuldstændig elendig, indtil man har fundet sådan en lille udbryderkonge.

Jeg har selv engang prøvet, at jeg på det nærmeste flåede huset fra hinanden i eftersøgningen af en forsvunden babyrotte, som jeg LIGE havde fået hjem dagen før.
Efter to timers styrten rundt kastede jeg tilfældigvis et blik ind i buret, hvor mine tre gamle drenge hele tiden havde ligget på deres hylde og sovet tungt - helt upåvirkede af min roden rundt... og så opdagede jeg, at nedenunder den største drengs maveskind stak der en lillebitte hvid babyrotte-snude frem.

DÅÅÅÅÅMME dyr. :P :lol: :lol:
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

Brugeravatar
Lord Crimson
Rotternes Herre
Indlæg: 1001
Tilmeldt: søn feb 13, 2011 10:14 pm
Geografisk sted: Odense C
Kontakt:

Re: Pis

Indlæg af Lord Crimson » tirs jul 26, 2016 6:05 am

Jeg har prøvet at en af mine totter var væk i flere dage.. Han stak af mens han var ude og gemte sig under en reol så jeg ikke kunne komme til ham.. Heldigvis stod buret tæt op gulvet så han kunne gå ind og få mad og vand, men når jeg nærmede mig buret når han var der nåede han altid at stikke af igen..

Det endte med at jeg måtte sove på sofaen en lille uges tid, med et åbent bur midt på gulvet (og lukke det andet) og når jeg så hørte han drak vågnede jeg. De første 2 gange han var i buret nåede han igen at stikke af, og måtte derfor dem sidste gang trampe hårdt i gulvet så han blev forskrækket og sad stille så jeg kunne nå at nå hen og lukke buret..

Det skal lige siges at han var dyrehandler rotte og var ikke særlig social, og havde det bedst med frihed.. Det blev selvfølgelig ikke bedre efter sådan en tur så jeg valgte at lade ham rende frit rundt på gulvet.. Vi "snakkede" aldrig sammen, eller nussede.. Vi havde en overensstemmelse over at jeg sørge for mad og drikke og han holdt sig i stuen, og fangede mine mus.. :D
Jeg havde et hus på det tidspunkt hvor der var kornmarker på 3 af siderne, og da der blev høstet kom musene i stride strømme, og der var så mange og de var så tykke at de rendte på mit sofabord mens jeg sad og så fjernsyn, og jeg kunne fange dem med hænderne. Indtil min rotte så slog den første mus ihjel ovre i buret. Jeg så ham fange 3 mus, og siden da havde jeg ikke flere mus.. Heller ikke årene efter..

Det hele endte med at kom til mig hver dag og kravlede op af mit ben for at snakke og blive nusset.. Desværre døde han en uge til 14 dage senere, så det var desværre nok et råb for hjælp som jeg ikke kunne se.. Dog ser jeg det som en "tak for alt, trods alt" gestus.. Jeg fandt ham en dag død i buret.. Han døde meget ung, max 1 år gammel..

Besvar